خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
لوسمی سرطان سلول‌های خونی است. گلبول‌های خونی انواع مختلفی دارند، از جمله گلبول‌های قرمز (RBCs)، گلبول‌های سفید (WBCs) و پلاکت‌ها. به طور کلی، به سرطان‌های WBCs لوسمی گفته می‌شود.


لوسمی چیست و بیماری لوکمیا چگونه است؟

WBCs بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است. آن‌ها بدن را در برابر تهاجم باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها و همچنین سلول‌های غیرطبیعی و سایر مواد خارجی محافظت می‌کنند. در سرطان خون، WBCs مانند WBCs معمولی عمل نمی‌کند. همچنین سرعت تقسیم آن‌ها بسیار بالا است، تا حدی که جایی برای سلول‌های طبیعی باقی نمی‌ماند.

گلبول‌های سفید بیشتر در مغز استخوان تولید می‌شود، اما انواع خاصی از آن‌ها در غدد لنفاوی، طحال و غده تیموس نیز ساخته می‌شوند. پس از تشکیل، در خون و لنف جریان یافته (مایعی که از طریق سیستم لنفاوی گردش می‌کند) و در غدد لنفاوی و طحال متمرکز می‌شوند.

نام دیگر سرطان خون بیماری لوسمی است. گاهی بیماری لوسمی حاد در افراد مبتلا دیده می‌شود.


عوامل خطر لوسمی و علت سرطان خون چیست؟

علت سرطان خون مشخص نیست. با این وجود عوامل مختلفی شناسایی شده‌اند که ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان خون را افزایش دهد. که شامل:
  • سابقه خانوادگی سرطان خون
  • اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون
  • اختلالات خونی، مانند سندرم میلودیسپلاستیک که بعضاً «پره لوکمیا» خوانده می‌شود
  • سابقه درمان سرطان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • قرار گرفتن در معرض اشعه زیاد
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند بنزن

انواع سرطان خون چیست؟

ممکن است شروع لوسمی حاد (شروع ناگهانی) یا مزمن (شروع کند) باشد. در لوسمی حاد، سلول‌های سرطانی به سرعت تکثیر می‌شوند. در لوسمی مزمن، بیماری به آرامی پیشرفت می‌کند و علائم اولیه سرطان خون ممکن است بسیار خفیف باشد.

لوسمی نیز با توجه به نوع سلول طبقه‌بندی می‌شود. لوسمی مربوط به سلول‌های میلوئیدی، لوسمی میلوژن خوانده می‌شود. سلول‌های میلوئیدی سلول‌های خونی نابالغی هستند که به طور معمول به گرانولوسیت‌ها یا مونوسیت‌ها تبدیل می‌شوند. لوسمی مربوط به لنفوسیت‌ها، لوسمی لنفوسیتی نام دارد. چهار نوع اصلی سرطان خون وجود دارد:

۱. لوسمی میلوئیدی حاد (AML)
لوسمی میلوئیدی حاد (AML) ممکن است در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. این شایع‌ترین نوع سرطان خون است. میزان بقای پنج ساله AML 26.9 درصد است.

۲. لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL)
لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) بیشتر در کودکان رخ می‌دهد. NCI تخمین می‌زند سالانه حدود ۶۰۰۰ مورد جدید ALL تشخیص داده می‌شود. بقای پنج ساله برای ALL 68.2 درصد است.


۱۰ مورد از علائم سرطان خون (لوسمی یا لوکمیا)

 
آخرین ویرایش:

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
۳. لوسمی میلوئیدی مزمن (CML)
لوسمی میلوئیدی مزمن (CML) بیشتر بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. براساس NCI، سالانه حدود ۹۰۰۰ مورد جدید CML تشخیص داده می‌شود. میزان بقای پنج ساله برای CML 66.9 درصد است.

۴. لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL)
لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) به احتمال زیاد افراد بالای ۵۵ سال را درگیر می‌کند. در کودکان بسیار نادر است. طبق NCI، سالانه حدود ۲۰،۰۰۰ مورد جدید CLL تشخیص داده می‌شود. بقای پنج ساله برای CLL ۸۳.۲ درصد است.

لوسمی سلول‌های مویی یک زیر گروه بسیار نادر CLL است. نام آن از ظاهر لنفوسیت‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ گرفته شده است.

برای آنکه بدانید لوسمی چه بیماری است و علائم لوسمی چیست باید آزمایش بدهید و علائم سرطان در آزمایش را بررسی کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید در خانه یا محل مورد نظر خود آزمایش دهید و جواب را در مدت کوتاهی دریافت کنید.



علائم سرطان خون و نشانه لوسمی چیست؟

علائم سرطان خون در زنان و مردان شامل موارد زیر است:
  1. تعریق بیش از حد، به خصوص در شب (به نام «عرق شب») از علائم سرطان خون است.
  2. خستگی و ضعفی که با استراحت از بین نمی‌رود نیز از نشانه های لوکمیا است.
  3. کاهش وزن ناخواسته ممکن است علائم سرطان باشد.
  4. درد استخوان و حساسیت یکی از علایم سرطان است.
  5. غدد لنفاوی متورم بدون درد (خصوصاً در گردن و زیر بـ*ـغل) نیز نشانه لوسمی است
  6. بزرگ شدن کبد یا طحال
  7. لکه‌های قرمز روی پوست، به نام پتشی
  8. به راحتی خونریزی کرده و کبود می‌شود
  9. تب یا لرز
  10. عفونت‌های مکرر

لوکمیا همچنین می‌تواند باعث ایجاد علائم در انـ*ـدام‌هایی شود که تحت تاثیر سلول‌های سرطانی قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، اگر سرطان در سیستم عصبی مرکزی گسترش یابد، می‌تواند باعث سردرد، حالت تهوع و استفراغ، گیجی، از دست دادن کنترل عضلات و تشنج شود.

لوکمیا می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش یابد، از جمله:
  • ریه‌ها
  • دستگاه گوارش
  • قلب
  • کلیه‌ها
  • بیضه

تشخیص علامت لوکمیا چگونه است؟

در صورت وجود برخی از عوامل خطر خاص یا علائم، ممکن است به سرطان خون شک شود. پزشک فوق تخصص خون با یک سابقه کامل و معاینه جسمی شروع می‌کند، اما لوسمی را نمی‌توان با معاینه فیزیکی به طور کامل تشخیص داد. در عوض، پزشکان برای تشخیص از آزمایش خون، بیوپسی و تصویربرداری استفاده می‌کنند.

برای بررسی علائم سرطان خون در کودکان و بزرگسالان باید آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید. شما از طریق درمانکده می‌توانید درخواست آزمایش در خانه یا محل خود را ثبت کنید.


۱۰ مورد از علائم سرطان خون (لوسمی یا لوکمیا)

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
آزمایش‌های مربوط به سرطان خون

تعدادی آزمایش وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای تشخیص سرطان خون استفاده کرد. شمارش کامل خون تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را در خون مشخص می‌کند. نگاه کردن به خون در زیر میکروسکوپ نیز می‌تواند تعیین کند که آیا سلول‌ها ظاهر طبیعی دارند یا خیر.

نمونه برداری از بافت مغز استخوان یا غدد لنفاوی انجام می‌شود تا به دنبال شواهدی از سرطان خون بگردند. این نمونه های کوچک می‌توانند نوع سرطان خون و میزان رشد آن را مشخص کنند. بیوپسی ارگان‌های دیگر مانند کبد و طحال برای آگاهی از گسترش سرطان قابل استفاده است.

برای بررسی علائم سرطان خون در آزمایش و تشخیص علائم سرطان خون در نوجوانان باید با پزشک خود صحبت کنید


مرحله بندی (استیجینگ)

پس از تشخیص لوکمیا، این مرحله انجام می‌شود. استیجینگ به پزشک کمک می‌کند تا وضعیت آینده بیمار را تعیین کند.

AML و ALL براساس ظاهر سلول‌های سرطانی در زیر میکروسکوپ و نوع سلول‌های درگیر استیجینگ می‌شوند. ALL و CLL بر اساس تعداد WBC در زمان تشخیص مرحله‌بندی می‌شوند. از وجود گلبول‌های سفید نابالغ یا میلووبلاست در خون و مغز استخوان نیز برای استیجینگ AML و CML استفاده می‌شود.


ارزیابی پیشرفت سرطان خون

تعدادی تست دیگر نیز برای ارزیابی پیشرفت بیماری استفاده می‌شود:
  • فلوسیتومتری DNA سلول‌های سرطانی را بررسی کرده و میزان رشد آنها را تعیین می‌کند.
  • تست‌های عملکردی کبد نشان می‌دهد که سلول‌های لوسمی کبد را تحت تاثیر قرار داده‌اند یا نه.
  • پونکسیون کمری با قرار دادن یک سوزن نازک بین مهره‌های کمر انجام می‌شود. این کار به پزشک اجازه می‌دهد تا مایع نخاعی را جمع کند و تشخیص دهد که سرطان به سیستم عصبی مرکزی رسیده است یا خیر.
  • آزمایش‌های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، سونوگرافی و سی تی اسکن به پزشکان کمک می‌کند تا هرگونه آسیب به ارگان‌های دیگر که ناشی از لوسمی هستند را جستجو کنند.
برای بررسی علائم سرطان خون، با پزشک مشورت کنید.


درمان سرطان خون

دکتر فوق تخصص آنکولوژی وظیفه درمان بیماران سرطانی را دارد. لوسمی معمولاً توسط هماتولوژیست-انکولوژیست معالجه می‌شود. این‌ها پزشکانی هستند که در زمینه اختلالات خونی و سرطان تخصص دارند. درمان بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد. برخی از انواع سرطان خون به آرامی رشد می‌کنند و نیازی به درمان فوری ندارند. با این حال، درمان لوسمی معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:
  • در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول‌های لوسمی استفاده می‌شود. بسته به نوع لوسمی، ممکن است یک داروی منفرد یا ترکیبی از داروهای مختلف تجویز شود.
  • از پرتودرمانی با انرژی بالا برای آسیب رساندن به سلول‌های لوسمی و مهار رشد آن‌ها استفاده می‌شود. تشعشع را می‌توان در یک ناحیه خاص یا به کل بدن اعمال کرد.
  • در پیوند سلول‌های بنیادی، مغز استخوان بیمار با مغز استخوان سالم جایگزین می‌شود. مغز سالم یا از خود فرد (تحت عنوان پیوند اتولوگ) یا از یک اهدا کننده (به نام پیوند آلوگرافت) گرفته می‌شود. به این روش پیوند مغز استخوان نیز گفته می‌شود.
  • در درمان بیولوژیکی یا ایمنی از روش‌هایی استفاده می‌کنند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و به آن‌ها حمله کند.
  • در درمان هدفمند از داروهایی استفاده می‌شود که آسیب پذیری سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد. به عنوان مثال ایماتینیب (گلیوک) یک داروی هدفمند است که معمولاً علیه CML استفاده می‌شود.


۱۰ مورد از علائم سرطان خون (لوسمی یا لوکمیا)

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا