خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

• Zahra •

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
27/10/20
ارسال ها
1,197
امتیاز واکنش
11,553
امتیاز
373
زمان حضور
90 روز 21 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
اهرام سه‌گانه مصر

اهرام سه‌گانه مصر نام سه عدد از اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در محدوده شهر باستانی جیزه و در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر می‌رسد. نام‌های این اهرام عبارتند از خوفو، خَفرِع و مَنقُرع. که هرم خوفو بزرگترین‌شان هست و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به‌شمار می‌آید.[۱] برخی از پژوهشگران، تاریخ ساخت اهرام را به بیش از ۱۲ هزار سال پیش نسبت می‌دهند که هنوز منبع موثقی در این مورد یافت نشده‌است.

تصویر هرم بزرگ جیزه (هرم خوفو) در قرن ۱۹ میلادی، برای ساخت این هرم ۱۰۰٫۰۰۰ نفر کارگر در مدت ۲۰ سال به کار گرفته شدند.
اهرام سه‌گانه جیزه که از حدود سال ۲۵۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌اند، با رمز و علم پنهانی ارتباط پیدا کرده‌اند و نمادهای حکمت ازلی، سرزمین مصر، پایداری ابدی و فنون جادوگری بودند. اهرام جیزه نقطه اوجی در تکامل شیوه معماری مقابر مصر در دوره پادشاهی کهن است که با ساختن مصطبه‌ها، گورهای اولیه مصریان که غالباً آجری یا سنگی بودند، آغاز و با هرم پلکانی زوسر پیشرفت کرد.[۲]
از سال ۲۶۵۰ تا ۲۳۰۰ قبل از میلاد، ۸۰ هرم در مصر ساخته شد. اولین هرم بزرگ را دومین پادشاه از دودمان سوم فراعنه بنام جوزر بر پا کرد و این سنت تا دودمان هجدهم ادامه یافت. بعد از آن تا بیست و پنجمین فرعون دیگر هرمی ساخته نشد.
نام اهرام سه‌گانه مصر، به ترتیب
هرم خوفو
نوشتار اصلی: هرم بزرگ جیزه
هرم خوفو در ۲۵۶۹ قبل از میلاد، پس از ۲۰ سال تلاش طاقت فرسا به اتمام رسید. این هرم بلندترین بنای ساخته دست بشر طی بیش از ۴۴۰۰ سال، تا سال ۱۸۸۹ بود، زمانیکه برج ایفل با ارتفاع ۳۰۰ متر ساخته شد. محدوده هرم خوفو به اندازه ۶ قطعه زمین شهری عظیم می‌باشد. بیشتر سنگهای بکار رفته در این بنا به بزرگی سنگهای عظیمی هستند که به وسیلهٔ کامیون حمل می‌شوند.
سطح خارجی زمختی که ما امروزه از این هرم می‌بینیم مقبره فرعونی به نام خوفو بوده که در آن زمان پوشیده شده از سنگهای آهک صیقلی و زیبایی بوده‌است. فرمانروایان بعدی این سنگهای با ارزش را برای ساختن بناهای خودشان می‌دزدیدند. این عمل باعث شد که از ارتفاع هرم ۵ درصد کم شود و به ارتفاع فعلی اش که ۱۳۸ متر است برسد.
هرم خوفو دارای سه اتاق دفن اجساد است. اتاق اول محل دفن شاه، اتاق دوم محل دفن ملکه و اتاق سوم که برای سردرگم کردن دزدان هرم بوده‌است.[۳]
هرم خفرع
مختصات: ۲۹°۵۸′۳۴″ شمالی ۳۱°۰۷′۵۱″ شرقی
تصویری از هرم خوفو در پشت مجسمه ابوالهول.
هرم خَفرِع یا هرم خفرن، دومین هرم بزرگ از اهرام سه‌گانه مصر می‌باشد. قدمت هرم خفرع به دودمان چهارم مصر می‌رسد.[۴] هرچند هرم خوفو بزرگ‌ترین هرم در میان هرم‌های سه‌گانه است اما خفرع سالم‌ترین شکل هرمی را در میان این سه هرم حفظ کرده‌است و نوک هرم و مجموعه تدفینی آن از همه دیگر هرم‌های دشت جیزه سالم‌تر باقی مانده‌است.
هرم خفرع به خوبی هرم خوفو مورد مطالعه قرار نگرفته‌است زیرا شمار اتاق‌های درون آن کمتر است. هرم خفرع دو ورودی دارد، یکی ورودی پست‌تر و دیگری ورودی بلندتر و این ورودی‌ها به اتاقی مرکزی می‌رسند که گور سنگی در آن قرار دارد.
در هرم خفرع نگارگری یا نگاره‌تراشی انجام نشده‌است.
این هرم از یکم ژانویه ۲۰۰۵ پس از یک دوره مرمت ازنو به روی بازدیدکنندگان گشوده شد.
هرم منقرع
تصویری از هرم منقرع.
هِرَم مَنقُرَع یا هرم منکورع، سوّمین هرم بزرگ از اهرام سه‌گانه مصر می‌باشد قدمت هرم منقرع به دودمان چهارم مصر

منبع: ویکی پدیا


اهرام سه گانه جیزه

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا