خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • آیا در هنگام طراحی با مداد دست را بیشتر از مچ حرکت می‌دهید؟
  • آیا برای طراحی خطوط راست و طولانی، بصورت تکه ای و از مچ دستتان کمک میگیرید؟
  • آیا پس از طراحی چهره احساس خستگی میکنید مخصوصا در ناحیه مچ دست؟
  • آیا طراحی چهره و تمرین ها را در سایز بسیار کوچک انجام می دهید؟
همانطور که حدس میزدیم جواب تمام این سوالات مثبت بود.
و ما متوجه شدیم ایراد آن‌ها در نقاشی چهره و بطور کل طراحی، ندانستن تکنیک نیست بلکه دست و مداد را نمیتوانند مانند طراحان واقعی کنترل کنند و این موضوع را نمیدانند.
شاید این موضوع آن قدر ساده بنظر برسد که کمتر استاد و هنرجوی طراحی به آن دقت کند و آن را جدی بگیرد اما طراحی چهره با مداد، نقاشی چهره با آبرنگ، نقاشی پرتره با رنگ روغن و… هر کدام سبک خاصی در گرفتن مداد و قلم مو و حرکت دست دارند، ولی اکثر هنرجوها تصور میکنند باید همانگونه که مداد را برای نوشتن در دست میگیرند و حرکت میدهند، همانطور نیز بایستی طراحی کنند و این تصور کاملا اشتباه و خطرناک است.
خطرناک از آن نظر که این ایراد ساده ممکن است باعث سرخورده شدن آن‌ها و ادامه ندادن دنیای زیبای هنر طراحی و نقاشی شود، هر چند تمام نکات دیگر را بدانند.


چگونه مداد را به دست بگیریم؟

 
  • تشکر
Reactions: *ELNAZ*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراحی چهره با مداد و نحوه گرفتن مداد :
روش های زیادی برای گرفتن مداد در دست وجود دارد، که بسته به تکنیک طراح و نقاش تغییر میکند، ما در این مطلب دو حالت رایج تر که برای اغلب طراحان و نقاشان چهره، فیگور و… مورد استفاده است را بیان میکنیم:


  • گرفتن مداد به حالت نوشتن
  • گرفتن مداد به کف دست
هر کدام را با تصویر نمایش داده و توضیح میدهیم.
گرفتن مداد به حالت نوشتن:
با این حالت احتمالا اغلب دوستان آشنایی دارند، از زمان دبستان این حالت برای نوشتن به کودکان آموخته میشود. برای طراحی و نقاشی نیز این روش استفاده میشود البته با کمی تفاوت، در حالت نوشتن همیشه ابتدای مداد را بین سه انگشت میگیریم و عمل نوشتن را انجام میدهیم، ولی برای طراحی و نقاشی همیشه ابتدای مداد را نمیگیریم، در انتهای این مقاله در مورد اینکه مداد را از چه قسمتی بگیریم صحبت خواهیم کرد.
از این حالت برای ترسیم جزئیات در مناطق کوچک استفاده میشود و که بیشتر با نوک مداد نقاشی انجام خواهد شد.


گرفتن مداد به کف دست:
این حالت احتمالا از روش گرفتن زغال خام در دست طراحان نشأت گرفته است، آزادی دست در این حالت بسیار زیاد است، به همین دلیل طراحان فیگور و اسکیس این حالت را بسیار استفاده میکنند.
از این حالت برای ترسیم خطوط بلند، کلیت طرح در سایز بزرگ و شروع طراحی معمولا به کار برده میشود و در این حالت از کنار نوک مداد برای نقاشی استفاده خواهد شد.


چگونه مداد را به دست بگیریم؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: *ELNAZ*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراحی چهره با مداد و نحوه حرکت دست:
بخش مهم این آموزش این بخش است، در طراحی چهره با مداد و اغلب تکنیک های دیگر باید حداقل استفاده را از حرکت مچ ببریم! اگر تا به حال در هنگام طراحی مچ دستتان را زیاد حرکت میدادید، ادامه مطلب را حتما بخوانید.
وقتی دست از مچ حرکت کند:

  • فضای حرکت مداد محدود تر میشود
  • کنترل مداد سخت تر خواهد شد
  • زود خسته میشویم با توجه به مفصل مچ؛ مخصوصا در طراحی های با زمان طولانی
  • و نتیجه سه دلیل بالا افت کیفیت طراحی و نقاشی ما است، که باعث دلسردی میشود
پس در هنگام طراحی دست را چطور حرکت دهیم؟
بهترین نوع حرکت که معمولا در بین اساتید طراحی چهره و نقاشی دیده میشود، حرکت دست از کتف و شانه و سپس آرنج است و استفاده حداقلی از مچ، مانند تصویر زیر:

وقتی دست را از کتف و آرنج حرکت دهیم:

  • فضای حرکت زیادی ایجاد کرده ایم و میتوانیم روی کاغذ و بوم های بزرگ طراحی کنیم
  • مداد در این حالت بسیار آزاد تر است و میتوانیم راحت و به سرعت آن را کنترل کنیم
  • مفاصل کتف و آرنج از مچ قوی تر هستند و باعث میشوند زمان طولانی تری را نقاشی کنیم
  • و نتیجه این که از حرکت مداد روی کاغذ حس بهتری خواهیم داشت و روی نقاشی ما تاثیر میگذارد.
  • همچنین در رادیو طراحی۲: زبان بدن در موفقیت طراح در رابـ*ـطه با تاثیر حالت بدن طراح هم صحبت کردیم.
اما دو سوال مهم ممکن است مطرح شود:
۱- آیا برای جزئیات و قسمت های کوچک هم باید دست از کتف و آرنج حرکت داده شود؟
۲- من چون عادت دارم دستم را از مچ حرکت دهم، باز هم بعد از مدتی، زمان هایی که حواسم نیست به عادت قبل باز میگردم، چاره چیست؟
و پاسخ این دو سوال مهم:
۱- برای جزئیات باید مداد بین انگشتان حرکت کند، یعنی انگشتان در فضای کوچک مداد را جابجا میکنند و مچ حداقل حرکت را انجام میدهد، برای فهم بهتر در فیلم این حالت نشان داده شده است.
۲- بله این طبیعی است، اصطلاحی وجود دارد به نام Muscle memory (حافظه عضلانی؛ در این مورد یک مقاله و فیلم مفصل آماده خواهیم کرد) که باعث میشود برخی کارها توسط عضلات بدون تمرکز زیاد بصورت عادت انجام شوند و برای تغییر این عادت در ابتدا انرژی زیادی لازم است و تمرین هایی که باید مداوم انجام شوند و مهم تر از همه ساده باشند، علت ساده بودن واضح است، فرض کنید یک طراحی پیچیده انجام میدهید و در همان حال که به طراحی فکر میکنید به اینکه دست از کتف و آرنج حرکت کند هم فکر میکنید و نتیجه…
این تمرین های ساده را در مبانی طراحی ۱: گرم کردن دست با خطوط هفتگانه کامل به شما آموزش خواهیم داد.


چگونه مداد را به دست بگیریم؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: *ELNAZ*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
در طراحی چهره با مداد، مداد را از کدام قسمت بگیریم؟ :
سوال بسیار مهمی است، البته اگر به یک نقاش یا طراح در هنگام کار توجه کرده باشید یا فیلم های طراحی چهره با مداد گروه طراحی روشن را در سایت، آپارات یا کانال یوتیوب مشاهده کرده اید، طراحان و نقاشان مداد را همیشه از یک قسمت نمیگیرند، یعنی برای بخش های مختلف طراحی و نیازشان از ابتدا و انتها و وسط مداد استفاده میکنند.

فرق این قسمت های مداد در استفاده چیست؟

  • ابتدای مداد برای قسمت هایی است که وارد جزئیات می شویم یا فشار دست زیاد لازم است، دامنه حرکت و نهایت فشار ما در این قسمت مداد مشخص است.
  • وسط مداد معمولا برای شروع طراحی استفاده میشود، میخواهیم خطوط خیلی پررنگ نباشد، به همین دلیل فشار را از نوک مداد کم میکنیم و دامنه حرکت مداد را آزادتر میکنیم.
  • انتهای مداد برای سایه پردازی و لایه گذاری های یکدست و ملایم استفاده میشود، در این حالت فشار دست حداقل شده و فقط حرکت مداد را بصورت رفت و برگشت کنترل میکنیم.
تفاوتی نمیکند مداد را به کدام یک از حالت های نوشتن یا کف دست گرفته اید، تمام موارد بالا برای هر دو در طراحی چهره با مداد صدق میکند.
نتیجه گیری و سخن آخر:
همانطور که مشاهده کردید، سه نکته مهم در این آموزش بود:

  • نحوه گرفتن مداد
  • نحوه حرکت دست
  • قسمت های مختلف مداد
این نکات بسیار مهم هستند، ما به شما قول میدهیم اگر این مشکل خود در حرکت دست را رفع کنید و تمرین های مبانی طراحی ۱: خطوط هفت گانه را قبل هر طراحی خود انجام دهید خیلی سریع پیشرفت میکنید تا حدی که خودتان از خط‌های خود لـ*ـذت ببرید.


چگونه مداد را به دست بگیریم؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: *ELNAZ*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا