خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایمپلنت و ارتودنسی دندان، دو روش درمانی تخصصی در حوزه دندانپزشکی بوده که به منظور ترمیم دندان ها و اصلاح طرح لبخند فرد بکار گرفته می شوند. شیوه درمانی ارتودنسی برای رفع ناهنجاری ها و ناهماهنگی های موجود در نظم و ترتیب چیدمان دندان های فک بالا و پایین استفاده شده و معمولا تا رسیدن به نتیجه نهایی و اثر بخش آن فرد باید از صبر بسیار بالایی برخوردار باشد. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را به صورت خلاصه و مفید راجع به کش ارتودنسی دندان و مدت زمان استفاده از آن برای شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم؛ همراه ما باشید.

منظور از کش ارتودنسی دندان چیست ؟
متخصصان حوزه ارتودنسی به منظور تسریع روند بهبودی و درمان فرد مجبور به استفاده از ابزارهای مختلفی هستند که بتوان از طریق این ابزارها ناهماهنگی های موجود میان دندان های شخص را اصلاح کرد. کش ارتودنسی از جمله ابزارهای کاربردی در شیوه ارتودنسی ثابت می باشد که در کنار بریس ها و سیم متصل کننده آن نقش اساسی در صاف و مرتب کردن دندان ها در محل درست خود دارد. این کش ها در ارتودنسی به نام های باند و یا الاستیک نیز شناخته می شوند و معمولا با قرارگیری در بین براکت های نصب شده بر روی دندان ها فک بالا و پایین باعث اعمال فشار بر روی دندان های ناهماهنگ و کمک به تغییر جهت و اصلاح موقعیت آنها خواهد شد.


مزایای استفاده از کش الاستیک ارتودنسی

استفاده از این بندهای لاستیکی کش مانند به هنگام پشت سر گذاشتن پروسه درمانی ارتودنسی دندان ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار بوده که در این بخش به صورت موردی، ما به هر یک از آنها اشاره کرده ایم:
  • اصلاح موقعیت دندان های فک بالا و پایین و قرار گیری آنها در جایگاه اصلی خود
  • اصلاح بایت یا فک های عقب یا جلو آمده و فیت شدن دندان ها و فک بالا و پایین بر روی یکدیگر
  • تسریع روند بهبودی و موفقیت آمیز بودن پروسه درمانی فرد

مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی دندان چقدر است؟

دندانپزشک با توجه به شرایط فرد بیمار و روش ارتودنسی که بعد از معاینه و عکسبرداری برای آن برگزیده از نوعی خاص کش به منظور تغییر جهت و اعمال فشار بر جابجایی فک و دندان ها استفاده می کند که شخص ملزم به استفاده از همان نوع کش با تعداد تجویز شده است.

در حقیقت الاستیک ها انواع مختلفی داشته و در صورت عدم اجازه و توصیه پزشک فرد نباید به دلخواه خود با دو برابر کردن هر یک از این کش ها برای تسریع پروسه درمانی خود استفاده نماید؛ چراکه این کار مشکلات بسیاری را برای فک و دندان ها ایجاد خواهد کرد.

همچین از دیگر نکاتی که هنگام استفاده از کش مخصوص ارتودنسی دندان باید درنظر گرفت، زمان استفاده از این کش ها بوده و بدون اجازه پزشک معالج نباید خودسرانه مدت زمان توصیه شده برای استفاده از آن را بیشتر یا کمتر کرد. گذشت زمان و استفاده طولانی مدت از این کش ها باعث ازبین رفتن خاصیت انعطاف پذیری آن ها شده و بهتر است که بعد از استفاده، الاستیک جدیدی را از همان نوع جایگزین الاستیک برداشته شده کرد.


نحوه عملکرد و جنس کش مورد استفاده در ارتودنسی
در ارتودنسی ما شاهد دو نوع مختلف از الاستیک هستیم که هر یک از آن ها به دلیل خاصیت ارتجاعی خود به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

الاستیک لیگاشور که به اصطلاح انگلیسی از آن به نام (orthodontic tie) نیز یاد می شود، بسیار کوچک بوده و برای پیچیده شدن دور یک براکت بکار گرفته می شود.

اما نوع دیگر الاستیک ها کمی بزرگتر بوده و از قطری بیشتری نیز برخوردار است. این نوع کش را به منظور حرکت دادن فک در جهات خاص به دو براکت نصب شده بر روی دندان و یا بیشتر به شیوه های مختلف متصل می کنند.

جنس کش مخصوص ارتودنسی دندان معمولا از نوع لاتکس و از کاربردی ترین و پرمصرف ترین کش های ارتجاعی ارتودنسی به شمار می آید. همچنین در صورت حساسیت فرد از الاستیک هایی با جنس غیر لاتکس کمک می گیرند. به طور کلی عملکرد انواع الاستیک را در کنار بریس ها می توان به اعمال فشار متناوب و جابجایی نامحسوس دندان ها در جهت هم تراز کردن آن ها دانست.


زمان و نحوه استفاده از کش ارتودنسی
استفاده از الاستیک ها بنا بر تشخیص پزشک و مطابق دستور العمل او در طول روز ضروری می باشد. توصیه شده که بیماران به هنگام خواب و یا حتی غذا از این کش ها به صورت مداوم استفاده کرده و بهترین زمان تعویض آنها بعد از اتمام وعده های غذایی است. استفاده دائمی از الاستیک ها سرعت پیشرفت درمان فرد را بهبود بخشیده و در چند روز ابتدایی استفاده از آن ممکن است فک، دهان و دندان های فرد دچار زخم و یا ناراحتی شود.

منبع:سیمادنت


مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی

 
  • تشکر
Reactions: parädox
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا