خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تقویم نجومی سال ۱۴۰۰ همانند سال ۹۹ برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی شگفت‌انگیز خواهد بود. در این سال با پدیده‌هایی چون عبور دنبال دار لئونارد، رصد دو خورشید گرفتگی، دو ماه گرفتگی، چند بارش شهابی و چند ابر ماه مواجه خواهیم بود.

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی که در سال ۹۹ فرصت رصد مهم‌ترین پدیده‌ها را نداشتند، تقویم نجومی سال ۱۴۰۰ برای آنها امکان رصد دو خورشید گرفتگی، دو ماه گرفتگی، عبور دنبال دار لئونارد، چند بارش شهابی و چند ابر ماه را به همراه خواهد داشت. در ادامه جزئیات رصد رویدادهای تقویم نجومی سال ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تقویم نجومی سال ۱۴۰۰


رصد سه ابرماه

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران عنوان کرد تقویم نجومی سال ۱۴۰۰ سه ابرماه را برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی به همراه دارد. وی افزود نخستین ابر ماه با توجه به اینکه در ساعت ۸ و ۳ دقیقه صبح روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ماه کامل خواهد شد، شب قبل آن یعنی دوشنبه شب ماه کامل یک ابرماه خواهد بود که بومیان آمریکا با توجه به فصل بهار این ماه کامل را به عنوان یک ابرماه صورتی می‌شناسند.

در شامگاه چهارشنبه ۵ خرداد دومین ابرماه رخ می‌دهد. وی افزود در ساعت ۱۵ و ۴۴ دقیقه روز ۵ خرداد ماه کامل خواهد شد. البته با توجه به اینکه این ابرماه با ماه گرفتگی در این شب مواجه است، به این پدیده ابرماه خونین یا ابرماه سرخ گفته می‌شود.

در پنجشنبه شب ۳ تیر ۱۴۰۰ شاهد آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ خواهیم بود و ماه در ساعت ۲۳ و ۱۰ دقیقه این شب به حالت کامل خود در می‌آید. وی افزود بومیان آمریکا به این ماه کامل ابرماه توت فرنگی می‌گویند. البته در زمان مشاهده ابرماه شاهد تغییر رنگ یا شکل ماه نخواهیم بود و چنین نامگذاری فقط قراردادی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه بیان کرد ابرماه هنگامی ایجاد خواهد شد که ماه به وضعیت ماه کامل برسد و در کمترین فاصله با زمین قرار بگیرد که در چنین وضعیتی قطر آن از دیگر ماه‌های کامل بزرگ‌تر و درخشان‌تر خواهد بود. وی لحظه طلوع و غروب ابرماه را بهترین زمان برای مشاهده و عکاسی از آن دانست و گفت در این زمان می‌توان با ترکیب مناظر طبیعی نظیر کوه‌ها، درختان و بناهای معروف یک تصویر فوق‌العاده از ابرماه را به ثبت رساند.


تقویم نجومی سال ۱۴۰۰ ؛‌ رصد خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، چند بارش شهابی و ابرماه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
دو ماه گرفتگی و دو خورشید گرفتگی

مهندس مسعود عتیقی در ادامه بیان کرد در تقویم نجومی ۱۴۰۰ با دو ماه گرفتگی و دو خورشید گرفتگی مواجه خواهیم بود، اما متاسفانه امکان رصد آنها از ایران امکان‌پذیر نیست. وی افزود نخستین ماه گرفتگی در روز چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ رخ می‌دهد که یک خسوف کامل خواهد بود. این پدیده نجومی را می‌توان از قاره استرالیا، جنوب شرق آسیا، غرب امریکای شمالی و جنوبی و قطب شمال رصد کرد. همچنین اقیانوس‌های اطلس، آرام و هند جزو پهنه‌های آبی محسوب می‌شوند که امکان مشاهده این ماه گرفتگی در آنها وجود خواهد داشت.

نخستین خورشید گرفتگی از نوع حلقوی نیز در روز پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ رخ خواهد داد که در این زمان کره ماه در اوج زمینی خود قرار داشته و فاصله آن با زمین به ۴۰۴ هزار کیلومتر خواهد رسید، از این رو ماه قادر نیست دایره خورشید را به صورت کامل بپوشاند و به همین دلیل خورشید گرفتگی حلقوی رخ خواهد داد. این کسوف حلقوی را می‌توان در شرق کشور روسیه، غرب گرینلند و در کشور کانادا مشاهده کرد و همچنین در شمال کشور امریکا، قاره اروپا، بیشتر مناطق روسیه و اقیانوس آرام نیز به شکل جزئی قابل رصد خواهد بود.

دومین ماه گرفتگی از نوع گرفت جزئی در شبانگاه پنجشنبه ۲۷ آبان و بامداد جمعه ۲۷ آبان رخ خواهد داد. این پدیده در اکثر قسمت‌های اروپا، قسمت بزرگی از آسیا، استرالیا، شمال غرب افریقا، شمال و جنوب آمریکا همراه با اقیانوس‌های آرام، اطلس و هند به صورت جزئی قابل رصد است. دومین خورشید گرفتگی این سال نیز در شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ در جنوبگان و قطب جنوب قابل رصد بوده و این گرفت در افریقای جنوبی به صورت جزئی مشاهده می‌شود.


رصد چند بارش شهابی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه بیان کرد در تقویم نجومی ۱۴۰۰ با چند بارش شهابی مواجه خواهیم بود که از بین آنها به جز بارش اتا دلوی و تقریبا بارش‌های نیمه نخست امسال و همچنین بارش‌های جباری در مهرماه، اسدی در اواخر آبان ماه و دو پیکری در آذرماه که به دلیل وجود نورماه نمی‌توان آنها را مشاهده کرد و این بارش‌ها نیز تعداد شهاب زیادی به همراه ندارند، دو بارش شهابی در سال ۱۴۰۰ برای مشاهده بسیار مطلوب خواهند بود.

وی افزود بارش شهابی برساوشی یکی از این بارش‌های قابل رصد محسوب می‌شود که در اواسط تابستان و در بامداد جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ به اوج خود می‌رسد. عتیقی بیان کرد به دلیل اینکه ماه در این زمان در وضعیت هلال افزاینده قرار دارد و قبل از نیمه شب غروب می‌کند، بامداد جمعه تقریبا بدون حضور نور مزاحم ماه می‌توان شهاب‌ها و به خصوص آذرگوی‌های این بارش شهابی را مشاهده کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه بیان کرد دومین و آخرین بارش شهابی قابل رصد سال ۱۴۰۰ بارش ربعی یا کوادرانتی است که این بارش در بامداد سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ بدون حضور نور ماه و با ۱۰۰ شهاب در ساعت به خوبی قابل مشاهد خواهد بود.


عبور دنبال دار لئونارد

عتیقی بیان کرد در سال ۱۴۰۰ عبور دنباله دار C/۲۰۰۱ A۱ یا همان دنباله دار لئونارد خبرساز خواهد شد. وی افزود این دنباله‌دار در شبانگاه یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ به کمترین فاصله با زمین و در شبانگاه دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ به کمترین فاصله با مهر تابان خواهد رسید. همچنین احتمال دارد قدر روشنایی آن ۵ و یا حتی به ۴ هم برسد که شرایط بسیار مناسبی برای مشاهده با چشم غیر مسلح خواهد بود.

منبع: گجت نیوز


تقویم نجومی سال ۱۴۰۰ ؛‌ رصد خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، چند بارش شهابی و ابرماه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا