- عضویت
- 5/8/20
- ارسال ها
- 1,055
- امتیاز واکنش
- 26,343
- امتیاز
- 368
- سن
- 20
- محل سکونت
- ツ☁️
- زمان حضور
- 51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
بیگمان معماري روزگار اسلامي و بويژه مساجد در آغاز از معماري خانه كعبه الهام گرفتهاند. ايده فضايي - هندسي خانه كعبه سلول بنيادي همه مساجد اصيل در دوران اسلامي است. در سدههای بعد،اسلام به هر كشوري كه راه میيافته، پديد آورندة هنري
بوده كه در خود عناصري بومي و خودي را مستتر داشته است. اما هنرمندان و سازندگان مسلمان به گواه تاريخ هيچگاه در ساماندهي فضا، كه پاية معماري است و
نسبت به جنبههاي ساختاري و آرايهاي از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است مقلد و الگوبردار نبودهاند. آنها به شيوهاي كاملاً آگاهانه عناصر و اندامهاي معماري را به كار گرفته و ساختمانهايی را پديد ميآوردند كه در عين اينكه انـ*ـدامهايي آشنا و با پيشينهای تاريخی داشت، نوآورانه و ابتكاری و از نظر معنا و مفهوم كاملا متفاوت بود.
همانگونه كه اشاره شد، اصول معماري مساجد از خانه كعبه اخذ شد؛ اما با توجه به شرايط محلي، از اندامها و عناصر معماري بومي نيز با تغيير ماهيت آن بهرهبرداري شد.
برخي از عناصر آن هم به اقتضاي نيازهاي تازه در همان دوره و به تدريج پديد آمدند.
اما آرايهها و تزيينات ساختماني در بسـ*ـتري از ميراث گذشته رشد كرد و در سدههاي
پس از آن به شكوفايي و اوج جلوهگري رسيد. در اينباره نيز هنرمندان مسلمان نوآوريهاي بسياري داشتند كه همانندش در گذشته هرگز پديد نيامده بود.
در سدههاي نخست بهره گيري از نگارههاي گياهي و هندسي كه در معماري گذشته ساساني و بيزانسي رواج داشت، ادامه يافت و سپس با توجه به ديدگاه فرهنگ اسلامي در حرمت مجسمهسازي و نقاشي، اين روند به سوي انتزاع و هندسه مجردتر
كشيده شد. آنگاه در سدههاي ششم و هفتم و هشتم هجري به اوج نقشپردازي هندسي رسيد. در ايران كه تا پيش از اسلام نقشپردازي تنها با گـچبري انجام ميشد،پس از اسلام و بويژه در زمان سلجوقيان به اوج كار نقشپردازي با آجر رسيد و پس از
آن در روزگار مغولان و تيموريان بهرهگيري از كاشي نيز به گچبري و آجر كاري افزوده
شد. نخست آميزهاي از كاشي و آجر(معقلي) و سپس كاشي كاري يكدست در عصر
تيموري و صفوي و نهايتاً اوج بيبديل تزيينات را در آينه كاري زيارتگاهها ميتوان
يافت كه با هندسه و رنگ و نور انسان را در فضايي كهكشاني قرار ميدهند كه متعلق
به عالم برين است. تجلي عالم ملكوت با ماده نوراني و صور لايتناهي. چنين اوجي در
تبلور فضاي ملكوتي در هيچ تمدني به ظهور نرسيده است.
منبع:
کتاب تاریخ و مبانی معماری
کتاب تاریخ و مبانی معماری
خاستگاه معماری دوران اسلامی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com