- عضویت
- 5/8/20
- ارسال ها
- 1,055
- امتیاز واکنش
- 26,343
- امتیاز
- 368
- سن
- 20
- محل سکونت
- ツ☁️
- زمان حضور
- 51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
انتخاب و كاربرد هندسه در معماري و شهرسازي كاملاً متناسب و هماهنگ با نيازهاي
انسان و نوع عملكرد و نقشي است كه اين عنصر معماري و شهرسازي در زندگي
روزمره انسان بها عهده دارد.
شكستن محورهاي ورودي تا فضاي اصلي براي تشديد محرميت و امنيت داخلي
فضا و نوع هندسه افقي در نقشه كف در فضاهاي داخلي، متناسب است با ميزان درونگرا
بودن آنها ( يعني فضاهاي كاملاً داخلي) يا نيمه درونگرا بودن آنها ( يا فضاهاي مياني) و
فضاهاي برون گرا (يا فضاهاي ايوانها) اين هندسه كاملاً تغيير مينمايد و در طراحي
محوطه و حياطها، هندسه خاصي در جهت بهرهبرداري انسان از تركيب آب و گياهان و ديد
آسمان به كار ميرود و در مقاطع به كمك ستونها و برجستگي جرزها هندسه آرام و
ساكن نقشه كف را به هندسه سيال و قيام كرده بدنهها و در نهايت به هندسه كهكشاني و
آسماني سقفها پيوند ميزند. بكار بردن شبكههاي منظم و ريز و پنهان هندسي(پيمون) باعث
شده كه علي رغم تناسبات بسيار گوناگون و ضربĤهنگها و اشكال بسيار مختلف، يك
هماهنگي و وحدت باطني و نامريي و قدسي بين همة اجزاء و عناصر متفاوت هندسي
ايجاد شود، همانند آنچه در رابـ*ـطه تار و پود قاليها ملاحظه ميشود.
در فضاهاي شهري نيز علي رغم انواع هندسهها و حجمهاي گوناگون و متكثر به
كار برده شده در ساختار فضاهاي شهري، از يك طرف اين شريانهاي عبوري و
بازارهاي سرپوشيده و سرباز اين پيوستگي و هماهنگي را بين مجموعه فضاهاي شهري
ايجاد مينمايند و از طرفي تركيب متعادل و متوازن و با معناي عملكردهاي مخالف از
قبيل واحدهاي مسكوني با هم و با ساير واحدهاي خدماتي و در نهايت، تناسب آنها با
مراكز مذهبي و عبادي به گونهاي است كه در مجموع، از مفهوم كثرت به وحدت و از
سير در آفاق به سير در انفس و از دنيا به آخرت را كاملاً تداعي مينمايد .
مسئله بسيار مهم در ايجاد نقش و طرحهاي هندسي، كار با پرگار و استفاده از
نقوشي است كه از جاي برخورد دايرههاي هم مركز و هم محور و از بسط و گسترش
آنها در سطح و ارتفاع به وجود ميآيد. اين روش باعث شده است كه هميشه نقطه
پايه براي پديد آوردن نظم هندسي يعني جاي سوزن پرگار، ناپيدا و پنهان و جزء فضاي
خالي و مجرد و غيب نقوش باشد و آنچه ظاهر ميشود معلول آن چيزي است كه در غيب تصوير و نقش قرار دارد و اين با هستي شناسي و باطنگرايي و مفهومگرايي
اسلامي بسيار منطبق است، هندسه فوق چه در نقوش و چه در طراحي فضاهاي
معماري، عامل بسيار مهم سيال بودن و ايجاد خلاء و سبكي در تزئينات و فضاسازيها
شده است.
چگونگي بهكارگيري هندسه بر پايه اصل حركت از كثرت به وحدت بدين گونه
به سرانجام ميرسد:
- در يك هسته فضايي از نقشه كف يعني مربع به نقشه سقف يعني دايره، از يالها و
انـ*ـدام متفاوت، پاباريك و سوسني و ترنج و پروانه در رسميها به شمسه، از رنگها
و نقوش تند و گرمقاليها و كفسازيها به هماهنگي آرامشبخش رنگهاي سرد و
نقوش ساده سقف.
- هندسه مستقل و نظم يافته و مدبرانه (و نه صرفاً قرينه) يك هسته فضايي در عين
استقلال به راحتي با ساير فضاها و راهروها و پلهها و فضاهاي باز و نيمه باز ارتباط
ميگيرد.
- هندسه يك تك هسته فضايي در سطح، يك نقطه مركزي دارد كه خالي است و يك
محور عمودي در همان نقطه و در راستاي قامت انسان دارد كه به نقطه خالي و
مركزي سقف (شمسه) پيوند ميخورد، اين ستون غيبي و نامحسوس كه با حضور
انسان معنا و مفهوم مييابد، در حقيقت معنا و مفهوم فضاي انساني را در معماري
شكل ميدهد و نقطة پيوند انسان با جهان ماوراء، و بسـ*ـتر عروج ملكوتي او ميشود.
اين خلاء مادي، درگاه هميشه گشودهاي است كه انسان را به صيرورت باطني و
عروج ملكوتي دعوت مينمايد.
- نقوشي كه در خود تمام نميشود و بسط مييابد، به كار بردن خطوط منحني و
كهكشاني در سقف، به كمك طلبيدن سايه روشنهاي سبك و سيال نور از اطراف
سقف اين سير را تشديد ميكند.
- ايجاد كوران و جريان هواي نوازش دهنده و لغزنده، احساس بو و عطر همراه آن كه
در «آنجا» هست و «اينجا» نيست، همه مجموعه عناصر يك ارتباط را فراهم ميآورد.
پلي از ما به وادي معشوق ميشود و از او به ما (يعني حركت از عالم كثرت زمين به
عالم وحدت آسمان و بالعكس) نظم هندسي محوطهسازي حياط و قرارگرفتن آبنما در قلب و مركز آن، طبيعت
زنده را به نمايش ميگذارد و آنگاه لطافت و سياليت آب و امواج در تلاطم آن و
انعكاس نور و پيوند آسمان و آب، خود فضاي خلايي ميسازد خيال انگيز و درگاه
گشودهاي به ديار ملكوت و اين بار تركيب آب و آسمان و نور و باد پيامآور وحدت
آسماني و دعوت به بارگاه حضور.
- محوطه سازي منظم و قرينهسازي شده با محوريت و مركزيت آبنما در واقع طبيعت گياهي را كه مظهر زييابيهاي كثير و گوناگون، شكل و رنگ و صورت و بوميباشد، به سوي وحدت اهورايي با تركيب آب و آسمان پيوند ميزند.
منبع:
کتاب تاریخ و مبانی معماری
کتاب تاریخ و مبانی معماری
کاربرد هندسه در معماری
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com