- عضویت
- 14/5/20
- ارسال ها
- 268
- امتیاز واکنش
- 2,776
- امتیاز
- 228
- سن
- 22
- محل سکونت
- کرمانشآه!
- زمان حضور
- 24 روز 14 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی کتاب
هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم
سرگذشت علم در سرزمینهای اسلامی
هیچوقت علم را جدی نگرفته ایم
همزمان با روزهایی که موافقان و مخالفان علمِ جدیدْ مقابلِ ویروس کووید۱۹ صفآرایی کردند و از یکطرف صدای بلند «واکسن بخرید» را میشنویم و از جانبی دیگر نجواهای «واکسن نمیزنیم» به گوشمان میرسد، کتابی منتشر شده است که سودای بررسی سرگذشت مفهوم علم در تمدن اسلامی را دارد. موضعگیری صریح نویسنده نسبت به سرگذشت علم در میان مسلمانان از همان عنوان کتاب هم مشخص است: «هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم»، بنابراین آن چه برای خواننده کتابْ نامعلوم باقی میماند استدلالهای نویسندهٔ منتقدی است که در لباس روحانیتْ کار نقد آنانی را برعهده گرفته است که مقابل علم جدید سنگر گرفتهاند و تن به منطق و استدلال نمیدهند و هنوز میخواهند از میان کتابهای خاکگرفته درمانِ دردهای جدید را بیابند. انگار همچنان در بر همان پاشنهای میچرخد که چکیدهاش قرنها پیش در شعر مولانا پیدا شد: پای استدلالیون چوبین بود/ پای چوبین سخت بیتمکین بود.
رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس اسبق کتابخانه و موزهٔ مجلس شورای اسلامی، حاصلِ ده سال تامل دربارهٔ مواجههٔ مسلمانان با علم را در کتابی مفصل جمعآوری کرده است. این کتاب ۱۱۰۳ صفحهای شامل یادداشتها و متن تعدادی از سخنرانیها و مصاحبههای جعفریان است که موضوع و دغدغهٔ اصلی همهٔ آنها یک چیز است: علم جدید. این مطالب پراکنده براساس ترتیب زمانی مرتب شدهاند و تاریخ نگارش هر کدام از یادداشتها در پایان آن ذکر شده است. اگر از چهار یادداشت اول کتاب که ظاهراً از چشم ویراستار دور مانده و بدون ذکر تاریخ آمده است، بگذریم این یادداشتها از فروردین ۱۳۹۱ شروع میشوند و تا شهریور ۱۳۹۹ ادامه پیدا میکنند.
فقدانِ نمایه و ویرایشگری مناسب با انتشارِ مطالب در قالب کتاب کاملاً مشخص است و در ذوق میزند. مثلاً خوانندگان در خلال خواندن برخی از یادداشتها با درخواست «کامنت بگذارید» نویسنده (ن.ک به صفحه ۱۶۹) مواجه میشوند که دیگر موضوعیت ندارد.
مرتب کردن مطالب کتاب براساس زمان باعث شده است تا از خلال خواندن آنها سیر تغییرات اجتماعی و شکلگیری رویکردهای جدید را هم نظاره کنیم. یعنی میفهمیم در حالی که بسیاری همزمان با همهگیری کرونا تازه برج و باروی مدعیان «طب اسلامی» را دیدند، جعفریان چندین سال قبلتر دربارهٔ ظهور این گرایش جدید هشدار داده بود. مثلاً در یادداشتی با عنوان «آیا چیزی به نام طب اسلامی داریم؟» که در سال ۱۳۹۳ نوشته شده است، این چنین میخوانیم:
هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم
هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم
سرگذشت علم در سرزمینهای اسلامی
هیچوقت علم را جدی نگرفته ایم
همزمان با روزهایی که موافقان و مخالفان علمِ جدیدْ مقابلِ ویروس کووید۱۹ صفآرایی کردند و از یکطرف صدای بلند «واکسن بخرید» را میشنویم و از جانبی دیگر نجواهای «واکسن نمیزنیم» به گوشمان میرسد، کتابی منتشر شده است که سودای بررسی سرگذشت مفهوم علم در تمدن اسلامی را دارد. موضعگیری صریح نویسنده نسبت به سرگذشت علم در میان مسلمانان از همان عنوان کتاب هم مشخص است: «هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم»، بنابراین آن چه برای خواننده کتابْ نامعلوم باقی میماند استدلالهای نویسندهٔ منتقدی است که در لباس روحانیتْ کار نقد آنانی را برعهده گرفته است که مقابل علم جدید سنگر گرفتهاند و تن به منطق و استدلال نمیدهند و هنوز میخواهند از میان کتابهای خاکگرفته درمانِ دردهای جدید را بیابند. انگار همچنان در بر همان پاشنهای میچرخد که چکیدهاش قرنها پیش در شعر مولانا پیدا شد: پای استدلالیون چوبین بود/ پای چوبین سخت بیتمکین بود.
رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس اسبق کتابخانه و موزهٔ مجلس شورای اسلامی، حاصلِ ده سال تامل دربارهٔ مواجههٔ مسلمانان با علم را در کتابی مفصل جمعآوری کرده است. این کتاب ۱۱۰۳ صفحهای شامل یادداشتها و متن تعدادی از سخنرانیها و مصاحبههای جعفریان است که موضوع و دغدغهٔ اصلی همهٔ آنها یک چیز است: علم جدید. این مطالب پراکنده براساس ترتیب زمانی مرتب شدهاند و تاریخ نگارش هر کدام از یادداشتها در پایان آن ذکر شده است. اگر از چهار یادداشت اول کتاب که ظاهراً از چشم ویراستار دور مانده و بدون ذکر تاریخ آمده است، بگذریم این یادداشتها از فروردین ۱۳۹۱ شروع میشوند و تا شهریور ۱۳۹۹ ادامه پیدا میکنند.
فقدانِ نمایه و ویرایشگری مناسب با انتشارِ مطالب در قالب کتاب کاملاً مشخص است و در ذوق میزند. مثلاً خوانندگان در خلال خواندن برخی از یادداشتها با درخواست «کامنت بگذارید» نویسنده (ن.ک به صفحه ۱۶۹) مواجه میشوند که دیگر موضوعیت ندارد.
مرتب کردن مطالب کتاب براساس زمان باعث شده است تا از خلال خواندن آنها سیر تغییرات اجتماعی و شکلگیری رویکردهای جدید را هم نظاره کنیم. یعنی میفهمیم در حالی که بسیاری همزمان با همهگیری کرونا تازه برج و باروی مدعیان «طب اسلامی» را دیدند، جعفریان چندین سال قبلتر دربارهٔ ظهور این گرایش جدید هشدار داده بود. مثلاً در یادداشتی با عنوان «آیا چیزی به نام طب اسلامی داریم؟» که در سال ۱۳۹۳ نوشته شده است، این چنین میخوانیم:
هیچ وقت علم را جدی نگرفته ایم
معرفی کتاب هیچ وقت علم را جدی نگرفتهایم | رسول جعفریان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com