خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,096
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از پرسش‌های مهمِ داوطلبان تحصیل در آلمان، مراحل تحصیل در آلمان است. به‌‌عبارتِ‌دیگر، آنان می‌خواهند بدانند که برای تحصیل در آلمان دقیقاً از کجا باید شروع کنند و چه مرحله‌ای را در انتها انجام دهند. در این مقاله، قصد داریم به‌طور مختصر و ساده شما را با مراحل تحصیل در آلمان آشنا کنیم.

هشت گام برای تحصیل در آلمان
درادامه، با هشت گام برای تحصیل در آلمان آشنا خواهیم شد که از داوطلبان خواسته می‌شود آن‌ها را به‌ترتیب انجام دهند.

انتخاب رشتۀ تحصیلی
اولین مرحله برای تحصیل در آلمان، انتخاب رشتۀ تحصیلی است که متقاضیان باید سه ماه پیش از تصمیم‌گیری، فرایند آن را آغاز کنند. درحقیقت، یافتن دانشگاه و انتخاب رشتۀ تحصیلیِ مناسب را می‌توان ابتدایی‌ترین گام برای تحصیل در آلمان دانست. انتخاب دانشگاه در آلمان دشوار نیست؛ زیرا با برگزیدن هر‌کدام از آن‌ها، فرصت تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر و برتر را خواهید داشت. شایان ذکر است رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در این دانشگاه‌ها فراوان‌اند؛ البته گاهی همین موضوع دردسرساز خواهد شد؛ چراکه ممکن است سبب سردرگمی داوطلبان در انتخاب شود. در‌ادامه، با برخی از رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در مقاطع تحصیل مختلف و تعدادی از دانشگاه‌های برتر کشور آلمان آشنا خواهیم شد.

مقطع کارشناسی
همان‌طور‌که پیش‌تر ذکر شد، تعداد رشته‌های دانشگاهی در آلمان بسیار زیاد است؛ بنابراین، در این بخش به ذکر نام بعضی از آن‌ها بسنده می‌کنیم:

زیست‌شناسی کاربردی
ریاضیات کاربردی
مدیریت هوانوردی
جامعه و فرهنگ اروپایی
اقتصاد و سـ*ـیاست و افکار اجتماعی
مدیریت بین‌الملل
کسب‌وکار بین‌الملل
طراحی مُد
مقطع کارشناسی ارشد
برخی از محبوب‌ترین رشته های کارشناسی ارشد در آلمان بدین‌شرح است:

هوش مصنوعی
مهندسی کامپیوتر
مهندسی خودرو
مهندسی مکانیک
مهندسی پزشکی
علوم اعصاب (نوروساینس)
نوروساینس
نانومواد
مقطع دکتری
ازجمله رشته‌های مقطع دکتری در آلمان عبارت‌اند از:

مطالعات علوم مواد
شناخت و رفتار
اکولوژی و تنوعات زیستی
فیزیک و نجوم
زیست‌شناسی گیاهی سلولی و مولکولی
فراهم‌کردن مدارک موردنیاز
فراهم‌کردن مدارک موردنیاز

دومین گام از مراحل تحصیل در آلمان، این است که حدوداً دو هفته پیش از شروع اپلیکیشن، مدارک لازم برای تحصیل در رشته و دانشگاه انتخابی خود را باید فراهم کنید. برای این منظور، باید به وبگاه رسمی دانشگاه مدنظرتان و بخش Admission Requirements مراجعه کنید و از مدارک و شرایط موردنیاز مطلع شوید و مرتب‌کردن مدارک را شروع کنید.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان
بهترین زمان به‌منظور اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی، پس از مرتب‌کردن مدارک است. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، باید تمامی کپی‌های مدارک روی کاغذ A4 ارائه شود؛ حتی اگر اصل مدرک در ابعاد دیگری باشد. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان عبارت‌اند از:

فرم درخواست (خوانا و تکمیل و امضاشده)
عکس گذرنامه‌ای (سیاه‌و‌سفید یا رنگی که در شش ماه اخیر گرفته شده باشد)
گذرنامۀ معتبر (امضا‌شده به‌همراه دو کپی روی کاغذ A4 از صفحات دوم و سوم)
شناسنامه
نامۀ پذیرش از دانشگاه یا کالج مدنظر یا دعوت‌نامۀ آزمون ورودی
نامۀ تمکّن مالی (حداقل مبلغی معادل ۱۰،۲۳۶ یورو در حساب بانکی به‌نام خودتان در ایران یا نامۀ تمکّن مالی فرد حامی در آلمان)
مدارک تحصیلی به‌همراه ریزنمرات
مدرک زبان (حداقل B2 آلمانی برای دوره‌های آلمانی‌زبان و حداقل آیلتس ۶ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)
ارائۀ مدارک شغلی و فعالیت‌های دیگر در ایران (درصورت وجود)
رزومه (امضاشده و به‌صورت جدول با ذکر نشانی کامل و شماره‌تلفن و ایمیل اصلی)
انگیزه‌نامۀ تحصیلی (امضاشده)
مدرک بیمۀ درمان مسافرتی معتبر برای مدت مدنظر (مدت اعتبار این مدرک نود روز است و به ارائۀ آن در زمان مصاحبۀ سفارت نیازی نیست و در زمان صدور ویزا، لازم خواهد بود)
یادگیری زبان آلمانی
یادگیری زبان آلمانی

مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان از رشته‌ای به رشتۀ دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ اما بی‌شک، بیشترِ دانشگاه‌ها به ارائۀ مدرک زبان نیاز دارند. مدرک زبان موردنیاز بسته به زبان تدریس رشتۀ مدنظر ممکن است آلمانی، انگلیسی و… باشد. ناگفته نماند دانستن زبان آلمانی خواه رشته به زبان آلمانی تدریس شود خواه زبانی دیگر، تا حدود زیادی بر موفقیت افراد تأثیرگذار است؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم حدود شش ماه پیش از شروع اپلیکیشن، یادگیری زبان آلمانی را آغاز کنید. در‌ادامه، برخی از آزمون‌های مهم آلمانی تأیید‌شده در دانشگاه‌های آلمان را مشاهده خواهیم کرد.

آزمون DSH
آزمون DSH یکی از مدارک زبان آلمانی معتبر و مخفف Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang به‌معنی «آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه» است. دانشگاه‌های آلمان این آزمون را برگزار می‌کنند تا مشخص ‌کنند آیا شرکت‌کننده می‌تواند به زبان آلمانی تحصیل کند یا نه.

آزمون از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده که بخش کتبی پیش‌‌شرطی برای بخش شفاهی است. دانشجویان می‌توانند در آزمون کتبی از واژه‌نامۀ آلمانی به آلمانی بهره ببرند و در‌صورت قبول‌نشدن در آن، باردیگر برای گذراندن آزمون تلاش کنند. مقیاس نمرۀ DSH بین یک تا سه است و نمرۀ سه بهترین نمرۀ ممکن به‌حساب می‌آید. جزئیات درصد کسب‌‌شده در هر بخش در گواهینامه آورده می‌شود. آزمون‌های کتبی از بخش‌های زیر تشکیل شده‌اند:

مهارت درک شنیداری (۲۰درصد کل آزمون)
مهارت درک مطلب (۲۰درصد کل آزمون)
مهارت درک مطالب علمی (۱۰درصد کل آزمون)
مهارت نوشتن (۲۰درصد کل آزمون)
ذکر این نکته لازم است آزمون شفاهی که ۳۰درصد کل آزمون را تشکیل می‌دهد و برای ارزیابی توانایی صحبت به زبان آلمانی است، حدود بیست دقیقه زمان می‌برد.

آزمون TestDaF
از دیگر مدارک زبان آلمانی تأییدشده برای پذیرش و تحصیل در آلمان، مدرک آزمون TestDaF یا Test Deutsch als Fremdsprache به‌معنی «آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی» است. TestDaF یکی از آزمون‌های استاندارد‌شدۀ زبان آلمانی برای داوطلبان غیرآلمانی به‌شمار می‌رود و برای ارزیابی دانشجویانی طراحی شده است که قصد دارند در آلمان تحصیل کنند یا استادان و پژوهشگرانی که می‌خواهند در دانشگاه‌های آلمان مشغول به کار شوند.

آزمون TestDaF به‌صورت متمرکز در مؤسسۀ TestDaF واقع در شهر هاگن آلمان طراحی و تصحیح و در هشتاد کشور جهان هم‌زمان در مراکز رسمی و مجاز برگزار می‌شود. تمامی شرکت‌کنندگان در این آزمون به پرسش‌های یکسانی پاسخ می‌دهند و افراد دوره‌دیده این پاسخ‌ها را ارزشیابی و تصحیح می‌کنند. آزمون TestDaF به چهار بخش تقسیم می‌شود:

مهارت درک مطلب: سه متن خواندنی و سی سؤال را شامل می‌شود که برای پاسخ‌دادن به آن‌ها سی دقیقه زمان دارید.
مهارت شنیداری: از سه متن شنیداری و ۲۵ سؤال تشکیل شده است که برای پاسخ‌دادن به آن‌ها حدود چهل دقیقه زمان دارید.
مهارت نوشتن: در این بخش، برای نوشتن یک متن شصت دقیقه زمان دارید.
مهارت صحبت‌کردن: در این بخش، هفت موقعیت دانشگاهی با سختی متفاوت مطرح می‌شود و توانایی صحبت‌کردن شما به زبان آلمانی در این موقعیت‌ها ارزیابی می‌شود. زمان درنظرگرفته‌شده برای این بخش سی دقیقه است.
آزمون Telc
آزمون‌ Telc مخفف The European Language Certificates و بر‌پایۀ CEFR مربوط به شورای اروپاست و به‌منظور سنجش دَه زبان رایج در اروپا، از‌جمله زبان آلمانی برگزار می‌شود.

از دیگر آزمون‌های زبان آلمانی معتبر می‌توان به ÖSD یا Österreichisches Sprachdiplom، KDS یا Kleines Deutsches Sprachdiplom، ZOP یا Zentrale Oberstufenprüfung و GDS یا Großes Deutsches Sprachdiplom اشاره کرد. در انتهای این بخش، باید بگوییم برخی از دانشگاه‌های آلمان در شرایط خاصی آمادۀ پذیرش دانشجو بدون ارائۀ مدرک زبان (انگلیسی) خواهند بود. درادامه، نکاتی در‌این‌باره بیان خواهیم کرد:

دانشگاهی که می‌خواهید بدون مدرک آیلتس در آن تحصیل کنید، مدرکی با عنوان MOI مخفف Language/Medium of Instruction به‌معنای «مدرک زبان تدریس» از شما می‌خواهد. به‌بیانِ‌دیگر، شما باید این مدرک را از مؤسسۀ آموزشی یا دانشگاهی دریافت کنید و به دانشگاه مدنظر در آلمان ارائه دهید که تحصیلات خود را در آن تکمیل کرده‌اید.
افرادی که مقطع کارشناسی آنان به زبان انگلیسی تدریس شده است، نیازی نیست مدرک آزمون آیلتس ارائه دهند.
کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است، به ارائۀ مدرک آیلتس نیازی ندارند.
افرادی که مدرک کارشناسی آن‌ها به انگلیسی است (برای مثال کارشناسی ادبیات انگلیسی)، می‌توانند در دانشگاه‌های آلمان بدون ارائۀ نمرۀ زبان تحصیل کنند.
برخی دانشگاه‌ها در آلمان با برگزاری مصاحبه‌ای تصویری‌شنیداری دانش زبان انگلیسی داوطلبان را ارزیابی می‌کنند.
یافتن تمکّن مالی
یافتن تمکّن مالی

حداقل دو هفته پیش از اپلای، باید منابع مالی برای تمکّن بیابید؛ زیرا طبق قانون، در آلمان هر دانشجوی خارجیِ غیراروپایی باید تمکّن مالی مناسب به‌منظور تحصیل در هر‌یک از دانشگاه‌ها داشته باشد.

اپلای‌کردن
پس از مرتب‌کردن مدارک و یافتن تمکّن مالی مناسب، زمان آن رسیده است که برای تحصیل در رشته و دانشگاه دلخواه خود اپلای کنید. برای این منظور، مجدداً باید به وبگاه رسمی دانشگاه مدنظر مراجعه کنید و مدارکتان را ارائه دهید.

یافتن مسکن
هفتمین گام از مراحل تحصیل در آلمان، یافتن مسکن است که درصورت امکان، بهتر است تقریباً دو هفته پیش از رفتن به آلمان انجام شود. متوسط هزینۀ مسکن در آلمان از این قرار است:

اجاره‌بها برای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر: حدود ۷۵۰ یورو در ماه
اجاره‌بها برای آپارتمان یک‌خوابه در خارج از مرکز شهر: حدود ۵۶۰ یورو در ماه
اجاره‌بها برای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر: حدود ۱،۴۲۷ یورو در ماه
اجاره‌بها برای آپارتمان سه‌خوابه در خارج از مرکز شهر: حدود ۱،۰۷۰ یورو در ماه
ثبت‌نام در دانشگاه
مرحلۀ نهایی برای تحصیل در آلمان، ثبت‌نام در دانشگاه مدنظر است. پس از اخذ ویزا و انجام کارهای مربوط به آن، اجازه خواهید داشت به آلمان وارد شوید.

منبع: سیم آخر


مراحل تحصیل در آلمان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا