خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس ایتالیا


سانتا ماریا دلفیوره کلیسای جامع شهر فلورانس ایتالیا و مهمترین نماد این شهر زیبا محسوب می شود. این کلیسا جزو مهمترین بناهای دنیا محسوب می شود زیرا به عنوان سومین کلیسای بزرگ دنیا پس از کلیساهای سنت پیتر در شهر رم و سنت پل در شهر لندن شناخته می شود. همچنین گنبدِ کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در کنار مسجد ایاصوفیه ترکیه و گنبد سلطانیه تبریز سه گنبد مرتفع ترین و بزرگ بدون پایه و آجری جهان هستند.

ویژگی های برتر کلیسای سانتا ماریا دلفیوره فلورانس

از نظر گردشگران و معماران صاحب سبک دنیا شهر فلورانس پایتخت معماری اروپا و کشور ایتالیاست که اوج هنر و معماری اروپا در تک تک بناهای شهر دیده می شود؛ پس قرارگیری کلیسای سانتا ماریا دلفیوره در فلورانس و نزدیکی منطقه زیبای توسکانی بر جذابیت این کلیسا می افزاید.
مهمترین ویژگی های کلیسای جامع فلورانس:
- معمار معروف آن به نام آرنولفو دی کامبیو که در سال 1294 کار ساخت کلیسای سنتا ماریا دل فیوره را آغاز کرد. او معماری کلیسای سانتا کروس اسپانیا را نیز بر عهده داشت.
- فیلیپو برونلسکی مهندس و معمار مشهور اروپا کار طراحی و ساخت شمایل حضرت مسیح (ع) را انجام داده است.
- گنبد 8 وجهی بزرگ و بدون پایه کلیسا از آجر ساخته شده است که در کل اروپا کم نظیر است. این نوع گنبد سازی مخصوص معماری اسلامی و ایرانی در دنیاست.
- کلیسا را می توان شاهکار معماری دوره رنسانس اروپا و سبک معماری گوتیک دانست که به سبک معبد پانتئون رُم طراحی شد.
- ساخت کلیسا از سال 1296 شروع شد و تا سال 1436 ادامه یافت که یعنی ساخت کلیسا 150 سال، طول کشید و در این مدت 3 معمار روی آن کار کردند.
- سنتا ماریا در لغت به معنای مریم مقدس است.
- این کلیسا جزو کلیساهای باسیلیکای جهان است. باسیلیکا به کلیساهایی گفته می شود که دارای راهرو و سالن های دراز هستند که بیشتر در اروپای شمالی دیده می‌شوند.
- به گفته بسیاری از معماران معروف دنیا برای ساخت کلیسای جامع میلان از تزئینات داخلی و معماری سانتا ماریا دلفیوره الهام گرفته اند.

مقایسه گنبد سلطانيه و سانتا ماريا دلفيوره

- اگرچه سانتا ماریا دلفیوره نخستین گنبد هشت ضلعی در دنیاست که بدون داشتن قابی برای پشتیبانی ساخته شد اما از نظر قدمت گنبد سلطانیه عمر بیشتری دارد و قدیمی تر محسوب می شود.
- سناتا ماریان دلفیوره یکی از چشم گیرترین بناهای دوران رنسانس است که پایه ساخت بسیاری از کلیساهای اروپا و ایتالیا قرار گرفت در حالی که گنبد سلطانیه با قدمت خود الگوی ساخت گنبد تاج محل هند و سایر گنبدسازی های ایران شد.
- گنبد سلطانیه تنها گنبد بزرگ خشتی و آجری جهان است در حالی که گنبد سانتاماریا دلفیوره دارای پوسته آهنی می‌باشد.
- هر دو گنبد 8 ضلعی هستند؛ اما معماران ایرانی توانستند وزن گنبد و بنا را با استفاده از هشت مناره بلند آن حفظ کنند، در حالی که گنبد سانتا ماریا دلفیوره دارای مناره و برج نیست و برای کاهش وزن گنبد در بالای یک پنجره فانوس مانند تعبیه شد.
- در طراحی گنبد سلطانیه کاملا اصل قرینه رعایت شده است اما در معماری سانتاماریا دلفوریه اصل قرینه صرفا در سالن اصلی کلیسا رعایت شده است.
- 8 مناره گنبد سلطانیه و موقعیت قرارگیری آن باعث می شد که صدای موذن و یا مُخبرها به راحتی با سطح شهر برسد و در کلیسای سانتاماریا دل فیوره یک ناقوس برای اطلاع رسانی استفاده شد.

نقاشی کلیسای فلورانس

مهمترین تزئین استفاده شده در معماری داخلی بنا نقاشی های آن است که در ترکیب با سنگ مرمر جلوه باشکوهی دارند. عموما این نقاشی ها به پیروی از نقاشی رنسانس با استفاده از ترکیب های رنگی زیاد، تصاویر شلوغ و گاها تخیلی، اسطوره سازی، استفاده از پرتره، پرسپکتیو و نسبت‌ها، کوتاه‌نمایی (Foreshortening) سعی در ارائه مفاهیم داشتند.

بهترین زمان بازدید از کلیسای سانتاماریا دلفیوره ایتالیا

بهترین زمان بازدید از شهر فلورانس در ماه های آوریل، می، ژوئن، سپتامبر، اکتبر است که بیشترین تعداد گردشگران در شهر فلورانس هستند. اگر تمایل دارید سفر ارزانتری به کشور ایتالیا داشته باشید، می توانید در ماه های جولای، آگوست تور اروپا_ ایتالیا را خریداری کنید.


منبع: فینداتور


کلیسای سانتا ماریا دل فیوره | فلورانس

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا