خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

P.E.G.A.H

شاعر انجمن رمان ۹۸
شاعر انجمن
  
عضویت
18/4/21
ارسال ها
242
امتیاز واکنش
5,652
امتیاز
263
محل سکونت
خانواده‌ام!
زمان حضور
29 روز 11 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
قرن هفتم قبل از میلاد مسیح، آغاز تاریخ ترکیه است. این کشور در ابتدا یکی از مستعمرات یونان باستان بود و طی فرایندهای تاریخی، به‌مرور به قسمتی از امپراتوری روم شرقی تبدیل شد.

حتما از تاریخ حکومت عثمانی و دشمنی‌های آن با ایران باخبر هستید. امپراتوری مسلمان عثمانی هیچ‌وقت با همسایه جنوبی‌اش کنار نیامد. احتمالا روزهایی که ایران و عثمانی با یکدیگر در جنگ بودند، هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردند یک روز حجم تبادل مسافر و گردشگر میان این دو کشور به این حد برسد! الحق که تاریخ صحنه عجایب اسچرا استانبول؟
استانبول یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری میان مردم جهان و البته ایران است. ازآنجاکه محبوبیت اتفاقی نیست، دلیل این مسئله را بررسی کرده‌ایم. در صدر لیست علت‌های محبوبیت استانبول، ویژگی خاص فرهنگی این شهر قرار دارد. استانبول شهری است که به‌طرز هنرمندانه‌ای سنت و مدرنیته در آن تلفیق شده است.

خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و کوچه‌های تنگ و باریک با مغازه‌های کوچک و مردم مهربان در کنار مراکز مدرن و بزرگ خرید از جالب‌ترین ویژگی‌های استانبول به‌حساب می‌آیند. سفر به استانبول نسبت به سایر شهرهای توریستی دنیا کم‌هزینه‌تر است. بافت فرهنگی و سنت‌های شرقی آن شباهت زیادی با ایران دارد.

یکی از جذابیت‌های دیگر استانبول غذاهای معروف و لذیذ آن است. غذاهای ترکی به ذائقه ما ایرانی‌ها نزدیک‌اند و هرکس که تجربه سفر به استانبول را داشته باشد، حتما از لـ*ـذت چشیدن طعم خوش غذاهای ترکی خواهاز طرفی، سفر به استانبول، برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، به اخذ ویزا نیاز ندارد. شما تنها با داشتن پاسپورت می‌توانید به ترکیه سفر کنید. نزدیکی ترکیه به ایران باعث سادگی رفت‌وآمد به این کشور شده است. شما می‌توانید، علاوه بر سفر هوایی، به‌صورت زمینی به این کشور سفر کنید و درصد زیادی از هزینه‌های سفر کم خواهد شد.

آب‌وهوای استانبول به‌خاطر قرارگیری در مجاورت دریای مدیترانه، اقلیم مدیترانه‌ای دارد. استانبول در گرم‌ترین ماه به‌طور متوسط ۲۴ درجه سانتی‌گراد دما دارد و در سردترین ماه سال، به‌صورت میانگین ۶ درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین بهتر است فصل پاییز و بهار را برای سفر به استانبول انتخاب کنجاهای دیدنی استانبول
دیدنی‌های استانبول لیستی بلندبالا و طولانی دارد. این لیست متنوع می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی و برای سفر به این شهر مجاب کند. از اماکن تاریخی تا تفریحات متنوع، در این لیست جا می‌گیرند. در ادامه، بعضی از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول را معرفی خواهیم کرد.یدد گفتت!
مسجد ایاصوفیه
مسجد ایاصوفیه یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بناهای استانبول به‌حساب می‌آید. درواقع، این مسجد در گذشته‌های دور کلیسایی بوده که به‌دستور امپراتور بیزانس ساخته شده است؛ اما بعد از فتح استانبول به‌دست مسلمانان و تشکیل حکومت عثمانی، به مسجد تغییر کاربری داد. معماری بی‌نظیر و شگفت‌انگیز این مسجد هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. از طرفی قرارگیری آن در مرکز شهر و سادگی دسترسی به آن از ویژگی‌های مثبت این بنای تاریخی است. اگر از طرف‌داران بناهای تاریخی هستید، تماشای مسجد ایاصوفیه را از دست ندهید.
برج گالاتا
یکی دیگر از دیدنی‌های استانبول، که نباید آن را از دست داد، برج گالاتا است. برج گالاتا قدمتی به درازای هفت قرن دارد. این برج یکی از مهم‌ترین نمادهای استانبول به‌حساب می‌آید. نمای ۳۶۰ درجه شهر استانبول از بالای این برج مخروطی‌شکل، از لـ*ـذت‌بخش‌ترین تجربه‌های سفر برای مسافران استانبول است
کاخ توپکاپی
کاخ‌هایی که در گذشته مقر فرمانروایی پادشاهان بوده‌اند، همیشه از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری یک شهر به‌حساب می‌آیند. کاخ توپکاپی استانبول هم یکی از آن کاخ‌هایی است که دیدنش بر هر گردشگر واجب است! این کاخ در میانه قرن پانزدهم میلادی و به‌دستور سلطان‌محمد دوم بنا شد و مقر فرماندهی سلاطین عثمانی به‌ حساب می‌آمد.

اما توپکاپی در میانه دهه دوم قرن بیستم، به‌دستور آتاتورک به موزه‌ای برای بازدید عموم مردم تبدیل شد. دیدن دروازه‌های این کاخ، تالارها و اشیای قدیمی و کم‌نظیری که در موزه آن نگهداری می‌شود، تجربه‌ای لـ*ـذت‌بخش از تماشای فرهنگ ترکیه برای شما به ارمغان می‌آورد.
مسجد آبی
یکی دیگر از دیدنی‌های معروف استانبول، مسجد آبی است. این مسجد هم مانند سایر بناهای معروف ترکیه، در زمان امپراتوری عثمانی بنا شده است. معماری جالب و منحصربه‌فرد این مسجد و تزیینات آن، این بنا را از سایر بناهای مشابه متمایز کرده است. این مسجد هنوز هم فعال است و مراسم مذهبی و نمازجماعت در آن برگزار می‌شود. نکته مهم درباره این مسجد این است که غیرمسلمانان برای ورود به این مسجد محدودیت دارند و نمی‌توانند از ورودی آن رد شوند.
پارک مینیاتور
یکی از جالب‌ترین ابتکارهای دولت ترکیه برای جذب گردشگر، احداث پارک مینیاتور است. این پارکْ ماکت حدود ۱۰۰ جاذبه گردشگری ترکیه را در خود جا داده است. اگر در انتخاب بناها و جاذبه‌های گردشگری ترکیه مردد هستید و حتی دیدن عکس آنها هم نمی‌تواند در تصمیم‌گیری شما مؤثر باشد، حتما در اولین روزهای سفر به ترکیه از پارک مینیاتور دیدن کنید. تماشای ماکت بناهای معروف ترکیه، که با هنرمندی تمام ساخته شده‌اند، می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما بسیار راحت‌تر کند
خیابان استقلال
خیابان استقلال برای کسانی‌که در سفر، عاشق تماشای مردم و سبک زندگی آنها هستند، ایدئال‌ترین نقطه استانبول است. خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، مغازه‌های کوچک و بزرگ، کافه‌ها و آدم‌هایی که در رفت‌وآمد هستند، از خیابان استقلال یک مدل کوچک‌شدۀ تمام‌عیار از فرهنگ ترکی ساخته است. این خیابان از معروف‌ترین خیابان‌های ترکیه به‌ حساب می‌آید و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های توریست‌هاست.

با رفتن به خیابان استقلال، این فرصت را دارید که از معروف‌ترین میدان استانبول، یعنی میدان تقسیم، هم دیدن کنید
تنگه بسفر
تنگه بُسفُر، پل ارتباط دنیای شرق و غرب، یکی از مناظر طبیعی بی‌نظیر ترکیه است. این تنگه به‌طول ۳۰ کیلومتر و عرض ۷۰۰ متر دو دریای سیاه و مرمره را به هم متصل می‌کند. تور کشتی‌های تفریحی برای تماشای همه نقاط تنگه بسفر، طرف‌داران زیادی میان گردشگران دارد. از طرفی ۳ پل روی تنگه بسفر، مناظر بسیار زیبایی را ایجاد کرده‌اند و سوژه جذابی برای عکاسی به‌حساب می‌آیند. پل بسفر یا پل بُغاز، پل سلطان‌محمد فاتح و پل یاووز سلطان‌سلیم نام‌های این ۳ پل معروف تنگه بسفر هستند...
چی بخوریم؟
اگر شکمو هستید، استانبول بهشت شماست. استانبول با خوراکی‌های خوشمزه و دلبرش، توجه هر مسافر دارای ذائقه شرقی را جلب می‌کند. معروف‌ترین غذاهای ترکیه دنر کباب، اسکندرکباب، لهمجون، پیده، دلمه، ایچلی‌کوفته و کمپیر هستند. دسرهای معروف ترکی هم که حتما معرف حضورتان هستند. از معروف‌ترین دسر ترکی یعنی باقلوا تا کُنوفه و کادایف و محلبی همگی جزو محبوب‌ترین خوراکی‌های این منطقه به حساب می‌آیند. اگر به ترکیه سفر کردید، حتما این دسرهای خوشمزه را امتحان کنید.

هزینه‌های سفر به استانبول
طیف امکانات اقامتی و رفاهی در استانبول بسیار وسیع و متنوع است. شما می‌توانید بسته به میزان بودجه‌تان هزینه‌های خود را مدیریت کنید. به‌طور معمول، سفری با طول متوسط ۳ شب و ۴ روز در استانبول، بین ۲ تا ۹ میلیون تومان برایتان تمام خواهد شد. شما می‌توانید با انتخاب روش‌های متفاوت سفر به این کشور، از هواپیما تا خودروی شخصی و یا انتخاب تورهای متفاوت، هزینه‌های خود را محاسبه و مدیریت کنید.

منبع: علی بابا


مختصری از قلب ترکیه، استانبول!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا