- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
با گسترش شهرنشینی و به کارگیری اتومبیل در جابهجایی افراد، ضرورت وجود حملونقل درونشهری بیش از پیش احساس میشد. کارهایی متفاوت برای حل این مشکل صورت گرفت. شکلگیری تاکسیها از جمله این کارها برای جابهجایی افراد به شمار میآمد. کالسکهها تا پیش از تاکسیها و اتوبوسها برای جابهجایی مردم در شهرها به کار میآمدند. نخستین تاکسیها فعالیت خود را از حدود سال ١٩٠٧ میلادی آغاز کردند. این تاکسیها معمولا با رنگی متمایز مشخص میشدند و با سرعت ٣٠ کیلومتر در ساعت مسافران را در شهر جابهجا میکردند. تاکسیها پس از پایان جنگ یکم جهانی آرامآرام نقشی موثر در جابهجایی مسافر در پایتختهای اروپایی به دست آوردند؛ کمپانیهای اتومبیلسازی نیز محصولاتی متنوع در قالب تاکسی به خیابانها روانه کردند. اتومبیلها در تهران از اواخر دوره قاجار به گونهای محدود برای جابهجایی به کار میآمدند.
این اتومبیلها با نام «کرایهکش» در مناطقی ویژه چون شمیران مسافران را جابهجا میکردند. بهرهگیری از این رهاورد تازه فرنگ با توجه به هزینههای بالا، در آغاز به ثروتمندان منحصر بود. تاکسیرانی در پایتخت پس از پایان حکمرانی دودمان قاجار و روی کارآمدن حکومت پهلوی اول گسترش یافت اما با توجه به مشکلات زیرساختی، مساله کمبود تاکسی همواره در تهران وجود داشت. شبکه تاکسیرانی در تهران آرامآرام با گذر زمان گسترش یافت چنانچه امروزه ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با بیش از ١٠٠ هزار تاکسیران و حدود ٨٠ هزار تاکسی، روزانه ۴ میلیون و ۵٠٠ هزار مسافر را جابهجا میکند و سهمی ۲۲ درصدی در سفرها و جابهجاییهای درونشهری دارد.
اتومبیلهای کرایه در جاده قدیم تهران به شمیران
درشکهها در اواخر دوره قاجار مهمترین وسیله حملونقل درونشهری بودند و با بهایی ارزان مسافران را جابهجا میکردند. اتومبیلهای کرایه شخصی نیز با نام «کرایهکش» از اوایل دوره پهلوی آرامآرام در سطح شهر به گونه محدود به این چرخه وارد شدند و بخشی از کار جابهجایی مسافران را در شهر برعهده گرفتند. فعالیت این اتومبیلها را آغازگر فعالیت تاکسیها در پایتخت ایران به سالهای نخست سده چهاردهم خورشیدی به شمار میتوان آورد.
بهرهگیری از اتومبیلهای کرایه در آغاز به ثروتمندان ساکن تهران منحصر میشد. فعالیت ماشینهای کرایه اما آرامآرام اهمیتی بسیار در جابهجایی مسافر در برخی از مناطق تهران یافت. شمیران یکی از منطقههای پیرامونیِ چسبیده به تهران به شمار میآمد که اتومبیلهای کرایه در شهر و آنجا فعالیت میکردند. آن منطقه، ییلاق تهران برشمرده میشد و بسیاری از اشراف و ثروتمندان در آنجا باغها و املاکی داشتند. امکان رفتوآمد به شمیران در زمستان وجود نداشت اما با فعالیت ماشینهای کرایهای آرامآرام پارهای از تهرانیها در شمیران ساکن شدند. جاده قدیم شمیران (خیابان کنونی شریعتی) از جادههای قدیم خاکی به شمار میآمد که در دوره قاجار گسترشی اندک یافته بود.
سرویس درشکه و بعدها تاکسی در همان مسیر برپا شده بود. بهرهگیری از اتومبیلهای کرایه در اواخر دوره پهلوی اول رواجی فراوان یافت. آگهیها و اعلانهایی در این زمینه برای جذب مسافر در روزنامهها و دیگر نشریات آن روزگار انتشار مییافت که در آنها همزمان با تعیین زمان حرکت، میزان آبونمان مسافران نیز اعلام میشد. برای نمونه یک اعلان با نام «اتومبیل از تهران به شمیران» در کتاب «٢٣٠ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسیزبان» تالیف محسن میرزایی برمیخوریم که یک راننده اتومبیل کرایه با نام «ماشاءالله پدر ثانی» در روزنامه اطلاعات به تاریخ ١٠ شهریور ١٣١٧ منتشر کرده است و به روشنی این پدیده را بیان میدارد «برای رفاه حال اشخاصی که در زمستان در شمیران اقامت دارند اینجانب از اول مهر ماه ١٣١٧ تا ١۵ خرداد ١٣١٨ اتومبیلی را که همه روزه ساعت هفت و نیم صبح از میدان تجریش بتهران حرکت و ساعت هفت بعد از ظهر از خیابان باب همایون بشمیران حرکت میکند قبول مسافر نموده اشخاصیکه مایل به اشتراک باشند میتوانند تا ٢٠ شهریور ١٣١٧ به دفتر الکتریکی امپراژ واقع در خیابان ناصر خسرو و گاراژ مرکزی رشت نمره تلفن ٧٢٢٧ از ساعت ١٠ تا ١٢ صبح باینجانب مراجعه نموده و ترتیب بهاء آبونمان را که برای ایاب و ذهاب ١٢٠ ریال است بگذارند[.] شرایط در برگهای مخصوص ذکر شده است».
منبع:تاریخ ما
این اتومبیلها با نام «کرایهکش» در مناطقی ویژه چون شمیران مسافران را جابهجا میکردند. بهرهگیری از این رهاورد تازه فرنگ با توجه به هزینههای بالا، در آغاز به ثروتمندان منحصر بود. تاکسیرانی در پایتخت پس از پایان حکمرانی دودمان قاجار و روی کارآمدن حکومت پهلوی اول گسترش یافت اما با توجه به مشکلات زیرساختی، مساله کمبود تاکسی همواره در تهران وجود داشت. شبکه تاکسیرانی در تهران آرامآرام با گذر زمان گسترش یافت چنانچه امروزه ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با بیش از ١٠٠ هزار تاکسیران و حدود ٨٠ هزار تاکسی، روزانه ۴ میلیون و ۵٠٠ هزار مسافر را جابهجا میکند و سهمی ۲۲ درصدی در سفرها و جابهجاییهای درونشهری دارد.
اتومبیلهای کرایه در جاده قدیم تهران به شمیران
درشکهها در اواخر دوره قاجار مهمترین وسیله حملونقل درونشهری بودند و با بهایی ارزان مسافران را جابهجا میکردند. اتومبیلهای کرایه شخصی نیز با نام «کرایهکش» از اوایل دوره پهلوی آرامآرام در سطح شهر به گونه محدود به این چرخه وارد شدند و بخشی از کار جابهجایی مسافران را در شهر برعهده گرفتند. فعالیت این اتومبیلها را آغازگر فعالیت تاکسیها در پایتخت ایران به سالهای نخست سده چهاردهم خورشیدی به شمار میتوان آورد.
بهرهگیری از اتومبیلهای کرایه در آغاز به ثروتمندان ساکن تهران منحصر میشد. فعالیت ماشینهای کرایه اما آرامآرام اهمیتی بسیار در جابهجایی مسافر در برخی از مناطق تهران یافت. شمیران یکی از منطقههای پیرامونیِ چسبیده به تهران به شمار میآمد که اتومبیلهای کرایه در شهر و آنجا فعالیت میکردند. آن منطقه، ییلاق تهران برشمرده میشد و بسیاری از اشراف و ثروتمندان در آنجا باغها و املاکی داشتند. امکان رفتوآمد به شمیران در زمستان وجود نداشت اما با فعالیت ماشینهای کرایهای آرامآرام پارهای از تهرانیها در شمیران ساکن شدند. جاده قدیم شمیران (خیابان کنونی شریعتی) از جادههای قدیم خاکی به شمار میآمد که در دوره قاجار گسترشی اندک یافته بود.
سرویس درشکه و بعدها تاکسی در همان مسیر برپا شده بود. بهرهگیری از اتومبیلهای کرایه در اواخر دوره پهلوی اول رواجی فراوان یافت. آگهیها و اعلانهایی در این زمینه برای جذب مسافر در روزنامهها و دیگر نشریات آن روزگار انتشار مییافت که در آنها همزمان با تعیین زمان حرکت، میزان آبونمان مسافران نیز اعلام میشد. برای نمونه یک اعلان با نام «اتومبیل از تهران به شمیران» در کتاب «٢٣٠ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسیزبان» تالیف محسن میرزایی برمیخوریم که یک راننده اتومبیل کرایه با نام «ماشاءالله پدر ثانی» در روزنامه اطلاعات به تاریخ ١٠ شهریور ١٣١٧ منتشر کرده است و به روشنی این پدیده را بیان میدارد «برای رفاه حال اشخاصی که در زمستان در شمیران اقامت دارند اینجانب از اول مهر ماه ١٣١٧ تا ١۵ خرداد ١٣١٨ اتومبیلی را که همه روزه ساعت هفت و نیم صبح از میدان تجریش بتهران حرکت و ساعت هفت بعد از ظهر از خیابان باب همایون بشمیران حرکت میکند قبول مسافر نموده اشخاصیکه مایل به اشتراک باشند میتوانند تا ٢٠ شهریور ١٣١٧ به دفتر الکتریکی امپراژ واقع در خیابان ناصر خسرو و گاراژ مرکزی رشت نمره تلفن ٧٢٢٧ از ساعت ١٠ تا ١٢ صبح باینجانب مراجعه نموده و ترتیب بهاء آبونمان را که برای ایاب و ذهاب ١٢٠ ریال است بگذارند[.] شرایط در برگهای مخصوص ذکر شده است».
منبع:تاریخ ما
تاریخ ورود تاکسی به ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com