- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیرکل امور موزه ها: از همه آثار تاریخی ایران در کشورهای دیگر خبر نداریم!
تکههای گمشده ایران، در موطن خود ناشناخته، اما ستون ثابت مهمترین موزههای جهاناند. فهرستی بلند میتوان از این موزهها و مجموعهها نوشت؛ لوور در فرانسه، میهوی ژاپن، متروپولیتن و بریتانیا، ارمیتاژ در روسیه، موزههای بروکلین و هنرهای شهری نیویورک و موزهها و کلکسیونهای کوچک و بزرگ دیگر.
تکههای بزرگ و کوچک؛ از سنجاق برنزی ٣٧٠٠ساله که شاید نخستین تصویر از زایش در جهان باستان باشد، در لرستان پیدا شده و حالا پشت ویترین موزه لوور است، گرفته تا تندیس نقرهای گاو بالدار اساطیری بازمانده از مادها و ششمین گنجینه بزرگ مکشوفه دنیا که از غار کلماکره رفته به گالری محبوبیان لندن یا تکههای بزرگ تـ*ـخت جمشید هخامنشی که سالهاست تکیه داده به دیوارهای موزه بریتانیا. تکلیف بسیاری از آثاری که به نمایش درآمدهاند، روشن است، اما سرنوشت آنها که در مخازن نگهداری میشوند، نامعلوم است.
کسی نمیداند چه تعداد از آثار تاریخی این سرزمین، بیرون از این خاک در خلوت مخازن و کلکسیونهای خصوصی پنهان شده است. محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزهها و اموال منقول تاریخی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری هم نمیداند: «از همه آثار تاریخی ایران در کشورهای دیگر خبر نداریم. فقط فهرست کاتالوگها را داریم. نمیدانیم در مخزنها چه خبر است.»
ایران همیشه با خروج غیرقانونی آثار باستانی و ورودشان به مجموعههای خصوصی و موزههای جهان درگیر بوده است. تلاش برای استرداد مجموعههای تاریخی به کشور از ٨٠سال پیش شروع شد و حاصل آن ١٠مجموعه استردادی بود که آثار تـ*ـختجمشید، چغامیش، جیرفت و خوروین را در خود داشت، کارگر هم در این گفتگو به «شهروند» میگوید ٩٠درصد آثار زمانی از ایران خارج شده و به سرزمینهای دور رفته که کسی به میراثفرهنگی اهمیت نمیداد و ١٠درصد باقیمانده، کار قاچاقچیان است و هنوز ادامه دارد. از طرف دیگر آثار ایران درحالی موزههای مختلف دنیا را پر کرده که ایران در ١٠سال گذشته همه آثاری را که به موزهها وارد شده، به کشورهای مبدأ بازگردانده است.
منبع: تاریخ ما
تکههای گمشده ایران، در موطن خود ناشناخته، اما ستون ثابت مهمترین موزههای جهاناند. فهرستی بلند میتوان از این موزهها و مجموعهها نوشت؛ لوور در فرانسه، میهوی ژاپن، متروپولیتن و بریتانیا، ارمیتاژ در روسیه، موزههای بروکلین و هنرهای شهری نیویورک و موزهها و کلکسیونهای کوچک و بزرگ دیگر.
تکههای بزرگ و کوچک؛ از سنجاق برنزی ٣٧٠٠ساله که شاید نخستین تصویر از زایش در جهان باستان باشد، در لرستان پیدا شده و حالا پشت ویترین موزه لوور است، گرفته تا تندیس نقرهای گاو بالدار اساطیری بازمانده از مادها و ششمین گنجینه بزرگ مکشوفه دنیا که از غار کلماکره رفته به گالری محبوبیان لندن یا تکههای بزرگ تـ*ـخت جمشید هخامنشی که سالهاست تکیه داده به دیوارهای موزه بریتانیا. تکلیف بسیاری از آثاری که به نمایش درآمدهاند، روشن است، اما سرنوشت آنها که در مخازن نگهداری میشوند، نامعلوم است.
کسی نمیداند چه تعداد از آثار تاریخی این سرزمین، بیرون از این خاک در خلوت مخازن و کلکسیونهای خصوصی پنهان شده است. محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزهها و اموال منقول تاریخی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری هم نمیداند: «از همه آثار تاریخی ایران در کشورهای دیگر خبر نداریم. فقط فهرست کاتالوگها را داریم. نمیدانیم در مخزنها چه خبر است.»
ایران همیشه با خروج غیرقانونی آثار باستانی و ورودشان به مجموعههای خصوصی و موزههای جهان درگیر بوده است. تلاش برای استرداد مجموعههای تاریخی به کشور از ٨٠سال پیش شروع شد و حاصل آن ١٠مجموعه استردادی بود که آثار تـ*ـختجمشید، چغامیش، جیرفت و خوروین را در خود داشت، کارگر هم در این گفتگو به «شهروند» میگوید ٩٠درصد آثار زمانی از ایران خارج شده و به سرزمینهای دور رفته که کسی به میراثفرهنگی اهمیت نمیداد و ١٠درصد باقیمانده، کار قاچاقچیان است و هنوز ادامه دارد. از طرف دیگر آثار ایران درحالی موزههای مختلف دنیا را پر کرده که ایران در ١٠سال گذشته همه آثاری را که به موزهها وارد شده، به کشورهای مبدأ بازگردانده است.
منبع: تاریخ ما
کدام آثار تاریخی ایران به خارج از کشور انتقال داده شده است؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com