خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیماری کووید 19 بیماری سختی است. هنوز دانشمندان در مورد جزئیات عملکرد و ساختار ویروسی که اولین بار در دسامبر سال 2019 در ووهان چین شناسایی شد، اطلاعات کاملی ندارند.

اطلاعات به دست آمده در مورد ویروس همواره در حال تغییر است‌. تا کنون بیش‌تر از 10 میلیون مورد ابتلا به این بیماری شناخته شده و دانشمندان معتقدند که این ویروس توانایی ایجاد مشکلات عصبی را هم دارد‌.

در حقیقت مطالعات اخیر چاپ شده در سالانه‌ی نورولوژی نشان می‌دهد که نزدیک نیمی از افراد بسـ*ـتری شده در بیمارستان به علت ابتلا به کووید 19، علائم درگیر شدن سیستم عصبی از جمله سرگیجه را تجربه می‌کنند.

دیگر نشانه‌های بیماری شامل از دست دادن حس چشایی و بویایی، مشکلات تمرکز، لرز، سکته و ضعف است. دانشمندان همچنین معتقدند که افراد مبتلا حتی قبل از بروز تب، سرفه و یا مشکلات تنفسی این مشکلات را تجربه می‌کنند و بنابراین بسیار اهمیت دارد تا در صورت بروز کوچکترین علامتی بسیار هوشیار و گوش به زنگ بود.


عامل کلی بروز سرگیجه چیست؟

سرگیجه عارضه‌ای بسیار جدی است. با این همه به گفته‌ی دکتر آلن توفیق سرگیجه واژه‌ی مبهم و غیردقیقی است.

از واژه‌ی سرگیجه می‌توان برای توصیف طیف وسیعی از علائم استفاده کرد. گاهی سرگیجه به شکل دوران سر (vertigo) و یا حس چرخیدن جهان اطراف فرد و گاهی به شکل سبکی سر (lightheadedness) و یا به عبارتی دیگر غش کردن است. سرگیجه گاهی به شکل احساس عدم پایداری و اختلالات تعادلی توصیف می‌شود‌.

دلیل احتمالی بروز هر کدام از این علائم طیف بسیار گسترده‌ای دارد. گاهی عوارض جانبی برخی از داروها و از دست دادن آب بدن دخیل هستند و گاهی هم مشکلات به مراتب جدی‌تر مانند آریتمی قلبی و یا سکته عامل بروز سرگیجه هستند.


آیا سرگیجه علامت بیماری کووید 19 است؟

نکته‌ای که نباید فراموش شود این است افراد در هر حالتی مستعد بروز سرگیجه هستند. دکتر شری دیوان جراح مغز و اعصاب در بیمارستان نورث وسترن مدیسن سنترال معتقد است که نباید در مورد سرگیجه بیش از حد نگران بود. به گفته‌ی او اگر علائم به شکل چشمگیری از نظر شدت و کمیت تغییر کنند، باید درمان عادی و معمول ادامه پیدا کرده و سپس برای انجام آزمایش‌های بیش‌تر مانند آزمایش‌های تصویر برداری با پزشک تماس گرفته شود.

منبع:دکتردکتر


سرگیجه های ناشی از کرونا ؛ سرگیجه از علائم احتمالی کرونا

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
در صورت ابتلا به سرگیجه چه باید کرد؟

به گفته‌ی دکتر لنی کوهن، بنیانگذار سرویس عصبی شیکاگو یکی از اولین مشخصه‌های سرگیجه، تجربه‌ی از دست دادن تعادل است.

این حالت برای فردی که از دور شاهد است، این احساس را تلقی می‌کند که فرد سرخوش است‌. در این حالت فرد باید بلافاصله نشسته و یا دراز بکشد و به این ترتیب خطر زمین خوردن کاهش خواهد یافت. از طرفی دیگر به گفته دکتر توفیق، اگر علائم ادامه دار بوده و یا با هر گونه نارسایی عصبی یا قلبی همراه باشد هم باید اقدامات فوری درمانی انجام شود.

در زمان بروز سرگیجه، دراز بکشید و چشمان خود را تا زمانی که احساس دوران سر برطرف شود، بسته نگه دارید و بعد از آن برای جلوگیری از اختلال عملکرد گوش میانی به آرامی بلند شده و یا حرکت کنید. اگر فرد بلافاصله بعد از وقوع سرگیجه بلند شود، سیستم گوش میانی دوباره فعال شده و سرگیجه دوباره رخ می‌دهد.

برخی از داروهایی که به صورت بین وریدی مصرف می‌شوند، برخی داروهای خاص و برنامه‌های ورزشی برای بازیابی تعادل هم به رهایی از احساس سرگیجه کمک خواهند کرد.

پس در صورت بروز سرگیجه، شتابزده برای تست کرونا به مراکز درمانی مراجعه نکنید، ابتدا علائم خود را به صورت کامل با پزشک عمومی در میان بگذارید.

ویروس مانند یک انگل است، برای زنده ماندن نیاز به موجود زنده دارد. برای جلوگیری از انتقال باید بین دو چیز فاصله انداخت تا ویروس توانایی جهش خود را از دست بدهد. پوشیدن ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها بسیار اهمیت دارد.

ویروس کرونا ویروس جدیدی است اما هیچ دلیلی وجود ندارد که کارهای پایه‌ای و اصلی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی برای آن صادق نباشد.


ویروس کرونا جدید عاملی برای سرگیجه یا از دست دادن شنوایی در پاندمی بیماری کووید 19

همه گیری بیماری کووید 19 از ماه دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شد و بیماران و کادر درمان را با چالش‌های فراوانی رو به رو کرد. عملکرد ویروس به سرعت و به صورت مکرر تغییر می‌کند و همین موضوع روی دانش و اطلاعات ما در مورد آن اثر زیادی دارد.


بیماری کووید 19 چگونه به بدن حمله می‌کند؟

ویروس کرونا جدید موسوم به SARS CoV 2 متشکل از یک رشته RNA پیچیده شده در لایه‌ای چربی با برآمدگی‌هایی از جنس گلیکوپروتئین است که به کمک آن‌ها وارد سلول شده و درون سلول تکثیر پیدا می‌کند. این قلاب‌های گیلیکوپروتئینی به صورت خاص به نوع خاصی از گیرنده‌ها به نام گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (angiotensin-converting enzyme receptors) تمایل دارند که به صورت خاص در ریه‌ها به مقدار زیاد وجود دارند. به همین دلیل است که علائم اولیه و البته اصلی بیماری کووید 19 دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. با این همه متاسفانه بیماری به دستگاه تنفسی محدود نمی‌شود.


سرگیجه های ناشی از کرونا ؛ سرگیجه از علائم احتمالی کرونا

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیماری کووید ۱۹ چگونه به مغز حمله می‌کند

مکانیسم چگونگی ورود ویروس کرونا به سیستم عصبی مرکزی و عواملی که باعث آسیب پذیری عده‌ای از افراد به آن می‌شود، چندان شناخته شده نیست. اما شواهد اخیر نشان می‌دهد که سلول‌هایی در دستگاه عصبی مرکزی از نوع گیرنده‌های آنزیمی تبدیل کننده آنژیوتاناسین (angiotensin converting enzyme receptors) هستند. هر چند تعداد این سلول‌ها به نسبت دستگاه تنفسی کم‌تر است. در شرایطی که ویروس وارد دستگاه عصبی مرکزی شود، با کمک آکسون‌های رشته‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی پیش خواهد رفت.

پیش از این مشخص شده بود که دیگر اعضای خانواده ویروس کرونا توانایی ورود به سیستم عصبی مرکزی، بافت طناب نخاعی و مغز یا مایع مغزی – نخاعی بیمارانی که به صورت طولانی مدت از بیماری‌های عصبی رنج می‌بردند را دارند. در این میان افراد مبتلا به بیماری ام اس، پارکینسون، التهاب عصب بینایی، انسفالیت و التهاب حاد منتشره مغزی بیش از دیگران تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

در برخی از این بیماری‌ها مانند التهاب عصب بینایی، انسفالیت و التهاب حاد منتشره مغزی، تصور اینکه ویروس خود باعث ایجاد بیماری شده باشد، قابل درک است. اما در مورد دیگر بیماری‌ها مانند پارکینسون و ام اس در مورد نقش ویروس در بروز این بیماری‌ها به شکل روشنی نمی‌توان اظهار نظر کرد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عامل بیماری کووید 19 هم به مانند دیگر اعضای خانواده این ویروس می‌تواند روی سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد، با وجود این تفاوت‌هایی هم وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها نقش ویروس کرونا جدید در ایجاد مشکل در سیستم بویایی و چشایی است. با در نظر گرفتن این شرایط احتمال نقش داشتن ویروس در نقص دیگر حواس ویژه همچون شنوایی و تعادل وجود دارد. با این همه، اطلاعات موجود در این رابـ*ـطه بسیار تازه بود و باید تحقیقات بیش‌تری در این مورد انجام شود. در حال حاضر برخی از بیماران مبتلا به کووید 19 از سرگیجه شکایت می‌کنند.


کووید 19 و بروز اختلالات شنوایی و عدم تعادل یا سرگیجه

در یک مورد در انگلستان بیش‌تر از 10 درصد مبتلایان علائم اختلال شنوایی مانند از دست دادن حس شنوایی و یا وز وز گوش را گزارش کرده اند. در ووهان چین 8 درصد مبتلایان از سرگیجه به عنوان یکی از علائم خود یاد کرده اند. در پژوهش دیگری که در ووهان چین انجام شد، مشخص شد که 16.8 درصد افراد مبتلا به کووید 19 علائم عصبی از جمله سرگیجه دارند.

توانایی کووید 19 در ایجاد اختلالات شنوایی و گوش میانی به نظر می‌رسد که از دیگر انواع ویروس‌های خانواده کرونا متفاوت باشد. اینکه کووید 19 چگونه باعث اختلال شنوایی، عدم تعادل و یا سرگیجه می‌شود در حال حاضر مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد که این بیماری افرادی مبتلا به چشم فلجی و التهاب عصب بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. با در نظر گرفتن همه این موارد امکان بروز التهاب عصب تعادلی (vestibular neuritis) هم وجود دارد. با این همه باید تحقیقات بیش‌تری در این زمینه انجام شود.


سرگیجه های ناشی از کرونا ؛ سرگیجه از علائم احتمالی کرونا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا