خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
از آن‌جایی که علایم بیماری از شخصی به شخصی دیگر متفاوت است، همین تشخیص بیماری لوپوس را دشوار کرده است. نشانه‌ها و علایم بیماری با گذشت زمان تغییر می‌کند و می‌تواند با بسیاری دیگر از عارضه‌ها مشابه باشد. تشخیص بیماری لوپوس چگونه است؟

تنها یک آزمایش نمی‌تواند به تشخیص بیماری لوپوس کمک کند. آزمایش خون کامل، آزمایش ادرار، نشانه‌ها و علایم بیماری و معاینه‌ی فیزیکی در نهایت به تشخیص بیماری لوپوس منجر خواهد شد.


تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری لوپوس

آزمایش خون و ادرار موارد زیر را شامل می‌شود:
  • آزمایش شمارش خون کامل: در این آزمایش تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون و تعداد سلول‌های پلاکت خون و هم‌چنین مقدار هموگلوبین خون که نوعی پروتئین در خون است، اندازه گیری می‌شود. بر اساس نتایج این آزمایش کم‌خونی تشخیص داده می‌شود که بسیار در بیماران مبتلا به لوپوس شایع است. از طرفی تعداد کم گلبول‌های سفید و یا پلاکت‌ها هم در بیماری لوپوس دیده می‌شود.
  • سرعت رسوب گلبول قرمز Erythrocyte sedimentation rate در این آزمایش سرعت ته‌نشینی و رسوب گلبول‌های قرمز ترکیب شده با فاکتور ضد انعقادی در مدت یک ساعت و برحسب میلی‌متر در ساعت سنجیده می‌شود. اگر این سرعت بیش‌تر از مقدار طبیعی باشد، احتمالاً نشانه‌ای از وجود بیماری لوپوس است.
    • ارزیابی کامل کبد و ریه : همان‌گونه که گفته شد بیماری لوپوس کبد و کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین آزمایش خون به ارزیابی نحوه‌ی عملکرد کلیه‌ها و کبد کمک بسیار زیادی می‌کند.
    • آنالیز ادرار: آزمایش ادرار افزایش پروتئین و یا وجود سلول‌های خونی را در آن نشان می‌دهد که خود این دو عواملی هستند که نشان از اثر کردن بیماری لوپوس بر روی کلیه‌ها دارد.

  • آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای (Antinuclear antibody (ANA) test) آنتی بادی‌ها توسط دستگاه ایمنی تولید می‌شوند، اگر آزمایش خون حاکی از وجود این آنتی بادی‌ها باشد، به این معنی است که دستگاه ایمنی بدن فعال شده است. در حالی که بسیاری از مبتلایان به بیماری لوپوس آزمایش آنتی بادی هسته‌ای مثبت دارند، افرادی با آزمایش آنتی بادی ضد هسته‌ای مثبت لزوماً به لوپوس مبتلا نیستند. اگر این تست در فرد مثبت باشد، پزشک برای بررسی دقیق‌تر دیگر آزمایش‌های خاص برای بررسی آنتی‌بادی‌ها را تجویز خواهد کرد.


روش‌های تصویر برداری برای تشخیص بیماری لوپوس

اگر پزشک معالج تشخیص دهد که بیماری لوپوس ریه و قلب را درگیر کرده است احتمالاً عکس برداری اشعه ایکس از سـ*ـینه یا اکوی قلبی را تجویز خواهد کرد. برای تشخیص بیماری لوپوس گزینه‌های تصویربرداری را مرور خواهیم کرد.

عکس برداری اشعه ایکس از سـ*ـینه:
اگر سایه‌ی غیر معمولی در عکس رادیولوژی قفسه‌ی سـ*ـینه دیده شود، احتمالاً نشانه‌ای از التهاب در ریه‌هاست

اکوی قلبی:
در اکوی قلبی تصویری زنده از قلب در حال فعالیت به دست می‌آید، اگر مشکلی در دریچه‌ها و یا دیگر بخش‌های قلب وجود داشته باشد (حذف شود هم) اکوی قلبی قادر به تشخیص آن خواهد بود.


نمونه برداری
لوپوس می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند و درمان این آسیب زمانی مهیا خواهد بود که نوع آسیب وارد شده به خوبی شناخته شود. بنابراین قسمت کوچکی از بافت کلیه برداشته شده و بعد از بررسی آزمایشگاهی درمان‌های مورد نیاز برای فرد به کار گرفته خواهد شد.
از طرفی برای تایید این موضوع که بیماری لوپوس پوست را درگیر کرده یا خیر، گاهی نیاز به نمونه برداری از پوست وجود دارد.



منبع: دکتردکتر


تشخیص بیماری لوپوس چگونه انجام می‌شود؟

 
  • تشکر
Reactions: parädox
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا