خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,333
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
بی‌گمان معماري روزگار اسلامي و بويژه مساجد در آغاز از معماري خانه كعبه الهام گرفته‌اند. ايده فضايي - هندسي خانه كعبه سلول بنيادي همه مساجد اصيل در دوران‌ اسلامي است. در سده‌های بعد،اسلام به هر كشوري كه راه می‌يافته، پديد آورندة هنري
بوده كه در خود عناصري بومي و خودي را مستتر داشته است. اما هنرمندان و سازندگان مسلمان به گواه تاريخ هيچگاه در ساماندهي فضا، كه پاية معماري است و
نسبت به جنبههاي ساختاري و آرايهاي از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است مقلد و الگوبردار نبوده‌اند. آنها به شيوهاي كاملاً آگاهانه عناصر و اندامهاي معماري را به كار گرفته و ساختمان‌هايی را پديد ميآوردند كه در عين اينكه انـ*ـدام‌هايي آشنا و با پيشينه‌ای تاريخی داشت، نوآورانه و ابتكاری و از نظر معنا و مفهوم كاملا متفاوت بود.
همان‌گونه كه اشاره شد، اصول معماري مساجد از خانه كعبه اخذ شد؛ اما با توجه به شرايط محلي، از اندامها و عناصر معماري بومي نيز با تغيير ماهيت آن بهرهبرداري شد.
برخي از عناصر آن هم به اقتضاي نيازهاي تازه در همان دوره و به تدريج پديد آمدند.
اما آرايهها و تزيينات ساختماني در بسـ*ـتري از ميراث گذشته رشد كرد و در سده‌هاي
پس از آن به شكوفايي و اوج جلوهگري رسيد. در اينباره نيز هنرمندان مسلمان نوآوريهاي بسياري داشتند كه همانندش در گذشته هرگز پديد نيامده بود.
در سدههاي نخست بهره گيري از نگارههاي گياهي و هندسي كه در معماري گذشته ساساني و بيزانسي رواج داشت، ادامه يافت و سپس با توجه به ديدگاه فرهنگ اسلامي در حرمت مجسمهسازي و نقاشي، اين روند به سوي انتزاع و هندسه مجردتر
كشيده شد. آنگاه در سدههاي ششم و هفتم و هشتم هجري به اوج نقش‌پردازي هندسي رسيد. در ايران كه تا پيش از اسلام نقشپردازي تنها با گـچبري انجام ميشد،پس از اسلام و بويژه در زمان سلجوقيان به اوج كار نقشپردازي با آجر رسيد و پس از
آن در روزگار مغولان و تيموريان بهرهگيري از كاشي نيز به گچبري و آجر كاري افزوده
شد. نخست آميزهاي از كاشي و آجر(معقلي) و سپس كاشي كاري يكدست در عصر
تيموري و صفوي و نهايتاً اوج بيبديل تزيينات را در آينه كاري زيارتگاهها ميتوان
يافت كه با هندسه و رنگ و نور انسان را در فضايي كهكشاني قرار ميدهند كه متعلق
به عالم برين است. تجلي عالم ملكوت با ماده نوراني و صور لايتناهي. چنين اوجي در
تبلور فضاي ملكوتي در هيچ تمدني به ظهور نرسيده است.

منبع:
کتاب تاریخ و مبانی معماری​


خاستگاه معماری دوران اسلامی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا