خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,367
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از جذاب‌ترین لوازم جانبی برای دوست‌داران کامپیوترهای رومیزی، صفحه‌کلید یا کیبورد است که در عصر حکمرانی RGB، جلوه‌ و اهمیت جدیدی پیدا کرده است. در این بررسی قصد داریم به سراغ یکی از کیبوردهای خاص شرکت Cooler Master به نام SK650 برویم که علاوه بر مکانیکی بودن کلیدها و داشتن نورپردازی زیبا، از طراحی متفاوتی نیز برای گیمرها بهره می‌برد.
مقدمه
شرکت Cooler Master را شاید بیشتر به نام یک تولیدکننده مرغوب لوازم خنک‌کننده بشناسید. اما بد نیست بدانید که این تولید کننده لیست طویلی از لوازم جانبی چون کیبورد، موس و هدفون نیز دارد که از نظر کارایی و زیبایی جزء بهترین‌ها در رده خود طبقه‌بندی می‌شوند.
کیبورد SK650 کولرمستر از سری کیبورد‌های مکانیکی این شرکت است که به سوییچ‌های مکانیکی کوتاه Cherry MX قرمز مجهز شده است. این سوییچ‌ها به منظور به‌کارگیری در کیبوردهای جمع و جور و باریک بهینه‌سازی شده اند و می‌توانند نسبت به سوییچ‌های معمولی همین شرکت، ضخامت صفحه‌کلید را تا یک سانتی‌متر کاهش دهند. از نظر طراحی نیز ظاهر ساده و بدون جزئیات، در کنار روکشِ کلید‌های مسطح و رنگ خنثی بدنه فلزی، می‌تواند هماهنگ با دکوراسیون محیط کار و کامپیوتر شما باشد.
همچنین این محصول در کنار موارد بالا به یک نورپردازی خیره‌کننده RGB نیز مجهز شده است تا به کمک نورهای RGB براق و پر نور و جلوه‌های منحصر به فرد، تمام شرایط را برای دریافت کارایی مناسب و زیبایی حداکثری از این محصول فراهم آید.
بسته‌بندی و محتویات جعبه
ظاهر ساده و کوچک جعبه این محصول در نگاه اول می‌تواند بیان کننده طراحی مدرن و جمع و جور آن باشد.
شکل ظاهری کیبورد به همراه نورپردازی آن نیز زینت‌دهنده فضای روی جعبه بوده و در این سوی جعبه برخی اطلاعات و مشخصه‌های بارز این محصول از جمله مجهز بودن به سوییچ‌های مکانیکی Low-Profile ساخت Cherry MX و نورپردازی RGB درج شده است.
فضای پشت جعبه به معرفی قابلیت‌های این کیبورد اختصاص یافته است که از جمله آن می‌توان موارد زیر را بر شمرد:
  • Keep It Light With LEDs نورپردازی RGB تمامی کلید‌ها به همراه نوارهای نورانی دورِ کیبورد
  • Cherry MX Low Profile Switches استفاده از سوییچ‌های کوتاه سری RGB قرمز رنگ شرکت CherryMX
  • Easy to Use Software نرم‌افزار مدیریتی با کاربری آسان برای نورپردازی و ماکروها
  • On the Fly Controls توانایی مدیریت نورپردازی و ماکروها بدون نیاز به نرم‌افزار و تنها به کمک کلید‌های روی کیبورد
  • Brushed Aluminium Design طراحی مینیمالیستی سطح کیبورد با بهره‌گیری از فلز آلومینیوم
  • Extra Slim Keycaps روکش‌های مسطح و کم ضخامت کلید‌ها
در وجه کناری جعبه زبان چاپ شده روی کیبورد با برچسبی به اطلاع کاربر می‌رسد. نمونه مورد بررسی همانطور که مشاهده می‌کنید نسخه انگلیسی است و زبان فارسی روی کلید‌ها وجود ندارد.
با باز کردن جعبه به سراغ محتویات اصلی که درون جعبه‌ی ضخیم دیگری قرار گرفته‌اند می‌رویم. این محتویات که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید شامل موارد زیر است:
  • کیبورد مکانیکی SK650
  • دفترچه راهنما
  • ابزار مخصوص جدا کردن Keycapها
  • سیم بافته شده از نوع USB-C
  • کیف پارچه‌ای
این محتویات برای یک کیبورد 130 دلاری قابل قبول ارزیابی می‌شود و باید در نظر گرفت این محصول یک کیبورد گیمینگ با طراحی خاص برای به حداکثر رساندن کارایی در کنار ظاهری ساده و زیباست. با این توصیف، نبود استراحت‌گاه دست تا حدودی قابل توجیه است.
با این حال به عنوان جمع‌بندی در این بخش می‌توان گفت اگرچه قیمت این محصول اختلاف زیادی با گران‌ترین کیبوردهای مکانیکی موجود دارد، اما به هیچ وجه جزء محصولات ارزان‌قیمت نیز به حساب نمی‌آید.
نمای ظاهری و مشخصات فنی
سطح بدنه این کیبورد از جنس آلومینیوم برس خورده ساخته شده و ظاهری جذاب و ساده به آن بخشیده است. ضخامت این سطح فلزی مقاومت خوبی در ساختار بدنه بوجود آورده و با قرار گرفتن دستان روی کیبورد به هنگام فشردن کلید‌ها، احساس خوبی از پایداری و کیفیتِ بالا به کاربر منتقل می‌کند.
بخش پشتی بدنه از جنس پلاستیک سخت ساخته شده است تا ضمن استحکام بدنه، وزن کلی کیبورد نیز کنترل شود. پشت کیبورد مانند سطح روی آن بسیار ساده طراحی شده و حتی خبری از مسیر‌های اختصاصی برای عبور کابل USB نیست
چهار گوشه سطح پشتی به ترمز‌های پلاستیکی مجهز شده است که در شرایط و سطوح مختلف استفاده، با توجه به وزن کیبورد به راحتی از عهده بی‌حرکت نگاه داشتن کیبورد بر می‌آیند.


بررسی کیبورد کولرمستر SK650؛

 

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,367
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
نحوه چینش کلید‌ها در این کیبورد بر اساس استاندارد ANSI بوده، مرتب سازی حروف از نوع QWERTY است و 104 کلید دارد.
همانطور که گفته شد این کیبورد 104 کلید دارد که از نوع سایز کامل (Full Size) محسوب می‌شود. بخش حسابی (Num. Pad) که جزئی از کلید‌های یک کیبورد سایز کامل به حساب می‌آید در سمت راست این کیبورد تعبیه شده است و عمل‌های اصلی ریاضی و ورود اعداد را راحت‌تر می‌کند.
با توجه به کامل بودن سایز این کیبورد و از طرفی طراحی مینیمالیستی و کاربری گیمینگ در نظر گرفته شده برای آن، کلید مجزایی برای مدیا در نظر گرفته نشده است. با این حال برای کنترل مدیا می‌توان از کلید‌های متفرقه به همراه دکمه FN به شکل دوگانه استفاده کرد و وضعیت پخش و کنترل صدا را مدیریت کرد.
کابل ارتباطی این کیبورد به طول 1.8 متر و بافته شده است که درگاه ارتباطی آن با کیبورد از نوع USB-C بوده و می‌توان این کابل را از کیبورد جدا کرد. همچنین سطح تماس درگاه‌های ارتباطی برای افزایش سرعت پاسخ‌دهی و دوام بیشتر، مانند سایر محصولات رده بالا طلا اندود شده‌اند.
سایر مشخصات فنی را نیز می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:
مشخصات کیبورد کولرمستر SK650
CherryMX Low Profile RGB Redنوع سوییچ
پلاستیک و آلومینیومجنس بدنه
RGBنوع نورپردازی
1ms / 1000Hzسرعت پاسخگویی
430x125x25mmابعاد
629 گرموزن
ویژگی‌ها و قابلیت‌ها
یکی از دلایل محبوبیت کیبورد‌های مکانیکی نحوه عملکرد سوییچ‌های مکانیکی است که می‌تواند هنگام کار از نظر فشار مورد نیاز برای عملکرد و صدای تولید شده هنگام فشرده شدن حس بهتری به کاربر منتقل کند.
کولرمستر با توجه به نوع خاص طراحی این کیبورد به سراغ سوییچ‌های کوتاه (Low Profile) شرکت CherryMX رفته و از کلیدهای MX Low Profile RGB Red استفاده کرده است. با توجه به طبقه‌بندی سوییچ‌های شرکت CherryMX، کلیدهای قرمز رنگ با اولویت گیمینگ طراحی ‌شده‌اند و نسبت به سایر سوییچ‌ها نیاز به نیروی کمتری برای فشرده شدن تا آستانه عملکرد دارند (45cN)
همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، از بارزترین تفاوت‌های سوییچ‌های Low Profile نسبت به سوییچ‌های قرمز معمولی شرکت CherryMX می‌توان به فاصله پیمایش کمتر برای فعال‌سازی ( اختلاف در حدود 0.8mm) اشاره کرد که آن را در رده سوییچ‌های Speed این شرکت قرار می‌دهد.
این فاصله کوتاه‌تر در نهایت منجر به تأخیر کمتر در فشردن یک کلید به صورت چندباره می‌شود که در گیمینگ می‌تواند برای کاربر بسیار مهم و تفاوت بین برد و باخت باشد.
این محصول علاوه بر دارا بودن یک نرم‌افزار کارآمد مدیریت نورپردازی و عملکرد ماکرو (عملیات ترکیبی با یک کلید) به سیستم On the Fly نیز مجهز است که می‌توان در هر زمان و مکان، بدون نیاز به نصب نرم‌افزارهای مدیریتی، تمامی رنگ‌ها، جلوه‌های نورپردازی و ماکروها را به کمک کلید‌های تابع F1-F12 در ترکیب با کلید FN مدیریت کرد.
یکی از تفاوت‌های این کیبورد که آن را از سایر محصولات متمایز می‌کند روکش‌هایِ کلیدِ تـ*ـخت آن است. به این طراحی که آن را Chiclet نیز می‌نامند Keycapها به شکل تـ*ـخت و مسطح طراحی می‌شوند. استفاده از این نوع Keycap اگرچه مزیت یا نقص نسبت به روکش‌های گنبدی شکل محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند برای کاربرانی که این نوع از کیبوردها را ترجیح می‌دهند خوشایند باشد.
تنها نکته منفی در مورد این روکش‌ها، جذب بالای اثر انگشت و سخت پاک شدن این اثرات است که می‌تواند برای کاربر کمی آزار دهنده باشد.
این روکش‌ها دارای بخش شفافی هستند که سیستم نورپردازی این کیبورد را در کنار LEDهای شفاف و پرنور تعبیه شده درون سوییچ‌ها بسیار دلچسب و زیبا می‌کنند.
همانطور که در دو نمونه‌بالا مشاهده می‌کنید شفافیت Keycapها و توان نوردهی این مجموعه به اندازه‌‌ای است که در محیط‌های کم‌نور و پرنور زیبایی و چشم‌نوازی خود را حفظ می‌کنند
این کیبورد به قابلیت Anti-Ghosting و N-Key Rollover مجهز است که به کمک آن می‌توان چندین کلید را فشرد و همزمان استفاده کرد. در سیستم N-Key Rollover کیبورد سیگنال‌های هر کلید را به طور مجزا بررسی و پردازش می‌کند که می‌تواند از تداخل عملکرد در هنگام فشردن چند کلید همزمان جلوگیری کند.
بررسی قطعات داخلی
در این بخش به بررسی کیفیت تولید و کامپوننت‌های به کار رفته و سایر اجزای درونی کیبورد می‌پردازیم.
برای باز کردن این کیبورد تعداد 21 عدد پیچ کوچک و بزرگ زیر پایه‌ها و سوییچ‌های سطح و پشت کیبورد را باز می‌کنیم و پس از آن، دو بخش رویی و پشتی کیبورد از هم جدا می‌شوند.
قاب سفید رنگی که به دور بخش پلاستیکی کیبورد کشیده شده است در واقع پخش‌کننده یا همان Diffuser نورهای RGB برای نورپردازی نواری نورانی به دور کیبورد است.
برد اصلی صفحه‌کلید به قاب فلزی سطح کیبورد متصل است و این برد از طریق چند رشته سیم و یک درگاه USB-C به خروجی متصل می‌شود
مدار چاپی مشکی رنگ و چندلایه به کار رفته در این کیبورد کیفیت و ضخامت زیادی دارد که به استحکام کلی این کیبورد تحت پوشش قاب آلومینیومی کمک قابل توجهی می‌کند.
کنترلر و قلب پردازشی این کیبورد یک تراشه HT32F1654 ساخت Holtek است. این تراشه از هسته پردازشی ARM Cortex M3 بهره می‌برد که حداکثر فرکانس کاری آن به 72MHz می‌رسد. همچنین این تراشه با داشتن 64KB حافظه داخلی و 16KB SRAM جزء تراشه‌های نسبتاً قدرتمند برای مدیریت و پردازش مورد نیاز برای یک کیبورد رده‌بالاست.
تراشه 25Q40CT ساخت GigaDevice یک حافظه 512KB است که توسط کنترلر برای ذخیره تنظیمات ماکرو‌ها، نورپردازی و پروفایل‌های کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کیفیت لحیم‌کاری و اتصال سوییچ‌ها به همراه سایر کامپوننت‌ها نیز با کیفیت بسیار بالایی انجام شده است.
نرم‌افزار Cooler Master Portal
بدون شک بهره‌گیری از تمامی قابلیت‌ها و توانایی‌های این محصول بدون یک نرم‌افزار کارآمد امکان‌پذیر نخواهد بود. کولرمستر به این منظور نرم‌افزار Cooler Master Portal را برای این کیبورد ارائه کرده است که می‌تواند تمامی جلوه‌های نورپردازی را با جزئیات فراوان به همراه کلید‌های ماکرو مدیریت کند.
در بخش LED بیش از 20 جلوه مختلف به همراه قابلیت انتخاب 16.8 میلیون رنگ فراهم شده است که در 5 سرعت مختلف می‌توان از آنها بهره جست.


بررسی کیبورد کولرمستر SK650؛

 

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,367
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
ر تب ماکرو می‌توانید با تعریف مجموعه‌ای از عملکرد‌ها و نسبت دادن آن به یک کلید، تنها با فشردن آن کلید دستورات را اجرا کنید.
به عنوان مثال می‌توانید در بازی‌های MMORPG ترکیب چند Spell را تنها توسط یک کلید Cast کنید یا در میان بازی تنها با فشردن یک کلید، نرم‌افزار پخش موسیقی را باز کنید و Playlist مورد علاقه‌تان را پخش کنید.
در بخش Key Map می‌توان کارکرد کلید‌ها را بازنگری کرد یا بعضی از کلید‌ها را غیرفعال نمود. یکی از پر کاربردترین قابلیت‌های این بخش غیرفعال کردن کلید‌های ویندوز است که در زمان گیمینگ با فشردن اشتباه این کلید‌ها از بازی خارج نشوید.
در قسمت Profiles تمامی تنظیمات اعمال شده در سایر بخش‌ها را می‌توان ذخیره کرد و یا تنظیمات قبلی را بارگذاری نمود.
کارایی
در این بخش با استفاده از نرم‌افزار Switch Hitter قابلیت Anti-Ghosting و N-Key Rollover این کیبورد را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم.
در این تست 47 کلید مختلف در بخش‌های مختلف کیبورد مانند بخش حساب، توابع، حروف و جهت‌ها فشرده شده و تمامی کلید‌ها به راحتی توسط پردازنده کیبورد پردازش و توسط ویندوز شناسایی شده است.
یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در انتخاب یک کیبورد مکانیکی، دلنشین بودن صدای فشردن کلید‌های آن است. در صدای تولید شده عوامل مختلفی چون جنس و طراحی شاسی بدنه، مدار چاپی و نوع سوییچ دخیل هستند که در مجموع به دریافت یک تجربه دلچسب از کار با کیبورد کمک می‌کند. در فایل صوتی زیر می‌توانید صدای حاصل از تایپ با این کیبورد را که توسط میکروفون با کیفیت بالا از فاصله 10 سانتی‌متری ضبط شده است، بشنوید:
جمع‌بندی و امتیاز
کیبورد Cooler Master SK650 اگرچه یک محصول اختصاصی گیمینگ نیست، اما با توجه به سوییچ‌های به کار رفته و قابلیت‌های آن می‌توان مشاهده کرد اولویت آن گیمینگ بوده و به خصوص برای گیمرهایی که به مسابقات و مراسم‌های گیمینگ می‌روند و می‌خواهند از کیبورد اختصاصی خود در هر مکانی بهره گیرند، طراحی شده است.

همچنین پس از مقداری تایپ متن و گیمینگ با این کیبورد به این نتیجه رسیدیم که روکش‌های تـ*ـخت کلیدها (Flat Keycaps) ارگونومی کاملاً مناسبی داشته و هنگام فشرده نگه داشته کلید‌ها یا تایپ سریع، انگشتان از روی کلید‌ها سر نمی‌خورد و باعث اشتباه فشرده شدن کلید‌های دیگر نمی‌شود. با این حال این نوع طراحی موجب کاهش فضای باز میان کلید‌ها شده است که در صورت مهاجرت از یک صفحه کلید با سوییچ‌های مقعر تا مدتی در تایپ با سرعت بالا دچار خطا خواهید شد.

نکات مثبت:
  • نورپردازی با جلوه‌های زیبا
  • سوییچ‌های با کیفیت CherryMX
  • طراحی ساده، جذاب و با کیفیت
نکات منفی:
  • فاصله کم میان کلیدها
  • جذب بالای اثر انگشت توسط Keycapها
با تمامی این توضیحات، کیبورد Cooler Master SK650 موفق به کسب امتیاز بسیار خوب 8.6 و نشان Gamers' Choice شده است
منبع: شهر سخت افزار


بررسی کیبورد کولرمستر SK650؛

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا