خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,333
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
پژوهندگان، نويسندگان اصولگرايي هستند كه به سرچشمه‌هاي فرهنگي و معنوي آثار هنري توجه بيشتري دارند تا كالبد آنها. اين گروه كه بيشتر داراي مطالعات فكري و فرهنگي مكاتب و دينهاي مختلف ميباشند كم و بيش با مباحث فلسفي و عرفاني آشنا هستند. مانند هانري كربن، تيتوس بوركهارت، و همفكران آنها.
برخي از معماران و انديشمندان معماري در برشمردن ويژگيها و اصول معماري سنتي از مفاهيمي سخن ميگويند كه به سادگي نميتوان متناظر كالبدي آنها را
بازشناخت. از اين رو جا براي برداشت و تفسير در آنها گسترده است. هادي ميرميران يكي از آنهاست. او يكبار سرشت معماري ايران را «مفهومي بودن» آن دانسته است.
(ميرميران، 1375 ،33 (
او اصول معماري ايراني را در سه ردة شكل (فرم)، الگو و مفهوم از هم جدا ميكند كه اين سه رده از زمان پذيرترين تا ماناترين اصول را شامل ميشوند. اما مشكل
كار او آنجا رخ مينمايد كه اين اصول معماري را ميخواهد به صورت نظري هاي انتزاعي همپا با جهان امروز معماري ارائه كند. سه رده از اصولي كه او برشمرده هنوز
شفاف و روشن نشده است و از ديد برخي بسيار شخصي و انتزاعي به نظر ميرسند.
به همين جهت افرادي در مقابل، واهمه دارند كه نظرية او تبديل به يك نظريه استبدادي و شخصي شود. (افشار نادري، 1375 ،33 (
سه مفهوم شفافيت، تواضع و شادبودن، هيچ كدام اشارهاي به كالبدي ويژه در معماري ندارند؛ وانگهي نميتوانند وصف هر گونه كالبد پردازي هم باشند. آنها نشانه‌هاي عيني دقيقي هم ندارند. گرچه ميرميران ميتواند آثار معماري خود را بهعنوان مصاديق معرفي كرده و نشانهها را از آنها برشمرد. اما به دشواري ميتوان مرزبندي روشني براي آنها ارائه كرد.
هر سه اصل به جاي اشاره به امري عيني به تأثيرات فضايي – كالبدي معماري بر انسان توجه كردهاند، نه به ويژگيهاي خود فضا و كالبد معماري. از ديد
ميرميران معماري ايران در بيشتر موارد چنين تأثيراتي را بر انسان پديد ميآورد. ولي اين پرسش پيش ميآيد كه اين معماري چه ويژگيها و مشخصههايي دارد كه چنين تأثيراتي را بجا ميگذارد؟
براي نمونه به اصل شفافيت توجه ميكنيم. اين اصل ميتواند به معني گشايش فضايي برداشت شود كه يك ويژگي عيني فضايي است. در عين حال ميتوان از آن
برداشت فضاي باز و يكدست معماري مدرن را داشت كه نمونههايي فراوان از آن در
دست است. و يا ميتوان برداشتي محتوايي داشت. شفافيت به معني سبكي، نورانيت،
بلوري شدن، روحاني شدن و پرهيز از فضاهاي تاريك و تنگ و كم ارتفاع و ... باشد.
هنوز هم ميتوان برداشت‌ها و نمونه‌هاي ديگري براي آن برشمرد.

منبع:
کتاب تاریخ و مبانی معماری​


معنا گرایی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا