خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقش رستم شیراز محوطه‌ای تاریخی در کوه‌های فارس است و کهن‌ترین بناها، آرامگاه‌ها، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های ایران باستان در آن قرار گرفته‌اند. در اطراف نقش رستم، مناطق تاریخی دیگری نیز قرار دارند که منبع تاریخی مهمی برای شناختن تاریخ و تمدن ایران در دوره پیش از میلاد و اوایل سال‌های میلادی به شمار می‌روند.تمایز نقش رستم نسبت به سایر جاذبه‌های تاریخی فارس، قرار گرفتن آثاری از سه دوره تاریخی برجسته در آن است. منطقه نقش رستم برای پادشاهان هخامنشی و ساسانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است و به همین دلیل بسیاری از آثار به جا مانده از این دوره‌ها را در نقش رستم می‌توان یافت. در ادامه به معرفی نقش رستم و بررسی آثار تاریخی به جا مانده در آن نقش رستم محوطه‌ای باستانی است که شامل تخته سنگی عظیم با یادگارهای تاریخی از سه دوره تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان می‌شود. کنکاش‌های باستان‌شناسی در صخره نقش رستم اطلاعات قابل توجهی از این سه دوره تاریخی ایران باستان و تمدن کهن ایرانی ارائه می‌کند.جاذبه‌های تاریخی برجسته در نقش رستم شامل آرامگاه‌های تاریخی، کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های باستانی و نگاره‌های ایران باستان می‌شود. از برجسته‌ترین دلایل شهرت این منطقه می‌توان به قرار گرفتن آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی اشاره کرد.نقش رستم اولین بار در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی، برابر با ۱۹۲۳ میلادی، توسط باستان‌شناس آلمانی کنکاش شد که در طی آن بقایایی از برج‌ها و قلعه‌های دوران ساسانی کشف شدند. پس از گذشت ۱۳ سال از این تاریخ، در فاصله زمانی سه سال بعد کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های نقش رستم نیز از میان صخره‌ها و سنگ‌ها به دست آمدند. آب‌انباری در ضلع غربی نقش رستم و باقی مانده سایر کاخ‌ها و بناها، در طول کاوش‌های بعدی به‌ترتیب کشف شدند.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقش رستم کجاست؟منطقه باستانی نقش رستم از جاهای دیدنی مرودشت است و در حدود ۱۰ کیلومتری شمال پرسپولیس یا تـ*ـخت جمشید در استان فارس قرار دارد. نقش رستم فاصله کوتاهی نیز با نقش رجب دارد و تنها با طی سه کیلومتر می‌توانید از نقش رستم به نقش رجب برسید. منطقه نقش رستم در استان فارس به بخش‌های جنوبی کشور نزدیک است و برای تردد به آن از نواحی شمال، شمال شرقی و شمال غربی کشور باید مسیری طولانی را طی کنید.
با توجه به قرار گرفتن نقش رستم در منطقه‌ای خشک و بیابانی، بهترین زمان سفر به نقش رستم، اوایل پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار است. روزهای بارانی و برفی نیز برای بازدید از این منطقه مناسب نیست؛ زیرا به‌دلیل وجود مسیر خاکی پیاده روی، ممکن است دچار مشکل شوید.فاصله تهران تا نقش رستم در حدود ۸۵۰ کیلومتر است. برای رفتن به نقش رستم شیراز از تهران باید در مسیر خروجی جنوب تهران به اتوبان خلیج فارس وارد شوید. با گذشتن از استان‌های قم و اصفهان در این مسیر به استان فارس خواهید رسید. در طول این مسافت از شهرهای قم، کاشان، نطنز، اصفهان و آباده خواهید گذشت. پس از رسیدن به پاسارگاد، مسیرتان را به‌سمت سعادت شهر ادامه دهید. از سمت غرب سعادت شهر، در بزرگراه مرودشت-سعادت شهر تا خروجی روستاهای شول و زنگی آباد حرکت کنید. این خروجی در سمت راست، از جاده سروئی شما را به نقش رستم می‌رساند. برای تردد به نقش رستم از شهرهای شمالی باید از تهران، شهرهای غربی از اصفهان، شهرهای جنوبی از شیراز و شهرهای شرق و شمال شرق از شهرهای کرمان و یزد عبور کنید. پس با توجه به محل سکونت‌تان، بهترین مسیر را انتخاب کنید.فاصله شیراز تا نقش رستم در حدود ۷۰ کیلومتر است. اگر از جنوب کشور به این منطقه می‌روید، از شهر شیراز در جهت شمال تا کمربندی مرودشت بروید و از جنوب بزرگراه مرودشت-سعادت شهر تا خروجی روستای شول ادامه دهید و سپس به چپ بپیچید تا به نقش رستم برسید.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقش رجب و تـ*ـخت جمشید در سوی مخالف خروجی نقش رستم در بزرگراه مرودشت-سعادت شهر قرار گرفته‌اند. با توجه به نزدیکی این بناها به یکدیگر می‌توانید برای بازدید از آن‌ها در یک روز برنامه‌ریزی کنید؛ اما به خاطر داشته باشید برای این کار باید پس از اقامت شبانه در یکی از شهرهای اطراف این جاذبه‌ها، صبح زود برای بازدید راهی شوید. بازدید از منطقه تـ*ـخت جمشید و نقش رستم می‌تواند با توجه به علاقه‌مندی شما تا چند ساعت هم طول بکشد.
آدرس نقش رستم: استان فارس، شمال شهرستان مرو دشت، روستای زنگی آباد (مشاهده روی نقشه)
زمان بازدید: در پاییز و زمستان از ساعت ۸ تا ۱۷:۳۰ و در بهار و تابستان ۸ تا ۱۸:۳۰
هزینه بلیط: هر نفر ۳۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی
نقش رستم شیراز
نقش رستم شیراز در استان فارس یکی از اصلی‌ترین مراکز باستانی به جا مانده از دوران حکومت هخامنشیان است. دیگر بناهای تاریخی فارس مانند پاسارگاد، تـ*ـخت جمشید و نقش رجب نیز نقش برجسته‌ها و بناهایی مشابه منطقه نقش رستم در خود جای داده‌اند و بررسی دقیق این مناطق توسط مورخان و باستان شناسان، یافته‌های تاریخی قابل قبولی از دوران ایران باستان ارائه داده است. در منطقه نقش رستم به‌جز آثار باقی مانده از دوره هخامنشیان، آثار برجسته‌ای از دیگر دوره‌های تاریخی نیز به چشم می‌خورد که اهمیت این منطقه را دوچندان می‌کند.نقش رستم فارس محل قرار گرفتن آرامگاه پادشاهان هخامنشی و آثاری برجسته از دوران ساسانی و ایلامیان است.نقش رستم شیراز را به‌عنوان محل قرار گرفتن آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی می‌شناسند؛ اما امروزه برای مورخان و باستان شناسان، اهمیت این منطقه در دوران حکومت ساسانیان مشخص شده است. در عکس‌برداری‌های هوایی به وضوح می‌توان باقی مانده برج و باروی ساسانیان را دید. نقش برجسته‌های نقش رستم نیز، از دوران حکومت ساسانیان به یادگار مانده‌اند.
منبع:کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
باقی مانده برج‌ها و دیوارها از دوره ساسانیان، وجود قلعه‌ای محدود به کوه در این منطقه در آن دوره را نشان می‌دهد. هفت برج در ضلع جنوبی و چهار برج نیز در اضلاع شرقی و غربی کوه قرار داشته‌اند. سبک معماری این بنا کاملا به معماری دوره هخامنشیان شباهت دارد. گرچه تاریخ دقیق ساخت این قلعه مشخص نیست، با توجه به اطلاعات موجود تاریخی می‌توان ساخت این برج و بارو را به دوره پادشاهی اردشیر و شاپور نسبت داد.نقش رستم شیراز یکی از مناطق تاریخی با ارزش به جا مانده در استان فارس است که در دوره پادشاهی قدرتمندترین پادشاهان ایران باستان، در زمان حکومت‌ها هخامنشیان و ساسانیان، رونق و شکوه فراوانی داشته است. امروزه این منطقه را به‌عنوان یکی از ارزشمندترین اسناد تاریخی در تمدن جهان می‌شناسند.
علت نام‌گذاری نقش رستم
دلیل نام‌گذاری منطقه نقش رستم به این نام را بر اساس افسانه‌ای قدیمی می‌دانند. بر اساس این افسانه، این منطقه محل رویارویی رستم و اسفندیار بوده و رستم، قهرمان افسانه‌ای شاهنامه در این منطقه توانسته اسفندیار را شکست دهد.
کوه نقش رستم قدمت باستانی دارد و در نقش برجسته‌های آن تصویر پادشاهان هخامنشی و ساسانی و یادگارهای تاریخی از این دو دوره به چشم می‌خورد؛ اما در میان نقش برجسته‌های موجود بر صخره‌های نقش رستم، تصویر افرادی نیز وجود دارد که هویت آن‌ها معلوم نیست.در میان این اشخاص تصویر فردی با هیبت پهلوانی و کلاه نوک تیز دیده می‌شود. برخلاف سایر تصاویر که هیبت و لباس آن‌ها هویت قومی‌شان را مشخص می‌کند، این شخص ظاهر شبیه به هیچ‌کدام از اقوام را ندارد. در بعضی منابع، این تصویر را متعلق به رستم شاهنامه می‌دانند. با اینکه هیچ دلیل روشنی مبنی بر درستی این نظریه وجود ندارد، نام این منطقه را بر اساس این موضع نقش رستم گذاشته‌اند و این نام از دوران قدیم سـ*ـینه به سـ*ـینه منتقل شده و بر آن مانده است.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، داخل محوطه نقش رستم مجموعه‌ای از آثار باستانی دوره‌های ایلامی، هخامنشی و ساسانیان وجود دارد. این مجموعه شامل سنگ نوشته‌ها، کتیبه‌ها، آرامگاه‌های باستانی و باقی مانده برج و باروی پادشاهان ایران باستان است. این مجموعه در دل کوه قرار دارد و کوه نقش رستم با شیبی تند به‌سمت جنوب غربی امتداد می‌یابد.
بعد از نقش برجسته اردشیر بابکان شکل کوه کاملا تیز می‌شود و در فاصله حدود ۱۵۰ متری آن دو بنای تراشیده شده از سنگ قرار گرفته‌اند. این بناها به هرم فرو رفته شباهت دارند و در فاصله حدود یک متری از یکدیگر واقع شده‌اند. این بناها شبیه به محل ذبح دینی یا قربانی هستند و در ساختار آن‌ها نیز نشانه‌هایی از همین کاربری دیده می‌شود.
امروزه باستان شناسان عقیده دارند که این بناها در گذشته آتشگاه بوده است. یکی از این دو آتشگاه از دیگری کوچک‌تر است و در حدود یک متر و ۵۵ سانتی‌متر بلندی دارد. ارتفاع بنای مجاور و بلندتر نیز به یک متر و ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد و نمونه‌هایی از این دو آتشگاه در مناطق دیگر مانند پاسارگاد و قلعه سنگ سیرجان دیده می‌شوند. از آن جا که این بناهای شبیه به هم در نقاط دیگر فارس به دوره ساسانی تعلق دارند، آتشگاه‌های نقش رستم را نیز به این دوره نسبت می‌دهند.در پای کوه نقش رستم و در فاصله حدود ۱۵ متر از نقش برجسته ایلامی و نقش بهرام، حفاری منظمی به‌شکل پنج ضلعی، توجه باستان‌شناسان را جلب کرده که به نظر می‌رسد محلی برای انبار کردن آب بوده است. امروزه دلیل وجود این گودی را وجود چاهی در گذشته می‌دانند که برای تامین آب شرب آن را حفر کرده بودند.داخل منطقه نقش رستم آثاری از دوره‌های تاریخی زیر وجود دارند:دوره ایلامی از ۲۰۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش از میلاد
دوره هخامنشیان از ۶۰۰ تا ۳۳۰ سال پیش از میلاد
دوره ساسانیان از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ پس از میلاد
داخل مقبره های نقش
در زمان باستان عناصر چهارگانه آب، باد، آتش و خاک برای ایرانیان قداست داشتند. ایرانیان باستان معتقد بودند که پس از مرگ انسان، اهریمن به کالبد او راه پیدا می‌کند؛ به همین دلیل برای جسد مردگانشان هیچ‌کدام از راه‌های سوزاندن، دفن در خاک و به آب افکندن را مناسب نمی‌دانستند؛ زیرا این کارها راسبب آلودگی عناصر مقدس طبیعت می‌دیدند. بنابراین راه‌هایی برای دفن یا از بین بردن اجساد مردگانشان یافته بودند.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
یکی از این راه‌ها بردن پیکر مردگان به دخمه‌ها بود. این دخمه‌ها امروزه نیز باقی مانده‌اند. در این دخمه‌ها بدن بی جان مردگان توسط پرندگان گوشت خوار خورده می‌شد و سپس استخوان‌هایشان را جمع آوری می‌کردند و در استودان‌ها یا ستودان‌ها نگه می‌داشتند. راه دیگر مومیایی کردن اجساد و دفن آن‌ها در تابوت‌های سنگی بود. آرامگاه‌های سنگی در دل کوه نیز که از دوران باستان باقی مانده‌اند، از دیگر راه‌های دفن مردگان در گذشته بوده‌اند. در منطقه نقش رستم آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی به‌همراه نزدیکانشان در دل کوه، نمونه‌هایی از این مقبره‌ها هستند.آرامگاه های پادشاهان هخامنشی از سمت راست محوطه نقش رستم به شرح زیر هستند:
آرامگاه خشایار شاه ( ۴۴۵- ۴۸۶ ق.م)
آرامگاه داریوش (۴۸۶- ۵۲۲ ق.م)
آرامگاه اردشیر اول (۴۲۴- ۴۶۵ ق.م)
آرامگاه داریوش دوم (۴۰۵- ۴۲۴ ق.م)
آرامگاه داریوش اول هخامنشی (قدیمی‌ترین آرامگاه)
داریوش اول هخامنشی از خوش‌نام‌ترین پادشاهان ایران باستان، خدمات برجسته‌ای به ایرانیان عرضه کرده است. بسیاری از کاخ‌ها و بناهای باشکوه باقی مانده از دوره هخامنشیان به دستور داریوش شاه بنا شده‌اند و امروزه از معروف‌ترین بناهای تاریخی به جا مانده از تمدن کهن ایران زمین در جهان به شمار می‌روند.از جمله خدمات داریوش شاه می‌توان به رواج کشاورزی، رونق بازرگانی، ساخت جاده‌ها و راه‌ها، راه‌اندازی پست و اصلاح قوانین مالیاتی و حکومتی اشاره کرد. داریوش اول علاقه فراوانی به هنر داشت و اولین تاریخ نویس ایران نیز به شمار می‌رود.مقبره داریوش یکم در ارتفاع ۶۰ متری از زمین در صخره نقش رستم قرار دارد. شکل ظاهری ورودی این آرامگاه به‌شکل صلیب است، اما از آنجا که این علامت در دوره هخامنشیان هیچ معنایی نداشته است، تصور می‌شود که شکل آرامگاه نشان یا علامت خاصی نیست و تنها جنبه تزئینی دارد. در راس بالایی صلیب، تصویری از آیین پادشاهی حک کرده‌اند که در آن شاه با کمان، انسان بالدار، آتشدان، تـ*ـخت و حلقه شاهی و به احتمال زیاد نمایی از کاخ تچر (کاخ داریوش شاه) به چشم می‌خورند.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
آرامگاه داریوش ۹ مقبره را در بر می‌گیرد که سه تا از آن‌ها را درون اتاقکی کنده‌اند. این سه قبر مستطیلی هستند و از آن جا که قبر سوم مقابل در ورودی آرامگاه، سرپوشی محدب دارد و ظریف‌تر است، گمان می‌رود که قبر داریوش شاه باشد. هشت قبر دیگر در این اتاقک و بخش‌های دیگر به نزدیکان داریوش شاه تعلق دارد. در اطراف نقش برجسته مقبره داریوش اول، کتیبه‌هایی نیز به زبان ایلامی نگاشته‌اند. سبک تراش‌ها در داخل مقبره نشان‌دهنده شیوه حفاری بالا به پایین و البته در بعضی قسمت‌ها نیمه کاره رها شده است. دلیل نیمه کاره ماندن بعضی قسمت‌ها مشکل در کندن کوه بوده و به همین دلیل رد تراش نیمه کاره در داخل مقبره‌ها و پایین صلیب مشهود است.
آرامگاه خشایار شاه
خشایارشا جانشین و پسر داریوش اول و مانند پدرش پادشاهی خوشنام بود. خشایارشا علاقه زیادی به هنر و دانش داشت و گرچه در جنگاوری نیز شهره بود؛ اما در جنگ با یونانیان شکست خورد و ۱۵ سال بعد از آن از دنیا رفت.در طول سال‌های بعد از جنگ با یونانیان، خشایارشا به ساخت بناهای نیمه تمام دوران پدرش و همچنین ساخت کاخ‌ها و تالارهای عظیم و باشکوه در قلمرو فرمانروایی خود مشغول بود. بخش زیادی از هنر سنگ تراشی و معماری برجسته باقی مانده از دوران هخامنشیان، از یادگارهای خشایارشا است. او همچنین دستور به ساخت آرامگاهی در صخره‌های سنگی نزدیک آرامگاه پدرش داده بود.پس از کشته شدن خشایارشا توسط دو تن از همراهانش، پیکر او را به نقش رستم بردند و در آرامگاه او دفن کردند. آرامگاه خشایارشا در ۱۰۰ متری شمال شرقی مقبره داریوش اول قرار دارد. این آرامگاه نیز بسیار به مقبره داریوش شبیه و ورودی آن صلیبی است. نگاره‌هایی از فرکیانی، هلال گوی دار، آتشدان آتش‌دار و نقش پادشاه در بالای این مقبره به چشم می‌خورند؛ اما در اطراف قبر خشایارشا کتیبه‌ای وجود ندارد. گرچه قسمت‌هایی از نقش برجسته آرامگاه خشایارشا خراب شده‌اند؛ اما جزئیات آن از نگاره آرامگاه داریوش اول سالم‌تر است.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
فضای داخلی آرامگاه خشایارشا تنها یک اتاقک با طاق منحنی دارد که در آن سه قبر با سرپوش‌های مقعر دیده می‌شوند. این آرامگاه در نقش رستم اولین مقبره از سمت راست است و دلیل انتساب آن به خشایارشا را برجستگی‌های خاص معماری در آن، شباهت زیاد به آرامگاه داریوش و شکل حفاری آن می‌دانند.
آرامگاه اردشیر یکم: اردشیر یکم در سال ۴۶۵ پیش از میلاد و پس از پدرش خشایارشا به پادشاهی رسید. گرچه شروع سلطنت اردشیر با جنگ‌های داخلی و خارجی همراه بود، اما پس از مدتی کوتاه با اتمام جنگ‌ها و صلح با یونانیان توانست دوران پر آرامشی را همراه با تجملات فراوان سپری کند. اردشیر یکم کاخ‌ها و بناهای با شکوهی را که از دوران حکومت پدرش ناتمام مانده بود، به سرانجام رساند. در سال‌های آخر سلطنت اردشیر اول، جنگ‌های داخلی یونان باعث آرامش و اقتدار بیشتر او شد.بیشتر بناهای ساخته شده توسط اردشیر یکم در تـ*ـخت جمشید قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به تالار صد ستون، کاخ مرکزی تـ*ـخت جمشید و کاخ ویران شده در جنوب غربی تـ*ـخت جمشید اشاره کرد. اردشیر یکم را پس از مرگ در ۶۰ سالگی‌اش، در نقش رستم و در مقبره‌ای در فاصله ۳۷ متری غرب آرامگاه داریوش اول دفن کردند.آرامگاه اردشیر یکم تفاوت‌های محدودی با آرامگاه داریوش اول دارد. ورودی دو آرامگاه بسیار شبیه به هم و دخمه مانند است؛ اما در طول زمان آرامگاه اردشیر یکم آسیب‌های فراوان دیده است. این آرامگاه نیز از سه اتاقک تشکیل می‌شود؛ اما در حفاری اتاق‌های آرامگاه اردشیر اول نشانی از تبحر سنگ تراشان دیده نمی‌شود. برخلاف سایر آرامگاه‌ها تقارن و توازن در دهلیز ورودی این آرامگاه وجود ندارد و ارتفاع آرامگاه‌ها کمتر از سایرین است. داخل اتاق‌ها نیز کج و نامتقارن است و در هرکدام از آن‌ها یک قبر وجود دارد.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نقش و نگارهای حفاری شده در ورودی و سر در این آرامگاه نیز، ظرافت کمتری از نقوش آرامگاه داریوش اول دارند. به‌دلیل قرار گرفتن این آرامگاه در جوار مقبره داریوش اول و همین طور سال حفاری آن، که بین سال‌های ۴۵۰ تا ۴۳۰ پیش از میلاد تخمین زده می‌شود، باستان‌شناسان این آرامگاه را متعلق به اردشیر یکم می‌دانند. اتاق روبه‌روی ورودی که به‌ظاهر از دیگر اتاق‌ها متقارن‌تر است نیز محل قرار گرفتن مقبره اردشیر اول است و دو مقبره دیگر به احتمال زیاد متعلق به همسر اردشیر یکم و شاهزاده خشایارشای دوم هستند که در فاصله کوتاهی از اردشیر یکم فوت کردند.آرامگاه داریوش دوم: آرامگاه داریوش دوم در منتهی الیه غربی نقش رستم قرار گرفته است و با آرامگاه اردشیر یکم ۳۳ متر فاصله دارد. داریوش دوم از سال ۴۲۳ تا ۴۰۵ پیش از میلاد و پس از اردشیر یکم هخامنشی بر تـ*ـخت پادشاهی نشست. برخلاف سایر پادشاهان هخامنشی، دایوش دوم پادشاهی ضعیف و راحت طلب بود و تحت نفوذ درباریان و همسرش قرار داشت.این آرامگاه شباهت‌های زیادی به آرامگاه داریوش اول دارد و تاریخ حفاری آن را از روی رد کنده‌کاری‌ها، حدود سال‌های ۴۲۰ تا ۴۰۴ پیش از میلاد تخمین می‌زنند. به همین جهت و به‌دلیل تقلید نقوش حفاری از آرامگاه داریوش اول، باستان شناسان این مقبره را متعلق به داریوش دوم می‌دانند.آرامگاه داریوش دوم در غرب نقش رستم و روبه‌روی کعبه زرتشت قرار دارد.آرامگاه داریوش دوم کاملا مقابل بنای کعبه زرتشت و در فاصله ۴۵ متری از آن قرار گرفته است؛ که البته از بررسی فاصله مقبره‌ها و شکل هندسی متقارن آن‌ها می‌توان نتیجه گرفت که این روبه‌رویی کاملا تصادفی است. نقوش حک شده بر آرامگاه داریوش دوم شباهت‌هایی نیز با طراحی‌های انجام شده در تـ*ـخت جمشید دارند؛ که می‌توان از میان آن‌ها به شیر شاخدار بر اورنگ پادشاهی اشاره کرد. به‌طور کلی حکاکی‌های بیشتری روی این آرامگاه به نسبت سه مقبره دیگر انجام شده است.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
شکل کلی نقش برجسته آرامگاه، شامل پادشاه در برابر آتشدان، زیر فرکیانی و هلال گوی‌دار و همچنین بر اورنگ شاهی در برابر درباریان می‌شود. داخل آرامگاه داریوش دوم به داخل آرامگاه اردشیر یکم شباهت دارد. دهلیز ورودی بنای آرامگاه مثلثی شکل است و حدود دو متر و ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. داخل این مقبره نیز سه اتاقک مستطیلی حفاری کرده‌اند که دو قبر را متعلق به داریوش دوم و پروشات، همسرش، می‌دانند. درباره قبر سوم و پیکر مدفون در آن، اطلاعاتی در دست نیست.
سنگ نبشته و نقش برجسته های نقش رستم
کتیبه‌ها و نقش برجسته‌های نقش رستم بیشتر به دوره ساسانیان تعلق دارند، اما در میان آن‌ها آثاری از دوره های هخامنشی و ایلامی نیز به چشم می‌خورند. این نقش برجسته‌ها در قسمت‌های مختلف کوه قرار گرفته‌اند و در بخش‌های مختلفی آن‌ها را حفر کرده‌اند. بعضی از این نقش برجسته‌ها به‌دلیل قرار گرفتن در نقاط امن‌تر کوه، در طول زمان آسیب کمتری دیده‌اند و متاسفانه به بعضی از قسمت‌ها در طول زمان صدمه‌هایی وارد شده است. در این بخش از نقش برجسته‌های موجود در کوه نقش رستم نام می‌بریم و آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
نقش برجسته ایلام: قدیمی‌ترین نقش برجسته در نقش رستم اثری باقی مانده از دوران تمدن ایلامیان در سرزمین کهن ایران است، که بعدها توسط بهرام دوم ساسانی بخش‌هایی از آن به‌دلیل حکاکی جدید از دربار ساسانی تخریب شده است، اما هنوز نقش برجسته ایلامی قابل شناسایی است و باستان شناسان با مقایسه این اثر با نقش برجسته ایلامی در گورانگون ممسنی، توانستند به قدمت این نقش برجسته دست پیدا کنند.نقش برجسته ایلامی تصویری از خدا و الهه ایران باستان، در حالت نیم رخ و تکیه داده به تـ*ـخت را نشان می‌دهد که گروهی آن‌ها را ستایش می‌کنند. اطراف الهه را مارهایی در بر گرفته‌اند که هنوز به‌خوبی رد آن‌ها روی کتیبه دیده می‌شود.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


نقش رستم مرودشت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا