خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
نکات سفر برای افراد کم توان | قسمت اول

نکاتی که می تواند سفر افراد کم توان را بسیار راحت کند

همه ی افراد حق دیدن دنیا و تجربه ی فرهنگ های جدید را دارند، این موضوع شامل افرادی که دارای ناتوانی فیزیکی یا ذهنی هستند هم می شود. در حالیکه سفر افراد کم توان و معلول، چالش های خاص خود را دارد اما این به معنای محدود شدن در یک زندگی روزانه نیست. در اینجا نکات بسیار مفید و کاربردی ای راجع به سفرتان به عنوان یک شخص دارای ناتوانی یا همراه او آورده شده است. با الی گشت همراه باشید تا چگونه سفر کردن را بیاموزید:
البته این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که برخی از کشورها امکانات بسیار خوب و منصفانه ای را در اختیار افراد کم توان جسمی یا ذهنی گذاشته اند و به آنها رسیدگی خوبی می کنند و این افراد هم می توانند به هر جایی که خواستند سفر کنند و تجربه های تازه ای کسب کنند.

۱- حتما با تور سفر کنید

بسیاری از افراد سفر شخصی را ترجیح می دهند تا با سفر در تور مجبور نباشند طبق برنامه ریزی آنها عمل کنند و یا با مسافرانی که هدفی متفاوتی از آنها دارند همراه باشند. این موضوع کاملا قابل درک است، اما اگر در مورد نیازهای شخصی تان نگران هستید بهتر است با تور سفر کنید و توری را انتخاب کنید که برای سفر افراد کم توان خبره باشد.
اگر در اینترنت جستجو کنید، می توانید نام این تورها را پیدا کنید. اگر هم ترجیح می دهید بدون گروه سفر کنید اما احساس می کنید که در برنامه ریزی سفرتان نیاز به کمک دارید، می توانید از طریق آژانس های مسافرتی سفرتان را رزرو کنید.

۲- از قبل برنامه ریزی کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید

اگر تصمیم تان را گرفته اید که سفر خودتان را آغاز کنید، با توجه به مدت زمان و درجه ی سختی آن، بهتر است که از چند ماه قبل یا حتی یکسال قبل، در مورد آن برنامه ریزی کنید. همانقدر که این کار سرگرم کننده است، هر چه زمان کمتری روی آن بگذارید، امکان اینکه به موانعی در سفر برخورد کنید بیشتر است.
لیستی از مکان هایی که دوست دارید ببینید بنویسید. آیا تابحال آرزوی دیدن دیوار چین را داشته اید یا دوست دارید یک بازار سنتی در استانبول را ببینید؟ مقاصد گردشگری دلخواهتان را با توجه به توانایی هایتان بنویسید. سفر افراد کم توان و معلول به شهرهای مختلف پر از چالش خواهد بود. این مورد را به شکل یک موضوع قابل حل در نظر بگیرید. مثلا اخیرا دیوار چین مورد دسترسی ویلچری ها هم هست اما استانبول با خیابان های کابلی و شلوغی که دارد برای افرادی که از عصا یا واکر استفاده می کنند، سخت است.
لیستی از وسایلی که بطور روزانه از آنها استفاده می کنید تهیه کنید. در این لیست وسایلی که فکر می کنید در طول سفر و در مقصد به آن نیاز دارید را هم بیاورید. مثلا چیزهایی مثل وسایل کمکی یا دارو در شهرهای غیر-غربی سخت پیدا می شوند.

قبل از سفرتان به یک مقصد باید بررسی کنید دسترسی به وسایلی که نیاز دارید آسان هست یا نه؟ شهر مسیری برای ویلچر دارد یا نه؟ وضعیت حمل و نقل عمومی در آن چطور است؟
منابع زیادی درباره ی سفر افراد کم توان و معلول وجود دارد که بـ*ـو*سیله ی افرادی که خودشان تجربه کرده اند نوشته شده است و می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. برای مثال خانم نانسی برگر که از سکته ی مغزی زنده مانده است، بر روی ویلچر می نشیند اما سفر کردن را دوست دارد و برای اینکار مشتاق است و اجازه نداده تا شرایط جسمی اش روی آرزویش برای دیدن جهان تاثیر بگذارد. خانم نانسی سفری به اوگاندا برای دیدن “گوریل ها در ماه می” داشته است و گفته است که مسافرتش را از یک سال قبل برنامه ریزی کرده است.

۳- هتل خود را رزرو کنید

همیشه قبل از سفر افراد کم توان و معلول، اتاق مورد نظر آن ها را رزرو کنید. اگر خودتان کم توان هستید و قصد سفر دارید، حتما، از طریق سایت های اینترنتی یا آژانس های مسافرتی اتاق خود را رزرو کنید. اکثر هتل ها اتاق هایی با قابلیت دسترسی برای افراد کم توان و معلول دارند و امکانات مورد نیاز آن ها را در این اتاق ها فراهم آورده اند. موقع رزرو هتل حتماً به این نکته که کدام اتاق را می خواهید دقت داشته باشید و در فرم رزرو خود شرایط خود را بنویسید. در ضمن همیشه بهترین اتاق افراد کم توان و معلول سریع رزرو می شود. اگر قصد سفر در تابستان را دارید، سعی کنید که در ماه دسامبر یا همان پاییز ساقل قبل رزرو خود را انجام دهید و برنامه خود را بریزید.

۴- مسیرهای سفر خود را به دقت انتخاب کنید

اگر قبل از اینکه سفر خود را شروع کنید بدانید که با چه موانعی رو به رو خواهید شد، بهتر می توانید با چنین موقعیت های دشواری برخورد کنید و سفرتان راحت تر خواهد بود. راه های فراوانی برای رسیدن و رفتن به سمت جاذبه های هر مقصدی وجود دارد. در سفر افراد کم توان و معلول بهتر است که تمام راه های بررسی شود و در نهایت بهترین راه و راحت ترین راه انتخاب شود. بسیاری از مسیرها، رمپ داشته و برای افراد بر روی ویلچر مناسب هستند اما شاید نقاط باستانی تنها پلکان داشته باشند که در این صورت امکان بازدید افراد بر روی ویلچر را دشوار می کنند. قبل از سفر راجع به مسیرهای پیاده روی، خطوط اتوبوس، ایستگاه های مترو و ورودی بناها و جاذبه هایی که می خواهید به درون آن ها بروید تحقیق کنید. خوشبختانه با تکنولوژی امروز به راحتی می توانید آن چه را که لازم دارید در شبکه های اینترنت پیدا کنید.

۵- در قابل دسترسی ترین بخش شهر اقامت کنید

این مورد شاید یکی از سخت ترین موارد سفر افراد کم توان و معلول باشد. شاید شما هتلی را پیدا کردید که دسترسی به آن بسیار آسان باشد و رفت و آمد به همه نقاط شهر از آن آسان باشد. اما آیا زمانی که از هتل بیرون می آیید در جلوی در با چه چیزی روبرو می شوید؟ آیا در همه مسیرها چاله و پله وجود دارد؟ آیا مجبورید که بر روی سنگفرش های سخت حرکت کنید؟ آیا رستوران هایی با ورودی مناسب در نزدیکی هتل وجود دارد؟تحقیق و بررسی اطراف هتل جزو موارد ضروری است. شما می توانید از گوگل مپ و نمای خیابان آن راهنما بگیرید و هر سوالی دارید از کارکنان هتل اینترنتی بپرسید.

منبع: الی گشت


نکات سفر برای افراد کم توان | قسمت اول

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا