خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
از دیگر نقوش باقی مانده بر این کتیبه می‌توان به مردی ریش دار با کلاه گرد و پرستنده‌ای با دامن زنگوله‌ای اشاره کرد. از نشانه‌های موجود در این نقش برجسته می‌توان نتیجه گرفت که زمان حکاکی آن به دو دوره می‌رسد که یکی به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد و دیگری به حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردند. به احتمال زیاد وجود نهر آب و قرار داشتن این منطقه در مسیر عبور و مرور کاروان‌ها، از دلایل اصلی حکاکی این نقش برجسته در این مکان بوده‌اند.
نقش برجسته بهرام دوم، بخشی از حکاکی پایین آرامگاه داریوش است. در این قسمت دو نقش برجسته به چشم می‌خورد که در هر دو تصاویری از دوره ساسانی نقر شده‌اند. این حکاکی‌ها نبرد جنگجویان با اسب را نشان می‌دهند که فرد پیروز را بهرام دوم ساسانی می‌دانند. البته از شواهد موجود در عکس بالا می‌توان به یقین نتیجه گرفت که این نقش برجسته متعلق به بهرام دوم باشد، اما در مورد سوار تصویر پایین هنوز اطمینان وجود ندارد.
نقش بهرام را در این تصویر به کمک دو بال گشوده از تاج آن می‌توان تشخیص داد. روی شانه‌های بهرام در تصویر، دو گوی پادشاهی حک کرده‌اند. لباس و مشخصات ظاهری بهرام در عکس به‌طور کامل با مشخصات پادشاهان ساسانی مطابقت می‌کند. با وجود مشخصات ظاهری ویژه شخص مغلوب در تصویر، اما هنوز به هویت او پی نبرده‌اند. قدمت این سنگ نوشته به سال ۲۸۵ میلادی می‌رسد.در نقش برجسته پایینی گرچه شباهت‌های زیادی با تصویر بالا می‌توان دید، اما جنگنده پیروز در این تصویر برعکس نقش بالای آن تاج پادشاهی ندارد و تصویر سر آن به‌صورت سر حیوان است. در زمان ساسانیان این سبک حکاکی را برای شاهزادگان درجه اول انجام می‌دادند. به همین دلیل در انتساب این تصویر به شاهزادگان ساسانی تردیدی نیست، اما هنوز مشخص نیست که این نقش برجسته به بهرام دوم تعلق دارد یا مربوط به پسر و جانشین او، بهرام سوم می‌شود. زمان خلق این نقش برجسته نیز به‌صورت دقیق مشخص نیست، اما زمان تراشیدن آن با نقش بالایی فاصله چندانی نداشته است.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقش برجسته شاپور:شاپور اول فرزند اردشیر بود و تصویر او با تاج گنبدی شکل اردشیر در سه مکان وجود دارد. اولی روی نقش سلماس در آذربایجان، دومی در نقش رستم فارس و تصویر سوم روی گل سـ*ـینه گوهر است که امروزه از آن در گنجینه نشان‌های کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می‌شود.شاپور در دوران پادشاهی‌اش تاثیر قابل توجهی بر گسترش مرزهای حکومت ساسانی گذاشت. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شاپور در زمان پادشاهی‌اش غلبه بر امپراتوری والرین روم بوده است. به دستور شاپور، شرح پیروزی‌های سپاهش را بر نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های کعبه زرتشت نقر کردند.نقش برجسته شاپور در نقش رستم را در ۱۰ متری شرق آرامگاه داریوش حفر کرده‌اند. شناسایی تصویر شاپور در این نقش برجسته از روی تصویر سکه‌های باقی مانده از دوران پادشاهی او و مجسمه‌اش در غار شاپور کازرون صورت گرفته است. تصویر شاپور در این سنگ بسیار برجسته حکاکی شده و مو و ریش آشفته‌ای دارد. سایر نشانه‌های ظاهری پادشاهان ساسانی نیز در این تصویر دیده می‌شود.نقش برجسته شاپور شرح پیروزی ساسانیان بر امپراتوری روم است و به همین جهت اهمیت تاریخی بالایی دارد.در این نقش برجسته، شاپور سوار بر اسب است و تاجی کنگره‌ای بر سر دارد. سه پادشاه روم به‌همراه اطرافیانشان در این تصویر رو به شاپور کرنش می‌کنند و فیلیپ در مقبل شاپور زانو زده، گردیانوس به زیر پای اسب شاپور افتاده و والرین در کنار اسب ایستاده است. در این تصویر شاپور مچ دست واالرین را گرفته است که نشان از جنگ تن به تن این دو پادشاه دارد. هویت پادشاهان روم در این نقش برجسته را از روی متن کتیبه حکاکی شده بر کعبه زرتشت و تصاویر آن‌ها بر سکه‌های باقی مانده از دوران حکومتشان به دست آورده‌اند. در حقیقت حفر این نقش برجسته توسط شاپور برای نشان دادن اهمیت پیروزی ساسانیان در جنگ با رومیان صورت گرفت.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقش برجسته شاپور بدون شک یکی از زیباترین سنگ تراشه‌های باستانی در جهان است و به‌دلیل شهرت شاپور یکم ساسانی در تاریخ ایران باستان نیز، این نقش برجسته مورد توجه تاریخ‌شناسان درسراسر جهان قرار می‌گیرد. تاریخ تراشیده شدن این اثر به حدود سال ۲۶۲ میلادی باز می‌گردد و این اثر از مهم‌ترین سندهای افتخار دولت ساسانی در جهان به شمار می‌رود. نقش برجسته :نرسی فرزند شاپور یکم ساسانی، برادر بهرام اول و عموی بهرام دوم بود. پس از مرگ بهرام دوم در سال ۲۹۳ میلادی، پسرش با لقب بهرام سوم به تـ*ـخت شاهی نشست، اما تعدادی از بزرگان ساسانی در کردستان به پیشواز سپاه نرسی رفتند و او را پادشاه ایران زمین خواندند. سپس نرسی به ایرانشهر آمد و تاج‌گذاری کرد. از شیوه به قدرت رسیدن و سرانجام بهرام سوم اطلاعات تاریخی وجود ندارد.نقش برجسته نرسی در نزدیکی آرامگاه داریوش اول، تصویر تاج‌گذاری نرسی را نشان می‌دهد. در این نقش، آناهیتا حلقه پادشاهی را به نرسی می‌دهد. تصویر مرد حکاکی شده پشت نرسی را به‌دلیل شکل کلاهی که بر سر دارد، به ولیعهد نرسی، هرمزد دوم منتسب می‌دانند. نرسی در این تصویر تاج و کلاه بزرگ پادشاهی بر سر دارد که نمونه آن در تصاویر پادشاهان هخامنشی نیز دیده می‌شود. مانند دیگر پادشاهان ساسانی، نرسی نیز در این تصویر لباسی فاخر با تزیینات زیاد پوشیده است و گردنبند حلقه‌ای و ریش و موی بلند و آشفته دارد. میان الهه و شاه نیز جوانی ایستاده است که تصور می‌شود ولیعهد یا نوه نرسی باشد. این نقش برجسته کامل نیست و به نظر می‌رسد با مرگ زودهنگام نرسی، آن را رها کرده‌اند. به همین دلیل تاریخ حکاکی این نقش برجسته را در حدود سال ۳۰۰ میلادی تخمین می‌زنند.
نقش برجسته اردشیر بابکان:نقش برجسته اردشیر بابکان در گوشه شرقی محوطه نقش رستم حکاکی شده و در طول سالیان دراز نسبت به دیگر نقش برجسته‌های این مجموعه آسیب کمتری دیده است. دلیل فاصله این نقش برجسته از دیگرنقوش موجود در نقش رستم معلوم نیست، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه امکان وجود چشمه زیر این نقش برجسته وجود داشته است و از آن جا که آب از عناصر مقدس برای ایرانیان باستان بوده، این منطقه برای حفر نقش برجسته موقعیت مناسبی داشته است. این حالت در نقش برجسته‌های مناطق دیگر نیز مانند فیروز آباد فارس، دیده می‌شود.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
در نقش برجسته اردشیر بابکان نیمرخ چپ اهورامزدا و نیمرخ راست اردشیر روبه‌روی هم و سوار بر اسب دیده می‌شود و اهورامزدا اردشیر را به شاهی منسوب می‌کند. زیر پای اسب اردشیر، پیکر اردوان پنجم، آخرین پادشاه اشکانی دیده می‌شود. بر سر اردشیر کلاهی گنبدی با نوارهایی بلند تا پشت شاه قرار دارد. نشانه‌های پوشش شاهان ساسانی در این نقش برجسته به وضوح وجود دارند. ریش اردشیر حالت حلقه حلقه دارد، که در سایر نقش برجسته‌های شاهان ساسانی نیز این حالت دیده می‌شود. بر گردن اردشیر گردنبندی قرار دارد که در حلقه‌های آویخته آن، سر شیر را حکاکی کرده‌اند.اسب‌های این نقش برجسته نیز با هیبت‌های کوچک تزیینات ظریفی دارند. در حلقه‌های تسمه اسب اردشیر نیز نقش برجسته سر شیر و در حلقه‌های تسمه پشت اسب اهورامزدا گل حکاکی کرده‌اند. کاکل و یال اسب‌ها را نیز به زیبایی آراسته‌اند. بر سـ*ـینه اسب اردشیر کتیبه‌ای به سه زبان یونانی، پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی نقر شده است که در آن‌ها به نام اردشیر شاه اشاره کرده‌اند. بر سـ*ـینه اسب اهورامزدا نیز به سه زبان نام اهورامزدا را آورده‌اند.نقش برجسته اردشیر بابکان در انتهای شرقی محوطه نقش رستم قرار گرفته و نسبت به دیگر نقش برجسته‌ها آسیب کمتری دیده است.در نقش برجسته اردشیر بابکان، جوانی پشت اردشیر ایستاده است که کلاهی گرد با پوشش روی گوش دارد و روی آن نقشی شبیه دو برگ به هم چسبیده را تراشیده‌اند. این علامت در حجاری‌هایی در فیروز آباد و نقش رجب نیز دیده می‌شود، اما هنوز هویت این شخص برای محققان معلوم نیست.زیر پای اسب اردشیر پیکر اردوان پنجم با لباس و هیبت پادشاهی و زیر پای اسب اهورامزدا تصویر اهریمن به چشم می‌خورد. دور گردن و اطراف سر اهریمن را مارها احاطه کرده‌اند و ظاهری آشفته و نامرتب دارد. سبک حفاری و تزیینات این نقش برجسته و عناصر استفاده شده در آن شباهت زیادی به نمونه‌های مشابه آن از زمان هخامنشیان دارد، اما دقت در جزئیات آن تفاوت‌های میان این دو دوره را آشکار می‌کند.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقش برجسته اردشیر در فاصله دو متری از زمین قرار دارد و ابعاد آن در حدود ۶ متر و نیم در دو متر و نیم است. از زمان دقیق ساخت این اثر اطلاع دقیقی وجود ندارد، اما ظرافت بالا و پیچیدگی‌های تراش در قسمت‌های مختلف این نقش برجسته، ساخت آن را در سال‌های آغازین پادشاهی اردشیر رد می‌کند. از طرفی شاپور پسر اردشیر که در سال‌های آخر پادشاهی اردشیر همواره او را همراهی می‌کرد، دراین نقش برجسته دیده نمی‌شود؛ ازاین‌رو باستان شناسان تاریخ حکاکی این نقش برجسته را در حدود سال ۲۳۵ میلادی تخمین می‌زنند.سنگ نبشته آرامی روی آرامگاه داریوش پایین آرامگاه داریوش هخامنشی، کتیبه‌ای ۲۵ سطری به چشم می‌خورد که تا مدت‌ها باستان شناسان فکر می‌کردند متن روی آن با متن ایلامی روی مقبره داریوش یکسان است. در سال ۱۹۲۳ میلادی باستان شناسان خارجی دریافتند که این کتیبه متنی متفاوت از سنگ نوشته روی آرامگاه داریوش است. در بخشی از این کتیبه نام اردشیر ذکر شده است؛ البته در مورد زمان حکاکی این کتیبه اختلاف نظرهایی وجود دارد. از طرف دیگر کشف کلمات ناقص روی این کتیبه باعث به وجود آمدن شبهه در زمان حکاکی این اثر شده است.گرچه تا به امروز تلاش‌های مورخان برای خوانش این کتیبه به نتیجه نرسیده است، با توجه به مشخص بودن چند کلمه در آن و بررسی‌های باستان شناسی، تاریخ حکاکی آن را در حدود سال‌های ۳۱۲ تا ۳۰۵ پیش از میلاد می‌دانند. از جزئیات دیگر این کتیبه هیچ اطلاعی در دست نیست و معلوم نیست که این کتیبه را به دستور چه کسی و چرا نقر کرده‌اند؛ اما این کتیبه را می‌توان آخرین اثر در نقش رستم پیش از ساسانیان دانست. پس از آن در حدود ۵۰۰ سال اثری در محوطه نقش رستم ثبت نشده، تا زمانی که پادشاهان ساسانی شروع به ثبت شرح پیروزی‌هایشان در نقش برجسته‌ها کردند.
منبع:کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقش برجسته هرمز دوم:در قسمت پایین آرامگاه اردشیر یکم دو نقش برجسته دیده می‌شود. این نقش برجسته‌ها شرح جنگاوری دو تن از پادشاهان ساسانی را شرح می‌دهند. در نقش برجسته اول تصویر آذر نرسه پسر نرسی و نوه شاپور یکم را حک کرده‌اند و در نقش برجسته دیگر نبرد هرمز دوم را به تصویر کشیده‌اند. در هر دو نقش برجسته پادشاهان ساسانی مشغول جنگاوری و شکست دشمن هستند.بخش‌های زیادی از نقش برجسته هرمز، آسیب دیده است و چهره و تاج پادشاهی مشخص نیست؛ اما در قسمت جلوی تاج، عقابی مروارید به دهان خودنمایی می‌کند. هرمز دوم را در این تصویر نیز از روی شواهد موجود از سکه‌ها و ظروف شناسایی کرده‌اند. لباس و آرایش مو و ریش هرمز دوم در این نقش برجسته مانند دیگر پادشاهان ساسانی است. ریش هرمز از میان حلقه‌ای گذشته و تزیینات زیادی در اسب و لباس او دیده می‌شود.پشت سر هرمز تصویر مردی با لباس جنگی و کلاه خود به چشم می‌خورد که هویت او معلوم نیست؛ اما از سبک پوشش و زیور آلات لباسش می‌توان نتیجه گرفت که از بزرگان یا شاهزادگان دربار ساسانی بوده است. دشمن هرمز در تصویر نیز که با نیزه‌ای در شکم به زیر پای او افتاده است، در روی کلاه نشانه‌هایی دارد که از روی آن حدس و گمان‌هایی درباره خاندانش به وجود آمده است؛ اما هنوز هویت این تصویر برای مورخان مشخص نیست.نقش برجسته هرمز دوم در حدود هشت متر و نیم بلندی و چهار متر پهنا دارد و تا مدت‌های زیاد زیر خاک مدفون بوده است. کشف این نقش برجسته توسط باستان‌شناس آمریکایی، اشمیت و تفسیر آن نیز توسط باستان‌شناسان فرانسوی رومن گیرشمن صورت گرفته است. قدمت نقش برجسته هرمز دوم به حدود سال ۳۰۵ میلادی برمی‌گردد.نقش نبشته دار :کرتیر موبدی پر نفوذ در دوره ساسانیان بود که در زمان پادشاهی برجسته‌ترین شاهان ساسانی زندگی می‌کرد. تصویر کرتیر را در نقش برجسته‌های دیگر در فارس نیز حکاکی کرده‌اند.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
پشت آرامگاه شاپور، بخشی از کوه را کنده‌اند و تصویری نیم تنه از کرتیر را در آن تراشیده‌اند. در این حکاکی کلاه بلند کرتیر وجه تمایز این تصویر با سایر حکاکی‌های انجام شده از کرتیر در فارس است و با همین نشانه نیز شناخته می‌شود.در این نقش برجسته کرتیر انگشت دستش را به نشانه ستایش به‌سمت شاپور دراز کرده است. در کتیبه باقی مانده در پایین این نقش برجسته نام اردشیر به چشم می‌خورد و بخش‌های زیادی از آن ویران شده است؛ اما متن قابل خوانش این کتیبه مضمونی مشابه با کتیبه حکاکی شده روی کعبه زرتشت دارد. زمان حکاکی این نقش برجسته را مربوط به دوران پادشاهی بهرام دوم در سال ۲۸۰ میلادی می‌دانند.
کعبه زرتشت نقش :کعبه زرتشت بنایی تاریخی در مقابل کوه نقش رستم است و درست مقابل آرامگاه داریوش دوم قرار گرفته است. روایت‌های مختلفی درباره کاربری بنای آن در گذشته مطرح می‌شود. نام‌گذاری این بنا به نام کعبه زرتشت کاملا جدید است و به حدود ۱۵۰ سال پیش بازمی‌گردد. برای دلایل انتخاب این نام نیز روایت‌های مختلفی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مرکز پرستش بودن این بنا در ایران باستان اشاره کرد و چون پیامبر ایرانیان در زمان باستان زرتشت و دین آن‌ها نیز زرتشتی بوده است، این لقب را برای این بنا انتخاب کردند؛ گرچه در اثبات کاربری این بنا به‌عنوان مرکز پرستش ایرانیان در گذشته نیز، شبهه وجود دارد. شکل ظاهری بنای کعبه زرتشت نیز با ساختار مکعبی‌اش، می‌تواند از دیگر دلایل این نام‌گذاری باشد.در گذشته‌های دور این بنا را با نام «بن خانه» یا بن خانک می‌شناختند که به‌معنای خانه اصلی بوده است. در ساخت بن خانه از سنگ‌های مرمر سفید و بزرگ استفاده کرده‌اند که به مرور زمان به رنگ تیره و قهوه‌ای در آمده است. میان قطعات بزرگ سنگ مرمر، سنگ‌های خاکستری و سیاه، طاقچه‌هایی تشکیل داده‌اند. اندازه قطعات سنگ‌ها متفاوت است؛ اما بزرگ هستند و بدون ملات روی هم قرار گرفته‌اند. در قسمت شمالی بنای کعبه زرتشت یک ردیف پله تعبیه کرده‌اند. زیر بنا نیز سکویی سه پله‌ای با قاعده مربع شکل قرار دارد.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
در سبک معماری بنای کعبه زرتشت نشانه‌هایی از دوره هخامنشیان به چشم می‌خورد. شیوه ساخت این بنا تعلق آن را به دوره هخامنشیان مسجل می‌کند. در مورد کاربری بن خانه در گذشته نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی از باستان شناسان بر این عقیده‌اند که این بنا در گذشته آتشگاه یا پرستشگاه بوده است. از مهم‌ترین دلایل آن نیز به اشاره‌هایی در کتیبه بیستون درباره بنای پرستشگاه استناد کرده‌اند. از طرفی این بنا بعد از دوره هخامنشیان نیز حفظ شده و مکانی مهم بوده است که می‌توان نتیجه گرفت بن خانه بنایی مقدس بوده است.مورخان از دیگر دلایل آتشگاه بودن این مکان در گذشته را سیاهی و دود گرفتگی داخل اتاقک کعبه زرتشت بیان می‌کنند که البته قابل اعتنا نیست. شباهت این بنا به تصویر حکاکی شده بر سکه‌های دوران ساسانی و همین طور بنای زندان سلیمان با همین کاربری، نظریه آتشگاه و پرستشگاه بودن کعبه زرتشت را تقویت می‌کنند
برخی دیگر از مورخان و باستان شناسان بنای کعبه زرتشت را آرامگاه می‌دانند و شباهت‌هایی بین این بنا و بنای زندان سلیمان با مقبره کوروش در پاسارگاه مشاهده کرده‌اند. در ضمن شکل معماری این بنا و ساختار در ورودی تکی و سنگین آن، فرضیه آرامگاه بودن آن را تقویت می‌کند. گروهی نیز باور دارند که کعبه زرتشت گنج خانه بوده است و در آن از اسناد مهم دولتی و اشیای ارزشمند نگهداری می‌کردند. برخی از متخصصان نیز با توجه به برجستگی‌های روی بنا، آن را در دسته بناهای تقویمی ایران قرار داده‌اند و اعتقاد دارند که کعبه زرتشت و دیگر بنای شبیه به آن در محوطه پاسارگاد، برای سنجش زمان کاربری داشته است.نام کعبه زرتشت قدمت زیادی ندارد و در زمان ایران باستان، این بنا «بن خانه» نامیده می‌شدوجود کتیبه‌ها، تصاویر حکاکی شده، شکل معماری و دستبردهای دوران‌های مختلف به بنای کعبه زرتشت
وجود کتیبه‌ها، تصاویر حکاکی شده، شکل معماری و دستبردهای دوران‌های مختلف به بنای کعبه زرتشت، نشان‌دهنده کاربری‌های مختلف این بنا در دوره‌های مختلف است. بر سه دیوار از بنای کعبه زرتشت کتیبه‌هایی به سه زبان به چشم می‌خورند.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
این کتیبه‌ها به دستور شاپور یکم بر دیواره‌های این بنا نقر شده‌اند. کتیبه یونانی در ۷۰ سطر را بر دیوار جنوبی، کتیبه به زبان پهلوی اشکانی در ۳۰ سطر را بر دیوار غربی و کتیبه به زبان پهلوی ساسانی را بر دیوار شرقی حفاری کرده‌اند. این کتیبه‌ها از دوران ساسانیان، مهم‌ترین اسناد تاریخی ایران باستان به شمار می‌روند و در آن‌ها شرحی از جنگ‌ها و پیروزی‌های شاهپور ساسانی بر امپراتوری روم در زمان پادشاهی والرین، که بزرگ‌ترین پیروزی در برابر رومیان تا آن زمان بود و گستره فرمانروایی شاپور را ثبت کرده‌اند. از مهم‌ترین موارد درج شده در این کتیبه، فهرستی از نام پادشاهان و صاحب منصبان دولت ساسانی است، که هرکدام به شکلی بر شکل‌گیری دولت قدرتمند ساسانی تاثیرگذار بوده‌اند. ترجمه و خوانش این کتیبه‌ها توسط مورخان و باستان شناسان خارجی صورت گرفته و نسخه‌های محدودی از ترجمه این کتیبه‌ها وجود دارد.
عکس‌های زیادی از نقش رستم، کتیبه‌ها و نگاره‌های آن، آرامگاه‌ها ودیگر بناهای این منطقه ثبت شده‌اند. تماشای عکس‌های نقش رستم، شکوه و عظمت معماری هخامنشیان را نشان می‌دهد و تمدن کهن فارس را عیان می‌کند. بسیاری از عکس‌های نقش رستم توسط عکاسان علاقه‌مند داخلی ثبت شده‌اند؛ اما تصاویر بسیار زیبایی نیز از این منطقه توسط جهانگردان خارجی به ثبت رسیده است.
اگر شما نیز از این جاذبه تاریخی برجسته ایران باستان در استان فارس دیدن کرده‌اید، می‌توانید تجربه‌های خود را با کجارو و سایر کاربران در میان بگذارید.
پرسش‌های متداول
نقش رستم کجاست؟
منطقه باستانی نقش رستم در حدود ۱۰ کیلومتری شمال پرسپولیس یا تـ*ـخت جمشید در استان فارس قرار دارد.
نقش رستم چگونه کشف شد؟
نقش رستم اولین بار در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی، برابر با ۱۹۲۳ میلادی، توسط باستان‌شناس آلمانی کنکاش شد که طی آن بقایایی از برج‌ها و قلعه‌های دوران ساسانی کشف شدند.
فاصله تهران تا نقش رستم چقدر است؟
فاصله تهران تا نقش رستم در حدود ۸۵۰ کیلومتر است.
علت نامگذاری منطقه نقش رستم چیست؟
دلیل نام‌گذاری منطقه نقش رستم به این نام را بر اساس افسانه‌ای قدیمی می‌دانند. بر اساس این افسانه، این منطقه محل رویارویی رستم و اسفندیار بوده و رستم، قهرمان افسانه‌ای شاهنامه در این منطقه توانسته اسفندیار را شکست دهد.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا