خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*RoRo*

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/7/20
ارسال ها
120
امتیاز واکنش
4,458
امتیاز
178
محل سکونت
قلب مامان رویام
زمان حضور
23 روز 2 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
هوالحق

"معماری داخلی"

خب برای اینکه ما بفهمیم معماری داخلی چیه، اول باید بدونیم که اصلا خود معماری چی هست؟

معماری، به عنوان یكی از قدیمی‌ترین علوم، از پیشینه‌ای كهن برخورداره. از زمانی كه انسان پا به عرصه‌ی حیات گذاشت، آغاز ‌شد و تا به امروز پا به پای بشر و سایر پدیده‌های بشری روند تكاملی خودش رو طی كرده و دگرگونی‌های زیادی رو به خود دیده و به واسطه‌ی همین دگرگونی‌ها، تعاریف اون هم تغییر كرده. معماری پدیده‌ای هست كه طی هزاران سال وجود داشته و نمونه‌های اون به شكل بناها و ساختمان‌های متعدد تو جهان پراكنده هست.

امروزه، واژه‌ی «معماری» در دو معنای وابسته بكار می‌ره:
1. معماری، به عنوان فرآیند ساماندهی فضا كه اسم معنا شمرده شده تعریف می‌شه؛ همچنین به فعالیت آفرینشگر انسان توجه داره و بر پایه‌ی علمی-تجربی، هنر و فناوری پدید میاد. این برداشت بیشتر از سمت معماران صورت می‌گیره.

2. معماری، به عنوان دستاورد ساماندهی فضا یا اثر معماری كه اسم ذات شمرده شده تعریف می‌شه و به ساختمان‌هایی اشاره داره كه قبل از ساخت اون‌ها، این فرایند طی شده. این برداشت بیشتر از سمت باستان‌شناسان و مورخین معماری بكار می‌ره‌.


حالا معماری داخلی چیه؟

معماری داخلی، آفرینش فضاست؛ فضاییه که در عین زیبایی و خاطره‌انگیز بودن، عملگرا و کارآمد هم باشه. در واقع، طراح با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی، با حس زیبایی‌شناسی فضایی رو طراحی می‌کنه که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته‌های مخاطبش باشه.

همون‌طور که گفتیم، قدمت معماری به عنوان یه فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می‌رسه؛ اما معماری امروزه تو جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه‌‌ی هنر، فلسفه، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه‌ریزی، توسعه‌ی اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست‌‌شناسی و محیط زیست هست.

منبع:

۱. معماری دیزاین
۲. سایت راه

انجمن رمان ۹۸


معماری داخلی چیست؟

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay

*RoRo*

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/7/20
ارسال ها
120
امتیاز واکنش
4,458
امتیاز
178
محل سکونت
قلب مامان رویام
زمان حضور
23 روز 2 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
مفهوم معماری داخلی چیست؟

تو ساخت یه سازه و بنا، عوامل متعددی دخیل هستند تا خروجی مطلوبی رو ارائه بدن. بنای کلی یه ساختمان در ابتدا به صورت طرحی معرفی می‌شه و قسمت‌های مختلف اون مشخص می‌شه؛ سپس بر اساس طرحی که داده شده ساختمان ساخته می‌شه و مورد استفاده قرار می‌گیره. این مراحل کلی و به زبان بسیار ساده، از فرآیند طراحی و ساخت یک بنا بود که عنوان شد و هر قسمت از اون، توسط افرادی حرفه‌ای و با تخصص بررسی و اعمال می‌شه. یکی از مراحل مهم در ساختن یک بنا، طراحی ساختمان داخلی اون هست. یه فرد که در مقام معمار داخلی فعالیت می‌کنه، به طراحی فضایی می پردازه که توسط مرزبندی‌های ساختمان مشخص شده؛ برای مثال تو نقشه‌ی ساختمانی یه خونه، قسمت‌های مربوط به اتاق‌ها، آشپزخانه، سالن پذیرایی و‌… جایگاه مشخصی دارن؛ اما نوع طراحی این قسمت‌ها و به کارگیری عناصر فیزیکی، منابع موجود و… با در نظر گرفتن جنبه‌های زندگی افراد، توسط هنر معماری داخلی تعیین می‌شه.
در واقع می‌تونیم بگیم معماری و ساختمان داخلی، تلفیقی از علوم و هنرهای مختلف هست که قبلاً بهش پرداختیم.

هدف کلی و عناصر مهم معماری داخلی چیست؟

همون‌طور که قبلاً گفتیم، هدف معماری داخلی ایجاد فضاییه که علاوه بر زیبایی و آرامش، کارایی لازم را هم داشته باشه. می‌شه گفت یه معمار داخلی نه تنها می‌تونه شکل بنا را بسازه؛ بلکه می‌تونه شکل و سبک زندگی افرادی که قراره از بنا استفاده کنند هم بسازه و تغییر بده. از این رو، باید به این نکته توجه داشته باشه که محیطی که در آن این سازه ساخته می‌شه پتانسیل این را دارد که زندگی فرد را مطلوب بسازه یا نه؛ برای مثال، یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین عاملی که می‌شه تو طراحی ساختمان در نظر گرفت که خیلی هم روی سلامت جسمی و روانی افراد اثر داره، بحث نور و نورپردازی هست. فرد معمار، با در نظر گرفتن شرایط محیط و جنبه‌ی علمی ساخت و ساز، می‌تونه جایگاه مناسبی را برای ایجاد پنجره و اندازه و شکل آن تعیین کنه. از طرفی ساختمان داخلی باید به گونه‌ای باشه که اگه نیاز به بازسازی ساختمان یا تغییر اون در آینده باشه، بشه به راحتی و بدون تغییر در ساختار اصلی ساختمان تغییرات رو اعمال کرد.
یکی از ویژگی‌هایی که تو ساخت یا بازسازی ساختمان مهمه، در نظر گرفتن زمان و فضاییه که ساختمان در آنجا ساخته شده؛ این به این معناست که شکل کنونی ساختمان، که توسط اولین معمار بنا شده متناسب با زمان و شرایط اون دوران بوده و هنر یه معمار داخلی وقتی نمایان می‌شه که قابلیت تغییر در ساختار داخلی خانه را برای زمان‌های دیگه هم فراهم کنه. حتما شما هم خانه‌هایی را دیدید که نمای بیرونی آن‌ها ساختمان قدیمی هست؛ اما داخل آن به صورت امروزی تغییر یافته. این یعنی فضای داخلی ساختمان قابلیت تغییر را داشته و متناسب با محیط و زمان بهینه شده.


منبع:

معماری نگاه

انجمن رمان ۹۸


معماری داخلی چیست؟

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay

*RoRo*

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/7/20
ارسال ها
120
امتیاز واکنش
4,458
امتیاز
178
محل سکونت
قلب مامان رویام
زمان حضور
23 روز 2 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
منظور از طراحی داخلی چیست؟

یکی دیگه از جنبه‌های مهم توی بازسازی ساختمان یا ساختن یه بنا طراحی داخلی اون هست. منظور از طراحی داخلی، ساختن و طراحی بخش داخلی خانه از نظر جنبه‌ی هنری، بصری و کارکردی اون، بر اساس ساختار علمی ساخت و ساز معماری داخلی هست. فرد طراح، سعی داره با استفاده از علم طراحی و خلاقیت خودش به بهبود عملکرد کاربردی فضا، بر اساس ویژگی‌های رفتاری و سلیقه‌ای کاربران بپردازه؛ به عبارتی، طراحی داخلی مقوله‌ای بین معماری و دکوراسیون داخلی هست.

منظور از طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان، امروزه یکی از پرطرفدارترین جنبه‌های بهینه سازی فضای خانه‌هاست؛ چون به زبان ساده، می‌شه گفت به ساختمان و طراحی داخلی خانه دست زده نمی‌شه و با استفاده از عناصر و آلمان‌هایی که در محیط خانه یا اداره و… وجود داره، مانند لوازم منزل، تابلو، تغییر رنگ و‌… محیط و فضای خانه تغییر داده می‌شه. یک فرد دکوراتیو، باید میزان روشنایی محیط، ابعاد و انداز‌ه‌های لازم و متناسب با محیط برای مبلمان، تعیین استاندارد مصالح برای جلوگیری از بروز آتش و… را در نظر داشته باشه و بر اساس این قوانین، همراه با خلاقیت خودش محیطی زیبا را خلق کنه.

منبع:
معماری نگاه

انجمن رمان ۹۸


معماری داخلی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا