خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Fatemehsarlak

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/9/20
ارسال ها
50
امتیاز واکنش
1,074
امتیاز
203
زمان حضور
2 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا》

● نقد رمان پرتگاه زمان●
نویسنده: Fatemehsarlak
منتقد: Z.A.H.Ř.Ą༻
ژانر: فانتزی، عاشقانه
خلاصه:
ساحل، دختر قوی و محکمی که با وجود مشکلات زندگیش سعی میکنه کلیدی برای درهایی که به روش بسته شدن باز کنه؛ اما اینبار فرق میکنه دری روبه زندگی جدید براش باز میشه که اون رو پرت میکنه روبه یه دنیای متفاوت.
پایان یافته‌ای در بن بستِ پس کوچه‌های شهر، خیره به تک چراغ آسمان خود را در انتهای همه چیز می‌دید. سیاهی غلیظی او را در خود گرفته و در آن نقطه‌ی تاریک، هنگامی که یاٌس به دور قلبش پیچیده و آخرین ناله‌های آن از میان لبانش به بیرون می‌جست، تک نوری پیدا شد!
زمان در مقابل چشمانش شکافت و پرتگاهی نامرئی او را به وادی عشق پرتاب کرد.
از آن پس دیگر نتوانست درک کند، ماجرای او دور از تصور بود! عشق به تاریک‌ترین تاریکی!


نقد و بررسی رمان پرتگاه زمان | fatemehsarlak کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Meysa، Narín✿، *ELNAZ* و 3 نفر دیگر

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,328
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 13 ساعت 10 دقیقه
بسم رب القلم

نقد و انتقاد هدیه است و نه چیز دیگر!

نقد و برسی رمان پرتگاه زمان
با ایده ها بازی کن، با آن ها حرف بزن و آن ها را برای آفرینشی نو به کار گیر.
《 چارلز دیکنز 》
متاسفانه نمی توان گفت که نویسنده در خلق ایده ای نو و جذاب موفق بوده است؛ چرا که ایده رمان کلیشه است.
شخصیت اصلی، ساحل، دختری که یک زندگی عادی دارد در اتاقش یک شئ افسانه ای پیدا می کند و وارد جهانی دیگر می شود و مشخصات همان فردی را دارد که قرار است شاه و شاهزاده را طبق پیشگویی از دست شیطان نجات دهد و قدرت های ملکه سابق را که در وجودش نهفته است را طی سفری به دست آورد.
خواننده از خواندن موارد قدیمی و تکراری خسته می شوند. خواننده به دنبال کشف چیزهای جدید است.دنبال هیجان های جدید است. نویسنده می تواند با نگاهی نو به همان ایده های قبلی اثری جدید خلق کند که این بستگی به نوع نگاه و نگرش نویسنده نسبت به موضوعات دارد.
فانتزی دنیایی تخیلی است که قوانین خودش را دارد. این ژانر پرطرفدار به خواننده اجازه می دهد از واقعیت خارج شود و وارد دنیایی تخیلی شده و در نتیجه در هیجانی غیر معمول ناپدید گردد. در این ژانر توصیف احساسات و چهره و ظاهر و مکان و لباس افراد شخصیت پردازی و ایده از اهمیت بسزایی برخوردار است.متاسفانه نویسنده نتوانسته است آن چیزی را که در ذهن تصور کرده در رمان بیاورد. این رمان در موضوع توصیفات ضعیف است.
چرا که یک فانتزی خوب فانتزی است که توصیفات همراه با انتقال احساسات به خواننده به خوبی انجام شود. لازم به ذکر است که بگویم توصیفات مکان وجود داشت اما کامل نبود. توصیفات بیش از حد معمول کم است، باید توصیفات را بیشتر کنید. مثلا جهانی که ساحل به آن پا گذاشته را توصیف کنید. فضای قصر را توصیف کنید. از آرایش درونی و بیرونی قصر بنویسید. لباس های افراد، چهره هایشان، شخصیتشان و... تمامی باید توصیف شوند.
موضوعی که توجهم را جلب کرد این بود که ساحل خیلی راحت با این موضوعات و اتفاقات کنار آمد. خب بعد از اینکه ساحل به هوش آمد، حس تعجب و آشفتگی در او ندیده نمی شد. یا زمانی که دکتر رفت او تصمیم گرفت بخوابد!
به همین راحتی تصمیم گرفت ذهن خود را آزاد کند و بخوابد؟!
بالاخره وارد یک مکان نا آشنا شده که کسی را نمی شناخت. بهتر است تعجب و آشفتگی و ترس و اضطراب و صد البته هیجان را چاشنی شخصیت ساحل کنید.
دقیقاً باید مانند یک آشپز عمل کنید.
چاشنی به مقدار لازم و مربوط به آن غذا را اضافه کنید. چاشنی به مقدار لازم و مفید غذا را خوشمزه می کند. این رمان با توجه به ژانر فانتزی نتوانسته است موفق عمل کند. تا اینجا چیز جدیدی که توجه را جلب کند ندیدیم.
در یک قسمت گفته شده بود جاستین، شاهزاده، برای جشن ساحل را پیش خیاط سلطنتی می برد. به نظرتان کدام شاهزاده ای بدون محافظ جایی می رود آن هم در میان مردم؟
شاید به نظر شما بی اهمیت باشد ولی همین موارد باعث فضاسازی رمان می شوند.
در قسمتی هم گفته شده بود که ساحل از کوله خود لباس در آورد و پوشید. مگر هنگامی که ساحل به داخل نور قرمز پرت شد کوله همراه خود داشت؟
در قسمتی هم مشکل سانسوری وجود دارد که باید ویرایش شود.
موضوع بعدی زیادی از حد خوش شانس بودن شخصیت ساحل است. هیچ خواننده ای شخصیت خوش شانس دوست ندارد. چرا این شیطان تا به کنون از وجود ساحل با خبر نشده است؟! حتما از پیشگویی خبر دارد و همه چشم و گوش دارد و از همه ی اتفاقات باخبر است.به علاوه هیچ اطلاعاتی از این شیطان نداریم.
ژانر عاشقانه یعنی پی گرفتن اشتیاق قلبی و رابـ*ـطه ی احساسی که با اثر سوق داشته باشد و تاثیر آن بر خلق ایده ای نو!
در این ژانر توصیفات از اهمیت بسزایی برخوردارند. تا اینجا از این ژانر استفاده نشده بود. ولی حدس می زنیم ساحل و جاستین به هم علاقه مند شوند. به نظرم بهتر است تغیراتی در روند و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد ایجاد شود. چرا که در غیر این‌صورت یک اثر کلیشه ای خواهیم داشت. نویسنده می تواند با ذهن خلاق خود اتفاقات جدید، موجودات جدید، و نیروهای جدید خلق کند. فانتزی ژانری است با بی نهایت ایده و اتفاقاتی که قرار است خواننده را شگفت زده کند و به هیجان وا دارد. شناسنامه رمان که شامل: اسم و خلاصه و مقدمه است، خوب است.
به نظرم بهتر است زاویه دید از اول شخص به دانای کل تغیر کند. چرا که نویسنده در زاویه دید اول شخص موفق عمل نکرده است. بهتر است از دانای کل استفاده شود زیرا ای زاویه دید به کل داستان دسترسی دارد و به خوبی میتوان همه اتفاقات را شرح داد.
به صورت کلی این رمان در توصیفات ضعیف است و باید توصیفات بیشتری وارد داستان شود از این جهت فضا سازی رمان ضعيف است. با توجه به اینکه ایده کلیشه است باید روند داستان را به سمتی سوق دهید که داستان کمی از کلیشه دور شود و یک اتفاق نو و جدید رخ دهد و این جاست که خواننده مجذوب داستان می شود. کمی هيجان وارد داستان کنید و مواردی را که در بالا ذکر شد رعایت کنید و ویرایش کنید.
قلمتان مانا

با تشکر از انتقاد پذیری شما
تیم نقد رمان۹۸
Zahra


نقد و بررسی رمان پرتگاه زمان | fatemehsarlak کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Meysa، Narín✿، *ELNAZ* و 3 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا