- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اخلاق پزشکى سنتى بیش از همه با اندیشهها و تفکرات فلاسفه بزرگى چون سقراط (299ـ470 ق. م)، افلاطون (347ـ427 ق. م) و ارسطو (322ـ384 ق. م) پیوند و نزدیکى داشته است (1، 2). این متفکران یونانى، علم اخلاق را در کنار علم پزشکى فراگرفته بودند و آنرا «هنر زیستن» و «مراقبت و مواظبت از نفس» توصیف مىنمودند. در همان دوران، بقراط(380ـ450 ق. م) سوگندنامه معروف خود را تنظیم کرد. بقراط اولین کسى بود که مبانى اخلاقى را در قالب قسمنامه با طبابت درآمیخت. سوگندنامه بقراط در حقیقت به منزله یک تعهدنامه اخلاق براى متون و بهکار بستن اصول اخلاقى حرفه پزشکى محسوب مىشد(3).
اما پس از آن دوران، با پدید آمدن نظریات مختلف در حیطه فلسفه اخلاق، حوزه اخلاق پزشکى نیز تحت تأثیراتى قرار گرفت. عمدهترین مکاتب فلسفى اثرگذار در این حیطه، مکتب کانتى(وظیفهمدار3)، مکتب اخلاقى نفعمدار4، و مکتب اخلاق فضیلتمدار بودهاند(3، 4). ادیان و آموزههاى مذهبى نیز در شکلگیرى اخلاق پزشکى در جوامع نقش بىبدیلى داشتهاند. اسلام و علماى اسلامى، خصوصاً در دوران شکوفایى علوم در تمدن اسلامى، توجه ویژهاى به اخلاق در طب داشتهاند و این امر در رسالهها و کتب اندیشمندان آن عصر به خوبى هویدا است. یکى از دست نوشتههاى بسیار ارزشمند آن دوران، پندنامه پزشکى اهوازى متعلق به علىبن مجوسى اهوازى(318ـ384 هـ. ق) است که از سوگندنامه بقراط بسیار کاملتر است(3، 5، 6). اما دو قرن اخیر با پیشرفتهاى وسیع و خیره کنندهاى در حوزه دانش و فناورى پزشکى همراه بوده است که به فراخور نیاز، به تغییر و تحولات عمیقى در اخلاق پزشکى منجر گردیده است. لذا اخلاق پزشکى سنتى تا حدودى کارایى خود را از دست داده و با اخلاق پزشکى کاربردى نوین جایگزین گردیده است. اخلاق پزشکى سنتى عمدتاً شامل اصول و مبانى امر کننده یا نهى کننده بود؛ اما اخلاق پزشکى نوین با رسالت پرداختن به موضوعات و مباحث مطرح در جهان پزشکى و تلاش براى ارائه راهکارهاى اخلاقى در مواقع لازم شکل گرفته است(3). در حال حاضر در بسیارى از کشورهاى جهان، اخلاق پزشکى نوین بهصورت علمى و عملى با شیوههاى جدید مبتنى بر حل مسئله، 5 مطرح و به درجات متفاوت فعال مىباشد. فعالیتهاى اخلاق پزشکى طى دهه اخیر در کشور توسعه روزافزونى داشته است که در مقالاتى(7، 8) نیز منعکس گردیده است.
تعریف اخلاق پزشکى نوین
اخلاق پزشکى یکى از شاخههاى اخلاق حرفهاى6 است که سعى دارد اخلاقیات را به صورت کاربردى در حیطه عمل پزشکان و کادر پزشکى و نیز در حوزه تصمیمگیرىهاى اخلاقى در طب وارد نماید. بر اساس مطالب بیان شده، دیگر اخلاق پزشکى صرف بیان صفات اخلاقى پسندیده براى پزشکان، یا نحوه برخورد پزشک با بیمار، و یا صرفاً تدوین قوانین حرفهاى در باب آداب معاشرت طبیب، و یا بیان قواعد مذهبى به تنهایى، نمىباشد(3). بلکه اخلاق پزشکى فعالیتى تحلیلى است که طى آن افکار، عقاید، تعهدات، روش رفتار، احساسات، استدلالات و بحثهاى مختلف در حیطه تصمیمگیرىهاى اخلاق پزشکى به صورت دقیق و انتقادى بررسى مىشود و در موارد لازم دستورالعملهایى صادر مىگردد. تصمیمات اخلاق پزشکى در حیطه عملکرد طبى، بدیهیات و ارزشها، خوب یا بد، صحیح یا نادرست، و باید و نبایدها را مشخص مىسازند(9). به بیانى دیگر: اخلاق پزشکى مقولهاى کاربردى است که راهکارهاى سازمان یافته را براى کمک به پزشک در تبیین، تحلیل و حل مباحث اخلاقى در طب بالینى فراهم مىنماید(10). در همین راستا «اخلاق زیستى7» نیز مبحثى است که به تبادل نظر و تأمل پیرامون موضوعات اخلاقى در طب، علوم بهداشتى و زیستشناسى مىپردازد(3).
منبع: بلاگفا
اما پس از آن دوران، با پدید آمدن نظریات مختلف در حیطه فلسفه اخلاق، حوزه اخلاق پزشکى نیز تحت تأثیراتى قرار گرفت. عمدهترین مکاتب فلسفى اثرگذار در این حیطه، مکتب کانتى(وظیفهمدار3)، مکتب اخلاقى نفعمدار4، و مکتب اخلاق فضیلتمدار بودهاند(3، 4). ادیان و آموزههاى مذهبى نیز در شکلگیرى اخلاق پزشکى در جوامع نقش بىبدیلى داشتهاند. اسلام و علماى اسلامى، خصوصاً در دوران شکوفایى علوم در تمدن اسلامى، توجه ویژهاى به اخلاق در طب داشتهاند و این امر در رسالهها و کتب اندیشمندان آن عصر به خوبى هویدا است. یکى از دست نوشتههاى بسیار ارزشمند آن دوران، پندنامه پزشکى اهوازى متعلق به علىبن مجوسى اهوازى(318ـ384 هـ. ق) است که از سوگندنامه بقراط بسیار کاملتر است(3، 5، 6). اما دو قرن اخیر با پیشرفتهاى وسیع و خیره کنندهاى در حوزه دانش و فناورى پزشکى همراه بوده است که به فراخور نیاز، به تغییر و تحولات عمیقى در اخلاق پزشکى منجر گردیده است. لذا اخلاق پزشکى سنتى تا حدودى کارایى خود را از دست داده و با اخلاق پزشکى کاربردى نوین جایگزین گردیده است. اخلاق پزشکى سنتى عمدتاً شامل اصول و مبانى امر کننده یا نهى کننده بود؛ اما اخلاق پزشکى نوین با رسالت پرداختن به موضوعات و مباحث مطرح در جهان پزشکى و تلاش براى ارائه راهکارهاى اخلاقى در مواقع لازم شکل گرفته است(3). در حال حاضر در بسیارى از کشورهاى جهان، اخلاق پزشکى نوین بهصورت علمى و عملى با شیوههاى جدید مبتنى بر حل مسئله، 5 مطرح و به درجات متفاوت فعال مىباشد. فعالیتهاى اخلاق پزشکى طى دهه اخیر در کشور توسعه روزافزونى داشته است که در مقالاتى(7، 8) نیز منعکس گردیده است.
تعریف اخلاق پزشکى نوین
اخلاق پزشکى یکى از شاخههاى اخلاق حرفهاى6 است که سعى دارد اخلاقیات را به صورت کاربردى در حیطه عمل پزشکان و کادر پزشکى و نیز در حوزه تصمیمگیرىهاى اخلاقى در طب وارد نماید. بر اساس مطالب بیان شده، دیگر اخلاق پزشکى صرف بیان صفات اخلاقى پسندیده براى پزشکان، یا نحوه برخورد پزشک با بیمار، و یا صرفاً تدوین قوانین حرفهاى در باب آداب معاشرت طبیب، و یا بیان قواعد مذهبى به تنهایى، نمىباشد(3). بلکه اخلاق پزشکى فعالیتى تحلیلى است که طى آن افکار، عقاید، تعهدات، روش رفتار، احساسات، استدلالات و بحثهاى مختلف در حیطه تصمیمگیرىهاى اخلاق پزشکى به صورت دقیق و انتقادى بررسى مىشود و در موارد لازم دستورالعملهایى صادر مىگردد. تصمیمات اخلاق پزشکى در حیطه عملکرد طبى، بدیهیات و ارزشها، خوب یا بد، صحیح یا نادرست، و باید و نبایدها را مشخص مىسازند(9). به بیانى دیگر: اخلاق پزشکى مقولهاى کاربردى است که راهکارهاى سازمان یافته را براى کمک به پزشک در تبیین، تحلیل و حل مباحث اخلاقى در طب بالینى فراهم مىنماید(10). در همین راستا «اخلاق زیستى7» نیز مبحثى است که به تبادل نظر و تأمل پیرامون موضوعات اخلاقى در طب، علوم بهداشتى و زیستشناسى مىپردازد(3).
منبع: بلاگفا
حقوق و اخلاق پزشکی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com