خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,558
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 12 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
تماشای تاریخ قبرس در قلعه لارناکا

قلعه لارناکا | Larnaca Castle در قبرس

اگر گذرتان به جزیره ی زیبای قبرس افتاد بازدید از قلعه ها یکی از بایدهای سفرتان است. تمام قلعه های قبرس جذابند و کاملا متفاوت از هم ساخته شده اند پس مطمئنا برایتان جالب است که ساعاتی را در این بناهای قرون وسطایی بگذرانید. از زمان های قدیم قبرس برای بسیاری از تمدن ها قطب جذابیت بوده و به خاطر موقعیت جغرافیایی اش همیشه نقش مهمی در تاریخ مدیترانه ی شرقی بازی کرده است. از طرفی وجود منابع مهمی مثل مس و چوب قبرس را مقصد جذابی برای کشور گشایی پادشاهان مختلف کرده بود برای همین این کشور برای دفاع از خود شروع به ساخت قلعه های مختلفی کرد. می خواهیم درباره قلعه لارناکا حرف بزنیم، الی گشت را همراهی کنید.

لارناکا قلعه ای در سواحل جنوبی قبرس است و هدف از ساختش محافظت از سواحل جنوبی و شهر بندر لارناکا بود اما بعدها به توپخانه، زندان و موزه تبدیل شد. در این قلعه شانس این را دارید تا به غیر از تماشای معماری قرون باستانی از آثار هنری هم دیدن کنید و ساعاتی را در محوطه ای بگذرانید که انگار در زمان های گذشته جا مانده است. با رفتن به قلعه لارناکا (Larnaka castle) دوره ای از تاریخ را مرور می کنید که پر از حادثه های شنیدنی ست.

تاریخچه قلعه لارناکا

تاسیس شهر لارناکا به قرن ۱۴ قبل از میلاد برمی گردد در آن زمان گروهی از قبایل یونانی به این منطقه آمدند و شهر کوچکی را برپا کردند. بعدها، امپراتوری روم شرقی قلعه ی کوچکی را در نزدیکی بندر این شهر ساخت با این حال اینکه این قلعه دقیقا چه زمانی ساخته شد مشخص نیست اما تحقیقات باستان شناسی ای که در حوالی قلعه انجام شده نشان می دهد که ساخت اولیه به اواخر قرن ۱۲ میلادی برمی گردد.

در قرون وسطی بندر اصلی شهر لارناکا اشغال و برای ساخت بندر جدید نیاز جدی احساس شد در همین زمان این شهر اهمیت زیادی پیدا کرد و خیلی زود تبدیل به بندر اصلی پادشاهی قبرس شد. اهمیت شهر نیاز به محافظت از آن را بیشتر می کرد برای همین لازم بود تا قلعه ای درست شود که از شهر و بندر مراقبت کند. در سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ در طول سلطنت جیمز اول، آن قلعه ی کوچکی که توسط امپراتوری روم شرقی در نزدیکی بندر ساخته شده بود به یک قلعه ی بزرگ تر تبدیل شد.

در قرن ۱۸ کم کم قلعه اهمیت خودش را از دست داد و متروک شد. در نیمه ی اول قرن ۱۸، یک کاوشگر معروف که به این محل رفته بود در نوشته هایش وضعیت این قلعه را به صورت نیمه ویران توصیف کرد هرچند که در آن زمان یک سرباز خانه همچنان از قلعه محافظت می کرد. او با دیدن شکل معماری ترکی و کتیبه های قلعه این طور فرض کرد که احتمالا این قلعه توسط عثمانی ها درست شده است. در طول دوره ی استعماری بریتانیا از این قلعه به عنوان زندان استفاده می شد و جایگاهی برای اعدام زندانیان در آن ساخته شد. در طول جنگ های داخلی قبرس، یونانی های قبرس این قلعه را تصرف و از آن به عنوان زندان استفاده کردند.

بعد از استقلال قبرس این قلعه تبدیل به موزه شد اما نکته ی جالب این است که در حیاط آن نمایش های تئاتر برگزار می شود و حدود ۲۰۰ نفر هم گنجایش دارد. به نظر می آید که این قلعه بارها در سال های قبل از ۱۶۲۵ مرمت شده اما هیچ شواهد باستان شناسی درباره ی نقشه و ساختار قلعه در قرن ۱۴ وجود ندارد با این حال، قلعه ی کنونی حاصل مرمت های مختلفی است که در دوره های مختلف اتفاق افتاده است.

معماری قلعه لارناکا

قلعه از ساختمان پیچیده ای تشکیل شده؛ در بخش شمالی یک ساختمان دو طبقه هست که در دوره عثمانی درست شده اما بخش های جنوبی و شرقی برای دوره های قبل تر هستند. بخش جنوبی قلعه مربوط به اولین دوره های ساخت قلعه است و یک سری اتاق دارد که همه ی آن ها طاق هایی زیبا دارند. در دو اتاق اول سنگ قبرها و کتیبه های زیادی به چشم می خورد و اتاق های غربی ترین بخش، قدیمی ترین قسمت این بنا هستند. در این قسمت در کنار اتاق ها راه پله هایی هست که به پشت بام برج سمت جنوب شرقی راه دارد. با بالا رفتن از این پله ها چشم انداز جذابی از ساحل و بخش قدیمی ترکی شهر را می بینید.

بخش شمالی قلعه یک ساختمان سنگی دو طبقه است که به شیوه ی عثمانی ساخته شده و یک کتیبه ی ترکی هم در بالای ورودی اصلی آن به چشم می خورد. در این قسمت دو اتاق هست که اتاق شرقی قسمتی برای بلیط دارد و اتاق غربی به اتاق اعدام زمان بریتانیا منتهی می شود. بر روی دیوارهای این اتاق توضیحات و نقاشی های تاریخی هست که شما را با دوره های تاریخی این قلعه بیشتر آشنا می کند. یک دالان این دو اتاق را به هم وصل می کند، در این دالان یک درب به سمت حیاط داخلی و باغ هست. بیرون این قسمت به طبقه ی بالایی و موزه قرون وسطایی لارناکا راه دارد.

امروز در طبقه ی بالایی ساختمان اصلی این موزه یک موزه کوچک در سه اتاق برپا شده: اتاق های غربی، شرقی و مرکزی که هر کدام از آن ها مخصوص نمایش گروه خاصی از آثار هنری اند. می توانید همین که از در ورودی به داخل حیاط آمدید از طریق راه پله هایی که در بیرون ساختمان هستند خودتان را به طبقه ی بالایی برسانید در اتاق غربی آثاری از اوایل امپراتوری روم شرقی و دوران بعد از آن به نمایش در آمده است. اگر علاقمند به تماشای نقاشی های دیواری هستید به اتاق مرکزی بروید؛ در آنجا آثار باشکوهی از هنرمندهای روم شرقی نظرتان را جلب می کند. ظرف های سفالی و اسلحه ها هم در اتاق شرقی چیده شده و مجموعه ی بینظیری را به وجود آورده است.

در نیمه ی شمالی بخش شرقی تعداد زیادی توپ (جنگ افزار) هست که قدمت آن ها به قرون وسطی برمی گردد اما به خوبی حفظ شده اند و گردشگران زیادی در کنار آن ها عکس می اندازند.

منبع: الی گشت


تماشای تاریخ قبرس در قلعه لارناکا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا