خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاشمر که یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی است، از شمال به شهرستان کوهسرخ ، از شمال شرقی به شهرستان تربت حیدریه، از شرق تا جنوب به شهرستان مه‌ولات و از غرب به شهرستان خلیل‌آباد و متصل می‌شود. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۶۳ متر است. این شهرستان در ۳۵ درجه و ۱۱ دقیقه عرض شمالی و ۵۸ درجه و ۷۲ دقیقه طول شرقی قرار گرفته و آب و هوای آن به علت پستی و بلندی زمین و عوامل دیگر متنوع است. در شمال شرقی این شهرستان هوا سرد و مرطوب و زمستان‌های آن طولانی است. شمال این منطقه آب و هوای معتدل دارد و قسمت‌های جنوبی به علت مجاورت با کویر دارای آب و هوای بسیار گرم و آبی شور است. ارتفاعات شمالی این شهرستان از خواف شروع شده و از شمال تربت حیدریه می‌گذرد و تا برداسکن امتداد دارد و دارای کوه‌های مربوط به دوران چهارم زمین‌شناسی و دارای قله مخروطی آتشفشانی در شمال قریه ریوش است. کوه‌های این منطقه پوشیده از درخت بادام می‌باشند و در دامنه‌ها دارای چشمه‌های آب گرم معدنی هستند. رشته کوه‌های جنوبی این منطقه بسیار کم‌آب و دارای تپه‌های گچی اند. در قسمت جنوبی این شهرستان کویر نمک قرار دارد که در زمستان و در هنگام بارندگی عبور از آن دشوار است. رودهای این شهرستان فصلی اند و بیشتر در بهار از دره‌های کوهستانی شمال جاری می‌شون
این شهرستان از ٢ بخش به نام‌های مرکزی و فرح دشت تشکیل می‌شود و دارای ۱۵۲ پارچه آبادی است. طوایفی مانند طایفه طاهریان، طوایف بلوچ خان زائی، گرگ زائی و اسماعیل زائی، طایفه بهمدی و میش سرخوش در اطراف این شهرستان زندگی می‌کنند.

کاشمر دارای قدمتی بیش از دو هزار سال است. این شهر در حدود ۳۵ نام در طی گذشت زمان به خود گرفته‌است که از نام‌های مشهور آن می‌توان به کشمر -ترسیس-ترشیز-سلطان آباد و کاشمر که نام فعلی آن است یاد کرد.

کاشمر طی چند هزار سال قدمت به نام‌های متفاوتی خوانده شده‌است. بنای آن را به بهمن پسر اسفندیار و نوه گشتاسب نسبت داده‌اند. نام اصلی آن ترشیز است و جغرافی نویسان اسلامی به صورت طرثیث و ترشیش و.. آن را ثبت کرده‌اند. همچنین نام‌های سابق این شهر پشت، بوشت و بست بوده‌است. پس از تصرف خراسان بدست اعراب و تا زمانیکه سلسله‌های ایرانی در خراسان علیه خلفای اموی قیام کردند ترشیز در طی دو سه قرن اولیه اسلامی بین امرای طاهری و صفاری دست به دست می‌گشته و در نیمه اول قرن چهارم از شهرهای تابعه نیشابور محسوب می‌شده‌است. در سال ۴۸۳ هنگامیکه حسن صباح پیشوای نزاریان ایرانی در الموت استقرار یافت دستیار خود حسین قاینی را که از پیش حکومت قهستان و ترشیز را داشت به عنوان داعی به ترشیز اعزام کرد و وی در دعوت مردم به نهضت نزاری حسن صباح توفیق زیادی به دست آورد. تعداد زیاد قلعه‌های جنگی در سراسر قهستان که در نام‌های محلی به نام‌های قلعه دختر و قلعه ملاحده موسومند حکایت از این امر دارد. پیش از سلطه مغول ترشیز بدست وزیر سلطان سنجر سلجوقی غارت و پس از آن در سال ۴–۶۵۳ توسط جلوداران سپاه هلاکوخان مغول ویران شد. بعد از قلع و قمع اسماعیلیه توسط هلاکو خان مغول بار دیگر ترشیز رو به آبادانی گذاشت و در قرن هفتم یکی از شهرهای مهم قهستان به‌شمار می‌آمد اما در پایان همین قرن توسط امیر تیمور گورکانی تصرف و ویران شد.

کاشمر منطقه‌ای کشاورزی است و دارای محصولاتی چون غلات، حبوبات، پنبه، زیره و تنباکو بوده و مهم‌ترین محصولات آن انگور و زعفران است. در کوهستان‌های این منطقه محصولات دامی مانند پشم و پوست و لبنیات تولید می‌شود.
در مناطق مختلف شهرستان کاشمر مشاغل سنتی و هنرهای دستی هنوز تا حدودی رواج دارد؛ اما در میان آن‌ها بافت قالی به ویژه در روستاها از اهمیت به سزایی برخوردار است. قالی کاشمر به واسطه مرغوبیت در بافت، نقشه و رنگ یکی از قالی‌های به نام منطقه خراسان رضوی می‌باشد. از جمله مشاغل سنتی در شهرستان کاشمر می‌توان به مسگری، نجاری و آهنگری اشاره کرد. گلیم بافی، حصیربافی، گیوه دوزی و بافت قالیچه نیز از سایر صنایع دستی و هنرهای سنتی این شهرستان به‌شمار می‌آید.

از جمعیت ۱۶۰ هزار نفری کاشمر، حدود ۲۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در صنعت فرش مشغول به کار هستند. در گذشته، ۸۰ درصد بافندگان را مردان تشکیل می‌دادند اما اکنون میزان حضور بانوان نیز رو به افزایش است. مدتی است صنعت فرش کاشمر دچار رکود شده‌است. قالی کاسه کوزه از طرح‌های معروف این شهرستان است.


معرفی شهرستان کاشمر

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
آرامگاه سید حسن مدرس بنایی است که سید حسن مدرس در آنجا مدفون است. این بنا در سال 1363 شمسی به جای مقبره کوچک قبلی و در میان باغ وسیع و محصوری در کاشمر ساخته شده‌است. بنای آرامگاه که از یک گنبد خانه مرکزی، چهار ایوان و گنبد فیروزه‌ای شکل گرفته به سبک معماری اسلامی و به اسلوب عصر صفوی بنیان گردیده‌است.
موزه سید حسن مدرس؛ موزه ای متعلق به قرن بیست و یکم است و در کاشمر، استان خراسان رضوی در ایران واقع شده‌است
امامزاده سید مرتضی

امامزاده سید مرتضی مربوط به سلسله قاجار است و در کاشمر، استان خراسان رضوی واقع شده‌است. درختان عظیم، آبشارها و استخرها به جاذبه‌های این مکان می‌افزایند و از طرف دیگر تعداد زیادی اتاق نشیمن پایگاه خوبی برای سفر به این مکان و همچنین فروشگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری فراوان فراهم می‌کند.
امامزاده سیدحمزه کاشمر
امامزاده حمزه یا باغ‌مزار، کهن‌ترین مسجد در کاشمر، دربرگیرندهٔ آرامگاه منسوب به حمزه بن حمزه بن موسی کاظم، باغ و قبرستان می‌باشد و نزد شیعیان به عنوان یک امامزاده گرامی داشته می‌شود. این اثر در تاریخ 10 خرداد 138 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با دیرینگی صفوی به ثبت رسیده‌است.

مسجد جامع کاشمر
مسجد جامع کاشمر در سال 1791 میلادی / 1205 قمری به هنگام پادشاهی فتحعلی شاه قاجار و به هنگام امارت عبدالعلی خان میش سرخوش بر ترشیز ساخته شد و امروزه از آثار تاریخی کاشمر و مهم‌ترین مسجد آن شهرستان و محل برگزاری نماز جمعه (مصلی) است. این مسجد توسط سازمان میراث فرهنگی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

مسجد جامع خلیل‌آباد
مسجد جامع خلیل‌آباد مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در خلیل‌آباد، میدان صاحب الزمان، خیابان امام خمینی، نبش امام خمینی 2 واقع شده و این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
مسجد حاجی جلال
مسجد حاجی جلال مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کاشمر، خیابان مدرس، جنب تکیه ابوالفضلی واقع شده و این اثر در تاریخ 5 تیر 1384 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
قلعه کهنه زنده جان
بقایای کهنه زنده جان مربوط به هزاره یکم است و در شهرستان کاشمر، بخش مرکزی، روستای زنده جان واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 138 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

غار سیر
غار سیر در روستای سیر از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی است. غار سیر در میانه یک دیواره به ارتفاع حدود 80 متر و در ارتفاع 1608 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌است. دهانه غار حدود 15 متر بالاتر از پای دیواره و حدود 150 متر بالاتر از کف دره است. این غار در دوران گذشته مسکونی بوده و به عنوان پناهگاه از آن استفاده می‌شده‌است. داخل آن دیواره‌های سنگی و ساروجی مربوط به اتاق و منبع آب باقی‌مانده‌است. برای ورود به غار می‌توان دیواره 13 متری زیر دهانه را صعود کرد یا از داخل یک تنوره دست کن 11 متری با تلاش دو طرفه بالا رفت. این تنوره با مقطع مربع و به قطر یک متر می‌باشد. غار 64 متر طول دارد و دارای 2 سوراخ ورودی است که به فاصله نیم متر روی هم قرار گرفته‌اند.
غار آتشگاه
غار آتشگاه در 20 کیلومتری شمال غربی شهر کاشمر، ایران واقع شده‌است و غار دارای دو گذرگاه ورودی است. درون این غار پر از مناظر بکر و تماشایی است.
قلعه آتشگاه
قلعه آتشگاه در 12 کیلومتری شمال غربی شهر کاشمر در استان خراسان رضوی واقع شده‌است. این قلعه توسط شاهنشاهی ساسانی ساخته شده و در دوران باستان مشهور بوده‌است. در نزدیکی آتشکده، غاری بزرگ وجود دارد که نزدیک ورودی آن مجسمه ای از یک سرباز سوار با شمشیر مشخص شده‌است. این یک بازمانده تاریخی متعلق به دوران ساسانیان است. اکنون از این قلعه، تنها دیواره‌ای فرو ریخته و قسمتی از مدخل غار باقیمانده است.

قلعه ریگ
بقایای قلعه ریگ مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان کاشمر، بخش مرکزی، روستای قوژد واقع شده و این اثر در تاریخ 16 مرداد 1384 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در حال حاضر قسمتی از دیوارها و برج قلعه به جا مانده‌است.
قلعه رحمانیه
قلعه رحمانیه مربوط به سدهٔ 8 تا 12 ه‍.ق است و در شهرستان بردسکن، بخش شهرآباد، روستای رحمانیه واقع شده و این اثر در تاریخ 17 مرداد 1383 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. قلعه رحمانیه دارای پلانی دایره‌ای شکل می‌باشد که نحوه قرار گرفتن آن در ارتفاع موید این نکته است که قلعه رحمانیه یکی از ابنیه نظامی و مستحکم دوران خود بوده‌است. فضاهای داخلی نیز به صورت دایره‌ای و متحدالمرکز ساخته شده‌اند و در ساختار آن از ملات کاه‌گل و خشت استفاده شده‌است.


معرفی شهرستان کاشمر

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
غار درونه
غار درونه مربوط به سدهٔ 6 تا 8 هجری قمری است و در شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان درونه، 14 کیلومتری غرب روستای درونه واقع شده و این اثر در تاریخ 24 آبان 1385 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
قله باغدشت
رشته کوه باغدشت که بزرگترین قله آن با ارتفاع 2500 متر از سطح دریا، جزء ارتفاعات ریوش و شهرستان کوهسرخ محسوب می‌شود و در نزدیکی روستاهای بند قرا و کریز در 25 کیلومتری شمال غربی شهر کاشمر قرار دارد.


قلعه کندر
بقایای قلعه کندر مربوط به قرن5 تا 7 ه‍.ق است و در شهرستان خلیل‌آباد، بخش ششطراز، شهر کندر واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شمارهٔ ثبت 13166 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
قلعه دختر (خوشاب)
قلعه دختر خوشاب مربوط به سدهٔ 6 تا 8 ه‍.ق است و در شهرستان بردسکن، بخش مرکزی، دهستان کوهپایه، 6 کیلومتری شرق روستای خوشاب واقع شده و این اثر در تاریخ 3 خرداد 1386 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

:قلعه دختر (کوهسرخ)
قلعه دختر یک قلعه تاریخی واقع در شهرستان کوهسرخ در استان خراسان رضوی است، طول عمر این قلعه به اسماعیلیان برمی گردد.
قلعه دختر (درونه)
قلعه دختر درونه مربوط به سدهٔ 6 تا 9 هجری قمری است و در شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان درونه، 7 کیلومتری شمال غرب روستای درونه و در 3 کیلومتری شرق روستای برق بالا بر فراز قله کوه زرد قرار گرفته‌است. این اثر در تاریخ 24 آبان 1385 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
کاروانسرای امین التجار
کاروانسرای امین التجار مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کاشمر، حاشیه میدان مرکزی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ 5 تیر 1384 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

برج علی‌آباد
برج کشمر مربوط به سدهٔ 8 ه‍.ق است و در شهرستان بردسکن، روستای علی‌آباد کشمر واقع شده و این اثر در تاریخ 15 دی1310 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
برج فیروزآباد
این اثر تاریخی در 17 کیلومتری جنوب بردسکن و در بخش شهرآباد در میان روستای فیروزآباد و بر روی ویرانه‌های بست دروازه ترشیز قدیم قرار دارد. شواهد باستان‌شناسی مؤید آثار زیستگاهی از صدر اسلام تا سده هفتم هجری در اطراف بنا است که بنا بر اقوال عبور علی بن موسی الرضا از این مسیر بوده‌است. مناره مزبور با ظاهری استوانه‌ای شکل و با ارتفاع فعلی 18 متر با وجود عناصر تزئینی و نحوه آجرچینی نشان دهنده معماری به سبک و شیوه رازی است.
سد شاهی
سد شاهی مربوط به حدود 700–1000 سال پیش می‌باشد و در کریز، شهرستان کوهسرخ واقع شده‌است.

آب‌انبار سید باقر
آب‌انبار سید باقر مربوط به دوره قاجار است و در بردسکن، خیابان قائم، خیابان سید باقر، جنب شهرداری بردسکن واقع شده و این اثر در تاریخ 17 مرداد 1383 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است

محوطه فیروزآباد
محوطه فیروز آباد مربوط به دوران تاریخی پیش از اسلام تا دوره تیموریان است و در شهرستان بردسکن، بخش مرکزی، روستای فیروز آباد واقع شده و این اثر در تاریخ 27 بهمن به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.


مدرسه علمیه حاج سلطان
مدرسه علمیه حاج سلطان مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کاشمر، خیابان امام خمینی، میدان مرکزی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ 5 تیر 1384 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بنا توسط
حاج ملاهادی سلطان العلما وقف و در زمان قاجاریان ساخته شده‌است.
قلعه گبر حصار
قلعه گبر حصار مربوط به سده دوم تا پنجم هجری در شمال شرق روستای خضربیگ، شهرستان کوهسرخ در حدود 27 کیلومتری شمال غرب ریوش واقع شده و از جمله مناطقی است که از دیرباز مسکن و مأوای اسلاف اهالی کاشمر بوده‌است.
غار درونه
غار درونه مربوط به سدهٔ 6 تا 8 هجری قمری است و در شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان درونه، 14 کیلومتری غرب روستای درونه واقع شده و این اثر در تاریخ 24 آبان 138به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کوه باغدشت
رشته کوه باغدشت که بزرگترین قله آن با ارتفاع 2500 متر از سطح دریا، جزء ارتفاعات ریوش و شهرستان کوهسرخ محسوب می‌شود و در نزدیکی روستاهای بند قرا و کریز در 25 کیلومتری شمال غربی شهر کاشمر قرار دارد.
آسیاب‌آبی طلاآباد
آسیاب آبی طلا آباد مربوط به اواخر دوره صفوی است و در شهرستان کاشمر، بخش مرکزی، روستای قوژد) واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این آسیابها تا چند سال پیش فعال بوده‌است و در اثر خشکسالی سالهای اخیر متروک مانده‌اند.
آرامگاه عبدل‌آباد
مقبره عبدل آباد مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان بردسکن، بخش مرکزی، روستای عبدل آباد واقع شده و این اثر در تاریخ 27 بهمن 1382 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.


معرفی شهرستان کاشمر

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
: آب‌انبار کندر 2
آب‌انبارشماره 2 کندر مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان خلیل‌آباد، بخش شش طراز، روستای کندر واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شمارهٔ ثبت 13306 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
یخچال قدیمی کاشمر
یخچال قدیمی کاشمر مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان کاشمر، روستای فروتقه واقع شده و این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6429 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

ارگ کاشمر
ارگ کاشمر یا ارگ حصین یک ارگ تاریخی است که در شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی واقع شده‌است، عمر این بنا به دوران سلسله قاجار برمی‌گردد.

مزار میرآباد
مزار میرآباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان خلیل‌آباد، روستای میر آباد واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شمارهٔ ثبت 13165 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
امامزاده سید محمد (کاشمر)
امامزاده سید محمد یک امامزاده در شهرستان کاشمر، استان خراسان رضوی در ایران است. این امامزاده در حال بازسازی می‌باشد.

امامزاده قاسم (خلیل‌آباد)
امامزاده قاسم امامزاده ای در روستای ارغا، شهرستان خلیل‌آباد، استان خراسان رضوی می‌باشد که به شماره 13168 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.
قلعه بزنجرد
قلعه بزنجرد قلعه ای تاریخی است که در بزنجرد، استان خراسان رضوی واقع شده‌است، طول عمر این قلعه به بیش از 200 سال می‌رسد.
مزار پیر قوژد
مزار پیر قوژد مربوط به پیش از سدهٔ 11 ه‍.ق است و در شهرستان کاشمر، بخش مرکزی، روستای قوژد واقع شده‌است. این بنا مقبره‌ای دایره شکل از جنس آجر است که در جوار قبرستان قدیمی روستای قوژد واقع شده‌است. این مکان مورد احترام اهالی روستا بوده و مردم بر سرمزارپیر فاتحه خوانده و شمع روشن می‌کنند.
رباط کبودان
رباط کبودان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، روستای کبودان واقع شده و این اثر در تاریخ 18 شهریور 1377 با شمارهٔ ثبت 2106 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
حمام بند قرا
حمام بند قرا یک حمام عمومی مربوط به سلسله قاجار است و در بند قرا، استان خراسان رضوی واقع شده‌است.
یخچال طبیعی بند قرا
یخچال طبیعی بند قرا یک یخچال طبیعی است که در بند قرا، استان خراسان رضوی واقع شده‌است.

قنات قوژد
قنات قوژد یک قنات تاریخی است که در قوژد، شهرستان کاشمر واقع شده‌است.

یخدان گلی
یخدان گلی یک یخدان تاریخی است و مربوط به سلسله قاجار می‌باشد و در خلیل‌آباد، استان خراسان رضوی در ایران واقع شده‌است.

آبگرم خلیل‌آباد
چشمه آبگرم خلیل‌آباد یک چشمه آب‌گرم در شهرستان خلیل‌آباد، استان خراسان رضوی می‌باشد و از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.
قدمگاه حضرت علی
قدمگاه حضرت علی مربوط به اواخر دوره قاجار است که توسط جعفر قلی وزیرپناه بنا گردیده و در شهرستان خلیل‌آباد، بخش مرکزی، روستای ده‌نو واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شمارهٔ ثبت 13167 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

گرمابه بهشتی
گرمابه بهشتی مربوط به دوره پهلوی است و در شهرستان خلیل‌آباد؛ شهر خلیل‌آباد، خیابان امام، نرسیده به میدان مرکزی واقع شده و این اثر در تاریخ 10 دی 1381 با شمارهٔ ثبت 6654 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
گورستان نامق
قبرستان نامق مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان کوهسرخ، روستای نامق واقع شده و این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شمارهٔ ثبت 13188 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.


معرفی شهرستان کاشمر

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
پارک جنگلی سید مرتضی
پارک جنگلی سید مرتضی یک پارک جنگلی در کاشمر، استان خراسان رضوی در ایران واقع شده‌است.
قلعه خضرآباد
قلعه خضرآباد قلعه‌ای تاریخی در روستای خضرآباد، شهرستان كوهسرخ، ۳۰ كيلومتری شمال غربی شهر ريوش قرار دارد و قلعه‌ای قديمی با مساحت تقریبی ۱۰۰۰۰ متر مربع میباشد که امروزه این قلعه کاملا تخریب شده و بقایای چند برج به چشم میخورد.
محوطه دزد سرحوضک
محوطه دزد سرحوضک مربوط به صدر اسلام است و در شهرستان کاشمر، بخش مرکزی، روستای سرحوضک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه کندر کاشمر
تپه کندر کاشمر یکی از تپه باستانی ایران است که در شهرستان کاشمر واقع شده است و مربوط به دوره ماد ها میباشد.
خانه احمد پناه
خانه احمد پناه مربوط به دوره قاجار است و در کاشمر، خیابان امام خمینی، نبش چهار راه بهبودی واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


آرامگاه افتخارالتجار
آرامگاه افتخارالتجار از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار - اوایل دوره پهلوی است که در کاشمر، خیابان ۱۵ خرداد (خیابان خاکی) واقع شده است. این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آرامگاه سید اسماعیل نبوی
آرامگاه سید اسماعیل نبوی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کاشمر، خیابان ۱۵خرداد، (خ خاکی) واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام فروتقه
حمام فروتقه؛ حمامی تاریخی مربوط به دوره قاجار است و نوع معماری حمام گنجعلیخان را داراست.
مزار پشت پنجه پسر
مزار پشت پنجه پسر مربوط به سده ۱۲-۱۳ قمری است و در شهرستان کوهسرخ، ۱۵ کیلومتری روستای اوندر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

خانه دانش
خانه دانش؛ خانه‌ای تاریخی مربوط به دوره پهلوی است و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ با شمارهٔ ثبت ۲۸۲۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مزار پشت پنجه پدر
مزار پشت پنجه پدر مربوط به اواخر دوره صفوی است و در شهرستان کوهسرخ، روستای اوندر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب‌انبار فروتقه
آب‌انبار فروتقه؛ آب‌انباری تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار است و در حال حاظر این بنا به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است.
قبرستان دشت طلاآباد
قبرستان دشت طلاآباد مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است و در شهرستان کاشمر، روستای -‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


آب‌انبار حاجی نظام
آب‌انبار حاجی نظام کاشمر؛ آب‌انباری تاریخی مربوط به دوره قاجار است و این بنا تاریخی در خیابان شهید ترابی شهر کاشمر قرار دارد.
تپه جن
تپه جن مربوط به هزاره ۱ قمری است و در شهرستان کاشمر، روبروی امامزاده سید محمد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه پشت پنچه
تپه پشت پنچه مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است و در شهرستان کوهسرخ، روستای خضربیگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان کاشمر

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا