خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,330
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
انـسان موجـودي بـا هويـت پـسيني اسـت . بـسياري از انديـشمندان امـروزي از انسان، تـصويري پـسيني (بعـدي ) ارائـه مـي دهنـد ؛ بـه گفتـه ديگـر تنهـا گزارشـي از وضع موجود انسانهـا داده و بـه ارزش هـاي پيـشيني (قبلـي ) و فطـري بـراي انـسان‌باور ندارند . اين نگـرش هـا ، انـسانيت را مفهـومي آزاد، سـيال و شـناور مـي داننـد كـه
در روند تكامل تاريخي رشد ميكند.
چنين نگرشـي بـسيار تحـت تـأثير فرضـيه تكـوين انـواع دارويـن شـكل گرفتـه
و جزيي از «داروينيسم اجتماعي » بـ هشـمار مـي آيـد . ايـن نگـرش انـسان را نيـز ماننـد
ديگـر گونـههـاي جـانوران، امـا بـا توانمنـديهـاي بيـشتر بررسـي مـيكنـد. در ايـن
ديـدگاه، اصـل تنـازع كـه در فرضـيه دارويـن جايگـاهي ويـژه دارد، بـراي انـسان بـه
مسابقه و رقابت تبديل شـده اسـت؛ انـسان هـم لـوح سـفيدي اسـت كـه بـه تـدريج وبر اثـر شـرايط شـكل مـي گيـرد و همچـون سـير تـاريخي فيزيولـوژي اش، بـه لحـاظ
شخصيت انساني هم در طول تاريخ در حال تكامل است.
ب) انــسان موجــودي بــا هويــت پيــشيني اســت . از ديــدگاه برخــي ديگــر از‌ انديـشمندان، نخـست اينكـه هـيچ دليـل منطقـي بـراي سـير تكـاملي تـاريخي مفهـوم انسانيت وجـود نـدارد؛ ثانيـاً انـسان داراي نـوعي سـاختار و تعريـف اوليـه، و هويـت و گــرايشهــاي پيــشيني اســت. برخــي از طرفــداران ايــن نظريــه انــسان را داراي
گـرايشهـاي ذاتـي و اوليـه خـوب دانـسته و برخـي ديگـر او را داراي گـرايشهـاي
ذاتي بد ميدانند.
پ) انــسان، موجــودي بــا هويــت اوليــه فطــري و هويــت ثانويــه بــر ســاخته
خــود اســت. از ديــدگاه ديــن اســلام، انــسان داراي دو ســاحت قــوه و فعــل اســت .
انسان به عنوان مخلوق خداونـد ، همچنـان كـه خـود در قـرآن مـي فرمايـد بـر فطرتـي
الهي سرشته شده اسـت .«فطـره االله التـي فطـر النـاس عليهـا ». پـس ن مـي توانـد هويـت
اوليـه نداشـته باشـد. از آنجـا كـه ايـن فطـرت، الهـي اسـت پـس مـيتـوان انـسان را
داراي گــرايشهــاي اوليــه الهــي و خــوب دانــست . ولــي در ســاحت فعــل، اســلام
انـسان را موجـودي آزادي بـر مـيشـمرد كـه در شـكل دادن بـه خـود آزاد اسـت و‌ مــيتوانــد بــين اعمــال و ارزشهــاي گونــاگون دســت بــه انتخــاب بزنــد. از همــين روست كه به رغـم گـرايش ذاتـي اوليـه انـسان، بـسياري از انـسان هـا هويـت ثانويـه
خود را بر مبناي غير الهـي بـر مـي سـازن د. قـرآن كـريم نيـز انـسان را بـا هـر دو نـوع ويژگي خوب و بد معرفي كرده است.

منبع:
کتاب تاریخ و مبانی معماری


نگرش پسينی و نگرش پيشينی

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و Evan
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا