خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
روند تصمیم گیری در سازمان های بین المللی

تصمیم گیری، مهم ترین فعالیت سازمان های بین المللی است. جریان تصمیم گیری صرف نظر از نوع تصمیماتی که نهایتاً اتخاذ می شود، انواع محدودی دارد. در این بخش تصمیم گیری را با دیدگاهی حقوقی مورد بررسی قرار می دهیم چرا که در قالب سـ*ـیاسی تصمیم گیری گسترده تر از آن است که در روند تصمیم گیری گنجانده شود. اکستور در بیان تصمیم گیری بیان می دارد که «در پروسه تصمیم گیری خواهیم فهمید که چه وقایعی در ارکان یک سازمان بین المللی رخ می دهد، زمانی که اراده اعضای آن سازمان هماهنگ و منسجم شده که آن اراده را می توان و می بایست تحت قواعد حاکم بر سازمان مربوطه به منزله تجلی اراده سازمان دانست.»

در مطالعه پروسه تصمیم گیری در سازمان های بین المللی ما نمی توانیم خود را محدود به تصمیمات نهایی بنماییم بلکه می بایست تمامی طبقه های زنجیره تصمیم گیری را مد نظر داشته باشیم.



((پایه های حقوقی تصمیم گیری)) :

اصولاً برای اتخاذ یک تصمیم می بایست زمینه حقوقی برای آن پی ریزی نمود. قدرت و توانایی سازمان های بین المللی محدود به آن چیزی است که در اساسنامه به آن تصریح شده لذا هیچ تصمیمی نمی تواند خارج از این حیطه ی قانونی منشأ اثر باشد. این مسئله که آیا یک سازمان بین المللی برای اتخاذ تصمیمی خاص دارای صلاحیت است یا خیر امری است که بستگی به تفسیر اساسنامه ی آن سازمان دارد. در چنین مواقعی که صلاحیت ارگان برای تصمیم گیری به چالش افتاده توصیه می شود که ابتدا به تفسیر اساسنامه مبادرت گردد, تا صلاحیت سازمان یا ارگان مربوط محرز شود و بعد آن رکن مبادرت به اخذ تصمیم نماید. در سایر موارد ممکن است یک نهاد حقوقی خاص تصمیماتی فرا تر از صلاحیتش اتخاذ نماید که بعد ها باطل گردد. احتمال چنین بطلانی زمانی بر سازمان ها تأثیر گذار است که ارگان مربوطه می بایست که تصمیم بگیرد که ابتکار عمل (طرح مقدماتی) خاص لازم است یا خیر. با این وجود در مدتی که در خصوص صلاحیت یک نهاد در موضوعی خاص, دلیلی در دست نباشد این امر به معنای عدم اختیار تصمیم گیری آن نهادنیست. اصولاً هر رکن تصمیم گیرنده قبل از طرح ریزی هر تصمیم در خصوص مسأله صلاحیت, توافق حاصل شود. در مواردی که چنین توافقی وجود نداشته باشد. قدرت قانونی تصمیم ممکن است بعداً مورد مناقشه قرار گیرد, مثلاً مسأله هزینه های خاص نیروهای سازمان ملل متحد.

قانون تصمیم گیری ها با یک ابتکار (طرح مقدماتی) آغاز می شود. این ابتکار عمل عمدتاً برای یک تصمیم خاص مورد نیاز نیست بلکه شامل بحث در خصوص موضوع مربوطه می باشد. ابتکار عمل اصولاً توسط دولت ها, سازمان های دیگر, نهادهای سازمان های مربوطه, گروه های ذینفع و افراد صورت می گیرد.که به بررسی آن ها می پردازیم.

اصولاً تصمیم گیری مؤثر نباید وابسته به پیشنهاداتی اتفاقی باشد بلکه می بایست حاصل روند و پروسه ای مستمر باشد و این امر با ضمیمه شدن یک پیشنهاد در ر*اب*طه با فعالیت های آتی در متن یک تصمیم مقدم بر آن حاصل می شود.

منبع: ویکی پدیا


روند تصمیم گیری در سازمان های بین المللی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیشنهاد (ابتکار) توسط دولت ها:

دولت ها, مهم ترین مبتکران تصمیمات در تصمیم گیری سازمان های بین المللی می باشند. و به استثناء جامعه ی اروپایی که حق انحصاری ابتکار در بیشتر موارد در اختیار کمسیون ها ست در سایر سازمان های بین المللی دولت ها حق ابتکار عمل را دارند. تنها محدودیت ابتکار عمل دولت ها, در خصوص صلاحیت ذاتی سازمان های بین المللی است . به عبارت دیگر ابتکار عمل ها در مورد تصمیماتی مجاز است که خود سازمان صلاحیت انعقاد آن را داشته باشد. دولت ها تمایل ندارند که پیشنهاداتشان رد شود, این اتفاق زمانی رخ می دهد که سایر دول برای بحث در خصوص آن موضوع خاص به حد کفایت آمادگی نداشته باشد. به همین دلیل دولت ها اکثراً پیش از آن که پیشنهادی را ارائه دهند با سایر دول به مشورت می پردازند. چنین مشورت هایی ممکن است در جلسه ای منطقه ای یا در ضمن کنفرانس بین المللی صورت گیرد.


ابتکار عمل توسط سایر نهادهای سازمان:

الف- دبیرخانه:

دبیرخانه یک سازمان, بالاخص در مورد تصمیماتی که درباره ی دبیرخانه است می تواند اختیاراتی برای ارائه ابتکار در مورد یک تصمیم را داشته باشد. اصولاً تصمیمات مهم مربوط به مزایا و مسئولیت ها توسط اعضاء اتخاذ می گردد اما آن ها اغلب برای ارائه ابتکار در این خصوص به دبیر خانه تفویض اختیار می نمایند. بدین ترتیب ممکن است دبیرخانه برای اتخاذ ابتکار عمل البته در حوزه ی اختیارات اعطا شده به او, آزادی هایی داشته باشد. مثال مربوطه را می توان در قطعنامه ۱۲۳۷ مجمع عمومی سازمان مللل مورخ ۲۱ اگوست ۱۹۵۸ یافت. این قطعنامه به دبیر کل سازمان ملل اختیار اتخاذ ترتیبات عملی را داد تا به طور شایسته ای در حفظ مقاصد و اصول منشور در روابط لبنان و اردن عمل نماید.

به موجب این دستورالعمل کلی, دبیر کل نمایندگان خاصی را به عمان اعزام نمود و با ابتکار عمل خود موافقت نامه ای را در خصوص مزایا و مصونیت های نماینده اش با دولت اردن منعقد نمود. سوای اختیارات محدود ابتکار عمل که تمامی دبیرخانه ها به واسطه نفس و ماهیتشان یا به واسطه ی اختیارات خاص دارا می باشند برخی دبیرخانه ها به واسطه اساسنامه سازمان دارای اختیاراتی برای اتخاذ ابتکار عمل در حوزه های عام تری می باشند.


ب- نهادهای تخصصی مستقل:

نهادهایی که شامل نمایندگان دولت ها نیست ممکن است بدون هیچ وابستگی به دولت, دارای ابتکار بوده و می تواند طرح مقدماتی را به سازمان پیشنهاد دهند. در سازمان ملل چندین ارگان متخصص مستقل وجود دارند که ابتکار عمل های مهمی برای تصمیم گیری دارند. مثلاً. کمسیون حقوق بین المللی, در خصوص وضع قاعده و تدوین و توسعه حقوق بین الملل چندین موضوع پیشنهادی برای همکاری با دبیر خانه سازمان ملل ارائه داده و کمیته مشورتی بودجه و مسائل اداری, هیئت مرکزی دائمی مواد مخدر, هر کدام در زمینه کاری خود ممکن است به ابتکار عمل هایی دست بزنند.


روند تصمیم گیری در سازمان های بین المللی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
((ابتکار عمل توسط سایر سازمان های بین المللی)) :

برخی سازمان های بین المللی می توانند تصمیماتی را برای سایر سازمان های بین المللی ابتکار نمایند. سازمان مللل متحد و آژانس های تخصصی در توافقات دو جانبه این اختیار را دارند که موضوعاتی را به دستور جلسات سازمان های دیگر پیشنهاد نمایند. اما چنین پیشنهاداتی در مورد موضوعات دستور جلسات, ابتکار عمل واقعی در تصمیم گیری نیست, چرا که ارائه یک طرح پیشنهادی توسط یک سازمان به دستور جلسه سازمان دیگر تنها عملی مقدماتی در روند تصمیم گیری است.


ابتکار عمل توسط اشخاص:

افراد در بعضی موارد تأثیر شگرفی بر رفتار و یا حتی استقرار سازمان های بین المللی می گذارند اما تأثیر آن ها بر ابتکار عمل در سازمان های بین المللی معمولاً به طور غیر مستقیم می تواند باشد. شیوه ای که معمولاً در این فرایند ها به کار می رود دعوت یک کنفرانس بین المللی خصوصی از نخبگان است که توصیه هایشان می تواند تأثیر متقاعد کننده شایان ذکری بر به فعالیت وا داشتن ارگان های عمومی داشته باشد.

بعد از ابتکار عمل (طرح مقدماتی) توسط ارگان های نام برده در بالا نوبت به تهیه و تدارک پیش نویس متن می گردد برای اتخاذ تصمیمات.


تهیه و تدارک پیش نویس متن :

طرح های پیشنهادی تصمیمات عموماً پیش از آن که ارائه شوند، کاملاً ساخته و پرداخته می شوند. این مسئله نه تنها هنگامی که طرح و پیشنهادات می بایست مؤثر باشد صادق است بلکه حتی اگر قرار باشد، طرح مذکور از بالاترین میزان حمایت برخوردار باشد نیز صدق می کند.


(تهیه پیش نویس ):

تهیه پیش نویس بالاخص در خصوص پیشنهادات پیچیده تأثیر مهمی در نتیجه نهایی دارد. تغییر الگوی یک پیشنهاد در آخرین مراحل مذاکرات بسیار دشوار است. ممکن است نمایندگان بحث در مورد پیشنهادی را در قالبی که با آموزه های آن ها متفاوت است با دشواری بپذیرند. لذا در اغلب موارد پیش نویس اصلی برای پروسه تصمیم گیری بدون تغییر باقی می ماند. کما اینکه در کنواسیون ۱۹۵۸ حقوق دریاها در کنوانسیون روابط دیپلماتیک و کنسولی و در مورد کنوانسیون حقوق معاهدات، ساختار اولیه پیش نویس کمیسیون حقوق بین الملل چندان تغییری نکرده است.

در بسیاری از سازمان های بین المللی، تصمیمات نهایی نیاز به اکثریتی مناسب دارد و این اکثریت برای عبارات خاصی یا اصطلاحات و لغات طرح پیشنهادی نیز به طور جداگانه ای مورد نیاز است. برای همین در این موارد جمله بندی پیش نویس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.


مذاکره در مورد طرح پیشنهادی:

اعضا برای شناخت دقیق موقعیت خود می بایست پیش از برگزاری جلسات، از طرح های پیشنهادی آگاهی کامل داشته باشند. معمولاً در تهیه و تدارک طرح های پیشنهادی مهم، این اطلاع رسانی صورت می پذیرد.

قوانین اساسی چندی مقرر داشته اند که طرح های پیشنهادی مربوط به اصلاحات اساسی می بایست حداقل ۶ ماه قبل از تشکیل جلسات برای اعضا فرستاده شود تا بتوانند در آن مورد به بحث و مذاکره بنشینند.۱ و پیشنهادات خود را ارائه نمایند. توزیع به موقع طرح های پیشنهادی باعث می شود تا اعضا بتوانند در خصوص آن، با مقامات داخل (از جمله پارلمان) بحث کرده و بتوانند به گونه ای نظر نهایی داخلی را در خصوص آن طرح اعلام نمایند. این امر می تواند جایگزین نیاز به تصویب بعدی می شود.

بعد از مذاکره و اصلاحات (در صورت نیاز) و خاتمه مذاکرات در مورد طرح های پیشنهادی نوبت به رأی گیری نسبت به طرح ها می گردد.


روند تصمیم گیری در سازمان های بین المللی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا