- عضویت
- 5/8/20
- ارسال ها
- 1,055
- امتیاز واکنش
- 26,343
- امتیاز
- 368
- سن
- 20
- محل سکونت
- ツ☁️
- زمان حضور
- 51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
امروزه معماران معاصر در برابر ناهماهنگيها و ناسازگاريهاي موجود، رويكردهاي
گوناگوني را پيش گرفتهاند. درحقيقت بحران در هويت معماري و به ويژه «هويت اسلامي در معماري» چه در سطح جهان و چه در ايران بر اثر مشكل فراگير تحويل يا فرو كاستن يك كل سامانمند به نام هويت فرد يا جامعه و به تبع آن، هويت معماري به
يكي از اجزاء سامانه بوده است.
با پذيرش وجود بحران، گام نخست دستهبندي ديدگاههاي موجود و خصوصاً
راهحلهايي است كه معماران براي رهايي از اين بحران توصيه ميكنند. در اين پژوهش
هفت راه حل گوناگون در اينباره دستهبندي شده كه هر كدام از آنها تعريف خاصي
از معماري اسلامي يا معماري آرماني را توصيه ميكنند.
الگو واره نخست: نوگرايي اوليه
تجددگرايان بر اين باورند كه نه تنها
معماري و هنر، بلكه نگاه امروز ما نسبت به
گذشته تغيير بنيادي نموده است. آنها جهانبيني ديني را ناتوان از تبيين دستاوردهاي جديد علمي دانسته و معتقدند كه بايد از يافتههای نوين علم غربي استفاده رد. چرا كه بنياد زندگي امروز در علم و فناوري امروز قرار دارد. بايد باورهاي
محدودكننده قديمي را شكست و فرهنگ جديدي كه بر اساس ماهيت علم و يك
فرهنگ جهاني و بيمرز است را پذيرفت.
مهمترين ويژگي معماران داخلي اين
گروه كنار گذاشتن الگوهاي گذشته و الگوگيري
از معماري نوين غرب است. به همين جهت به
معرفي چند اثر مهم از چنين معماراني
ميپردازيم. از ميان سردمداران اين تفكر ميتوان
لوكوربوزيه را بهعنوان سردمدار شعار «به سوي
يك معماري نوين» نام برد. اكنون به بررسي
نظريات برخي از معماران ايراني كه در اين
دسته قرار ميگيرند مي پردازيم:
الف) هوشنگ سيحون، نفي سنتهاي گذشته را جبر زمان تلقي مينمايد و بر
سنتهاي جاري و آتي تأكيد مينمايد، چيزي كه متكي بر فناوري جديد است. آنچه از
معماري ملي در انديشه او ميتوان سراغ گرفت بيشتر جنبه اقليميدارد. (سيحون،
1349 ،234 و 233)
ب) علي اكبر صارمي، با دست
كشيدن از نقد معماري نوگرا و تهاجم فرهنگ جديد غربي به معماري سنتي، هماهنگي با معماري جهاني را مدنظر قرار ميدهد. آراي جديد او دال بر عدم وجود مفهومي مشخص از «هويت فرهنگي» است. از نظر او پذيرش فرهنگ معماري غرب از جانب معمار ايراني، بحران و تباهي نيست. از نظر وي معماري قرن بيستم همانند فناوري آن، نام و هويت خاصي ندارد و
از اين رو جهاني است. صارمي راه آينده معماري ايران را جهاني شدن بيپروا ميداند.
چرا كه به نظر وي كثرتگرايي در جهان در حال دگرگوني و پويايي است. صارمي از جمله كساني است كه پذيراي اصول مشخص براي معماري نميباشد. نقد و ترديد در همه چيز مشي مقبول غربي از نظر وي تلقي ميگردد.
منبع:
کتاب تاریخ و مبانی معماری
بررسی رویکردها در معماری معاصر
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com