- عضویت
- 17/11/20
- ارسال ها
- 1,787
- امتیاز واکنش
- 12,071
- امتیاز
- 323
- سن
- 20
- محل سکونت
- MASHHAD
- زمان حضور
- 90 روز 8 ساعت 45 دقیقه
نویسنده این موضوع
اشاره:
درباره اصل ولایت در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد و در احادیث متعددی از ولایت امام علی و سایر اهل بیت سخن گفته شده است. در مطلب حاضر نویسنده به برخی تلاش های حضرت زهرا(سلام الله علیها) در دفاع از ولایت علی(علیه السلام) و نشانههای شیعه واقعی از نگاه آن حضرت اشاره کرده است.
ولایت علی(علیه السلام) عامل یاس ابلیس و کافران
ابلیس از زمانی که تفاخر و خودبرتربینی کرد و از خلافت حضرت آدم(علیه السلام) سرباز زد، همواره بر آن بوده عدم شایستگی حضرت آدم(علیه السلام) و فرزندانش را برای این امانت و ماموریت الهی به اثبات برساند. از این رو با فریب حضرت آدم(علیه السلام) از راه وسوسه و سوگند دروغ و چشاندن میوه درخت ممنوع، حضرت آدم(علیه السلام) را از بهشتش بیرون راند و او را به شقاوت جسد مادی و دنیوی گرفتار کرد و از لطافت جسم بیرون آورد. (اعراف، آیه ۱۲ و ۲۰ و ۲۱؛ طه، آیات ۱۲۰ تا ۱۲۳؛ بقره، آیات ۳۵ تا ۳۷)
او همواره در کمین فرزندان آدم(علیه السلام) است و به دلیل این که دیده نمیشود (اعراف، آیه ۲۷) میتواند با نزدیک شدن و القای باطل و حرام، به قلب آدمی و تزیین و تدلیس و تشبیه باطل به حق (حجر، آیه ۳۹) آدمی را به شقاوت ابدی و دوزخ جلال و غضب الهی دچار کند.
اما هدایت درونی و بیرونی خداوند و الهامات تقوایی (شمس، آیات ۷ تا ۱۰) و هدایتهای وحیانی (بقره، آیه ۳۸) مانع جدی بر سر راه مقاصد و اهداف شوم ابلیس و شیاطین پیرو اوست. از زمانی که هدایت الهی به واسطه وحی از طریق پیامبران(علیه السلام) صورت گرفت، ابلیس و شیاطین با مشکلاتی مواجه شدند و نتوانستند به مقصود خود برسند؛ زیرا در طول تاریخ انسانهای بزرگی پدیدار شدند و در مقام ربانیون قرار گرفتند (آلعمران، آیه ۷۹) و ابلیس نتوانست بیلیاقتی و ناشایستگی مقام خلافت الهی را برای انسان به اثبات برساند.
البته او امیدوار بود که پس از پایان رسالت و هدایت وحیانی از طریق کتب و رسولان بتواند مردمان را گمراه کرده و آنان را به شقاوت ابدی دچار کند. اما زمانی که ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و نصب ایشان از سوی خداوند به طور رسمی و علنی در روز غدیر خم ابلاغ شد و اینگونه دین اسلام به اکمال و نعمت هدایت در قالب ولایت به اتمام رسید، ابلیس و کافران پیروش مایوس شدند (مائده، آیه ۳)؛ زیرا از این پس همان مسیر هدایت وحیانی به شکل دیگری انجام میگیرد و ارتباط خدا و انسان و آسمان و زمین قطع نشده و همواره فرشتگان بر اولیای معصوم الهی(علیه السلام) نزول مییابند (سوره قدر) و راهنمایان الهی در مقام ولایت، انسانها را سرپرستی و هدایت میکنند.
غدیر در تاریخ یک عید دانسته شده است؛ زیرا نقش کلیدی و اساسی در سرنوشت انسانها پس از پایان نبوت و رسالت ایفا میکند و ولایت است که استمرار رسالت الهی و هدایت خداوندی است. از این رو فاطمه(سلام الله علیها) به مسئله غدیر احتجاج میکند و میفرماید که اگر کسی پس از غدیر ولایت را نپذیرد عذر و بهانهای در پیشگاه خداوند نخواهد داشت. آن حضرت(سلام الله علیها) خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بیتفاوتی و سهلانگاریهایتان، عذری برای شما باقی نمانده است. آیا پدرم در روز غدیر خم برای کسی جای عذری باقی گذاشت؟ (خصال؛ ج ۱، ص ۱۷۳، احتجاج: ج ۱، ص ۱۴۶)
توطئههای شیطانی برای نابودی ولایت
ابلیس و شیاطین بیکار ننشستند و با آنکه مأیوس و نومید شدند ولی به این دل خوش داشتند که تا میتوانند جلوی قدرتگیری اولیای الهی را گرفته و سد راه ایشان شوند و اجازه ندهند تا مردم از اولیای الهی(علیه السلام) برای حرکت در مسیر صراط مستقیم استفاده کنند. این گونه است که از همان زمان ابلاغ ولایت و نصب ولایت الهی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) توطئهها آغاز شد که نخستین اقدام در این امر همان توطئه ترور پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است که توسط ۱۲ منافق با پی کردن شتر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) درگردنهای اتفاق میافتد که البته به مدد الهی این توطئه ناکام میماند و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به سلامت میرهد. (مائده، آیه ۶۷؛ صحیح مسلم، کتاب صفات المنافقین و احکامهم، احادیث ۹ و ۱۰؛ دلائل النبوه، بیهقی، ج ۵، ص ۲۵۷ و ۲۵۸؛ اسدالغابه، ابن اثیر، شرح حال حذیفه، ج ۱، ص ۴۶۸؛ المحلی، ابن حزم اندلسی، ج ۱۱، ص ۲۲۵؛ میزان الاعتدال، ذهبی، ج ۴، ص ۳۳۷، رقم ۹۳۶۲؛ و منابع دیگر حدیثی و تفسیری و تاریخی)
درباره اصل ولایت در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد و در احادیث متعددی از ولایت امام علی و سایر اهل بیت سخن گفته شده است. در مطلب حاضر نویسنده به برخی تلاش های حضرت زهرا(سلام الله علیها) در دفاع از ولایت علی(علیه السلام) و نشانههای شیعه واقعی از نگاه آن حضرت اشاره کرده است.
ولایت علی(علیه السلام) عامل یاس ابلیس و کافران
ابلیس از زمانی که تفاخر و خودبرتربینی کرد و از خلافت حضرت آدم(علیه السلام) سرباز زد، همواره بر آن بوده عدم شایستگی حضرت آدم(علیه السلام) و فرزندانش را برای این امانت و ماموریت الهی به اثبات برساند. از این رو با فریب حضرت آدم(علیه السلام) از راه وسوسه و سوگند دروغ و چشاندن میوه درخت ممنوع، حضرت آدم(علیه السلام) را از بهشتش بیرون راند و او را به شقاوت جسد مادی و دنیوی گرفتار کرد و از لطافت جسم بیرون آورد. (اعراف، آیه ۱۲ و ۲۰ و ۲۱؛ طه، آیات ۱۲۰ تا ۱۲۳؛ بقره، آیات ۳۵ تا ۳۷)
او همواره در کمین فرزندان آدم(علیه السلام) است و به دلیل این که دیده نمیشود (اعراف، آیه ۲۷) میتواند با نزدیک شدن و القای باطل و حرام، به قلب آدمی و تزیین و تدلیس و تشبیه باطل به حق (حجر، آیه ۳۹) آدمی را به شقاوت ابدی و دوزخ جلال و غضب الهی دچار کند.
اما هدایت درونی و بیرونی خداوند و الهامات تقوایی (شمس، آیات ۷ تا ۱۰) و هدایتهای وحیانی (بقره، آیه ۳۸) مانع جدی بر سر راه مقاصد و اهداف شوم ابلیس و شیاطین پیرو اوست. از زمانی که هدایت الهی به واسطه وحی از طریق پیامبران(علیه السلام) صورت گرفت، ابلیس و شیاطین با مشکلاتی مواجه شدند و نتوانستند به مقصود خود برسند؛ زیرا در طول تاریخ انسانهای بزرگی پدیدار شدند و در مقام ربانیون قرار گرفتند (آلعمران، آیه ۷۹) و ابلیس نتوانست بیلیاقتی و ناشایستگی مقام خلافت الهی را برای انسان به اثبات برساند.
البته او امیدوار بود که پس از پایان رسالت و هدایت وحیانی از طریق کتب و رسولان بتواند مردمان را گمراه کرده و آنان را به شقاوت ابدی دچار کند. اما زمانی که ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و نصب ایشان از سوی خداوند به طور رسمی و علنی در روز غدیر خم ابلاغ شد و اینگونه دین اسلام به اکمال و نعمت هدایت در قالب ولایت به اتمام رسید، ابلیس و کافران پیروش مایوس شدند (مائده، آیه ۳)؛ زیرا از این پس همان مسیر هدایت وحیانی به شکل دیگری انجام میگیرد و ارتباط خدا و انسان و آسمان و زمین قطع نشده و همواره فرشتگان بر اولیای معصوم الهی(علیه السلام) نزول مییابند (سوره قدر) و راهنمایان الهی در مقام ولایت، انسانها را سرپرستی و هدایت میکنند.
غدیر در تاریخ یک عید دانسته شده است؛ زیرا نقش کلیدی و اساسی در سرنوشت انسانها پس از پایان نبوت و رسالت ایفا میکند و ولایت است که استمرار رسالت الهی و هدایت خداوندی است. از این رو فاطمه(سلام الله علیها) به مسئله غدیر احتجاج میکند و میفرماید که اگر کسی پس از غدیر ولایت را نپذیرد عذر و بهانهای در پیشگاه خداوند نخواهد داشت. آن حضرت(سلام الله علیها) خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بیتفاوتی و سهلانگاریهایتان، عذری برای شما باقی نمانده است. آیا پدرم در روز غدیر خم برای کسی جای عذری باقی گذاشت؟ (خصال؛ ج ۱، ص ۱۷۳، احتجاج: ج ۱، ص ۱۴۶)
توطئههای شیطانی برای نابودی ولایت
ابلیس و شیاطین بیکار ننشستند و با آنکه مأیوس و نومید شدند ولی به این دل خوش داشتند که تا میتوانند جلوی قدرتگیری اولیای الهی را گرفته و سد راه ایشان شوند و اجازه ندهند تا مردم از اولیای الهی(علیه السلام) برای حرکت در مسیر صراط مستقیم استفاده کنند. این گونه است که از همان زمان ابلاغ ولایت و نصب ولایت الهی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) توطئهها آغاز شد که نخستین اقدام در این امر همان توطئه ترور پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است که توسط ۱۲ منافق با پی کردن شتر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) درگردنهای اتفاق میافتد که البته به مدد الهی این توطئه ناکام میماند و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به سلامت میرهد. (مائده، آیه ۶۷؛ صحیح مسلم، کتاب صفات المنافقین و احکامهم، احادیث ۹ و ۱۰؛ دلائل النبوه، بیهقی، ج ۵، ص ۲۵۷ و ۲۵۸؛ اسدالغابه، ابن اثیر، شرح حال حذیفه، ج ۱، ص ۴۶۸؛ المحلی، ابن حزم اندلسی، ج ۱۱، ص ۲۲۵؛ میزان الاعتدال، ذهبی، ج ۴، ص ۳۳۷، رقم ۹۳۶۲؛ و منابع دیگر حدیثی و تفسیری و تاریخی)
نشانههای پیرو ولایت علوی از نگاه حضرت زهرا(س)
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com