خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع

یکی از جاذبه های استان ایلام کاخ فلاحتی است که در خیابان عبدالرحمن حیدری ایلامی بنا شده است و در سال 1357 به شماره 1750 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کاخ در زمان قاجار و به دستور غلامرضا خان والی در سال 1326 هجری قمری ساخته شده است از آن جایی این محل مملو از درختان و گل های زیبا بوده است برای ساخت بنا انتخاب شده بود. این اثر قاجاری از خصوصیاتی برخوردار است که در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و اکنون نیز از آن به عنوان موزه کشاورزی استفاده می شود و از این رو به موزه کشاورزی شهره شده است وهمه روزه مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
این اثر باستانی مساحت810متر مربع را به خود اختصاص داده است و شامل اتاق ها،هال،قنات،ایوان،تراس و ستون های بسیار جذاب است. حیاط آن تماما با آجر پوشیده شده است که بعد ها به علت خرابی درجاهایی موازییک به کار گرفته شده است و سقف آن به شکل طاق ضربی است که با ملات و ورق گالوانیزه پوشیده شده است از خصوصیات متمایز این بنا استفاده از آجرهای مربعی شکل و سنگ های تراشیده شده برای بدنه آن است.فضای داخل کاخ از دو اتاق تو در تو و یک هال بزرگ تشکیل شده است که تمامی آن ها به ایوان ورودی دسترسی دارند.اتاق ها به صورتی ساخته شده اند که در کنار آن ها چند ضلعی منظمی به وجود آمده است و از آن برای ساخت تراس استفاده شده است سقف تراس بر روی دوستون قرار گرفته است که سر ستون هایی به سبک کوفی دارند همچنین در کنار اتاق ها علاوه بر ساخت تراس پنجره های به ابعاد 2 در 1 متر تعبیه شده است که طاق آن به شکل نیم دایره ای است و با استفاده از گچ نقوش خاصی را از انسان و گل و گیاه حکاکی کرده اند.آنچه قابل توجه است زیبایی ستون ها و پنجره ها است که از تزئینات قاجاری برخوردار هستند در حالی که فضاهای داخل آن فاقد هرگونه تزئینات است.

کاخ فلاحتی در سال 1390 به موزه کشاورزی تبدیل شده است و شامل 4 بخش است.بخش اول آن مربوط به( تپه علی کش)است این بخش قدیمی ترین آثار باستانی را در خود جای داده است و قدمت آن 8 هزار سال قبل میلاد است و اشیای آن شامل ابزار های سنگی اعم از کوبه،تیغه،ابسیدین است.در بخش دوم اطلاعاتی از کشاورزی سنتی مربوط به 50 سال قبل است و دو بخش دیگر مربوط به گیاهان دارویی،اسناد زمین های کشاورزی و نمایش خرمن است.

با گسترش شهرنشینی فضای بیشتر کاخ که زمانی محیط دلچسبی داشت به خیابان و مکان های اداری و مغازه ها تبدیل شده است و آسیب هایی زیادی به آن وارد شد اما سعی برای نگهداری این اثر تاریخی منجرب شده است اداره میراث فرهنگی برای مرمت و بازسایی آن تلاش هایی را به عمل آورد که در این میان می توان به احیای تنها قنات آن اشاره کرد تا فضای کاخ دوباره مثل سابق شود.

منبع:گردشگری724


کاخ فلاحتی

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا