خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,845
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
رشته پرتاب چکش یکی از قدیمترین مسابقه های المپیک است که از دوره دوم المپیک پاریس 1900 وارد مسابقه ها شد، رشته ای که بصورت تاریخی در اختیار ورزشکاران بلوک شرق اروپا بود و صاحب رکوردهای افسانه ای در دهه 1970 و 1980 با نامدارانی چون یوری صدیق و سرگئی لیتوینف شد که هنوز هیچ پرتابگری به رکوردهای آنان نزديک نشده است.

پرتاب چکش یکی از ۴ مادهٔ پرتابی در دووميداني است. ۳ مادهٔ ديگر پرتاب وزنه، نیزه و دیسک هستند.

قدیمی ترین پیشروان ورزش پرتاب چکش مردان، به بازي های Tailteann در حدود 1800 قبل از میلاد برمیگردد . این مسابقه ها شامل پرتاب یک وزنه ی متصل به یک طناب، یک سنگ بزرگ روی یک دسته ی چوبی، یا حتی یک چرخ گاری روی یک محور چوبی ميشد .

ديگر بازي های باستانی شامل پرتاب یک توپ چدنی متصل به یک دسته ی چوبی بود که ریشه ی واژه پرتاب چکش به این مسابقه ها برمیگردد . پرتاب چکش در سال 1887 استاندارد سازی شده و مسابقه ها شکل امروزی تری بخود گرفت.

امروزه، واژه" چکش" در واقع یک توپ فلزی است که به یک سیم فولادی وصل است که در انتهای آن یک دسته محکم براي نگه داشتن وجود دارد . وزن این ابزار براي آقایان 7. 26 کیلوگرم و براي خانم‌ها 4 کیلوگرم است. پرتاب کنندگان از همان دوایر پرتاب وزنه استفاده ميکنند و قفس هایی مثل قفس هایی مسابقات پرتاب دیسک اطراف آنها را محاصره نموده است . مثل پرتاب دیسک و وزنه، در این مسابقه هم پیش از پرتاب چکش داخل دایره می چرخند تا انرژی جنبشی وزنه زیاد شود.

محدوده ی پرتاب چکش

محدوده ی پرتاب چکش

چکش از دايره اى به قطر ۱۳۵/ ۲ متر که در داخل يک قفس حفاظتى قرار دارد و به وسيلهٔ حلقه اى از جنس آهن که با رنگ سفيد، رنگ آميزى شده و به صورت دايره درآمده پرتاب مى گردد. کف دايره بايد از جنس سيمان يا آسفالت سخت و ناصاف باشد تا منجر به لغزیدن پرتاب کننده در موقع پرتاب نشود. کف دايره بايد در حدود ۱۴ تا ۲۶ ميلى متر پائين تر از لبهٔ بالائى حلقهٔ دايره باشد.

برخی از قانون های پرتاب چکش

- پرتاب چکش از داخل یک دایره به قطر 2. 135 متر انجام ميشود .

- شرکت کنندگان میتوانند با قسمت داخلی محدوده دایره ای برخورد داشته باشند، ولی نباید پای خود را بر روی آن و یا بیرون آن، قرار دهند.

- دایره پرتاب، داخل یک محوطه ی حصارکشی شده قرار دارد تا امنیت تماشاگران تامين گردد.


ورزش پرتاب چکش

 
  • تشکر
Reactions: *~sarina~*

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,845
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
- ترتيب پرتاب شرکت کنندگان با قرعه کشى تعيين مى شود.

- درصورتی که تعداد شرکت کنندگان بيش از ۸ نفر باشد، به هر نفر اجازهٔ سه پرتاب داده مى شود و به ۸ نفر برتر اجازهٔ سه پرتاب ديگر داده مى شود. اگر تعدادپرتاب کنندگان ۸ نفر يا کم تر باشد، به هر نفر اجازهٔ ۶ پرتاب داده مى شود. در وضعيت هاى ذکرشده، چون مسابقه بصورت نهائى برپا مى شود بهترين نتيجهٔ هر پرتاب کننده، معیار رده بندى وى خواهد شد.

- هر پرتاب کننده جایز است پرتاب خود را در محدودهٔ زمانى يک دقيقه انجام دهد. معمولاً پیش از آغاز مسابقه به هر پرتاب کننده اجازهٔ دو پرتاب تمرينى در داخل دايرهٔ مسابقه داده مى شود. ولى بعد از آغاز مسابقه ورزش‌کار مجاز نيست از دايرهٔ مخصوص مسابقه براى تمرين استفاده کند.

قوانین پرتاب چکش

رعايت قوانين زير نیز در پرتاب چکش ضرورى است:

* پرتاب چکش مثل پرتاب وزنه و ديسک بايد از داخل دايره و از وضعیت سکون آغاز شود.

* درصورتی که سر چکش در خلال چرخش و پرتاب، با محيط داخل دايره برخورد کند اشتباه نيست ولی اصابت سر چکش با محيط بیرون از دايره اشتباه محسوب مى شود.

* در صورتى که پرتاب کننده عمل تاب دادن يا چرخش را آغاز کند و بعد از برخورد سر چکش با لبهٔ بالائى دايره يا محوطه بیرون از دايره، عمل پرتاب متوقّف کند، پرتاب، اشتباه محسوب مى شود.

* در خلال پرتاب، پاى پرتاب کننده يا هيچ قسمت ديگرى از بدن وى نبايد با لبهٔ بالائى دايره يا زمينِ اطراف آن، تماس پيدا کند.

* پرتاب کننده بايد بعد از فرود چکش و با اجازهٔ سرداور، از نيمهٔ دوم دايره بیرون شود.

* استفاده از دستکش يا نوارپيچ کردن انگشتان به جز انگشت شست و يا استفاده از هر ماده اى براى محافظت از دست و بکار گرفتنِ کمربند براى محافظت از ستون فقرات جایز است. ولی استفاده از موادى که سبب سُر شدن کف دايره يا کفش هاى پرتاب کننده شود جایز نيست.

* چکش پرتاب شده بايد کاملا در داخل قطاع پرتاب فرود آيد.

* درصورتی که چکش در هوا بشکند يا دستگيره يا دستهٔ چکش از آن جدا شود پرتاب اشتباه محسوب نمى شود و تکرار مى گيرد.

* هر پرتاب بايد اندازه گيرى شود و رده بندى از روى بهترين نتيجهٔ هر فرد تعيين مى گردد.

منبع:نمناک


ورزش پرتاب چکش

 
  • تشکر
Reactions: *~sarina~*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا