- عضویت
- 17/11/20
- ارسال ها
- 1,787
- امتیاز واکنش
- 12,068
- امتیاز
- 323
- سن
- 19
- محل سکونت
- MASHHAD
- زمان حضور
- 90 روز 8 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
فضیلت پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر انبیای عظام الهی به صراحت در قرآن کریم بیان شده است به گونهای که سیطره و نفوذ این افضیلت از جهات مختلف نمودی کـاملا عـینی و عملی به خود پیدا کرده است و تاثیر شگرف آموزههای عالی اسلام در سایه انسان کامل و الگوی حسنه الهی و خلق عظیمش بر هیچ کس پوشیده نبوده و انبیای عظام پیشین و پیروان صدیقشان برایـن نـکته بشارت و آن را تبلیغ نمودهاند و در آیه دیگری در مورد حضرت ابراهیم و اسـحاق و یـعقوب (علیهالسّلام) نیز تعبیر عبد با اسامی آنها ذکر شده است آنجا که فرمود: «و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحاق یعقوب اولی الایدی و الابصار»
معیارها
خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم، با تأیید برتری و فضیلت برخی از انبیاء و همرتبه ندانستن آنها؛ به معیارهای فضیلت پیامبر اسلام بر سایر انبیاء مانند بشارت انبیا، برتری قرآن، مقام عبودیت، خاتمیّت و ولایت پیامبر اسلام، پیمان از انبیای الهی، جاودانگی اسلام، رهبری سـ*ـیاسی پیامبر و … اشاره نموده است.
آیا پیامبران الهی در یک رتبه و درجـهاند یا مـیان این فـرزانگان بیبدیل جهان خلقت، تفاوت وجود دارد؟ با مراجعه به عقل و نقل، میتوان گفت: پیغمبران الهی در مـقام و منزلتِ واحدی نیستند بلکه جایگاههای گوناگونی در پیشگاه الهی دارند.
فضیلت پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر انبیای عظام الهی به صراحت در قرآن کریم بیان شده است به گونهای که سیطره و نفوذ این افضیلت از جهات مختلف نمودی کـاملا عـینی و عملی به خود پیدا کرده است و تاثیر شگرف آموزههای عالی اسلام در سایه انسان کامل و الگوی حسنه الهی و خلق عظیمش بر هیچ کس پوشیده نبوده و انبیای عظام پیشین و پیروان صدیقشان برایـن نـکته بشارت و آن را تبلیغ نمودهاند
برتری انبیا در آیات
خداوند سبحان در آیاتی از قرآن به صراحت از فضیلت بعضی از انبیاء بر بعضی دیگر خبر داده وایـن موضوع که بین انبیاء نحوهای از تفاضل و برتری وجود دارد را امری ثابت و به تشریح آن میپردازد؛ • «تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض؛ [۱]
این پیغمبران را برخی بر بعضی برتری و فضیلت دادیم.» در این آیه به نظر میرسد که مراد از کلمه «الرسل» همه پیامبران است، زیرا این کلمه به اصطلاح جمع محلی به لام است و دلالت بر عموم دارد و همه رسـولان خـدا را شامل میشود و از جمله «فضلنا بعضهم علی بعض» به روشنی فهمیده میشود که همه پیامبران با اینکه از نظر نبوت و رسالت همانند بودند ولی از نظر مقام یکسان نمیباشند؛ زیرا ماموریت آنها متفاوت بوده و با اینکه همه فـداکار بـودند باز هم درجه فداکاری آنها نیز با هم تفاوت دارد. لذا فرموده بعضی از پیامبران را بر بعضی دیگر برتری دادیم. [۲]• «لقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعض؛ [۳]
و همانا ما بعضی از انبیاء را بر بعضی دیگر برتری دادیم.»← فضیلت پیامبر در روایاتدر روایات هم به این موضوع تاکید شده است. امام صادق (علیهالسّلام) میفرمایند: «ساده النّبیّین و المرسلین خمسه… و هم اولوالعزم من الرّسل… نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و علی جمیع الانبیاء؛ سیّد و سرور پیامبران و مرسلان… که پیامبران اولوالعزم هستند و آسیاب خلقت بـه برکت وجودشان میچرخد، پنج تناند: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمّد که درود و سلام خدا بر او و آلش و تمامی پیامبران باد.» [۴]
[۶]پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در روایتی میفرمایند: «انّ اللّه تعالی فضّل انبیائه المرسلین علی الملائکه المقرّبین و فضّلنی علی جـمیع الانـبیاء و المرسلین… ؛ خدای متعال، پیامبران مرسل خویش را بر فرشتگان مقرّبش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و مرسلان…» [۷]
شاید بتوان از این دو حدیث برداشت کرد که در مجموع، فرستادگان الهی برای انسان، به ترتیب رتبه و مقام، عـبارتند از: نبیّ، مرسل و اولوالعزم که در راس آنان، پیغمبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قرار دارد.← برتری انبیا به حکم عقلاز نـظر عقلی، میتوان گفت: گستردگیِ حوزه عملیاتی پیامبران، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سعه وجودی آنان دارد؛ یعنی پیشرفت و تکامل هر پیغـمبر در مـیدان علم و عمل و بهرهبرداری او از دانشهای لدنّی و الهی در قالب وحی و الهام باواسـطه یا بیواسطه با دایره و حوزه شریعت و محدوده تبلیغاتی وی تناسب و سنخیت دارد؛ تا جایی که برخی از آن وجودهای مقدّس فقط در حدّ «نبیّ» باقی مـاندند و بـرخی مـامور ارسال پیامهای الهی به مردم شده، تحت عنوان «مُرْسَل» مطرح گـشتند؛ و بـرخی صاحب و آورنده شریعت به شمار آمده، حقیقت «اولوالعزم» را تشکیل دادند و برخی به علّت آن که گستره زمان و مکان را درنـوردیده و فـائق بر تمام کمالات و ویژگیهای معنوی در عالم امکان گشتند، شریعتشان شامل جنّ و انس شـد و جـاودانه باقی ماندند.
معیارها
خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم، با تأیید برتری و فضیلت برخی از انبیاء و همرتبه ندانستن آنها؛ به معیارهای فضیلت پیامبر اسلام بر سایر انبیاء مانند بشارت انبیا، برتری قرآن، مقام عبودیت، خاتمیّت و ولایت پیامبر اسلام، پیمان از انبیای الهی، جاودانگی اسلام، رهبری سـ*ـیاسی پیامبر و … اشاره نموده است.
آیا پیامبران الهی در یک رتبه و درجـهاند یا مـیان این فـرزانگان بیبدیل جهان خلقت، تفاوت وجود دارد؟ با مراجعه به عقل و نقل، میتوان گفت: پیغمبران الهی در مـقام و منزلتِ واحدی نیستند بلکه جایگاههای گوناگونی در پیشگاه الهی دارند.
فضیلت پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بر انبیای عظام الهی به صراحت در قرآن کریم بیان شده است به گونهای که سیطره و نفوذ این افضیلت از جهات مختلف نمودی کـاملا عـینی و عملی به خود پیدا کرده است و تاثیر شگرف آموزههای عالی اسلام در سایه انسان کامل و الگوی حسنه الهی و خلق عظیمش بر هیچ کس پوشیده نبوده و انبیای عظام پیشین و پیروان صدیقشان برایـن نـکته بشارت و آن را تبلیغ نمودهاند
برتری انبیا در آیات
خداوند سبحان در آیاتی از قرآن به صراحت از فضیلت بعضی از انبیاء بر بعضی دیگر خبر داده وایـن موضوع که بین انبیاء نحوهای از تفاضل و برتری وجود دارد را امری ثابت و به تشریح آن میپردازد؛ • «تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض؛ [۱]
این پیغمبران را برخی بر بعضی برتری و فضیلت دادیم.» در این آیه به نظر میرسد که مراد از کلمه «الرسل» همه پیامبران است، زیرا این کلمه به اصطلاح جمع محلی به لام است و دلالت بر عموم دارد و همه رسـولان خـدا را شامل میشود و از جمله «فضلنا بعضهم علی بعض» به روشنی فهمیده میشود که همه پیامبران با اینکه از نظر نبوت و رسالت همانند بودند ولی از نظر مقام یکسان نمیباشند؛ زیرا ماموریت آنها متفاوت بوده و با اینکه همه فـداکار بـودند باز هم درجه فداکاری آنها نیز با هم تفاوت دارد. لذا فرموده بعضی از پیامبران را بر بعضی دیگر برتری دادیم. [۲]• «لقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعض؛ [۳]
و همانا ما بعضی از انبیاء را بر بعضی دیگر برتری دادیم.»← فضیلت پیامبر در روایاتدر روایات هم به این موضوع تاکید شده است. امام صادق (علیهالسّلام) میفرمایند: «ساده النّبیّین و المرسلین خمسه… و هم اولوالعزم من الرّسل… نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و علی جمیع الانبیاء؛ سیّد و سرور پیامبران و مرسلان… که پیامبران اولوالعزم هستند و آسیاب خلقت بـه برکت وجودشان میچرخد، پنج تناند: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمّد که درود و سلام خدا بر او و آلش و تمامی پیامبران باد.» [۴]
[۶]پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در روایتی میفرمایند: «انّ اللّه تعالی فضّل انبیائه المرسلین علی الملائکه المقرّبین و فضّلنی علی جـمیع الانـبیاء و المرسلین… ؛ خدای متعال، پیامبران مرسل خویش را بر فرشتگان مقرّبش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و مرسلان…» [۷]
شاید بتوان از این دو حدیث برداشت کرد که در مجموع، فرستادگان الهی برای انسان، به ترتیب رتبه و مقام، عـبارتند از: نبیّ، مرسل و اولوالعزم که در راس آنان، پیغمبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قرار دارد.← برتری انبیا به حکم عقلاز نـظر عقلی، میتوان گفت: گستردگیِ حوزه عملیاتی پیامبران، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سعه وجودی آنان دارد؛ یعنی پیشرفت و تکامل هر پیغـمبر در مـیدان علم و عمل و بهرهبرداری او از دانشهای لدنّی و الهی در قالب وحی و الهام باواسـطه یا بیواسطه با دایره و حوزه شریعت و محدوده تبلیغاتی وی تناسب و سنخیت دارد؛ تا جایی که برخی از آن وجودهای مقدّس فقط در حدّ «نبیّ» باقی مـاندند و بـرخی مـامور ارسال پیامهای الهی به مردم شده، تحت عنوان «مُرْسَل» مطرح گـشتند؛ و بـرخی صاحب و آورنده شریعت به شمار آمده، حقیقت «اولوالعزم» را تشکیل دادند و برخی به علّت آن که گستره زمان و مکان را درنـوردیده و فـائق بر تمام کمالات و ویژگیهای معنوی در عالم امکان گشتند، شریعتشان شامل جنّ و انس شـد و جـاودانه باقی ماندند.
معیارهای فضیلت پیامبر (ص)
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com