خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
تنگه ارغوان که در واقع باید آن را دره‌ای بزرگ دانست یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده‌ استان ایلام و از جاهای دیدنی ایلام محسوب می‌شود. تنگه ارغوان در گذشته تنگه گاوز نامیده می‌شد. این دره در فاصله‌ی ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام و در مسیر تنگه قوچعلی و در ورودی شمالی مسیر کرمانشاه به ایلام و در حوزه‌ی استحفاظی دهستان میشخاص (میه خاص) واقع شده است.
عامل اصلی که سبب نام‌گذاری این دره شده است رشد درختان ارغوان در سراسر منطقه است. ارغوان درختی از سرده ارغوان به شمار می‌رود که ارتفاع رشد آن گاهی به ۱۲‌ متر هم می‌رسد. البته این گیاه را بیشتر به صورت درختچه می‌توان مشاهده کرد.
برگ‌های ارغوان قلبی شکل، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف هستند. گل‌های این درختچه در اوایل بهار (اردیبهشت)، در گروه‌های۳ تا۶ تایی، روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ‌ها به وجود می‌آیند و چون بسیار پرتعداد هستند، روی درختان زیبا به نظر می‌رسند.


مزه گل ارغوان ترش و نسبتاً مطبوع است. خاک‌های آهکی و تابش مستقیم نور خورشید بهترین شرایط برای رشد ارغوان به شمار می‌رود. تنگه ارغوان با دارا بودن شرایط مناسب منزلگاه خوبی برای رشد و نمو این گونه‌ی گیاهی محسوب می‌شود.
از آنجایی که درختچه‌های ارغوان معمولا در اردبیهشت شکوفه می‌دهند در این ماه از سال سرتاسر این دره مملو از شکوفه‌های صورتی و بنفش گیاه ارغوان می‌شود که در ترکیب با رنگ‌های متنوع درخت‌ها و گیاهان دیگر چشم‌اندازی بسیار رویایی و خاطره‌انگیز را می‌توان در این منطقه تماشا کرد.

تنگه ارغوان حدود ۱۷۰ هکتار وسعت دارد و میزبان گونه‌های کمیاب و در حال انقراضی همچون ارغوان و گونه‌های همراه شامل بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک است. احتمالا همان طور که می‌دانید صنعت زنبورداری در این مکان رونق زیادی دارد.
وجود جنگل انبوه بلوط درد و سوی جاده و تیغه‌های سنگی و چشم نواز کوهستان به علاوه‌ی گردشگاه‌های مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگ‌ها به همراه مراتع پرپشت و رشد گونه‌های نادر گیاهی مانند گون – طویلک – قارچ و در نهایت استفاده از گیاهان معطر در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی آن در مسیر گز گردکان و سورگه باعث به وجود آمدن شرایط مناسبی جهت توسعه زنبورداری شده است.

آدرس
استان ایلام، شمال شرقی شهر ایلام
دسترسی
بدیهی است که برای دیدن تنگه ارغوان باید ابتدا به ایلام سفر کنید. وقتی به این شهر رسیدید دسترسی به این تنگه چندان سخت نیست و زمان زیادی هم نمی‌برد. از ایلام تا تنگه با ماشین حدود ۲۰ دقیقه راه را باید طی کنید.
در شهر ایران از سمت شمال یا شمال شرقی شهر وارد یکی از خیابان‌های رسالت یا انقلاب شده و مسیر جاده کمربندی منتهی به تنگه را پیش بگیرید. همان طور که گفتیم درختچه‌ی ارغوان در اردیبهشت شکوفه می‌دهد بنابراین اگر مشتاق دیدن منطقه‌ای پر از شکوفه هستید باید زمانبندی مناسبی داشته باشید.

منبع:کجارو


تنگه ارغوان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا