- عضویت
- 18/3/20
- ارسال ها
- 391
- امتیاز واکنش
- 7,544
- امتیاز
- 263
- سن
- 24
- محل سکونت
- City of Smoke and Ash☁️
- زمان حضور
- 60 روز 20 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقد و بررسی فیلم Mank:
برای مخاطبانی که با انتظار فیلمهای قبلی فینچر یعنی آثاری همچون فیلم «هفت»، «دختری با خالکوبی اژدها» و «زودیاک» به سراغ فیلم منک میروند دور از انتظار نیست که در گام اول شوکه و حتی نا امید شوند. فینچر پس از ۶ سال با فیلمی بازگشته است که شاید در میان آثار قبلیاش، تنها بتوان فیلم The Social Network «شبکه اجتماعی» را تا حدودی شبیه به آخرین اثرش دانست. «شبکه اجتماعی» در ابتدای دهه ۲۰۱۰، از پشت صحنه جنجالی شکل گیری یکی از مهمترین رسانهها یعنی Facebook پرده برداشت. چند جوان که در راس آن مارک زاکربرگ باشد، پای در مسیر سرمایهای بیلیون دلاری گذاشتند، بی خبر از آنکه بازی سرمایهای داری و ماهیت رسانه، روی بی رحم دیگری هم دارد که میتواند انسانیت آنها را در خود ببلعد و آنها را به جان هم بیندازد. فیلم به ظاهر فیلمی بیوگرافی اما با کمترین شباهت نسبت به نمونههای مرسوم این ژانر توانست با روایتی رفت و برگشتی میان آنچه در امروز و آنچه در پیشینه این رسانه شکل گرفته، مخاطب را به خوبی درگیر خود کند. تقابل این دو زمان، به خوبی ما را نسبت به وضعیت متناقض کاراکترهای فیلم آشنا میکرد.
حال باید گفت که در ابتدای دهه ۲۰۲۰، دیوید فینچر این بار با فیلم به ظاهر بیوگرافی دیگری یعنی فیلم Mank آمده تا باز هم پرده از پشت صحنه دیگری بردارد. این بار پای یک فیلم شاهکار در میان است. فیلم Citizen Kane «همشهری کین». همچون «شبکه اجتماعی»، باز هم پیوندی با رسانه و پشت پرده ناگوار آن برقرار خواهد شد. اما در زمانی نزدیک به ۸۰ سال قبل و طبعا مواجهه با تریبونهایی همچون سینما و روزنامه نگاری. اما قبل از مواجه شدن با خود فیلم ابتدا باید مطلبی را روشن کنم. فیلم منک را از این جهت برداشت شخصی فینچر میدانم که نگاهش به روایت فیلم، غالبا متوجه کسانیست که همچون خودش، به اتفاقات بازه زمانی فیلم یعنی اوایل دهه ۱۹۳۰ تا انتهای دهه که ماجرای ساخت فیلم همشهری کین مطرح میشود، اشراف دارند. او در راستای دادن این اطلاعات در فیلم عملا تلاشی نمیکند و فرض را بر این میگذارد که مخاطبان این اطلاعات را میدانند.
نگرش فینچر بیشتر مبنی بر این است که نباید تمام قدرت همشهری کین را به پای اورسن ولز گذاشت و در فیلم منک با یک واکاوی تاریخی، شخصیتی را پر رنگ میکند که تاریخ به او کمتر وفادار مانده است. با فریز کردن شات پایانی، جایگاه منکیویچ را هم در ذهنمان تثبیت میکند.
فراتر از آنکه این مسئله را بهعنوان ایراد در نظر بگیریم، بیشتر باید تکلیفمان با فیلم روشن باشد. طبعا آن دسته از مخاطبانی که دغدغه یا علاقهای نسبت به سینمای آن دوران، وضعیت سـ*ـیاسی و اجتماعی آن دهه و حتی کنجکاوی نسبت به تماشای فیلمی مثل همشهری کین ندارند و حتی سعی در کسب کردن اطلاعات پیش زمینه هم نمیکنند، عملا میتوان گفت که ارتباطی با فیلم برقرار نخواهند کرد یا اینکه تنها جلوههای بصری و قدری پرداخت شخصیت منک برایشان میتواند جذاب باشد.
شاید مخاطبانی هم باشند که بدون کسب هیچ کدام از این اطلاعات به تماشای فیلم نشسته و بهانهای برای لـ*ـذت بردن هم پیدا کنند اما این را قاطعانه میتوانم بگویم که از فیلم منک، بدون اشراف بر آن پیش نیازها، نمیتوان لـ*ـذت واقعی و کامل را برد. هرچقدر که بیشتر اشراف داشته باشیم ارتباطمان با فیلم بیشتر خواهد بود. همچنین پس از این اشراف است که میتوان با فیلم مواجه شد و نسبت به چیدمان رویدادهایش، بیان رواییاش و بهطور کلی انسجام آن نقدی وارد کرد.
اگرچه در ادامه بهصورت خلاصه به اطلاعاتی که برای تماشای فیلم منک نیاز دارید اشارهای کوتاه میکنیم و سپس وارد نقد فیلم میشویم. فیلم منک فیلمی لایه مند است. در اولین لایه و طبعا پر رنگترین آن، به اتفاقات پشت پرده فیلم همشهری کین میپردازد. با کاراکتر محوری هرمن جی منکیویچ همراه میشویم که اورسن ولز، فیلمساز سرشناس تاریخ سینما، به او مأموریت تحویل نسخه اولیه فیلمنامه همشهری کین آن هم در مدت ۶۰ روز را میسپارد. ما از قبل میدانیم که در تاریخ، میان ولز و منک بر سر آنکه نام منکیویچ هم بهعنوان فیلمنامه نویس باید در انتها ذکر شود، بحثی در میان گرفته است. این تقابل را هم خود فیلم به خوبی نشان میدهد. اما پرسشهای عمیقتری که مطرح میشود این است: آیا در تاریخ به اندازهای که باید از هرمن جی منکیویچ بهعنوان فیلمنامه نویس فیلم همشهری کین یاد شده است؟ اعتبار یک فیلم به واقع سهم چه کسیست؟ آیا همانطور که کاراکتر ولز در فیلم فریاد میزند که «از خودت بپرس، کی فیلم رو تهیه میکنه؟ کی فیلم رو کارگردانی میکنه؟ و کی فیلم رو بازی میکنه؟» نویسنده فیلم همواره در سایه قرار نمیگیرد؟ فیلم منک در لایهای دیگر بهنوعی بغض فیلمنامه نویسان است.
طبعا برای تماشای این فیلم، باید پیش از آن حداقل یکبار به تماشای فیلم «همشهری کین» بنشینید. هم به لحاظ مقایسه بصری فیلم منک با فیلم همشهری کین به آن نیاز است و هم برای درک کردن تمام کاراکترهای ثروتمند و بی دغدغهای که منکیویچ در نظام استودیویی با آنها سر و کله میزند.
برای مخاطبانی که با انتظار فیلمهای قبلی فینچر یعنی آثاری همچون فیلم «هفت»، «دختری با خالکوبی اژدها» و «زودیاک» به سراغ فیلم منک میروند دور از انتظار نیست که در گام اول شوکه و حتی نا امید شوند. فینچر پس از ۶ سال با فیلمی بازگشته است که شاید در میان آثار قبلیاش، تنها بتوان فیلم The Social Network «شبکه اجتماعی» را تا حدودی شبیه به آخرین اثرش دانست. «شبکه اجتماعی» در ابتدای دهه ۲۰۱۰، از پشت صحنه جنجالی شکل گیری یکی از مهمترین رسانهها یعنی Facebook پرده برداشت. چند جوان که در راس آن مارک زاکربرگ باشد، پای در مسیر سرمایهای بیلیون دلاری گذاشتند، بی خبر از آنکه بازی سرمایهای داری و ماهیت رسانه، روی بی رحم دیگری هم دارد که میتواند انسانیت آنها را در خود ببلعد و آنها را به جان هم بیندازد. فیلم به ظاهر فیلمی بیوگرافی اما با کمترین شباهت نسبت به نمونههای مرسوم این ژانر توانست با روایتی رفت و برگشتی میان آنچه در امروز و آنچه در پیشینه این رسانه شکل گرفته، مخاطب را به خوبی درگیر خود کند. تقابل این دو زمان، به خوبی ما را نسبت به وضعیت متناقض کاراکترهای فیلم آشنا میکرد.
حال باید گفت که در ابتدای دهه ۲۰۲۰، دیوید فینچر این بار با فیلم به ظاهر بیوگرافی دیگری یعنی فیلم Mank آمده تا باز هم پرده از پشت صحنه دیگری بردارد. این بار پای یک فیلم شاهکار در میان است. فیلم Citizen Kane «همشهری کین». همچون «شبکه اجتماعی»، باز هم پیوندی با رسانه و پشت پرده ناگوار آن برقرار خواهد شد. اما در زمانی نزدیک به ۸۰ سال قبل و طبعا مواجهه با تریبونهایی همچون سینما و روزنامه نگاری. اما قبل از مواجه شدن با خود فیلم ابتدا باید مطلبی را روشن کنم. فیلم منک را از این جهت برداشت شخصی فینچر میدانم که نگاهش به روایت فیلم، غالبا متوجه کسانیست که همچون خودش، به اتفاقات بازه زمانی فیلم یعنی اوایل دهه ۱۹۳۰ تا انتهای دهه که ماجرای ساخت فیلم همشهری کین مطرح میشود، اشراف دارند. او در راستای دادن این اطلاعات در فیلم عملا تلاشی نمیکند و فرض را بر این میگذارد که مخاطبان این اطلاعات را میدانند.
نگرش فینچر بیشتر مبنی بر این است که نباید تمام قدرت همشهری کین را به پای اورسن ولز گذاشت و در فیلم منک با یک واکاوی تاریخی، شخصیتی را پر رنگ میکند که تاریخ به او کمتر وفادار مانده است. با فریز کردن شات پایانی، جایگاه منکیویچ را هم در ذهنمان تثبیت میکند.
فراتر از آنکه این مسئله را بهعنوان ایراد در نظر بگیریم، بیشتر باید تکلیفمان با فیلم روشن باشد. طبعا آن دسته از مخاطبانی که دغدغه یا علاقهای نسبت به سینمای آن دوران، وضعیت سـ*ـیاسی و اجتماعی آن دهه و حتی کنجکاوی نسبت به تماشای فیلمی مثل همشهری کین ندارند و حتی سعی در کسب کردن اطلاعات پیش زمینه هم نمیکنند، عملا میتوان گفت که ارتباطی با فیلم برقرار نخواهند کرد یا اینکه تنها جلوههای بصری و قدری پرداخت شخصیت منک برایشان میتواند جذاب باشد.
شاید مخاطبانی هم باشند که بدون کسب هیچ کدام از این اطلاعات به تماشای فیلم نشسته و بهانهای برای لـ*ـذت بردن هم پیدا کنند اما این را قاطعانه میتوانم بگویم که از فیلم منک، بدون اشراف بر آن پیش نیازها، نمیتوان لـ*ـذت واقعی و کامل را برد. هرچقدر که بیشتر اشراف داشته باشیم ارتباطمان با فیلم بیشتر خواهد بود. همچنین پس از این اشراف است که میتوان با فیلم مواجه شد و نسبت به چیدمان رویدادهایش، بیان رواییاش و بهطور کلی انسجام آن نقدی وارد کرد.
اگرچه در ادامه بهصورت خلاصه به اطلاعاتی که برای تماشای فیلم منک نیاز دارید اشارهای کوتاه میکنیم و سپس وارد نقد فیلم میشویم. فیلم منک فیلمی لایه مند است. در اولین لایه و طبعا پر رنگترین آن، به اتفاقات پشت پرده فیلم همشهری کین میپردازد. با کاراکتر محوری هرمن جی منکیویچ همراه میشویم که اورسن ولز، فیلمساز سرشناس تاریخ سینما، به او مأموریت تحویل نسخه اولیه فیلمنامه همشهری کین آن هم در مدت ۶۰ روز را میسپارد. ما از قبل میدانیم که در تاریخ، میان ولز و منک بر سر آنکه نام منکیویچ هم بهعنوان فیلمنامه نویس باید در انتها ذکر شود، بحثی در میان گرفته است. این تقابل را هم خود فیلم به خوبی نشان میدهد. اما پرسشهای عمیقتری که مطرح میشود این است: آیا در تاریخ به اندازهای که باید از هرمن جی منکیویچ بهعنوان فیلمنامه نویس فیلم همشهری کین یاد شده است؟ اعتبار یک فیلم به واقع سهم چه کسیست؟ آیا همانطور که کاراکتر ولز در فیلم فریاد میزند که «از خودت بپرس، کی فیلم رو تهیه میکنه؟ کی فیلم رو کارگردانی میکنه؟ و کی فیلم رو بازی میکنه؟» نویسنده فیلم همواره در سایه قرار نمیگیرد؟ فیلم منک در لایهای دیگر بهنوعی بغض فیلمنامه نویسان است.
طبعا برای تماشای این فیلم، باید پیش از آن حداقل یکبار به تماشای فیلم «همشهری کین» بنشینید. هم به لحاظ مقایسه بصری فیلم منک با فیلم همشهری کین به آن نیاز است و هم برای درک کردن تمام کاراکترهای ثروتمند و بی دغدغهای که منکیویچ در نظام استودیویی با آنها سر و کله میزند.
نقد و بررسی فیلم Mank | منک
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش: