نویسنده این موضوع
- روی سخن ما در این جا منتقدین ادبی نیستند، بلکه خوانندگان حرفهایاند که سنجیده و عاقلانه داستانی برمیگزینند و میخوانند. با این حال خوب خواندن مستلزم نقد است. چرا که گزینش به ناچار با داوری همراه خواهد بود. اگرچه برای خوب خواندن الزامی نیست که بتوانیم بین کنراد و لارنس یا همینگوی و فاکنر به حکمیت بپردازیم، اما به ناگزیر بایستی بین اصلی و بدلی، عمیق و سطحی، پربار و صرفاَ سرگرمکننده تمیز قایل شویم. طبیعی است که نخستین هدف ما از خواندن لـ*ـذت بردن است اما کمال طلبی انسان حکم میکند که بیشترین کام را از مطلبی بگیریم که به کامگیری بیارزد. برای داوری ادبی قواعد آسانی در دست نیست. در نهایت چنین داورییی به ادراک، هوش و تجربه ما بستگی دارد و محصولی است از این که چه قدر و تا کجا با هوشیاری زیستهایم، چه قدر و چگونه خواندهایم. با این همه دو اصل بنیادی را میتوان در نظر داشت:« نخست در هر داستان ابتدا باید توجه کرد که نویسنده تا چه حدی به بیان« مقصود اصلی» خود نائل شده است. سهم هر عنصر داستانی را باید با توجه به سهمی که در قبال آن مقصود اصلی دارد ، سنجید. در یک داستان خوب هر عنصر با سایر عناصر در جهت تکمیل مقصود اصلی همکاری دارد. پس نتیجه میگیریم که هیچ عنصر داستانی بهطور منفرد و مجزا قابل بررسی نیست.
معیارهای نقد داستان کوتاه | رامین مستقیم
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com