خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Ryhwn

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
28/3/20
ارسال ها
963
امتیاز واکنش
4,205
امتیاز
278
محل سکونت
Bookland
زمان حضور
80 روز 11 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسیاری از افراد علاقه مند به نگهداری سنجاب در خانه هستند، اصول و شرایط لازم برای نگهداری سنجاب در خانه بسیار مهم حائز اهمیت است.

اصول مهم و شرایط لازم برای نگهداری سنجاب در خانه
اگر یک سنجاب درختی دارید و به دلیل بیماری یا هر مشکل دیگر نمی توانید آن را به حیات وحش برگردانید باید در رابـ*ـطه با مراقبت طولانی مدت از این حیوان اطلاعات لازم را جمع آوری کنید تا به او آسیبی نرسد.
قفس سنجاب ها :
قفس سنجاب های درختی بنابر اندازه ای که دارند متفاوت است. سنجاب درختی بزرگ برای بالا رفتن از قفس به قفس های بلند ، بزرگ و برعکس سنجاب ها کوچک به قفس های کوچکتری نیاز دارند، تا از آن نیفتند و به خودشان آسیب نرسانند. نوزادان تازه متولد شده باید در دستگاه جوجه کشی بمانند. قفس راسو برای سنجاب های بزرگ خوب است و حداقل به3 قفسه و نردبان نیاز است تا سنجاب برای بالا رفتن از لانه استفاده کند، اما مجبور نیستید همه قفسه ها و نردبان را داخل لانه قرار دهید. سنجاب های درختی می توانند بپرند و بهتر از سمور بالا بروند.

بعد از انتخاب قفس کف آن را روزنامه پهن تا هر روز بتوانید آن را عوض کنید سنجاب ها دوست دارند بپرند بنابراین وقتی قفس را به دیوار می زنید از محکم بودن آن مطمئن شوید و بخاطر داشته باشید حیوانی قوی است و در قفس را سفت ببندید. برخی ها قفس هایی متناسب با فضای آزاد دارند در این صورت باید مراقب باد و باران و نورخورشید باشید.

علاوه براین سنجاب ها برای خوابیدن نیاز به مکانی امن دارند . لانه اینها می تواند چوبی یا مقوایی باشد برای کف لانه از دستمال کاغذی استفاده نکنید زیرا به چنگال سنجاب گیر می کند درعوض پشم بکار ببرید چون اصولا مواد طبیعی را بهتر دوست دارند و با آن بازی می کنند. سنجاب ها ننو دوست دارند ، می توانید با لباس های کهنه آن را بسازید آنها را طوری از سقف قفس آویزان کنید تا بازی کنند و همانطور بخوابند.
اندازه قفس :

سنجاب ها جانورانی پر جنب و جوش و کنجکاو هستند و قفس بزرگتر برای سنجاب بهتر خواهد بود. قفس نگهداری سنجاب باید 1/5 متر ارتفاع، 1 متر عرض و 2/5 متر طول داشته باشد تا سبب جلوگیری از مشکلات رفتاری و استرس می شود. بهتر است زیر قفسه چوبی، توری فلزی قرار گیرد زیرا سنجاب عادت به جویدن چوب دارد. درب قفس باید 2 چفت داشته باشد.
محل قرار دادن قفس:

محل نگهداری از سنجاب باید دور از نور مستقیم خورشید باشد. سنجاب را نباید در اتاقی که تلویزیون روشن باشد ، قرار دهید زیرا موجب استرس و اضطراب سنجاب می شود. امواج الکترومغناطیسی و اولتراسونیکی ساطع شده از تلویزیون موجب مرگ سنجاب می شود. حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نباید در اطراف سنجاب قرار گیرد زیرا موجب استرس سنجاب می شود.
تجهیزات داخل قفس:

داخل قفس سنجاب شاخه و کنده درخت بگذارید تا سنجاب از آن ها بالا رفته و بازی کند. وسایل موجود در قفس نباید از **** باشند که جویده شوند. در داخل قفس اجسام نوک تیزی مانند میخ، پیچ و ...نگذارید. در قفس چوب های غیر سمی مانند چوب درخت بید، افرا، درخت سیب و سایر درختان میوه برای جویدن حیوان قرار دهید تا از دندان ها زیاد رشد نکند و وسایل چوبی جویده شده را تعویض کنید


شرایط نگهداری از سنجاب در خانه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Ryhwn

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
28/3/20
ارسال ها
963
امتیاز واکنش
4,205
امتیاز
278
محل سکونت
Bookland
زمان حضور
80 روز 11 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
آشیانه داخل قفس:

در داخل قفس آشیانه کوچکی برای استراحت حیوان به ابعاد حداقل طول 15 سانتی متر، عرض 20 و ارتفاع 15 سانتی متر قرار دهید و جعبه آشیانه را با علف خشک، خرده های کاغذ یا برگ درخت پر کنید.
اسباب بازی :

سنجاب ها بازی با اسباب بازی کوچک را دوست دارند اما حتما چشم و دماغ اسباب بازی را بیرون آورید که درحین بازی قورت ندهند این حیوان بیشتر ترجیح می دهد با سنجاب های پرشده مصنوعی بازی کند. تکه چوب هایی را مانند درخت داخل قفس قرار دهید تا روی آن بالا و پایین بپرند.

سنجاب ها بخصوص سنجاب های زمینی چرخ های بزرگ و توپ را دوست دارند.اگر چرخها کوچک باشد با خم شدن زیاد می توانند به کمر آسیب برسانند. البته قبل هر چیز از سفت بسته شدن آن به قفس مطمئن شوید.
افسار بستن سنجاب ها :

برخی افراد با سنجاب های خود پیاده روی می روند و مانند راسو ها آنها در کیفی قرار می دهند اینکار هم برای سنجاب ها بسیار لـ*ـذت بخش است.
دندان های سنجاب :

دندان های سنجاب در یک سال 6 اینچ رشد می کند بنابراین برای جویدن به چیزهایی نیاز دارند.مثلا می توانید به این حیوان آجیل با پوست ، سنگ ،دانه های ذرت ، استخوان و چوب بدهید تا خوب بجوند جویدن استخوان کلسیم مورد نیاز حیوان را تامین می کند.
ورزش :

سنجاب ها چند ساعت پس از طلوع آفتاب و چند ساعت قبل از غروب آفتاب، بیدار و بسیار فعال هستند و در زمان های دیگر استراحت می کنند یا می خوابند .در زمان بیداری با فعالیت زیادی که دارند بهتر است دقایقی آنها را از قفس بیرون آورید اما مراقب باشید فرار نکنند و سیم های برق پوشیده باشند تا سنجاب ها آن را
نجوند.


شرایط نگهداری از سنجاب در خانه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Ryhwn

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
28/3/20
ارسال ها
963
امتیاز واکنش
4,205
امتیاز
278
محل سکونت
Bookland
زمان حضور
80 روز 11 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
دمای محل نگهداری:

سنجاب ها در برابر سرما مقاوم هستند اما نسبت به گرما حساسند ، دمای محل نگهداری سنجاب باید دور از نور مستقیم خورشید باشد. سرمای زیاد نیز سبب می شود سنجاب به خواب زمستانی چند روزه فرو رود.

تمیز کردن قفس:

سنجاب ها نیز اغلب در گوشه قفس ادرار یا مدفوع می کنند و برخی از آنها مدفوع خواری دارند که نباید اجازه این کار را به سنجاب داد. لانه سنجاب و ظروف غذا باید مرتب تمیز شود و باقی سبزی و میوه ها هر روز جمع شوند. دو الی سه بار قفس را تمیز کرده و بسـ*ـتر را تعویض کنید.

شست وشو سنجاب :

سنجاب ها در حین غذا خوردن خیلی خود را کثیف می کنند بنابراین نیاز به شست و شو دارند. برای شست و شوی سنجاب ها از ظروف استیلی ، پلاستیک محکم یا سرامیکی استفاده کنید.
خواب زمستانی:

سنجاب های داخل منزل اغلب دچار خواب و بی حالی زمستانی نمی شوند . اگر در زمستان سنجاب شما بی حال بود و برای چند روز از آشیانه خارج نشد، نگران نباشید ، او به استراحت زمستانی می پردازد تا فعالیت طبیعی خود را دوباره شروع کند. میانگین طول دوره زندگی سنجاب خانگی 2 تا 8 سال است اما سنجاب در طبیعت می تواند تا 20 سال عمر کند.

بیماری های سنجاب خانگی:

سنجاب های خانگی ممکن است به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، انگل خارجی، بیماری های تنفسی و مسمومیت مبتلا شوند که برای درمان و پیشگیری از بیماری ها باید سنجاب خود را نزد دامپزشک ببرید.

رژیم غذایی سنجاب ها:

سنجاب ها به مواد معدنی و مکمل ها نیاز دارند که به صورت بلوکهای معدنی و پودربفروش می رسد و آب زیادی را مصرف می کنند به همین دلیل آب را بصورت بطری و کاسه ای داخل قفس قرار دهید تا هر طور دوست دارند بنوشند. سنجاب های خانگی در مقایسه با سنجاب های حیات وحش زودتر دچار سو تغذیه ، فلجی و درنهایت مرگ می شوند در واقع طول عمرشان حدود 20 سال است بنابران به مراقبت بیشتر و دامپزشک نیاز دارند تا چند وقت یکبار وضعیت آنها را بررسی کند. غذای سنجاب خانگی شامل دانه ها، میوه ها و سبزیجات می شود. سنجاب می تواند از دانه هایی مانند گندم، ذرت و دانه های روغنی مثل تخم آفتابگردان و دانه کاج و میوه ها شامل میوه های خشک و خام (گردو، فندق، بلوط) و میوه های دیگر مثل سیب، انگور و سبزیجاتی نظیر کاهو و کلم استفاده نماید. در تغذیه سنجاب باید تنوع غذایی رعایت شود و نباید یک نوع غذا به سنجاب دهیم زیرا سنجاب دچار عوارض گوارشی می شود.

دو یا سه ظرف غذا از انواع مختلف را روبروی سنجاب بگذارید، تا انتخاب کند. میزان نیاز غذایی سنجاب های بین 450 گرم تا 600 گرم غذا در هفته است.
منبع: نمناک


شرایط نگهداری از سنجاب در خانه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا