- عضویت
- 9/10/20
- ارسال ها
- 2,829
- امتیاز واکنش
- 37,845
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- انتهای راهرو سمت چپ
- زمان حضور
- 60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
آنچه از نوشته های سیاحان برمیآید زنان در دوره صفویه دارای حجاب و پوشش خاصی بوده و در پرده زندگی میکردند. تعصب مردان ایرانی به حدی بود که زنان خود را در محدودیت نگه میداشتند و از دادن هر نوع آزادی امتناع میکردند و اجازه نمیدادند با مردان غریبه معاشرت کنند.
ارزش و اهمیت مقام زن در تاریخ ایران بسی گسترده و قابل تامل است. در دوران صفویه به واسطه رسمیت یافتن تشیع دوازده امامی، زن ایرانی در چارچوب اعتقادات مذهبی وضع خاصی پیدا کرد. مورخان ایرانی عصر مورد نظر به واسطه عدم دسترسی به حرمسرا و مصاحبه های حضوری، نتوانستند گزارشهای مفصل و دقیقی ارائه دهند.
آنچه از نوشته های سیاحان برمیآید زنان در دوره صفویه دارای حجاب و پوشش خاصی بوده و در پرده زندگی میکردند. تعصب مردان ایرانی به حدی بود که زنان خود را در محدودیت نگه میداشتند و از دادن هر نوع آزادی امتناع میکردند و اجازه نمیدادند با مردان غریبه معاشرت کنند.
نمایش لباس زنان در این دوره برحسب رسوم کشور ممنوع بود و نشان دادن آن را رسوایی میشمردند و معتقد بودند که با تماشای لباس یک زن میتوان به قامت وی پی برد. به هر حال حجاب و پوشش در دوره صفویه امری قابل تامل بوده است و بزرگترین توهین برای مرد ایرانی آن بود که کسی روی زن او را ببیند.
با تمام این کوششها، زنان حرمسرا از موقعیت خاصی برخوردار بودند طوری که به «دولت سایه» معروف شدند و در سـ*ـیاست و مملکتداری دخالت کردند. از عصر شاه عباس به بعد آنان قطب مهم سـ*ـیاسی شده و در تعیین جانشین شاه اراده مستقیم داشتند.
برای تحقیق و بررسی در زمینه های مختلف اجتماعی و شناخت بهتر زوایای تاریخی در یکجامعه، توجه به زندگی اقشار گوناگون مردم که در عین داشتن فرهنگ مشترک دارای شیوه های فرهنگی خاصی هستند بسیار ضروری است.
در زمان صفویه سیاحان بسیاری به ایران سفر کرده و در سیاحتنامه های خود مطالب فراوانی درباره چگونگی اوضاع و احوال اجتماعی ایران، ازجمله وضعیت پوشاک زنان نوشتهاند. سیاحان مسلما بر اثر وضع اجتماعی به ندرت با زنان ایران برخورد داشتهاند. از اینرو کمتر توانستهاند بهطور مستقیم از آرایش آنها چیزی دیده باشند. اطلاعات آنان بیشتر برمبنای گزارش کسانی است که با آنان رفتوآمد داشتهاند، ولی از لحاظ پوشاک باید گفت آنان را در بازارها میدیدند و از قرار معلوم در فروش آنها نیز دخالتهایی داشتهاند.
برخلاف تغییرات متداول، سبک و مدل لباس براساس سنن و فرایض مذهبی اجزایش تنظیم میشد. برای مثال عمامه و چادر و خلعت در ایران تا به امروز متداول است.
پوشاک به جای مانده، ویژگیهای اصلی پوشش در دوره صفویه را بیان میکند. به علاوه، گذشته از تاکید اروپاییها بر علاقه ایرانیها به تنوع سبک پوشاک و بهایی که بابت تامین آن میپرداختند، منابع پراکندهای نیز در خصوص طبقهبندی اجتماعی لباس زنان وجود دارد که دیدگاههای ارزشمندی درباره جنبهای از تاریخ اجتماعی ایران که کمتر ثبت شده، فراهم میآورد.
ارزش و اهمیت مقام زن در تاریخ ایران بسی گسترده و قابل تامل است. در دوران صفویه به واسطه رسمیت یافتن تشیع دوازده امامی، زن ایرانی در چارچوب اعتقادات مذهبی وضع خاصی پیدا کرد. مورخان ایرانی عصر مورد نظر به واسطه عدم دسترسی به حرمسرا و مصاحبه های حضوری، نتوانستند گزارشهای مفصل و دقیقی ارائه دهند.
آنچه از نوشته های سیاحان برمیآید زنان در دوره صفویه دارای حجاب و پوشش خاصی بوده و در پرده زندگی میکردند. تعصب مردان ایرانی به حدی بود که زنان خود را در محدودیت نگه میداشتند و از دادن هر نوع آزادی امتناع میکردند و اجازه نمیدادند با مردان غریبه معاشرت کنند.
نمایش لباس زنان در این دوره برحسب رسوم کشور ممنوع بود و نشان دادن آن را رسوایی میشمردند و معتقد بودند که با تماشای لباس یک زن میتوان به قامت وی پی برد. به هر حال حجاب و پوشش در دوره صفویه امری قابل تامل بوده است و بزرگترین توهین برای مرد ایرانی آن بود که کسی روی زن او را ببیند.
با تمام این کوششها، زنان حرمسرا از موقعیت خاصی برخوردار بودند طوری که به «دولت سایه» معروف شدند و در سـ*ـیاست و مملکتداری دخالت کردند. از عصر شاه عباس به بعد آنان قطب مهم سـ*ـیاسی شده و در تعیین جانشین شاه اراده مستقیم داشتند.
برای تحقیق و بررسی در زمینه های مختلف اجتماعی و شناخت بهتر زوایای تاریخی در یکجامعه، توجه به زندگی اقشار گوناگون مردم که در عین داشتن فرهنگ مشترک دارای شیوه های فرهنگی خاصی هستند بسیار ضروری است.
در زمان صفویه سیاحان بسیاری به ایران سفر کرده و در سیاحتنامه های خود مطالب فراوانی درباره چگونگی اوضاع و احوال اجتماعی ایران، ازجمله وضعیت پوشاک زنان نوشتهاند. سیاحان مسلما بر اثر وضع اجتماعی به ندرت با زنان ایران برخورد داشتهاند. از اینرو کمتر توانستهاند بهطور مستقیم از آرایش آنها چیزی دیده باشند. اطلاعات آنان بیشتر برمبنای گزارش کسانی است که با آنان رفتوآمد داشتهاند، ولی از لحاظ پوشاک باید گفت آنان را در بازارها میدیدند و از قرار معلوم در فروش آنها نیز دخالتهایی داشتهاند.
برخلاف تغییرات متداول، سبک و مدل لباس براساس سنن و فرایض مذهبی اجزایش تنظیم میشد. برای مثال عمامه و چادر و خلعت در ایران تا به امروز متداول است.
پوشاک به جای مانده، ویژگیهای اصلی پوشش در دوره صفویه را بیان میکند. به علاوه، گذشته از تاکید اروپاییها بر علاقه ایرانیها به تنوع سبک پوشاک و بهایی که بابت تامین آن میپرداختند، منابع پراکندهای نیز در خصوص طبقهبندی اجتماعی لباس زنان وجود دارد که دیدگاههای ارزشمندی درباره جنبهای از تاریخ اجتماعی ایران که کمتر ثبت شده، فراهم میآورد.
پوشاک زنان در عصر صفوی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com