خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,845
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاشت ناخن برای زیبایی بیشتر ناخن ها انجام می شود که امروزه بسیار فراگیر شده است و افراد دلایل خاص خود برای کاشت ناخن مانند عدم زیبایی ناخن ها و یا شکننده بودن آنها عنوان می کنند. میل ذاتی انسان به زیبایی موجب می شود تا برای رسیدن به کمال زیبایی دست به هر اقدام عجیبی بزند. مثلا در گذشته برای زیبایی ناخن ها از لاک و ناخن مصنوعی استفاده می شد و یا برای زیبایی چشم ها فقط از مواد آرایشی استفاده می کردند. اما امروزه با پیشرفت لوازم و روشهای آرایشی، کاشت ناخن و مژه رواج بسیاری در میان خانمها پیدا کرده است.

تکنیک های جدید آرایشی دارای ویژگی هایی هستند که به سادگی از بین نمی روند. مثلا اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه روی مژه باقی می ماند و یا ناخن های کاشته شده با لاک یا موادی همچون استون پاک نمی شوند. بنابراین با انجام کارهایی مانند کاشت ناخن یا مژه برای اموری همچون نماز، غسل یا وضو نیاز به دانستن احکام شرعی و استفتاء از مراجع تقلید می باشد.

حکم شرعی کاشت ناخن برای خانم ها از دیدگاه مراجع

طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت الله خامنه ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می داند- جایز نمی دانند.

امام خمینی (ره)

نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو).



آیت الله خامنه ای

در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن چنانچه در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.( استفتائات آیت الله خامنه ای )

آیت الله مکارم شیرازی

در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. ( استفتائات آیت الله مکارم شیرازی )

آیت الله صافی گلپایگانی

کاشت ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم بدل از غسل هم کند. ( استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی)


حکم کاشت ناخن و مژه مصنوعی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، MaSuMeH_M و Saghár✿

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,845
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیت الله سیستانی

از ایشان سوال پرسیده شده است که:برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آن ها را می شکنند، طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش یا لاک و مانیکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن ها است، آیا استفاده خانم ها از چنین روکش، لاک یا مانیکور جایز است و غسل و وضو با آن به چه صورت می باشد؟

پاسخ:غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کند و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی شود.

اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.(استفتائات آیت الله سیستانی)

آیت الله بهجت

شخصی که اصلا ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزء بدن او نمی شود؛ چون رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست. به دلیل این که اضطرار ندارد. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل اشکال به وجود می آید و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب می شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است. اما اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل، عمل به جبیره کند. ( استفتائات آیت الله بهجت)

آیت الله فاضل لنکرانی

اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد و چنین ناخنی، زینت محسوب می شود.


آیت الله وحید خراسانی

اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره ای گرفته و هم تیمم نماید.

همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود. ( استفتاء و توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص251، م344)

آیت الله نوری همدانی:

چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. (استفتائات آیت الله همدانی)

آیت الله هادوی تهرانی:

اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است. (استفتائات آیت الله هادوی تهرانی)

آیت الله شبیری زنجانی

کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره ای نیز بگیرد.چنین ناخنی زینت محسوب نمی شود و موکول به نظر عرف است. (استفتائات آیت الله شبیری زنجانی)


حکم کاشت ناخن و مژه مصنوعی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، MaSuMeH_M و Saghár✿

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,845
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
حکم شرعی اکستنشن و کاشت مژه چیست؟ آیا کاشت مژه برای غسل و وضو مشکل ایجاد می کند؟

آیت الله خامنه ای :

چنانچه قبل از انجام این کار در شرایطی هستید که نیاز به انجام غسل و وضو ندارید (ایام حیض)؛ به ذاته مشکلی ندارد، اما اگر می خواهید غسل کنید و این کار مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل شود، اشکال دارد و مجاز نیست. اما اگر بعد از انجام اکستنشن متوجه شدید که مانع وضو هست حکم این است که:اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای شما ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعی باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعی که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره ای می شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولی در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوی جبیره ای عمل کند؛ یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید. (استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای)

آیت الله سیستانی :

اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. (استفتاء از دفتر آیت الله سیستانی)

آیت الله صافی گلپایگانی :

چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید. (استفتاء از دفتر آیت الله گلپایگانی)



آیت الله مکارم شیرازی :

اگر در اکستنشن موادی استفاده شود که در مجموع به اندازه یک عدس باشد مجاز است و مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو نمی شود چنانچه بیشتر از مقدار یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست. (استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی)

آیت الله هادوی تهرانی :

اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست، در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر وحرج می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند. (استفتاء از دفتر آیت الله هادوی تهرانی)

آیت الله نوری همدانی:

چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. (استفتاء از دفتر آیت الله همدانی)

توضیح برخی از این اصطلاحات فتوا و استفتائات مراجع به شرح زیر است:

عُسر و حَرَج:مشقت و سختی غیر قابل تحمل

احتیاط واجب:مواردی که فرد می تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.

وضوی جبیره:کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.

چند نکته درباره استفتائات مراجع:

1ـ منظور از عبارت «فی نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.

2ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت های بدن، ضروری می باشد و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نیست، بنابراین هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.

3ـ در مدت زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن می نماید، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام می شود.

4ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن بوده و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولا غیر قابل تحمل است، طبق نظر بیشتر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می شود، اماشخص نباید از روی عمد برای خود چنین جبیره ای به وجود آورد.

5ـ اگر چیزی در بدن مانع از وضو و غسل شود، که قابل برداشتن باشد مانند لاک، چسب، قیر و ... بایداز روی بدن برداشته شود.

تمامی احکام ذکر شده برای وضو و غسل، به دلیل بودن مقدمه برای نماز دارای اهمیت هستند. بنابراین اگر وضو و غسل شخصی صحیح نباشد، نماز او باطل می شود.

منبع:نمناک


حکم کاشت ناخن و مژه مصنوعی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، MaSuMeH_M و Saghár✿
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا