- عضویت
- 9/10/20
- ارسال ها
- 2,829
- امتیاز واکنش
- 37,845
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- انتهای راهرو سمت چپ
- زمان حضور
- 60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاشت ناخن برای زیبایی بیشتر ناخن ها انجام می شود که امروزه بسیار فراگیر شده است و افراد دلایل خاص خود برای کاشت ناخن مانند عدم زیبایی ناخن ها و یا شکننده بودن آنها عنوان می کنند. میل ذاتی انسان به زیبایی موجب می شود تا برای رسیدن به کمال زیبایی دست به هر اقدام عجیبی بزند. مثلا در گذشته برای زیبایی ناخن ها از لاک و ناخن مصنوعی استفاده می شد و یا برای زیبایی چشم ها فقط از مواد آرایشی استفاده می کردند. اما امروزه با پیشرفت لوازم و روشهای آرایشی، کاشت ناخن و مژه رواج بسیاری در میان خانمها پیدا کرده است.
تکنیک های جدید آرایشی دارای ویژگی هایی هستند که به سادگی از بین نمی روند. مثلا اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه روی مژه باقی می ماند و یا ناخن های کاشته شده با لاک یا موادی همچون استون پاک نمی شوند. بنابراین با انجام کارهایی مانند کاشت ناخن یا مژه برای اموری همچون نماز، غسل یا وضو نیاز به دانستن احکام شرعی و استفتاء از مراجع تقلید می باشد.
حکم شرعی کاشت ناخن برای خانم ها از دیدگاه مراجع
طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت الله خامنه ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می داند- جایز نمی دانند.
امام خمینی (ره)
نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو).
آیت الله خامنه ای
در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن چنانچه در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.( استفتائات آیت الله خامنه ای )
آیت الله مکارم شیرازی
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. ( استفتائات آیت الله مکارم شیرازی )
آیت الله صافی گلپایگانی
کاشت ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم بدل از غسل هم کند. ( استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی)
تکنیک های جدید آرایشی دارای ویژگی هایی هستند که به سادگی از بین نمی روند. مثلا اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه روی مژه باقی می ماند و یا ناخن های کاشته شده با لاک یا موادی همچون استون پاک نمی شوند. بنابراین با انجام کارهایی مانند کاشت ناخن یا مژه برای اموری همچون نماز، غسل یا وضو نیاز به دانستن احکام شرعی و استفتاء از مراجع تقلید می باشد.
حکم شرعی کاشت ناخن برای خانم ها از دیدگاه مراجع
طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع - به جز آیت الله خامنه ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می داند- جایز نمی دانند.
امام خمینی (ره)
نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو).
آیت الله خامنه ای
در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن چنانچه در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.( استفتائات آیت الله خامنه ای )
آیت الله مکارم شیرازی
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. ( استفتائات آیت الله مکارم شیرازی )
آیت الله صافی گلپایگانی
کاشت ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم بدل از غسل هم کند. ( استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی)
حکم کاشت ناخن و مژه مصنوعی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: