- عضویت
- 5/8/20
- ارسال ها
- 1,055
- امتیاز واکنش
- 26,343
- امتیاز
- 368
- سن
- 20
- محل سکونت
- ツ☁️
- زمان حضور
- 51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
در دنياي غرب در چند سدة اخيـر، دانـشي بـه نـام «زيبـايي شناسـي »
به بررسي تعريـف و جايگـاه ز يبـايي و ويژگـي هـا ي آن و رابطـه آن هنـر مـي پـردازد .
با رسـيدن بـه دوره جديـد بـه گفتـه بيـشتر انديـشمندان، يـك دگرگـوني بنيـادين در
ســاختار انديــشه رخ داد كــه بــر روي همــه بخــشهــاي ديگــر تــأثير گذاشــت و آن
چيرگي معرفـت شناسـي بـر هـستي شناسـي بـود . علـم نـوين «زيبـايي پژوهـي » را كـه
حـدود دو سـده از پديدارشـدن آن مـيگـذرد بايـد پيامـد همـين دگرگـوني بنيـادين
دانـست. ايـن علـم اگرچـه نخـست روش تجربـي داشـت؛ ولـي در عرصـه فلـسفه و
بر پايه شكل جديد آن پي گرفته شد.
اين بحـث در ميـان انديـشمندان مـسلمان بـدين گونـه هـيچ گـاه مطـرح نبـوده است.بحث زيبايي نـزد انديـشمندان مـسلمان همـواره همـراه بـا ديگـر عناصـري كـه در حكمـت نظـري و عملـي بـدان وابـسته اسـت بررسـي شـده اسـت .آن تفكيـك و سامانمندي ديـدگاه غربيـان دربـاره زيبـايي شناسـي، در اينجـا بـه يـك ديـدگاه جـامع دربــارة هــستي و هرآنچــه نيــك شــمرده مــي شــود و بايــد شــمرده شــود، تبــديل مــيگــردد. از ديــدگاه انديــشمندان مــسلمان نخــست اينكــه بحــث زيبــايي، جــدا از سرچــشمة و غايــت و هــدف آن ن مــيتوانــد در نظــر گرفتــه شــود و اساســاً هــيچ چيـزي جـدا از بـستر و زمينـه و تكيـهگـاه و مبـدأ و منـشأ خـود ديـده نمـيشـود. و دوم اينكه زيباي حقيقتي عيني اسـت كـه در بـاره همـه موجـودات صـدق مـي كنـد . از اين رو اين بحـث را نـزد آن هـا بايـد در خـلال بحـث هـا ي فلـسفي، عرفـاني و ... كـه در نوشـتههـاي مختلـف و در اشـعار و رسـالههـا آمـده اسـت يافـت و ايـن مـسئله
هيچگاه به گونـة تفكيـك شـده بـا عنـوان «زيبـايي شناسـي » ميـان آنـان مطـرح نبـوده است.
اشـاره بـه ايـن نكتـه خـالي از لطـف نيـست كـه برخـي از فيلـسوفان بـزرگ مغرب زمـين همچـون هگـل و هايـدگر ايـن گونـه بحـث هـاي نظـري را مربـوط بـه روزگار زوال هنر و پايان تمـدن مـي داننـد . روزگـاري كـه بـشر بـه شـكلي حـضوري و دروني نميتواند زيبايي را درك كند و ناچار به چنين بحثهايي رو میآورد.
چگـونگي نگـرش مـا بـه زيبـايي بـه گونـهاي سرراسـت و روشـن در آفـرينش اثـر
هنـري و معمـاري تأثيرگـذار اسـت.هنر،آفـرينش زيبـايي اسـت و شـايد بتـوان گفـت
ارجمندترين شأن اثر معمـاري وجـه هنـري آن اسـت . از ايـن رو بايـد پـذيرفت نيـاز
به روشن كردن شئون زيبايي بـراي ارزيـابي ديـدگاه هـا و نيـز بررسـي و تحليـل آثـار
معماري امري آشكار است.
بايــد توجــه داشــت كــه زيبــايي شناســي نمــودار و برآمــده از ارزشهــاي
فرهنگي، و نشانگر سـمت و سـوي دگرگـوني هـا ي فرهنگـي و اجتمـاعي اسـت و بـا
مطالعه آن مي توان سير فرهنگـي جامعـه را ارزيـابي كـرد . زيبـايي شناسـي بـه گونـه اي
سرراسـت و بـي نيـاز بـه آمـوزش، تنهـا بـا تكـرار و عـادت دادن، گونـهاي نگـاه و لـ*ـذت بردن از زندگي را براي انـسان هـا تعريـف كـرده و آن هـا را بـا يـك جهـان بينـي خاص وابسته به خـود تربيـت مـي كنـد . پـس اگـر ارزشهـا ي زيبـايي شناسـانه دچـار بحران شود كم كـم همـه ابعـاد جامعـه بـه سـوي بحـران حركـت مـي كنـد . مـي تـوانند نشانداد كه مهمتـرين ويژگـي هـا ي معمـاري معاصـر جهـان و ايـران از رويكردهـاي زيبايي شناسانه چيره بر سبكها و ذهن معماران سرچشمه ميگيرد.
بــه گمــان مــا ميــان زيبــايي شناســي و مبــاني بينــشي و ارزشــي آن رابطــه سامانهاي وجـود دارد و نمـي تـوان يـك گونـه زيبـايي شناسـي را در فرهنگـي جـدا از مباني فر هنگي آن ب هكار گرفت . در عـين حـال بايـد توجـه داشـت كـه هـم در حـوزه معمــاري و هــم در حــوزه انديــشه بايــد دو ســطح عمــومي و تخصــصي را از هــم جدا نمود.
منبع:
کتاب تاریخ و مبانی معماری
زیبا شناسی در معماری
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com