خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
«تـ*ـخت‌خاتون» یا «تـ*ـخت خان» سنگ‌نوشته‌ای در روستای بانروشان شهرستان ایلام و مربوط به دوره قاجار است. این سنگ‌نوشته‌ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تـ*ـخت خاتون یا تـ*ـخت‌خان منطقه‌ای خوش آب و هوا در مسیر ایلام به مهران و در بخش صالح‌آباد است. این منطقه به علت قرار داشتن در دامنه غربی کوه نخجیر، داشتن چشمه آب سرد و زلال، امکان شکار انواع حیوانات وحشی و تهیه هیزم درختان بلوط، مکان مطلوبی برای استراحت و تفریحگاه والیان ایلام بوده است.
تداوم استقرار خان والی و همراهانش هر سال به مدت طولانی در تـ*ـخت‌خاتون که به احتمال زیاد به دلیل تعلق خاطر زیاد خان به یکی از همسرانش آنجا را " تـ*ـخت‌خاتون " نامید، باعث شد که غلامرضاخان والی در سال ۱۳۲۵ هـجری قمری دستور به نگارش کتیبه بزرگ و به‌یادماندنی خود در این مکان کند.
متن کتیبه بر روی قطعه سنگی بسیار بزرگ، حجیم و مکعبی شکل و بر نمای غربی آن در ارتفاع ۵/۲ متری قرار دارد. نمای عمومی سنگ‌نوشته یک متوازی‌الاضلاع در ابعاد ۱۴۵ × ۱۹۰ سانتی‌متر است که ابتدای آن حدود دو سانتی‌متر برای ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت تراش داده شده و آن‌گاه با تراش‌دادن مجدد، حروف و کلمات را برجسته کرده‌اند. خط کتیبه از نوع نستعلیق و با گرایش به سوی نستعلیق شکسته است که از نظر نگارش و حکاکی یکی از زیباترین کتیبه‌ها در نوع خود به شمار می‌رود.


این سنگ‌نوشته علاوه بر زیبایی خط و متن، اطلاعات فراوانی دارد و متن آن خلاصه‌ای از شجره‌نامه والیان و شرح برخی از خدمات عمرانی غلامرضا خان والی است.
قسمت‌هایی از متن سنگ‌نوشته تـ*ـخت‌خان:
"هو الله تعالی
تاریخ ولادت لرستان فیلی حسب الفرمایش جناب امیر الامراء العظام غلامرضا خان والی فتح السلطنه امیر تومان در این سنگ ثبت نمود...
اول والی‌ها، حسین خان بن منصور العلوی عباسی، که در زمان سلطنت شاه عباس صفوی ماضی ملقب به لقب والیگری کل لرستان شده، مقبره‌ی والی مرحوم درب امامزاده واجب التعظیم «شاهنشاه» است...
بعد امر به ساختن قلعه حسین‌آباد که مشهور به ده بالاست نمود و قلعه و حمام و باغ به معماریت حاج درویشعلی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی و به خط مقرب الخاقان میرزا عبدالحسین خان بیک رشنویی در سنه ۱۳۲۵ قمری به اتمام رسانید. و در سنه ۱۳۱۹ قمری جناب مستطاب اجل اکرم افخم به القاب جلیل صارم السلطنه، سردار اشرف نایل گردید و در سنه ۱۳۲۵ قمری در بدو جلوس سلطنت عادل محمد علی شاه به حکمرانی صفحه طرحان برقرار و در همین تاریخ به حفر قنات سرداریه مشهور «مله بازان» به معماریت استاد حسین قضی باشی اصفهانی به اتمام و در همین تاریخ چنرشته آسمان آباد که مشهور به اشرف آباد است به اتمام رسانید..."

منبع:همشهری


تـ*ـخت خاتون

 
  • تشکر
Reactions: *ELNAZ*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا