خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
پایه‌های ادبیات مدرن فارسی در صد سال اخیر در ایران شکل گرفت. آشنایی نویسندگان ایرانی با زبان‌هایی مثل فرانسه، انگلیسی و ترکی عثمانی و همچنین مطالعه‌ی آثار مدرن ادبیات جهان باعث شد تحولی در ادبیات ایران نیز به وجود بیاید. صادق هدایت به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان و متخصصان یکی از پیشگامان مدرن‌گرایی در ادبیات ایران است. سه قطره خون مجموعه داستانی از این نویسنده است که مانند خود هدایت، فضای داستان‌نویسی فارسی را تحت تاثیر قرار داده است.
سه قطره خون و ده داستان دیگر
سه قطره خون (Three Drops of Blood) مجموعه‌ای از یازده داستان کوتاه است که سال 1311 منتشر شد. داستان اول این کتاب سه قطره خون نام دارد و شناخته شده‌ترین داستان این مجموعه است. دیگر داستان‌های این مجموعه «گرداب»، «داش آکل»، «آیینه‌ی شکسته»، «طلب آمرزش»، «لاله»، «صورتک‌ها»، «چنگال»، «مردی که صورتش را کشت»، «محلل» و «گجسته‌دژ» نام دارند. از میان این داستان‌ها «داش آکل» سوژه‌ی فیلمی به همین نام، اثر مسعود کیمیایی شده است.

در تمام داستان‌های این مجموعه، درونیات شخصیت‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. فضای داستان‌های هدایت در مجموع فضایی غمگین است که چندان رنگی از امید ندارد. عشق ردپای پررنگی در این مجموعه داستان ایفا می‌کند. هدایت حتی عشق میان حیوانات را هم مورد توجه قرار داده است. در این مجموعه داستان، شخصیت‌های اصلی میان تضادهای درونی‌شان گیر افتاده‌اند و به نوعی در نبرد میان خیر و شر درگیرند.
سبک نگارشی صادق هدایت در سه قطره خون
مهم‌ترین داستان این مجموعه، سه قطره خون؛ داستانی سوررئالیسیتی است. داستانی که میان آثار صادق هدایت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منتقدان معتقدند این داستان نمادین، سبک و زاویه دید هدایت در ادبیات داستانی را کاملا نشان می‌دهد. پژوهشگران و منتقدان زیادی تلاش کرده‌اند داستان سه قطره خون را رمزگشایی کنند. سه قطره خون به لحاظ روانشناختی هم اهمیت دارد. آشفتگی روانی راوی داستان، کابوس‌های شبانه‌اش و تعلیقی که در داستان وجود دارد جنبه‌های روانشناختی قصه را پررنگ می‌کند. فضای داستان سه قطره خون را عذاب وجدانی فرا گرفته که به پریشان حالی ختم می‌شود.

راوی، داستان سه قطره خون را از داخل یک تیمارستان روایت می‌کند. او که معتقد است جایش میان دیوانه‌ها نیست و او را به اشتباه در تیمارستان نگه داشته‌اند، داستانش را تعریف شرایط روزی آغاز می‌کند که پس از یک سال حضور در تیمارستان بالاخره اتاقش را جدا کرده‌اند و قلم و کاغذ در اختیارش گذاشته‌اند. هرچند نتیجه ناامید کننده است. اوکه این همه مدت طلب قلم و کاغذ می‌کرده، د‌رمی‌یابد چیزی برای نوشتن ندارد.
شخصیت اصلی دیگر داستان پسری به نام سیاوش است که دوست نزدیک راوی داستان است. سیاوش گربه‌ی زیبایی دارد که هدایت برای آن خصوصیات انسانی زیادی قائل شده است. ماجرایی که برای گربه اتفاق می‌افتد، رابـ*ـطه‌ی سیاوش و راوی و ماجراهایی که بعد از آن رخ می‌دهند داستان سه قطره خون را شکل می‌دهد.
سه قطره خون و افسانه‌ی مرغ حق
پرنده‌ی «مرغ حق» گونه‌ای جغد است که اندازه‌ای کمی بزرگ‌تر از یک کبوتر دارد. این پرنده شب‌ها از لانه‌اش بیرون می‌آید و در طول شب صدایی تولید می‌کند که به صورت «حق...حق » شنیده می‌شود. باورهای عامیانه‌ی‌ جالبی درباره‌ی مرغ حق وجود دارد. یکی از فراگیرترین این باورها که در داستان صادق هدایت هم به آن اشاره شده است این است که مرغ حق در آغاز یک انسان بوده است. سپس سه گندم از مال یتیمی را خورده است، این مال از گلوی او پایین نمی‌رود. پس مرغ حق هر شب بر شاخه‌ای می‌نشیند و آنقدر حق حق می‌گوید تا سه قطره خون از گلویش می‌چکد. هدایت در داستانش این سه قطره خون را نه خون گلوی مرغ حق که خون گربه‌ای می‌داند که شخصیت سیاوش با تفنگ کشته است.
منبع: فیدیبو



معرفی کتاب سه قطره خون | صادق هدایت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا