خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
کوه مرکو یا مونت مرکو (Mont Mercou)، کوهی در فرانسه بوده که اخیرا کاوشگر کنجکاوی ناسا عکسی را با نمونه مریخی آن منتشر کرده است.


به تازگی تصویر سلفی از مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا با کوه مرکو یا مونت مرکو (Mont Mercou) خبرساز شده است. ورژن دیگری از این کوه که در اصل یکی از جاذبه‌های طبیعی کشور فرانسه به حساب می‌آید، هم‌اکنون در مریخ پیدا شده و تصاویری دیدنی از مناطق اطراف برآمدگی مورد نظر روی سیاره سرخ توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند.

آژانس فضایی آمریکا کاوشگرها و ربات‌های فراوانی روی سطح و در مدار مریخ دارد که هرکدام به شکلی دنبال پیدا کردن نشانه‌ای از حیات باستانی روی این سیاره سرخ و خشک هستند. یکی از این کاوشگرها مریخ نورد معروف کنجکاوی بوده که در تازه‌ترین اکتشافاتش به برآمدگی شبیه به کوه فرانسوی رسیده است. این برآمدگی حدودا ۶ متر ارتفاع داشته و سلفی اخیر کنجکاوی هم به خوبی جزئیات کوه مینیاتوری مورد نظر را نشان می‌دهد.

در کنار این سلفی، تصاویر پانورامای زیبایی با مونت مرکو به ثبت رسیده‌اند. کنجکاوی به هنگام نزدیک شدن به محل حفاری نمونه‌ای سنگی با نام نونترون (Nontron)، این تصاویر را تهیه کرده است؛ گفته شده که در حفاری مورد نظر سی‌امین نمونه سنگی فراهم شده که کنجکاوی در طول ماموریت خود از سطح سیاره سرخ جمع‌آوری کرده است.


حفاری در نزدیکی کوه مرکو

نکته جالب در مورد مریخ نورد شگفت‌انگیز کنجکاوی این بوده که پس از جمع‌آوری نمونه به دست آمده از حفاری، تجهیزاتی روی کاوشگر قرار دارند که نمونه را به پودر تبدیل کرده و سپس آن را برای آنالیز دقیق‌تر به داخل کاوشگر وارد می‌کنند. وقتی این ماده پودر مانند درون قسمت آزمایشگاهی کاوشگر قرار می‌گیرد، دانشمندان زمینی این امکان را پیدا می‌کنند که با وجود فاصله فوق‌العاده زیاد بین زمین و مریخ، به درک بهتری از ترکیب دقیق ماده مورد نظر دست پیدا کنند.

بررسی چنین نمونه‌هایی در نزدیکی کوه مرکو و مناطق دیگر به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مناسبی در مورد گذشته پر رمز و راز مریخ به دست آورند. کاوشگر کنجکاوی هم‌اکنون در منطقه خاصی قرار گرفته و در حال عبور از منطقه‌ای شامل خاک رس، به منطقه شامل ماده سولفات است. این منطقه در دامنه کوه ۴ هزار متری شارپ (Mount Sharp) قرار دارد و بر اساس اطلاعات موجود، مریخ نورد کنجکاوی از سال ۲۰۱۴ تاکنون مشغول بالا رفتن از این کوه است.

دانشمندان ناسا امیدوارند که با آنالیز خاک منطقه انتقالی مورد نظر که شامل رس و سولفات بوده، به درک بهتری از دلیل خشک شدن سیاره همسایه زمین برسند.

منبع: گجت نیوز


سلفی جدید مریخ نورد کنجکاوی با کوه مرکو خبرساز شد

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع

سلفی خبرسازی که به تازگی از کاوشگر کنجکاوی در کنار ورژن مریخی کوه مرکو منتشر شده، شامل ۶۰ عکس می‌شود که همگی به کمک دوربین مخصوصی متصل به بازوی رباتیک این مریخ نورد، گرفته ‌شده‌اند. این تصاویر در تاریخ ۲۶ مارس امسال و در روز مریخی شماره ۳۰۷۰ از زمان آغاز ماموریت کنجکاوی به ثبت رسیده‌اند.



البته نکته جالب این بوده که دانشمندان ناسا می‌توانند تصاویر هرکدام از دوربین‌های مختلف مریخ نورد مورد نظر را با هم ادغام کنند. در مورد عکس پانورامای اخیر هم گفته شده که قبل از تاریخ ثبت ۶۰ عکس این سلفی، ۱۱ تصویر دیگر توسط دوربین مستکم (Mastcam) کنجکاوی ثبت شده بودند. در تاریخ ۴ مارس گذشته هم چند سری تصویر دیگر برای خلق یک پانوراما از منطقه مورد نظر گرفته شدند.​


سلفی جدید مریخ نورد کنجکاوی با کوه مرکو خبرساز شد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا