خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,114
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه

گوشی های خوش قیمت و نسبتا ارزان نسبت به اسمارتفون هایی که قیمت خیلی بالایی دارند عموما آمار فروش بهتری را به ثبت می‌رسانند. به همین جهت شرکت های تولید کننده گوشی های اندرویدی هم سرمایه گذاری ویژه‌ای روی این دسته از موبایل ها انجام داده‌اند و هوآوی هم یکی از این دسته شرکت هاست. یکی از جدیدترین اسمارتفون های خوش قیمت و ارزان این شرکت، هوآوی Y7p نام دارد که در فوریه (February) سال 2020 شاهد رونمایی از آن بودیم. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی بپردازیم.
اما برای اینکه قادر باشیم یک نقد و بررسی مناسب را ارائه کنیم بهتر است که عملکرد گوشی مورد نظر را در واقعیت و عمل مورد ارزیابی قرار دهیم. در همین راستا ما حدودا یک هفته از گوشی وای 7 پی به عنوان اسمارتفون اصلی خود و برای انجام کارهای روزمره استفاده کردیم تا قدرت عملکرد، ثبات گوشی و نقاط قوت و ضعف آن بهتر برایمان قابل درک باشد.

نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی :طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

طبیعتا نباید انتظار داشت که در طراحی و ساخت گوشی با قیمت ارزان از مواد خیلی درجه یک و با کیفیت مثل شیشه گوریلاگلس استفاده شود! فریم اصلی و قاب پشت گوشی Y7p هوآوی پلاستیکی است اما ظاهر قاب پشت گوشی به گونه‌ایست که شیشه‌ای به نظر می‌آید. متاسفانه در بررسی هوآوی Y7p مشخص شد که قاب پشت این گوشی در برابر تماس با اشیای نوک تیز حساس بوده و تقریبا راحت بر روی آن خط و خش به وجود می‌آید. از همین رو توصیه داریم همیشه از کیف و گارد موبایل برای حفاظت از قاب پشت این اسمارتفون استفاده کنید. خود هوآوی هم به طور پیش فرض در باکس این گوشی یک گارد ژله‌ای را ارائه کرده که می‌تواند روی قاب پشت گوشی نصب شده و از آن محافظت به عمل آورد. لازم به ذکر است که روی پنل جلوی گوشی با یک لایه شیشه ضد خش پوشانده شده اما مقاومت این شیشه زیاد نیست و بدین ترتیب نصب گلس محافظ ال سی دی هم روی پنل جلوی آن الزامی خواهد بود.
گوشی Y7p هوآوی حدود 176 گرم وزن دارد و ابعاد بدنه آن 8.1 در 76.1 در 159.8 میلیمتر است. گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی به عمل می‌آورد و از سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری بهره‌مند است. ضمنا پورت شارژ گوشی از نوع میکرو یو اس بی (Micro USB) در نظر گرفته شده که در گوشی های امروزی و جدید کمتر از آن استفاده می‌شود. گوشی وای 7 پی هوآوی از یک اسکنر انگشت فیزیکی هم بهره می‌برد که به صورت دایره‌ای شکل روی قاب پشت آن تعبیه شده است. در بررسی هوآوی وای 7 پی مشخص شد که سرعت و دقت عملکرد این اسکنر معمولی خواهد بود.
اما یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Huawei Y7p مربوط به سبک ظاهر شیک و سبک طراحی به روز آن می‌شود. وقتی از نمای رو به رو این گوشی نگاه کنید، صفحه نمایش دستگاه با حاشیه های باریکش توجهتان را جلب می‌کند. در گوشه سمت چپ و فوقانی صفحه نمایش گوشی هم لنز دوربین سلفی آن در درون ال سی دی تعبیه شده و بدین ترتیب حالتی خاص را برای آن به وجود می‌آورد. قاب پشت گوشی هم براق و خوش دست طراحی شده و در گوشه سمت چپ و فوقانی آن لنز های دوربین اصلی دستگاه به صورت عمودی تعبیه شده‌اند.


هوآوی وای 7 پی | Huawei Y7p

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,114
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
هوآوی سعی کرده لبه های قاب پشت Y7p را کمی خمیده طراحی کند تا با در دست گرفتن گوشی حس خوبی به کاربر منتقل شود. در بررسی هوآوی وای 7 پی مشخص شد که گوشی واقعا خوش دست طراحی شده و از نظر ظاهری هم جذاب است اما طبیعتا کیفیت ساخت خیلی بالایی ندارد و باید مراقبت ویژه‌ای از آن به عمل آید تا روی قاب پشت، پنل جلو و سایر بخش های آن خط و خش ایجاد نشود. در مجموع با توجه به قیمت گوشی باید به آن نمره خوبی از نظر سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت بدهیم.

نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی :صفحه نمایش

در گوشی هوآوی Y7p از یک پنل IPS LCD با اندازه 6.39 اینچ استفاده شده که حاشیه های باریکی دارد و طبق آمار تقریبا 82.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه می‌کند. نسبت تصویر 19.5 به 9 توسط پنل نمایشگر گوشی ارائه شده و رزولوشن آن هم 1560 در 720 پیکسل است. بدین ترتیب تراکم پیکسلی پنل نمایشگر گوشی به چیزی در حدود 269 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی کاملا معمولی خواهد بود. همانطور که در بخش قبل هم گفتیم در بررسی هوآوی وای 7 پی مشخص شد که صفحه نمایش آن در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیده شدن بسیار حساس بوده و نصب گلس محافظ ال سی دی برای حفاظت از آن الزامی خواهد بود.
لنز دوربین سلفی گوشی هم در درون ال سی دی و بخش فوقانی و سمت چپ آن تعبیه شده و حاشیه های باریک صفحه نمایش گوشی هم سبب می‌شوند که دستگاه از نمای رو به رو جذابیت خاصی داشته باشد. اما کیفیت به تصویر کشیدن محتوا بر روی نمایشگر 6.39 اینچی گوشی چطور است؟ در بررسی هوآوی Y7p مشخص شد که کیفیت نمایشگر دستگاه معمولی بوده و خیلی خوب نیست! محتوا روی آن از شارپنس معمولی برخوردار خواهد بود و اگر خیلی با دقت به جزئیات تصویر نگاه کنید ممکن است تقسیم بندی های پیکسلی آن را هم به چشم ببینید که این موضوع خیلی جالب نیست و نشان دهنده شارپنس و وضوح نه چندان عالی پنل نمایشگر گوشی خواهد بود.
از نظر کنتراست و شادابی تصویر، صفحه نمایش IPS LCD گوشی Y7p عملکرد خوبی دارد و رنگ ها روی آن با کیفیت مطلوبی به تصویر کشیده می‌شوند. در مجموع اگر خیلی روی کیفیت نمایش محتوا حساس نباشید، نقطه ضعفی در عملکرد صفحه نمایش گوشی هوآوی وای 7 پی مشاهده نخواهید کرد اما اگر روی این موضوع حساسیت به خرج دهید، نمایشگر گوشی نقاط ضعفی دارد که ممکن است به چشم بیاید و کمی ناامیدکننده باشند. ضمنا در بررسی هوآوی وای 7 پی مشخص شد که صفحه نمایش گوشی از نظر قدرت تولید روشنایی هم کیفیت خیلی بالایی ندارد و برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور به طور کامل جزئیات روی صفحه گوشی را ببینید، حتما می‌بایست مقدار روشنایی صفحه نمایش را بر روی 100 درصد تنظیم کنید.
ما در بررسی این گوشی متوجه شدیم که حتی در برخی مواقع که شدت نور تابانده شده به صفحه موبایل زیاد باشد، ضمن تنظیم شدت روشنایی پنل گوشی بر روی 100 درصد باز هم مشاهده و تفکیک جزئیات روی آن به سادگی امکانپذیر نخواهد بود و ممکن است کاربر بدین منظور با مشکل رو به رو شود. در مجموع به عقیده ما صفحه نمایش گوشی هوآوی Y7p یک نمایشگر کاملا معمولی است و تنها نقطه قوت آن در ابعاد بزرگش خلاصه می‌شود که انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای فیلم و سریال را تسهیل می‌بخشد، اما از نظر کیفیت، پنل نمایشگر گوشی خیلی وضعیت خوبی ندارد و چیزی فراتر از قیمت خود را ارائه نمی‌نماید.


هوآوی وای 7 پی | Huawei Y7p

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,114
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی :سیستم عامل و بسـ*ـتر نرم افزاری

سیستم عامل پیش فرضی که روی گوشی Huawei Y7p نصب و راه اندازی شده، اندروید 9 پای (Android 9 Pie) خواهد بود و رابط کاربری EMUI 9 هم در کنار آن نصب و راه اندازی می‌شود. متاسفانه به دلیل تحریم هایی که ایالات متحده و کمپانی گوگل بر علیه شرکت هوآوی ارائه کرده‌اند، گوشی های جدید این شرکت از گوگل سرویس یا همان سرویس های اختصاصی شرکت گوگل بهره‌مند نیستند و گوشی Y7p هم شرایط مشابه دارد. بنابراین اپلیکیشن هایی مثل جیمیل، گوگل پلی استور، یوتیوب، گوگل درایو و غیره به طور پیش فرض روی گوشی نصب نیستند و امکان استفاده از سرویس های گوگل در دستگاه به طور پیش فرض وجود ندارد!
برای رفع این مشکل شرکت هوآوی اپلیکیشن های اختصاصی خودش را به عنوان جایگزین اپلیکیشن ها و سرویس های پیش فرض گوگل ارائه کرده است. برای مثال یک برنامه خاص به عنوان مرجع برای دانلود اپلیکیشن های اندرویدی در گوشی ارائه می‌شود و کاربران می‌توانند از آن برای دانلود برنامه های گوناگون مورد نظرشان استفاده کنند. ضمنا فراموش نکنید کاربران ایرانی می‌توانند از مراجعی مثل کافه بازار هم برای دانلود انواع اپلیکیشن های مختلف بر روی گوشی استفاده نمایند. بنابراین نبودن سرویس های گوگل یکی از مسائلی است که باید حتما در نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی به آن اشاره می‌شد و شما هم باید آن را در نظر بگیرید.
اما رابط و بسـ*ـتر نرم افزاری گوشی چقدر ثبات دارد و عملکرد روانی را ارائه می‌کند؟ در بررسی هوآوی Y7p مشخص شد که در حالت عادی بسـ*ـتر نرم افزاری این گوشی عملکرد مطلوبی خواهد داشت اما وقتی اپلیکیشن های سنگین تر روی دستگاه نصب شوند، لگ و تاخیرهایی در عملکرد بسـ*ـتر نرم افزاری دستگاه پدیدار می‌گردد. برای مثال نصب و استفاده از برنامه هایی مثل -، اینستاگرام و غیره می‌تواند روی سرعت و ثبات عملکرد بسـ*ـتر نرم افزاری گوشی تاثیرگذار باشد و هرچقدر حجم بیشتری از حافظه داخلی دستگاه پر شود، ثبات عملکرد بسـ*ـتر نرم افزاری گوشی هم بیشتر افت می‌نماید. بنابراین همیشه سعی کنید برای دستیابی به بهترین بازده از بسـ*ـتر نرم افزاری گوشی Y7p از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری به عمل آورید. با در نظر گرفتن این مسئله تقریبا در حین کار کردن عادی با گوشی هیچ مشکلی را مشاهده نخواهید کرد.
اما بد نیست کمی هم در مورد رابط کاربری EMUI 9 صحبت کنیم. این رابط خیلی بهینه طراحی نشده و قابلیت های زیادی در آن ارائه شده که خود منجر به سنگین تر شدن رابط کاربری گوشی می‌شود. همچنین ارائه قابلیت ها و آپشن های زیاد سبب شده که منوی تنظیمات گوشی هم خیلی چینش و ترتیب جالبی نداشته باشد. در مجموع نظر شخصی ما بدین صورت است که رابط EMUI در مقایسه با رابط گوشی های دیگر مثل سامسونگ (رابط کاربری One UI) یا شیائومی (رابط کاربری MIUI) حرف چندانی برای گفتن ندارد و بازده ضعیف تری را ارائه می‌کند. با این وجود دوست داشتن یا نداشتن رابط EMUI هوآوی بیشتر یک امر سلیقه‌ای است و به تجربه کاربر در استفاده از گوشی های اندرویدی و نظر شخصی وی مربوط می‌شود.


هوآوی وای 7 پی | Huawei Y7p

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,114
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی :پردازنده، رم و حافظه داخلی

نوبت به یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی می‌رسد! قدرت پردازشی این گوشی چطور است؟ با توجه به قیمتی که برای این اسمارتفون در نظر گرفته شده، طبیعتا نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشیم. هوآوی در قلب گوشی Y7p از تراشه Kirin 710F استفاده کرده که طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس 2.2 گیگاهرتزی خواهند داشت. پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 هم در این تراشه به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده است.
گوشی هوآوی Y7p از رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد و امکان اتصال حافظه جانبی هم در آن وجود دارد! با توجه به اینکه دستگاه یک گوشی خوش قیمت و ارزان است نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشیم. ما در بررسی این گوشی بازی Lords Mobile را روی آن نصب و برای مدت زمان 10 دقیقه اجرا کردیم. نتیجه انجام این کار نشان داد که اجرای بازی های سنگین مثل Lords Mobile یا حتی PUBG Mobile برای بازده های زمانی کوتاه در گوشی بدون مشکل قابل انجام خواهد بود. ما تقریبا در 10 دقیقه‌ای که بازی مذکور را در گوشی انجام دادیم با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نشدیم، اما طبیعتا اگر انجام بازی برای بازه های زمانی طولانی تر ادامه پیدا کند در عملکرد دستگاه لگ و تاخیر ایجاد می‌شود و منابع سخت افزاری آن تحت فشار قرار می‌گیرند.
همچنین نکته مهمی که در این بخش بررسی هوآوی وای 7 پی متوجه آن شدیم مربوط به زمانی می‌شد که از بازی های مذکور خارج می‌شدیم. در اینگونه مواقع تقریبا یک الی دو ثانیه در عملکرد گوشی تاخیرهایی قابل رویت بود و این امر نشان می‌دهد که رم گوشی به شدت تحت فشار قرار دارد. جهش مابین اپلیکیشن های مختلف هم تقریبا تا 2 ثانیه با تاخیر صورت می‌پذیرفت، اما با این حال قدرت پردازشی تراشه Kirin 710F با توجه به قیمتی که گوشی دارد کاملا مطلوب و قابل قبول تلقی می‌شود. به عقیده ما قدرت پردازشی خوب یکی از ویژگی های مثبت گوشی Huawei Y7p است اما نباید فراموش شود که این مسئله بدان معنا نیست که شما بدون هیچ محدودیتی قادر به نصب و اجرای هر گیمی روی گوشی خواهید بود!


هوآوی وای 7 پی | Huawei Y7p

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,114
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی :دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی Huawei Y7p از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 48 مگاپیکسلی نوع واید (Wide)، 8 مگاپیکسلی نوع اولتراواید (Ultrawide) و دو مگاپیکسلی نوع عمقی (Depth) هستند. یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده که درست در زیر سه لنز دوربین اصلی آن قرار دارد. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری پانوراما، HDR و قابلیت ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم توسط مجموعه دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند.
در بررسی هوآوی وای 7 پی مشخص شد که دوربین اصلی دستگاه در محیط هایی که از نظر نوری وضعیت مناسبی داشته باشند قادر به ضبط عکس های مطلوبی است. کیفیت این عکس ها خیلی عالی نیستند اما سطح رضایت بخشی را ارائه می‌کنند. عکس های پرتره هم در این شرایط عموما کیفیت مطلوبی دارند اما گاها باگ هایی در تفکیک سوژه اصلی عکس از فضای پس زمینه به وجود می‌آید. اما متاسفانه در محیط های بسته و کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت چشمگیری خواهد داشت. هرچقدر شدت نور محیط کمتر باشد، نویزهای تصویر بیشتر و جزئیات آن کمتر می‌شوند. در مجموع دوربین اصلی گوشی کاملا عملکرد معمولی دارد و بهتر است از آن فقط در محیط های باز و با نور مناسب برای ضبط عکس استفاده کنید تا به بهترین بازده برسید.
در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی Huawei Y7p از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت ضبط عکس های پرتره، HDR و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در این بخش بررسی هوآوی وای 7 پی مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی هم خیلی عملکرد عالی ندارد و به ویژه در محیط های با نور کم با افت کیفیت محسوسی رو به رو می‌شود. اما در محیط های با نور خوب می‌توانید عکس های سلفی قابل قبولی را با آن ضبط کنید. کیفیت عکس های پرتره ضبط شده با دوربین سلفی گوشی هم معمولی خواهد بود. در مجموع به عقیده ما گوشی Huawei Y7p از نظر دوربین وضعیت معمولی دارد و کیفیتی در حد قیمت خودش را ارائه می‌کند.


نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی :باتری و شارژدهی

برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی هوآوی Y7p از یک باتری لیتیوم پلیمری 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. با توجه به مشخصات فنی که این اسمارتفون دارد انتظار داریم که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی آن بتواند در تامین انرژی مورد نیاز دستگاه موفق عمل کرده و بازده معمولی داشته باشد. در بررسی این گوشی مشخص شد یک کاربر عادی با سطح استفاده نرمال از دستگاه ضمن یک مرتبه شارژ باتری آن تقریبا می‌تواند 1 روز از آن استفاده نماید. در صورتی که سطح استفاده کاربر کم باشد، احتمال دارد که باتری دستگاه تا 1.5 روز هم دوام بیاورد.
اما برای فول شارژ شدن باتری گوشی چه میزان زمان لازم است؟ هوآوی یک شارژر 10 واتی را برای گوشی Y7p در نظر گرفته و در بررسی ما مشخص شد که فول شارژ باتری گوشی وای 7 پی با استفاده از این شارژر ظرف مدت زمانی در حدود 90 دقیقه صورت می‌پذیرد. بنابراین و با توجه به این مسئله می‌توان گفت که گوشی Huawei Y7p از نظر قدرت شارژدهی باتری و همچنین سرعت شارژ مجدد وضعیت معمولی دارد و در سطح متوسط قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی هوآوی وای 7 پی (Huawei Y7p) پرداختیم. این گوشی با قیمت مناسبی که دارد به یکی از پرفروش ترین اسمارتفون های جدید برند هوآوی تبدیل شده و تقاضای خرید بالایی دارد. ما در این مقاله تجربه استفاده یک هفته‌ای خود از این گوشی را با شما عزیزان به اشتراک قرار دادیم. اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این گوشی به شرحی هستند که در ادامه ذکر کرده‌ایم.


نقاط قوت:
  • ظاهر شیک و زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ
  • قدرت پردازشی خوب
  • قیمت مناسب
نقاط ضعف:
  • عدم بهره‌مندی از سرویس های گوگل
^منبع: فروشگاه اینترنتی هدف^

|"انجمن رمان98"|


هوآوی وای 7 پی | Huawei Y7p

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tavan
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا