خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SETAREH LOTFI

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
14/5/20
ارسال ها
268
امتیاز واکنش
2,774
امتیاز
228
سن
21
محل سکونت
کرمان‌شآه!
زمان حضور
24 روز 14 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی کتاب
هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم
سرگذشت علم در سرزمین‌های اسلامی

هیچوقت علم را جدی نگرفته ایم

همزمان با روزهایی که موافقان و مخالفان علمِ جدیدْ مقابلِ ویروس کووید۱۹ صف‌آرایی کردند و از یک‌طرف صدای بلند «واکسن بخرید» را می‌شنویم و از جانبی دیگر نجواهای «واکسن نمی‌زنیم» به گوشمان می‌رسد، کتابی منتشر شده است که سودای بررسی سرگذشت مفهوم علم در تمدن اسلامی را دارد. موضع‌گیری صریح نویسنده نسبت به سرگذشت علم در میان مسلمانان از همان عنوان کتاب هم مشخص است: «هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم»، بنابراین آن چه برای خواننده کتابْ نامعلوم باقی می‌ماند استدلال‌های نویسندهٔ منتقدی است که در لباس روحانیتْ کار نقد آنانی را برعهده گرفته است که مقابل علم جدید سنگر گرفته‌اند و تن به منطق و استدلال نمی‌دهند و هنوز می‌خواهند از میان کتاب‌های خاک‌گرفته درمانِ دردهای جدید را بیابند. انگار همچنان در بر همان پاشنه‌ای می‌چرخد که چکیده‌اش قرن‌ها پیش در شعر مولانا پیدا شد: پای استدلالیون چوبین بود/ پای چوبین سخت بی‌تمکین بود.

رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس اسبق کتابخانه و موزهٔ مجلس شورای اسلامی، حاصلِ ده سال تامل دربارهٔ مواجههٔ مسلمانان با علم را در کتابی مفصل جمع‌آوری کرده است. این کتاب ۱۱۰۳ صفحه‌ای شامل یادداشت‌ها و متن تعدادی از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های جعفریان‌ است که موضوع و دغدغهٔ اصلی همهٔ آن‌ها یک چیز است: علم جدید. این مطالب پراکنده براساس ترتیب زمانی مرتب شده‌اند و تاریخ نگارش هر کدام از یادداشت‌ها در پایان آن ذکر شده است. اگر از چهار یادداشت اول کتاب که ظاهراً از چشم ویراستار دور مانده و بدون ذکر تاریخ آمده است، بگذریم این یادداشت‌ها از فروردین ۱۳۹۱ شروع می‌شوند و تا شهریور ۱۳۹۹ ادامه پیدا می‌کنند.

فقدانِ نمایه و ویرایش‌گری مناسب با انتشارِ مطالب در قالب کتاب کاملاً مشخص است و در ذوق می‌زند. مثلاً خوانندگان در خلال خواندن برخی از یادداشت‌ها با درخواست «کامنت بگذارید» نویسنده (ن.ک به صفحه ۱۶۹) مواجه می‌شوند که دیگر موضوعیت ندارد.

مرتب کردن مطالب کتاب براساس زمان باعث شده است تا از خلال خواندن آن‌ها سیر تغییرات اجتماعی و شکل‌گیری رویکردهای جدید را هم نظاره کنیم. یعنی می‌فهمیم در حالی که بسیاری همزمان با همه‌گیری کرونا تازه برج و باروی مدعیان «طب اسلامی» را دیدند، جعفریان چندین سال قبل‌تر دربارهٔ ظهور این گرایش جدید هشدار داده بود. مثلاً در یادداشتی با عنوان «آیا چیزی به نام طب اسلامی داریم؟» که در سال ۱۳۹۳ نوشته شده است، این چنین می‌خوانیم:

هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم


معرفی کتاب هیچ وقت علم را جدی نگرفته‌ایم | رسول جعفریان

 

SETAREH LOTFI

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
14/5/20
ارسال ها
268
امتیاز واکنش
2,774
امتیاز
228
سن
21
محل سکونت
کرمان‌شآه!
زمان حضور
24 روز 14 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخشی از کتاب «هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم»:



عنوان فصل: چرا فقط یک ابوریحان بیرونی داشتیم؟



#اهمیت_پرسشگری_و_نقادی_در_پیشرفت_علم

#جرئت_ایجاد_تغییر



در عالم علم و دانش، مهم ترین مشکل، بسنده کردن و قناعت پیشه کردن به دانستن اندک است. علم هیچ گاه آن مقامی که باید، میان ما نداشته است و با انواع بهانه ها نه تنها آن را ترویج نمی کردیم بلکه سد راه آن می شدیم.



ترس از تغییر، بزرگ ترین مانع بر سر راه ترقی ما بوده است، این که اگر تغییر کنیم، همه چیز را از دست خواهیم داد. دل و جرئت تغییر را نداشتیم و همیشه محافظه کارانه به تغییراتی که در پاسخ های جدید رخ می داد، عمل کردیم.



این که ما امثال ابوریحان بیرونی کم داریم و در قرن سوم و چهارم نتوانستیم مثل ابن خلدون تولید کنیم و وقتی هم تولید شد آن هم دیرهنگام، نتوانستیم تکثیر کنیم، این ها به معنای آن است که ما قادر به شناخت دقیق بحران در تمدن خود نبوده ایم .



به اختصار بگویم، ما باید علمایی که حاق علم را درک کرده اند، شفافیت آن را باور دارند، روش های میان علوم و دانایی مختلف را خلط نمی کنند، در دانستن قناعت پیشه نیستند و یکسره مروج علم و دانش هستند را پاس بداریم. از حرف نو، نه بافتن، نگران نباشیم. فقط با احترام گذاشتن به پرسش های تازه و پاسخ های جدید به آن مشکلات است که امید داریم، بتوانیم یک انقلاب علمی ایجاد کنیم. ما دائما باید نقاط کور را رصد کنیم و برای آنها پاسخ داشته باشیم، پاسخی که در مجموع بتواند ما را قانع کند.

〰〰〰〰



تاریخ مسابقه کتابخوانی: 15 تیر 1400


معرفی کتاب هیچ وقت علم را جدی نگرفته‌ایم | رسول جعفریان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا