خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,042
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
غار یخگان خلخال به عنوان اثر طبیعی ملی ، طی مصوبه شماره ۲۲۵ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۱ [۱]به وسعت ۱۱۰۰ متر در منتهی‌الیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در دامنه غربی کوه «بوزخانا داغی» و در ۶۰ کیلومتری آبگرم گیوی واقع شده‌است. این غار در ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. وجه تسمیه این غار به علت وجود خاصیت یخچالی در بخشی از غار می‌باشد.
مشخصات فیزیکی غار:این غار با دهانه ورودی کوچک در حدود ۰٫۵ متر و به طول ۱۰ متر به تالار وسیعی منتهی می‌شود. طول تالار به ترتیب ۳۶٫۵ و عرض آن ۱۵ متر و حداکثر ارتفاع آن حدود ۱۲ متر می‌باشد. به دلیل وجود دریچه‌های سنگی و صخره ای غار و طی مسیر هوا از داخل آن دریچه‌ها که نزدیک به ۸ متر داخل زمین بوده و هوای جریان یافته بر روی صخره‌های موجود رطوبت تولید کرده و روی سنگها شروع به یخ زدن می‌کند. هوای غار به وسیله دودکشی که به بیرون از غار راه دارد تأمین می‌شود و در داخل آن هیچگونه کمبود اکسیژن مشاهده نمی‌شود. تالار اصلی غار بـ*ـو*سیله راهروهایی پیچ‌پیچ از جانب ضلع غربی به تالارهای نسبتاً کوچکی مرتبط می‌شود. خاصیت متضاد آن با هوای خارج از غار از ویژگی منحصر به فرد این اثر طبیعی است.
https://th.bing.com/th/-/OIP.UHZP_K-eOwDltiKU6UW0ewAAAA?pid=ImgDet&rs=1
https://th.bing.com/th/-/OIP.HALjXC5ZI-Ls5w19pOa74AHaD4?pid=ImgDet&rs=1
غار یخگان در سازندهای آهكی بر اثر انحلال و تشکیل اشکال فرسایشی آون و تخریب دیواره آونها تشكیل گردیده است. غار یخگان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد در سطح جهانی نیز دارای شهرت میباشد.هوای داخل غار در زمستان گرم و در تابستان سرد بوده و با تشکیل بلورهای یخ به صورت قندیل و ورقه های نازك در سطح دیوارها و سقف غار، خاصیت متمایزی به غار یخگان می بخشد. فضای داخل غار در زمستان نیز گرم است که برای استراحت موقت چوپانان مورد استفاده قرار می گیرد.به دلیل وجود دریچه های سنگی و صخره ای غار و طی مسیر هوا از داخل آن دریچه ها که نزدیک به هشت متر داخل زمین است هوای جریان یافته بر روی صخره های موجود رطوبت تولید کرده و روی سنگها شروع به یخ زدن می کند.ویژگی منحصر به فرد غار یخگان موجب شده است اهالی ساکن در محدوده آن از این غار به عنوان یخچالی در فصول گرم سال استفاده کنند. قندیلهای یخ تشکیل شده غار در تابستان مورد استفاده اهالی است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


غار یخگان خلخال

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
ين منطقه بدليل ارتفاع زياد، سردي هوا و نوع سنگ مادر و اختلاف در مقاومت سنگهاي موجود و نيز نزديكي به منطقه سرسبز گيلان و دريافت رطوبت خزری، داراي اقليم مرطوب (براساس روش دومارتن ) بوده و اين امر موجب انحلال در توده سنگ پروفیری گرديده و هر چند حفره و رخنمونهاي سنگي در اكثر سنگهاي آهكي منطقه مشاهده مي گردد، اما غار يخگان در شكل و ابعاد تفاوتهاي زيادي با اين حفره ها دارد.غار يخگان در سازند هاي آهكي (که در آب سرد زودتر حل می گردد و تغییرات درجه حرارت تخریب مکانیکی را فراهم می نماید) بر اثر انحلال و تشکیل اشکال فرسایشی آون و تخریب دیواره آونها تشكيل گرديده است. دهانه ورودي كوچك (401×50 سانتي) آن از طريق يك راهرو تنگ و باريك و طولاني به طول 10 متر و به قطر حداكثر 50 سانتي متر به تالار وسيعي منتهي مي شود. طول و عرض تالار به ترتيب 5/36 و 15 متر و حداكثر ارتفاع آن حدود 12 متر مي باشد. هواي داخل غار سرد و به شدت مرطوب و نمناك مي باشد. از جمع شدن قطرات آب ناشي از تقطير حاصل از برخورد بخار آب با ديواره سرد غار، حوضچه هاي آبي تا عمق یک و نیم متر در ضلع شرقي كف غار تشكيل شده است. جريان مداوم هواي گرم و مرطوب از سمت بیرون و سرد شدن آن در داخل موجب تشكيل بلورهاي يخ می شود که به صورت تشکیل قنديل و ورقه هاي نازك در قسمت هايي از سطوح ديواره هاي سقف غار نمای زیبایی به آن می بخشد. جالب اينكه در مواقعي هواي بيرون سرد است، جریان هوای سرد و خشک به داخل غار باعث ذوب یخها می گردد.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


غار یخگان خلخال

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: کوثر پورخضر

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
اثر طبیعی و ملیغار یخکان در منتهی الیه جنوب شرقی استان اردبیل واقع گردیده است. هوای داخل غار سرد و به شدت مرطوب و نمناک می باشد. حوضچه آبی در ضلع شرقی و در ارتفاع ۱.۵ متری از کف غار تشکیل شده است. آب آن از جمع شدن قطرات آب ناشی از تقطیر در اثر برخورد بخار آب با دیواره سرد تأمین می شود. این حوضچه دارای آب بسیار گوارا و فوق العاده سرد می باشد. غار یخکان در منتهی الیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در ضلع غربی رشته ماسوله داغ و در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری از سطح دریای آزاد واقع شده است.فاصله غار یخکان از مرکز شهرستان خلخال حدود ۷۷ کیلومتر می باشد و دسترسی به این غار از طریق جاده شوسه به طول ۷۴ کیلومتر و ۳ کیلومتر راه پیاده رو امکان پذیر است.محدوده غار یخکان به وسعت 1100 هکتار در سال 1381 به عنوان اثر طبیعی ملی به رسمیت شناخته شده است.این غار در مختصات جغرافیایی ´9 º 37 تا´11 º 37 عرض شمالی و ´50 º 48 تا ´53 º 48 طول شرقی در منتهی ا لیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در ضلع غربی کوه اشتر ماسوله و در ارتفاع 2345 متری دامنه جنوبی قله 3120 متری شاه معلم واقع گردیده است.غار یخکان در سازنده های آهکی تشکیل گردیده است. وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غار می باشد. به دلیل ارتفاع زیاد، سردسیر بودن منطقه، مجاورت با منطقه معتدل و سرسبز خزری و ساختار سنگی آن، هوای داخل غار سرد و به شدت مرطوب و نمناک می باشدجمع شدن قطرات ناشی از تقطیر بخار آب در اثر برخورد هوای نمناک بیرون با دیواره سرد غار، حوضچه های آبی به ابعاد 20 × 70 و عمق 150 سانتی متر در ضلع شرقی کف غار تشکیل داده است. دهانه ورودی غار بسیار تنگ و کوچک (40×50 سانتی متر) میباشد که از طریق یک راهرو تنگ و باریک و طولانی به طول 10 متر و به قطر حداکثر 50 سانتی متر به تالار وسیعی منتهی می شود. منبع: اردبیل
#تالار_گردشگری_ایران


غار یخگان خلخال

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
طول و عرض تقریبی تالار آن به ترتیب 5/36 و 15 متر بوده و حداکثر ارتفاع آن در حدود 12 متر می باشد. تالار اصلی از جانب ضلع غربی بـ*ـو*سیله راهروهایی پیچ در پیچ به تالارهای نسبتا کوچکی مربوط میشود . از خصوصیات ویژه این بخش از غار، جریان مداوم هوای مرطوب و تشکیل بلورهای یخ به صورت قندیل و ورقه های نازک از قسمت هایی از سطوح دیواره های سقف می باشد . جالب اینکه در مواقعی که هوای بیرون گرم است انجماد صورت می گیرد و با سرد شدن هوای خارج علاوه بر اینکه یخ تشکیل نمیشود بلکه توده یخ های موجود نیز شروع به کاهش مینمایند.
وضعیت بیولوژیک غار:خفاش که پستاندار معمول غارها میباشد در این غار مشاهده نمی شود و این امر معلول هوای سرد و مرطوب فضای غار است. به دلیل قطر کم دهانه ورودی غار و وجود تالارهای فرعی وسیع و راهروهای پیچ در پیچ متعدد، فضاهای ناشناخته در محدوده داخل غار، مطالعه بیولوژیک غار با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است لیکن در سال جاری با فعال شدن کارگروه غارشناسی استان، این مطالعات در راس برنامههای اجرایی کارگروه قرار گرفته است.حوضچه آبی در ضلع شرقی و در ارتفاع ۱.۵ متری از کف غار تشکیل شده است.آب آن از جمع شدن قطرات آب ناشی از تقطیر در اثر برخورد بخار آب با دیواره سرد تأمین میشود.این حوضچه دارای آب بسیار گوارا و فوق العاده سرد می باشد.غار یخکان در منتهی الیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در ضلع غربی رشته کوه ماسوله داغ و در ارتفاعحدود ۲۵۰۰ متری از سطح دریای آزاد واقع شده است.غار یخکان یک اثر طبیعی و ملیغار در منتهی الیه جنوب شرقی استان اردبیل واقع گردیده است.هوای داخل غار سرد و به شدت مرطوب و نمناک می باشد. منبع: پرسی وان
#تالار_گردشگری_ایران


غار یخگان خلخال

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا