خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
جنگل سنگی وارنا، اسرارآمیزترین پدیده طبیعی بلغارستان!

در مورد جنگل سنگی وارنا

جنگل سنگی وارنا یک پدیده کاملا طبیعی است و بیشتر با نام بلغاری اش یعنی Pobiti Kamani شناخته می شود. این نام به معنای سنگ های کاشته در زمین است و به ستون های سنگی اشاره دارد که به طرز عجیبی در زمین فرو رفته اند. چندین مجموعه ستون سنگی در مساحتی بالغ بر ۱۳ کیلومتر مربع قرار گرفته اند و تصویر یک جنگل سنگی جادویی را به وجود آورده اند. در هر مجموعه تعداد متفاوتی ستون سنگی وجود دارد و در برخی قسمت ها، ستون های سنگی روی هم قرار گرفته اند. یکی از جالب ترین قسمت های جنگل سنگی ۵ ردیف ستون سنگی است که روی یکدیگر قرار گرفته اند و جنگلی پنج طبقه را به وجود آورده اند. این ستون ها بین ۵ الی ۷ متر ارتفاع و بین ۰.۳ تا ۳ متر عرض دارند. قدمت این جنگل سنگی عجیب به چیزی حدود ۵۰ میلیون سال پیش برمی گردد. در مورد علت پیدایش این جنگل ها همچنان بحث و گفتگو وجود دارد و ۲۰۰ سال است که دانشمندان نتوانسته اند به جوابی قطعی و مستدل برسند.

چطور به جنگل سنگی وارنا برویم؟

بازدید از جنگل سنگی رایگان است و به راحتی از شهر وارنا می توانید خود را به این منطقه برسانید. پیشنهاد می کنیم طوری برنامه ریزی کنید که هنگام غروب در جنگل سنگی باشید تا تصویر مسحورکننده و بی نظیر غروب خورشید در کنار ستون ها را هم مشاهده کنید.

اتوبوس: سوار اتوبوس شماره ۴۳ از ایستگاه اتوبوس مرکزی شهر وارنا بشوید و در آخرین ایستگاه پیاده شوید. از آنجا تا جنگل سنگی حدود یک کیلومتر فاصله است که می توانید پیاده هم بروید.

قطار: از ایستگاه راه آهن مرکزی سوار قطار به مقصد ایستگاه بلوسلاو (Beloslav) شوید و سپس از آنجا با کمی پیاده روی به مجموعه جنوبی ( یکی از اصلی ترین مجموعه ستون های سنگی) خواهید رسید.

تاکسی: با استفاده از تاکسی هم می توانید از وارنا خود را به جنگل سنگی برسانید. اما باید ابتدا با راننده در این مورد به توافق برسید، چون این منطقه خارج از شهر وارنا قرار دارد. با استفاده از تاکسی در مدت زمان ۱۵-۲۰ دقیقه می توانید به جنگل سنگی برسید.

آدرس: بلغارستان- وارنا- جاده قدیم وارنا-صوفیه

ساعات بازدید در تابستان: تمام طول هفته به جز دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر

ساعات بازدید در زمستان: تمام طول هفته به جز شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۰صبح تا ۵ بعدازظهر

علت پیدایش جنگل سنگی

وقتی به این ستون های سنگی نگاه می کنید اولین فکری که به ذهنتان می رسد این است که انسان ها این ستون های سنگی را در این مکان قرار داده اند تا مثلا یکی از بناهای مشهور یونانی را بسازند. اما نکته شگفت آور در مورد این جنگل این است که این ستون های سنگی کاملا طبیعی هستند و در اثر پدیده های طبیعی و فرسایش به این شکل درآمده اند.

اولین بار در سال ۱۸۲۹ یک باستان شناس روس به نام Teplyakov به شهر وارنا سفر کرد و در مورد این پدیده طبیعی جالب مطالبی نوشت. او در مشاهداتش این ستون های سنگی را به جامانده از یک بنای باستانی یونانی قلمداد کرد و تصور کرد که این ستون ها احتمالا به تمدنی باستانی تعلق داشته است. البته این باستان شناس در گزارشش احتمال علل و عوامل طبیعی را نیز در پیدایش ستون ها در نظر گرفته بود.

هیچ کس نمی تواند به طور قطعی علت شکل گیری این جنگل سنگی را توضیح بدهد. با این حال، نظریه ها و افسانه های متعددی در مورد این جنگل وجود دارد. از نظر علمی، برخی معتقدند که این منطقه صدها هزار سال پیش بخشی از اقیانوس و در واقع، کف اقیانوس بوده است و این ستون های سنگی در اثر فرسایش مواد معدنی و جریان آب به این شکل درآمده اند. بعضی از دانشمندان هم معتقدند که این ستون ها بر اثر پدیده های طبیعی (موج دریا، باد، باران) و در اثر فرسایش به مرور زمان چنین اشکالی عجیبی پیدا کرده اند.

اما افسانه ای محلی در مورد پیدایش جنگل سنگی وارنا وجود دارد که هرچند ریشه علمی ندارد، اما جذاب تر است. طبق باور مردم محلی، این ستون های سنگی در واقع غول هایی بودند که قصد داشتند با ازدواج با دختری زیبارو به مقام رهبری غول ها برسند. این غول ها برای رسیدن به خواسته خود مرتکب گناهانی شدند و در نتیجه به سنگ تبدیل شدند! دلیل و علت پیدایش این جنگل سنگی هرچه باشد، اما امروزه به یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های شهر وارنا تبدیل شده است.

جاذبه گردشگری وارنا

امروزه جنگل سنگی در مساحتی بالغ بر ۱۳ کیلومتر مربع قرار گرفته و توریست های زیادی برای بازدید از جنگل اسرارآمیز به این منطقه می آیند. البته اکثر گردشگران بیشتر از منطقه ای بازدید می کنند که بیشترین تعداد ستون سنگی را دارد. این جنگل فضای بسیار جالب و رمزآلود دارد و وقتی بین ستون های سنگی قدم می زنید باورتان نمی شود که این ستون ها کاملا به صورت طبیعی به وجود آمده باشند.

جنگل سنگی وارنا یکی از اولین مناطق در بلغارستان است که تحت حفاظت قرار گرفته است (از ۱۹۳۸). این منطقه برای باستان شناسان نیز اهمیت ویژه ای دارد و تنها منطقه در بلغارستان است که شواهدی مبنی بر سکونت انسان ها در دوره میان سنگی مزولوتیک در آن یافت شده است.

همان طور که گفتیم این منطقه تنها بیابان در بلغارستان و یکی از معدود بیابان ها در قاره اروپاست. بنابراین پوشش گیاهی و حیواناتی که در این بیابان زندگی می کنند از گونه های کمیاب و در حال انقراض هستند. علاوه بر این، ستون های سنگی نیز از لحاظ ماهیت و شکل گیری در دنیا بی نظیر هستند و همه این عوامل در کنار، باعث شده تا جنگل سنگی وارنا به یکی از منحصربفردترین جاذبه های گردشگری بلغارستان تبدیل شود.

منبع: الی گشت


جنگل سنگی وارنا، اسرارآمیزترین پدیده طبیعی بلغارستان!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا