خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

سیده کوثر موسوی

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/21
ارسال ها
1,871
امتیاز واکنش
19,803
امتیاز
373
سن
18
محل سکونت
ته قلب فاطیم:)❤️
زمان حضور
76 روز 6 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
غذاهای سنتی هر کشور، به نوعی تاریخ و فرهنگ به خصوص آن را به نمایش می‌گذارد. غذاهای سنتی کشور تونس نیز از این موضوع، استثنا نیستند.

غذاهای سنتی کشور تونس تنوع زیادی دارند و دلیلش این است که از اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و ترکیه گرفته تا رومی‌ها و اعراب بر این کشور حکومت کرده‌اند و هنوز هم تأثیر آن‌ها در فرهنگ غذایی مردم تونس قابل مشاهده است. اگر به رستوران‌های این کشور بروید، متوجه 2 ویژگی به خصوص آن‌ها خواهید شد: نان، اهمیت زیادی در غذاها دارد و رستوران‌ها همیشه تعداد زیادی نان را مجانی به شما می‌دهند؛ دوم اینکه گاهی می‌توانید اسنک رایگان نیز از آن‌ها دریافت کنید. برای آشنایی با غذاهای سنتی معروف تونس با ما همراه باشید.

1. بریک

می‌توان گفت که «بریک» (Brik)، معروف‌ترین و سنتی‌ترین غذای تونس به حساب می‌آید و می‌توانید آن را در منوی بیشتر رستوران‌ها و هتل‌ها پیدا کنید. برای پخت این غذا، نان شیرینی «ملسوقه» (Malsouka) را سرخ و داخلش را با تخم‌مرغ، جعفری و تن ماهی پر می‌کنند. بریک با لیمو سرو می‌شود و تکنیک خاصی برای خوردن دارد. ابتدا باید چند لقمه از آن میل کنید تا به قسمت تخم‌مرغش برسید و بعد دیگر نباید جویده شود؛ بلکه باید قورتش بدهید، وگرنه مایع تخم‌مرغش بیرون می‌ریزد. این غذا را بیشتر در رمضان می‌خورند و برای پر کردنش می‌توانید از مواد دیگری مثل پنیر، سیب‌زمینی و میگو نیز استفاده کنید.


2. سالاد تونسی

برای درست کردن «سالاد تونسی» (Tunisian Salad)، از گوجه، پیاز، زیتون، سیب‌زمینی، خیار، تن ماهی و تخم مرغ استفاده می‌شود. معمولاً این سالاد را با لیمو و روغن زیتون و گاهی هم «هریسا» سرو می‌کنند.

3. فریکاسه

«فریکاسه» (Fricassé)، یکی از غذاهای خیابانی پرطرفدار مردم تونس به شمار می‌رود. برای تهیه‌ی این غذا، داخل دونات‌های سرخ‌شده را با زیتون، تخم مرغ پخته، تن ماهی، هریسا و سیب زمینی پخته پر می‌کنند. معمولاً شهر «المرسی» (La Marsa) در تونس میان دوستداران فریکاسه و بعضی غذاهای دیگر، طرفداران بیشتری دارد.

4. لـ*ـب لبی

«لـ*ـب لبی» (Lablabi)، نوعی خوراک یا سوپ غلیظ است که با نخود درست می‌شود و از سیر و زیره برای طعم دادن به آن استفاده می‌کنند. نحوه‌ی سرو این غذا به نوبه‌ی خود جالب است. ابتدا یک کاسه‌ی خالی برایتان می‌آورند که باید نان‌های ترد روی میز را تکه تکه کنید و درون کاسه بریزید و بعد تحویل آشپز بدهید تا بقیه‌ی مواد این غذا که شامل هریسا، روغن زیتون، تن ماهی، آبلیمو و گیاه «کبر» می‌شود را به ظرفتان اضافه کند و به شما برگرداند.

5. هریسا

«هریسا» (Harissa) از ترکیب فلفل قرمز و سیر تهیه می‌شود و بیشتر به عنوان چاشنی و رنگ دادن به گوشت، ماهی و سالاد از آن استفاده می‌کنند. هریسا را می‌توانید با نان به صورت جداگانه و به عنوان اسنک میل کنید. همچنین این اسنک را در سوپرمارکت‌ها، مغازه‌های سوغاتی فروشی و حتی فرودگاه‌ها نیز به فروش می‌رسانند و می‌توانید آن را با خود به خانه بیاورید.

6. سالاد مشویا

«سالاد مشویا» (Mechouia Salad)، سالادی سنتی و قرمز رنگ است که در اکثر رستوران‌ها و کافه‌ها پیدا می‌شود و گاهی هم در کنار غذاهای دیگر، آن را سرو می‌کنند. برای درست کردن این سالاد، ابتدا فلفل‌های شیرین قرمز رنگ را کباب‌پز و سپس، گوجه و پیاز را با روغن، لیمو، تن ماهی و تخم‌مرغ آب‌پز مخلوط می‌کنند. نحوه‌ی سرو آن، به سلیقه‌ی شما بستگی دارد؛ اگر مایل باشید، آن را به صورت داغ و تند یا نیمه داغ برایتان می‌آورند.

7. تاژین

«تاژین» (Tajine) یا «تاجین»، غذایی شبیه «فریتاتا» (Frittata) و تورتیای اسپانیایی است که با پنیر رنده شده، گوشت، انواع سبزیجات و تخم‌مرغِ هم‌زده درست می‌شود. مواد آن را می‌گذارند مثل کیک بپزد و معمولاً مثل اسنک آن را می‌خورند؛ اما در رستوران‌ها می‌توانید تاژین را به عنوان غذای اصلی نیز سفارش دهید.

8. بمبلونی

«بمبلونی» (Bambalouni)، همان ورژن تونسی دونات‌های آمریکایی است که سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این خوراکی شیرین و خوشمزه، ابتدا خمیرش را در روغن سرخ می‌کنند و بعد روی آن شکر یا عسل می‌ریزند.

9. خبز میلا

«خبز میلا» (Khobz Mella)، یکی از غذاهای معروف تونسی به حساب می‌آید و دلیلش شاید این باشد که برای پختنش، به تجهیزات ویژه‌ای نیاز است که بیشتر مردم ندارند و در نتیجه نمی‌توانند خودشان آن را در خانه درست کنند. برای تهیه‌ی این غذا باید یک اجاق روباز، شن و ماسه‌ی داغ و زغال داشته باشید و یک برگ درخت مسطح هم باید روی غذا قرار دهید تا آماده‌ی پختن شود. همین برگ، لایه‌ی رویی خبز میلا را تشکیل می‌دهد و برای خوشمزه‌تر شدن طعمش می‌توانید آن را درون چاشنی‌ای مثل هریسا بزنید و میل کنید.

10. کوفته تونسی

اگر بخواهیم به سراغ غذاهای پرگوشت‌تر برویم، نوبت به «کوفته» (Kefta) می‌رسد که شباهت زیادی به کوفته‌ی خودمان دارد. کوفته از ترکیب گوشت چرخ‌کرده با پیاز و انواع ادویه‌ها درست می‌شود و سپس آن را به شکل توپ‌های کوچک درمی‌آورند و سرخش می‌کنند. معمولاً این غذا با سس گوجه و سالاد هویج سرو می‌شود.

منبع : ایوار


غذای رستوران های سنتی تونس

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: NAZI_KH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا