خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.
وضعیت
موضوع بسته شده است.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
.به نام خدا.



مدرس Tavan
شما می‌توانید آموزش خود را به روش دلخواه شروع کنید.

مطالعات اجتماعی پایه نهم | متوسطه اول رمان 98


تدریس وظیفه‌ی ما نیست!
ولی سعی داریم بهترین ها را تربیت کنیم!


• مدیریت تالار متوسطه رمان 98 •

• متوسطه اول رمان 98 •


آموزش • مطالعات اجتماعی نهم | مدرس Tavan | متوسطه اول رمان98 •

 
  • جذاب
  • عالی
Reactions: paeez81 و Tavan

Tavan

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/1/21
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
11,646
امتیاز
288
زمان حضور
19 روز 16 ساعت 29 دقیقه
جلسه ی آشنایی
سلام خدمت محصلین عزیز!!
امیدوارم حالتون خوب و عالی باشه!
خدمتتان عرض کنم که درس مطالعات به دلیل حفظی بودن ، لزوم به خواندن این درس در طول سال احساس می شود و نباید به هر دلیلی ( از جمله تدریس آنلاین و پرسش های اینترنتی و تنبلی و...) از این درس غافل شوید،چون امتحانات شما به صورت هماهنگ استانی بوده و حتی در بدترین شرایط کرونایی نیز موظفید به صورت حضوری در امتحانات این پایه شرکت کنید. لذا با بی توجهی، از انباشته شدن دروس روی هم جداً خودداری شود.
همانطور که واقف هستید کتاب مطالعات اجتماعی نهم از 12 فصل (جمعا 24 درس) متشکل شده است که می‌توان آنها را به سه بخش «جغرافیا - تاریخ - مدنی» تقسیم کرد.
جغرافیا:
فصل اول: سیارهٔ ما، زمین
درس ١ : زمین، مهد زیبای انسان ها
درس ٢ : حرکات زمین
فصل دوم: سنگ کره، آب کره، هوا کره
درس ٣ :چهره زمین
درس ۴ :آب فراوان، هوای پاک
فصل سوم: زیست کره، تنوع شگفت انگیز
درس ٥ :پراکندگی زیست بومهای جهان
درس ٦ :زیست بومها در خطرند
فصل چهارم: ساکنان سیارۀ زمین
درس ٧ :جمعیت جهان
درس ٨ :بی عدالتی و نابرابری در جهان
تاریخ :
فصل پنجم: عصر یکپارچگی و شکوفایی
درس ٩ :ایرانی متحدو یکپارچه
درس ١٠ :اوضاع اجتماعی، اقتصادی،علمی و فرهنگی ایران درعصر صفوی
فصل ششم: ایران از عهد نادرشاه تا ناصرالدین شاه
درس ١١ :تالش برای حفظ استقالل و اتحاد سـ*ـیاسی ایران
ٔ خارجی
درس ١٢ :در جستوجوی پیشرفت و رهایی از سلطه
فصل هفتم: ایران در عصر مشروطه
درس ١٣ :نهضت مشروطه
درس ١۴ :ایران در دوران حکومت پهلوی
فصل هشتم: سقوط حکومت شاهنشاهی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسالمی
درس ١۵ :انقالب اسالمی ایران
درس ١۶ :ایران در دوران پس از پیروزی انقالب اسالمی
مدنی:
فصل نهم: فرهنگ و هویت
درس ١٧ :فرهنگ
درس ١٨ :هویت
فصل دهم: خانواده و جامعه
درس ١٩ :ارزشها و کارکردهای خانواده
درس ٢٠ :آرامش در خانواده
فصل یازدهم: حکومت و مردم
درس ٢١ :نهاد حکومت
درس ٢٢ :حقوق و تکالیف شهروندی
فصل دوازدهم: بهره وری
درس ٢٣ :بهرهوری چیست؟
درس ٢۴ :اقتصاد و بهره‌وری

لینک دانلود کتاب :
دانلود کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم | رمان 98

پ. ن : تدریس بر اساس کتاب مطالعات نهم، چاپ ١۴٠٠، صورت گرفته، بنابراین امکان مغایرت این تدریس با کتب سنوات دیگر وجود دارد. لطفا دقت لازم به عمل آید. با تشکر!


آموزش • مطالعات اجتماعی نهم | مدرس Tavan | متوسطه اول رمان98 •

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: paeez81 و ASaLi_Nh8ay

Tavan

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/1/21
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
11,646
امتیاز
288
زمان حضور
19 روز 16 ساعت 29 دقیقه
به نام خدا
جلسه ی اول
درس اول: زمین، مهد زیبای انسان ها
دانلود ویدیو مربوط به درس اول

دانلود رونوشت مطالعات نهم درس اول ¦ رمان 98

جزوه درس اول مطالعات اجتماعی پایه نهم:
1 .زمین بخش کوچکی از منظومه شمسی است.
2 .تعریف منظومه شمسی:
تشکیل شده از یک ستاره به نام خورشید و اجرام آسمانی زیادی (سیاره، سیارک، قمر و ...)
که در مداری پیرامون خورشید میچرخند.
3 .سیارات منظومه شمسی:
الف) سیارات درونی: چهار سیاره نزدیک به خورشید که سطحی سنگی و جامد دارند. شامل
عطارد، زهره، زمین و مریخ
ب) سیارات بیرونی: چهار سیاره دورتر از خورشید که از گازهای مختلفی تشکیل شدهاند.
شامل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون
4 .مشخصات زمین:
الف) بزرگترین و سومین سیاره نزدیک به خورشید
ب) دارای یک قمر به نام ماه
ج) پدید آمده از گاز و غبار بین ستارهای
د) عمر 5/4 میلیارد ساله
5 .مشتری بیشترین قمر )44 قمر( را در بین سیارات منظومه شمسی دارد.
6 .مشخصات خورشید:
الف) در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و منبع نور، گرما و انرژی این منظومه است.
ب) یکی از میلیون ها ستاره کهکشان راه شیری است.
7 .تفاوت زمین با سه سیاره درونی دیگر:
الف) زمین بزرگتر است.
ب) حیات در آن جریان دارد.
ج) قمر دارد.
8 .تفاوت سیارات درونی با بیرونی:
الف) سیارات درونی ساختار سنگی دارند ولی بیرونی ها از گاز هستند.
ب) سیارات بیرونی قمرهای بیشتری دارند.
ج) مدار گردش سیارات بیرونی بزرگتر است.
د) فاصله سیارات بیرونی از خورشید بسیار زیاد تر از سیارات درونی است.
9 .مساحت کره زمین: 515 میلیون کیلومتر مربع (71 %آب و 29 %خشکی)
10 .موقعیت مکانی یک پدیده:
مکان دقیق قرار گرفتن جسم بر روی زمین ( که برای فهمیدن آن از مدارها و نصف النهارهای
فرضی استفاده می‌کنیم).
11 .تعریف مدار:
دایرههای فرضی که به موازات دایره استوا بر روی کره زمین رسم میشوند و هرچه به سمت
قطب شمال و جنوب میروند، کوچکتر میشوند.
12 .درجه بندی مدارها:
استوا مدار مبدا و صفر درجه است و مدارهای دیگر بین یک تا نود درجه شمالی و جنوبی تقسیم میشوند.
13 .تعریف نصف النهار:
نصف النهارها نیم دایره های فرضی هستند که از قطب شمال تا قطب جنوب کشیده شده‌اند و طول مساوی دارند.
14 .درجه بندی نصف النهارها:
برای درجه بندی نصفالنهارها، نصف النهاری را که از رصدخانه «گرینویچ» در شهر لندن عبور میکند، به عنوان نصفالنهار مبدأ انتخاب کرده‌اند .
نصف النهار مبدأ و امتداد آن در سوی دیگر کره، زمین را به دو نیمکره مساوی شرقی و غر بی
تقسیم کرده است. نصف النهار مبدأ، صفر درجه و نصف النهارهای دیگر از صفر تا 185 درجه
غربی و 185 درجه شرقی درجه بندی شدهاند؛ زیرا محیط زمین 345 درجه است.
15 .موقعیت ایران:
در نیمکره شمالی نسبت به استوا و در نیمکره شرقی نسبت به نصف النهار مبدا قرار دارد.
16 .مختصات جغرافیایی:
هر نقطه از کره زمین روی یک مدار و یک نصف النهار مشخص قرار دارد که به آنها مختصات جغرافیایی آن نقطه میگویند.
17 .تعریف طول و عرض جغرافیایی:
الف) طول جغرافیایی؛ هر مکان عبارت است از فاصله آن مکان با نصف النهار مبدأ برحسب درجه.
ب) عرض جغرافیایی؛ هر مکان عبارت است از فاصله آن مکان با مدار استوا برحسب درجه.
برای نوشتن طول و عرض جغرافیایی، از علائم N( شمالی) ،
S( جنوبی) ، E( شرقی) و W( غربی)
استفاده میشود.


آموزش • مطالعات اجتماعی نهم | مدرس Tavan | متوسطه اول رمان98 •

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: paeez81، Aseman15 و ASaLi_Nh8ay

Tavan

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/1/21
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
11,646
امتیاز
288
زمان حضور
19 روز 16 ساعت 29 دقیقه
به نام خدا
جلسه ی دوم
درس ٢ : حرکات زمین

دانلود ویدیو مربوط به درس دوم

دانلود رونوشت مطالعات نهم درس دوم ¦ رمان 98

جواب فعالیت های درس دوم مطالعات اجتماعی :
1- الف) در زندگی روزانه، ساعت واقعی چه کاربردی دارد؟ تعیین زمان طلوع وغروب خورشید وانجام فرایض دینی(شرعی)

ب) چرا از ساعت ر سمی استفاده میکنیم؟ مثال بیاورید.برای جلوگیری از ایجادناهماهنگی ها در پرواز هواپیماها، حرکت قطارها وکشتی و
انواع مسافرت ها و کارهای اداری

2_ با توجه به نقشه مناطق زمانی، بگویید اگر کسی از تهران به پاریس سفر کند، باید ساعت خود را جلو بکشد یا عقب؟ چرا؟

عقب. زیرا نصف النهار پاریس درغرب نصف النهار تهران است ودیرتر درمقابل خورشید قرار می گیرد.

3_ اگر مسافری از تهران به توکیو (ژاپن) سفر کند، باید ساعت خود را جلو بکشد یا عقب؟ چرا؟

جلو. زیرا نصف النهار توکیو درشرق نصف النهار تهران است وزودتر درمقابل خورشید قرار می گیرد

فعالیت درس 2(ص13 )

4-اگر میانگین سرعت گردش زمین به دور خورشید در یک ثانیه 30 کیلومتر باشد، سرعت حرکتزمین به دور خورشید در یک ساعت
چقدر است؟

(k/h108000=60x1800=60x 108000 کیلومتر درساعت ( 30

5-موقعیت سه شهر پاریس، لیبرویل و کیپ تاون را با توجه به دایره روشنایی در اول تیرماه و اول دی ماه توضیح دهید.

درتیرماه خورشید به مدار رأس السرطان عمود می تابد .وطول روزها درآن طولانی وشب ها کوتاه است(تابستان نیمکره شمالی) که
شهرپاریس دراین موقعیت قرارگرفته است. درست درهمین زمان درنیمکره جنوبی(شهرکیپ تاون) کوتاه ترین روزها وبلندترین
شب های سال مشاهده می شود(زمستان نیمکره جنوبی). وبعداز گذشت 6ماه عکس این حالت ها در دو نیمکره اتفاق می افتد.( به
نقشه های ص 13 توجه شود).

6- چرا در اول تیر ماه در ناحیه مدار قطبی شمال، طول یک روز 24 ساعت و به عکس در مدارقطبی جنوب، طول یک شب 24 ساعت است؟

چون خورشید به مدار رأس السرطان عمود می تابداز آنجا که در تابستانِ نیمکره شمالی کج شدگی محور چرخش زمین دقیقا" به سمت
خورشید است. نیمکره شمالی کاملاً به سمت خورشید خم می شود ، نور خورشید به طور دائم به قطب شمال می تابد. وشش ماه غروب ندارد که
به اصطلاح روز قطبی و یا تابستان قطبی معروف است.در این مدت قطب شمال در روشنایی روز ( بدون شب ) و قطب جنوب در تاریکی ( بدونروز ) قرار دارد. اما پس از 6 ماه که نورخورشید به مدار رأس الجدی عمود می تابد ، عکس حالت بالا رخ می دهد ؛ یعنی در قطب شمال ،
تاریکی و در قطب جنوب ، روشنایی روز حکم فرما خواهد شد.

7_ در روزهای پاییز که این درس را مطالعه میکنید چند نقطه از اتاقهای خانه تان را که تابش آفتابدر آنجا مشاهده میشود علامت
بزنید. سپس این نقاط و موقعیت آفتاب را در فصل زمستان و بهارنیز مشاهده کنید.چه نتیجه ای میگیرید؟

درفصل تابستان که نورخورشید تمایل م کی دارد، کمتر به داخل اتاق ها می افتد .ولی درفصول پاییز وزمستان که نور خورشید
تمایل بیشتری دارد، به سطح بیشتری از فضای اتاق می افتد .


آموزش • مطالعات اجتماعی نهم | مدرس Tavan | متوسطه اول رمان98 •

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: paeez81، Aseman15 و ASaLi_Nh8ay

Tavan

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/1/21
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
11,646
امتیاز
288
زمان حضور
19 روز 16 ساعت 29 دقیقه
به نام خدا
جلسه ی سوم
درس ٣ : چهره ی زمین

دانلود رونوشت مطالعات نهم درس سوم ¦ رمان 98

جواب فعالیت های درس سوم :
١_ زیست کره برای حیات به هر یک از سه بخش سنگ کره، آب کره و هوا کره چه نیازی دارد؟ توضیح دهید. (صفحه ی 16)
الف)سنگ کره:
١_ ارتباط دهنده میان هواکُره، آ بکُره و زیست کُره است.
٢_ تأمین کننده خاک برای کشاورزی، چراگاه، کشتزار لانه سازی و.. برای جانوران زیست کره.

ب) آب کره:
١_ منشاء حیات درکره زمین هستند. ٢_ گازها ی حل شده در اقیانوس ها مخزن گازهای کره زمین
هستند که برای ادامه زندگی بسیاری از گونه های حیات در زیر آب، ضروری اند.
٣_ آب دریاها نقش مهمی
در چگونگی آب و هوای جهان دارد. ۴_ تعدیل کننده آب وهوا ی کره زمین است . که همه این موارد برای
زیست کره لازم است.


ج)هوا کره :
١_ لایه گاز اُزن پوششی است برای زمین در برابر پرتوهای فرابنفش آمده از خورشید.
٢_ امکان جابجایی برخی گازهای ارزشمند مانند بخار آب را فراهم میکند.
٣_ هواکره باعث می شود
تا شهاب وارهای کوچک پیش از برخورد با زمین در آسمان بسوزند. 4_ هواکره در متعادل کردن دمای زمین هم موثر است. اگر چنین پدیده ای نبود، میانگین دمای زمین بجای 15 درجه ی سانتی گراد که اکنون است، باید 18 - درجه می شد که در این دما امکان پدیدار شدن زیست کره بسیار ضعیف بود. (در این پدیده که اثر گلخانه ای نام دارد گرمایی که از سطح زمین بیرون رفته است در میان مولکول های هواکره نگه داشته می شود. بخار آب، دی اکسید کربن، متان و اوزون از گازهای گلخانه ای اصلی در هواکره زمین اند. )

٢_ آیات قرآن کریم را بخوانید و ارتباط آنها را با این درس توضیح دهید. ( صفحه ی 16)
در قران کریم در آیه 29 سوره شوری می فرمایند(از نشانه های خداست آفرینش آسمان ها و زمین و جنبندگانی که در آنها خلق و پراکنده نموده است) می بینی که دراین آیه از جنبندگان و موجوداتی یاد شده که در آسمانها
زندگی میکنند. پس بیرون از کره زمین هم موجودات زنده دیگری وجود دارند . اما در این باره که این موجودات زنده انسان اند یا نه قران سخنی نمی گوید.
دانشمندان در تحقیقات گسترده خود به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که آیا موجودات زنده، نبات، اب، تمدن، در کرات
دیگر وجود دارد یا نه؟ حضرت علی(ع) می فرمایند:" این ستارگان شهرهایی هستند مانند شهر های روی زمین و هر شهری با
شهر دیگر با ستونی از نور مربوط می شود."
آیه 22 سوره بقره: اشاره به زمین ونیروى جاذبه اش که به شما اجازه حرکت و استراحت و ساختن خانه و لانه و تهیه باغها و
زراعتها و انواع وسائل زندگى مى دهد، نعمت دیگرى است، هیچ فکر کرده اید که اگر جاذبه زمین نبود در یک چشم بر هم زدن
همه ما و وسائل زندگیمان بر اثر حرکت دورانى زمین به فضا پرتاپ و در فضا سرگردان مى شد! سپس به نعمت آسمان
مى پردازد و مى گوید:
(و السماء بِناء). « آسمان را همچون سقفى بر بالاى سر شما قرار داد »
همان ج و زمین است، یعنى قشر هواى متراکمى که دور تا دور کره زمین را پوشانده، و طبق نظریه « سماء » منظور از کلمه
دانشمندان ضخامت آن، چند صد کیلومتر است. اگر این قشر مخصوص هوا که همچون سقفى بلورین، اطراف ما را احاطه کرده
نبود، زمین دائما در معرض رگبار سنگهاى پراکنده آسمانى بود و عملا آرامش از مردم جهان سلب مى شد.

٣_ جدولی با دو ستون رسم کنید:
الف) کوهستانها و دامنه آنها
ب) جلگه ها و دشتها. سپس، به طورگروهی موارد استفاده و بهره برداری انسان از هر یک را در همان ستون فهرست کنید. (صفحه ی 18)

IMG_20210915_124619a18bddbee4922ec2.jpg


۴_ به تصاویر بالا دقت کنید و توضیح دهید که در هر یک، تأثیر فعّالیت انسان بر ناهمواری‌ها و محیط طبیعی چگونه است. ( صفحه ی ٢٠)
دخالت انسان مانند برداشت بی‌رویه از منابع آبی باعث خشک شدن دریاچه شده است.
با استخراج منابع موجود در طبیعت شکل ظاهری آن را بر هم زده است.
برای استفاده از آب، در دل کوه‌ها سد درست کرده است.
کوه‌ها را برای استفاده از زمین کشاورزی تراشیده است.
برای سهولت در عبور و مرور، در دل کوه‌ها تونل و جاده احداث کرده است.
جنگل‌ها را برای سکونت خود به روستا تبدیل کرده است.

۵_ گفت‌وگو کنید و دلیل و مثال بیاورید: به نظر شما، امروزه انسان بیشتر زندگی خود را با ناهمواری‌های زمین انطباق می‌دهد یا برعکس، ناهمواری‌ها را برای مقاصد خود تغییر می‌دهد یا هر دو؟ هر دو میزان دست کاری و دخالت انسان در محیط های طبیعی نسبت به گذشته بیشتر شده است یا کمتر؟ چرا؟

بیشتر، انسان به منظور بهره‌برداری از منابع موجود در یک محیط تغییراتی در آن ایجاد می‌کند. انسان تنها موجودی است که به سبب تفکر و خلاقیت توانسته است ابزارهای مختلفی بسازد و به کمک آنها شکل رابـ*ـطه خود با محیط را تغییر دهد. مثلاً خانه‌های مسکونی انسان‌های اولیه را با خانه‌های امروزی مقایسه کنید. انسان به مرور زمان، میزان دخالت و بهره برداری خود از محیط، بسیار گسترده و کامل‌تر کرده است.


آموزش • مطالعات اجتماعی نهم | مدرس Tavan | متوسطه اول رمان98 •

 
  • عالی
Reactions: paeez81

Tavan

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/1/21
ارسال ها
187
امتیاز واکنش
11,646
امتیاز
288
زمان حضور
19 روز 16 ساعت 29 دقیقه
به نام خدا
جلسه‌ی چهارم
درس ۴ :آب فراوان، هوای پاک

دانلود رونوشت مطالعات نهم درس چهارم ¦ رمان 98

جواب کاربرگه ی شماره ی ٣:
IMG_20210915_130225.jpg


جواب فعالیت های درس چهارم مطالعات نهم:

١_ با توجه به نقشه صفحه ٢١، بگویید نیوفوندلند و شرق ژاپن، که از مناطق مهم ماهیگیری جهان هستند، در محل تلاقی کدام جریان‌های دریایی قرار دارند. (صفحه ۲۲)
جریان گلف استریم – کوروشیو

۲_ چرا سفر به اعماق اقیانوس‌ها دشوارتر از صعود به قله‌هاست؟ چند دلیل ذکر کنید. (صفحه ۲۲)
به دلیل فشار بسیار زیاد آب، تاریکی و دمای کم در اعماق آب و نبودن وسایل و تجهیزات پیشرفته کاوش‌های علمی را با دشواری‌های زیادی روبرو کرده است.

٣_ کاربرگه شماره (٣) را در کلاس انجام دهید. (صفحه ۲۲)

IMG_20210915_130225a263975398625b99.jpg


۴_ درباره نسبت خشکی‌ها و آب‌های کره زمین فکر کنید و بگویید اگر چنین نسبتی بر عکس می‌شد، چه اتفاق‌هایی می‌افتاد. (صفحهٔ ٢٣)
بسیاری از موجودات دریایی از بین می‌رفت، بارندگی وجود نداشت. امکانات حمل و نقل آسان توسط کشتی‌ها وجود نداشت. منابع معدنی مثل گاز و نفت وجود نداشت.

۵_ الف) خبر بالا را بخوانید. این خبر از چه جنبه‌هایی مهم است؟(صفحهٔ ٢٣)
جلوگیری از آلودگی محیط زیست و اقیانوس‌ها و جلوگیری از صید بی‌رویه ماهی‌ها و استخراج منابع.

ب) برخی از کشورهای قدرتمند در برابر یک توافق بین‌المللی برای حفاظت و واپاشی (کنترل) اقیانوس‌ها مقاومت می‌کنند و با این کار چندان موافق نیستند. به نظر شما چرا؟ (صفحهٔ ٢٣)
جواب قدرتمند سود کلانی از استخراج منابع و صید بی‌رویه ماهی‌ها می‌برند. همچنین آنها برای دفع زباله‌های سمی کارخانجات بزرگ خود از دریاها استفاده می‌کنند.

۶_ به نقشه توجه کنید. در دی ماه رُم سردتر است یا استکهلم ؟ استکهلم چرا؟(صفحهٔ ٢۶) به دلیل وجود اقیانوس اطلس.
سه شهر برگِن، استکهلم و سن پطرزبورگ (لنینگراد) تقریبا در یک عرض جغرافیایی قرار دارند اما میانگین دمای این شهرها در دی ماه متفاوت است. چرا؟(صفحهٔ ٢۶)
به دلیل دوری و نزدیکی آنها از اقیانوس‌ها و دریاها دارای آب و هوای متفاوتی هستند.
دوشهر آمین (در کشورفرانسه) و کی یِف بر روی یک عرض جغرافیایی قرار دارند اما میانگین دمای این دو شهر در دی ماه متفاوت است.چرا؟ (صفحهٔ ٢۶)
هرچه از شهرهای نواحی داخلی به سمت شهرهای مجاور اقیانوس می‌رویم، سرمای زمستان کمتر می‌شود.

٧_ به تصویر صفحه قبل (صفحه ی ٢۴)توجه کنید. لایه اُزُن در کدام بخش هواکره قرار دارد؟ لایه ازن در استراتوسفر (یوش سپهر). آیا می‌توانید در یک جمله بگویید فایده لایه اُزُن چیست؟ در این باره پرس‌وجو کنید.(صفحهٔ ٢۶)
لایه ازن مانع عبور برخی از پرتوهای مضر خورشید یعنی همان اشعه فرابنفش شده و موجب استمرار حیات روی کره زمین می‌شود .

٨_ الف) چرا کوه نوردان در ارتفاعات زیاد ممکن است با مشکلات تنفسی روبه رو شوند؟ (ص
هوا در سطح دریا، حاوی 21 درصد اکسیژن است. اما در ارتفاعات بالا، تراکم هوا تغییر می‌کند، هوا رقیق می‌شود. هوای رقیق به همان اندازه هوای بسیار فشرده و متراکم سطح دریا غنی از اکسیژن نمی‌باشد. (هرچه ارتفاع بیشتر می‌شود فشار هوا زیادتر می‌شود.)

ب) چرا در هواپیما، قبل از شروع پرواز، نحوه استفاده از ماسک اکسیژن به مسافران آموزش داده می‌شود؟
هر چه هواپیما ارتفاعش بیشتر شود، به همان اندازه هم از غلظت اکسیژن هوا کاسته می‌شود و هواپیماها چون در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند، به همین دلیل سیستمی در آن نقش تهیه اکسیژن و هوا برای تنفس رو تامین می‌کند. این عمل را «پرشرایز» می‌‌نامند. حال اگه به هر دلیل این سیستم در ارتفاع بالا از کار افتاد، ماسک‌های اکسیژن جان مسافران را در مدتی که خلبان ارتفاع هواپیما را به سطحی که هوا وجود دارد برساند‏، نجات می‌دهند.

٩_ با مشاهده دقیق محیط زندگی خود بگویید چه کارها و فعّالیت‌هایی موجب آلودگی هوا می‌شود. حداقل به سه مورد اشاره کنید.
عواملی طبیعی مانند فوران‌های شدید آتشفشان، وزش توفان، بادهای شدید و… و فعالیت‌های انسانی مانند کارخانجات صنعتی، کشاورزی، شهرسازی، وسایل گرمازا، نیروگاه‌ها، وسایل نقلیه و… از عوامل آلوده کننده هوا هستند.

جواب به کار ببندیم صفحهٔ ٢٨:

۱_ یکی از فعّالیت‌های زیر را به دلخواه انجام دهید.
الف) به طور گروهی برای حفاظت از اقیانوس‌ها و دریاها پیش نویس قوانین تهیه کنید و راهکارهایی را نیز به کشورها توصیه کنید.
* کاهش فعالیت‌ انسان‌ها در خصوص ماهیگیری
* جلوگیری از ورود آلاینده‌های نفتی و شهرها به دریاها و دریاچه‌ها
* توسعه مناطق حفاظت دریایی

ب) به طور گروهی، پوستری با موضوع حفاظت از آب‌های خلیج فارس برای گردهمایی فرضی سران کشورهای منطقه طراحی کنید و پیامی نیز روی آن بنویسید.
می‌توانیم پوستری از عکس‌‌های دریاها و اقیانوس‌های مهم جهان تهیه کرده و در مقابل آن ها عکس‌‌هایی از دریاهای آلوده یا مملو از ماهی‌ های مرده نشان داد و شعار آن را می‌توان اینگونه نوشت: «داشتن دریاهای بدون آلاینده» در این پوستر می‌توان مطالب لازم جهت حفاظت از دریاها و خلیج‌ها ارائه داد.

۲_ روی برخی افشانه‌ها (اسپری) نوشتۀ «اُزُن را دوست بداریم» یا «دوست اُزُن» و یا علامت آن مشاهده می‌شود. پرس‌وجو کنید که منظور از این نوشته یا علامت چیست و این کالاها چه خصوصیتی دارند.
این نوشته برای کالاهایی استفاده می‌شود که رعایت عدم استفاده از مواد آلاینده و لایه ازن می‌باشد. این مورد هم اکنون در صنایع کشور ما در حال اجر است که استفاده از مواد و آلاینده‌ های لایه ازن را از تولید خارج کنند. در بخش یخچال فریزر، کولر خودرو و اسفناج و صنعت کشاورزی کارهای بسیار خوبی انجام شده است.


آموزش • مطالعات اجتماعی نهم | مدرس Tavan | متوسطه اول رمان98 •

 
  • عالی
Reactions: paeez81
وضعیت
موضوع بسته شده است.
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا