خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,288
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
این بنا در روستای قصر الدشت در حدود ۶ کیلومتری شمال غربی شیراز واقع گردیده و بر اساس کتیبه تاریخی موجود، در سال ۸۷۵ ه-. ق ساخته شده است . این کتیبه بر سنگی به ابعاد ۸۵×۸۰ ساتنی متر به خط ثلث نگاشته شده که بر اساس محتوای آن، این مسجد در زمان اوزون حسن آق قویونلو و به دست احمد نامی بنا گردیده است . با توجه به کتیبه مورخ ۸۹۵ ه-. ق که در بقعه رئیس احمدی در قصر الدشت موجود است، معلوم می شود که سازنده این دو بنا، یک تن بوده که اسم کامل او، ” فخرالدین احمد بن رئیس ناصرالدین جعفر القصرالدشتی” است . در خصوص معماری مسجد اطلاعاتی ارائه نشده است.
منبع: سیری در ایران

مسجد بردی نام یک مسجد قدیمی و همچنین نام محله ای در شیراز قدیم است.

در شهر شیراز در نزدیکی مکانی که در حال حاضر چهارراه قصردشت قرار دارد، در نزدیکی خیابان صاحب الامر(روستا) و همچنین مسجدی به نام مسجد بَردی وجود داشته است. این مسجد، یک مسجد سنگی مربوط به قرن ششم هجری بوده و کتیبه‌های سنگی آن هنوز در محل مسجد رئیس احمدی قصردشت موجود است.در فارسنامه ناصری، مسجد بردی قریه ای در یک فرسنگی میانه شمال و مغرب شیراز ذکر شده است. همچنین در فرهنگ جغرافیایی ایران جلد هفتم، این روستا، قصبه ای از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان شیراز، واقع در شش هزارگزی شمال باختری شیراز، با ۵۲۹۳ تن سکنه ذکر شده که آب آن از قنات و نهر اعظم و راه آن اسفالته به شیراز است.[۱]محله‌ قصردشت که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شیراز است (به ویژه مناطق اطراف فلکه قصردشت و اطراف محل این مسجد) در قدیم به «مسجد بردی» مشهور بوده است. هنوز هم گاهی محله قصردشت، در گویش اهالی بومی منطقه، با نام «مسجد بردی» خوانده می شود.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_کردشگری_ایران


مسجد بردی شیراز

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا